פרשת כי תבוא - מהו הסוד בהבאת ביכורים?
מאת : אהובה קליין
פרשת כי תבוא פותחת
במילים: "והיה כי תבוא אל- הארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה וירשתה וישבת בה:
ולקחת מראשית כל- פרי האדמה אשר תביא מארצך
אשר ה' אלוקיך נותן לך ושמת בטנא והלכת אל- המקום אשר יבחר ה' אלוקיך לשכן
שמו שם: ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם ואמרת
אליו: הגדתי היום לה' אלוקיך כי
באתי אל הארץ אשר נשבע ה' לאבותינו לתת לנו: ולקח הכהן הטנא מידך והניחו לפני מזבח
ה' אלוקיך: וענית ואמרת לפני ה' אלוקיך
ארמי אובד וירד מצרימה ויגר שם במטי מעט ויהי שם לגוי גדול עצום ורב::וירעו אותנו
המצרים ויענונו ויתנו עלינו עבודה קשה: ונצעק...ויוציאנו ה' ממצרים...ויביאנו אל
המקום הזה,, ועתה הנה הבאתי את- ראשית פרי
האדמה אשר—נתת לי ה'.. ושמחת בכל הטוב אשר
נתן לך ה' אלוקיך ולביתך אתה והלוי והגר אשר בקרבך" [דברים כ"ו- א-
י"ב]
ציורים על הפרשה:
ציורי תנ"ך/ "ברוך תהיה"/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ הכניסה לארץ ישראל/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד
ציורי תנ"ך/ בני ישראל בפתח ארץ ישראל/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ בני ישראל נכנסים לארץ הקודש/ ציירה: אהובה קליין (c)
[מן על בד]
ציורי תנ"ך/ הבאת ביכורים למקדש/ ציירה: אהובה קליין(c)
ציורי תנ"ך/ הבאת ביכורים לבית המקדש/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ העליה לרגל לירושלים/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
השאלות הן:
א] איזו שמחה מתגלה בהבאת הביכורים?
ב] מהו הסוד הטמון בהבאת ביכורים?
תשובות.
השמחה במצוות ביכורים.
בהבאת הביכורים לבית המקדש מתגלית שמחה גדולה לאותו אדם העוסק בכך
ומאין לנו שכך פני הדברים?
מתברר כי המילה: "והיה" מבטאת את השמחה – את זאת אנו לומדים
במסכת מגילה- שם מוסבר שכאשר כתוב: "ויהי בימי "- זה
מורה על לשון צער.
לעומת זאת: המילה :"והיה"-
היא לשון שמחה, ישנו פתגם קדמונים יפה האומר: "העבר אין העתיד עדיין והווה
כהרף עין"- המשמעות היא: העבר כבר התרחש, העתיד עדיין לא הגיע ואילו הווה-
המציאות בה אנו חיים היא כרגע מתקיימת ,אך כהרף עין עוברת.
בכל השפות שבעולם, האדם משייך את האירוע תמיד לאחד מהזמנים: עבר- אם
דבר מסוים קרה בעבר, ואם מדבר על ההווה הוא
מתייחס למציאות העכשווית החולפת "כהבל פה" [דברי דוד המלך בתהלים.] או
לעתיד.
לעומת זאת, אין הדבר כן בלשון הקודש :כאן ישנה מהפכה, כשמדברים על העבר- זה במובן כאילו זה
עומד להתרחש. ועל דבר שעתיד להיות-
כאילו כבר היה !
זוהי הסגולה המיוחדת הטמונה בלשון הקודש-המבטאת דבקות בה'.
בעצם ישנו כאן סוד אלוקי- כל מציאות האדם בעולם הזה- קשורה לזמנים
וכאשר העתיד נהפך לעבר-יש צער- וזה במובן - כי העתיד הוא תקוותו של האדם. העתיד
לבוא- המצב האידאלי שאדם שואף אליו הוא הדבר שמעניק לו שמחה- בחיים.
מנגד, בעבר התרחשו דברים שאנו
צריכים בלית ברירה להתפשר איתם וכאשר אותו עתיד אידאלי שאנו מייחלים לו - מתהפך לעבר, זו מן רשעות – העתיד נראה לא כלום-
על כל מרכיביו ותקוותיו, אמונותיו ורצונותיו ונחמותיו- זה מכאיב מאד לאדם ולכן
המילה: "ויהי" מבטאת צער כי כל הציפיות לעתיד נהפכו אצלו לעבר, לעומת זאת המצב הפוך לגבי העבר- דבר שחשבנו שהיה וחלף ,ואותו עבר
מקבל משמעות של עתיד- על כך נאמר כי ריבונו של עולם: "קורא הדורות מראש"
[ישעיהו מ"א, ד]
מה שנראה בעין אנושית לגבי מה
שהיה- בעבר, לא כן אצל הקב"ה: העבר מתגלה כעתיד. וזה שיא השמחה ומתי הכוח האלוקי הזה מתגלה כאשר- ישנה
תשובה מתוך אהבה , התשובה הופכת את העוונות לזכויות.
והנה כאן השמחה מתבטאת על עצם ההגעה לארץ כדברי- האור החיים
הקדוש. ואילו על חוץ לארץ נאמר: "ונתן ה' לך שם לב רוגז" [דברים כ"ה, ס"ה] ואילו כאן בארצנו השמחה
מתקיימת כפי שנאמר: אז ימלא שחוק פינו
ולשוננו רינה אז יאמרו בגויים הגדיל ה'...." [תהלים]
גם המילה: "ראשית"
מבטאת שמחה כי כל "ראשית" חביבה על האדם כפי שכתוב: "כבכורה
בתאנה בראשיתה" [הושע ט] במילים אחרות- כל דבר חדש משמח את האדם.
הסוד הטמון בהבאת ביכורים.
נשאלת השאלה מדוע היהודי ,המביא ביכורים - מזכיר את כל ההיסטוריה שהיה עבד במצרים
– בעודו מגיש את הביכורים לכהן?
על כך קראתי בספרו של הרב אליהו שלזינגר - "אלה
הדברים" : כעת היהודי מרגיש - הרגשה
של רעננות והתחדשות עם הבאתו את
ביכורי הפירות שבידו, אך למרות זאת הוא
מדגיש לכהן שהוא יודע כי ההיסטוריה היהודית היא ארוכת שנים ומכילה הרבה תחנות: גאולת
מצרים , היציאה מארץ מצרים,, ואחר כך מתן
תורה על הר סיני שעל זה נאמר: "היום הזה נהיית לעם ". ועד הכניסה לארץ
ישראל שבעצם התחילה- לא עם הצהרת בלפור. אלא: "כאשר נשבעת לאבותינו
ארץ זבת חלב ודבש" [דברים כ"ו
ט"ו]
לא רק שאנו איננו שוכחים את העבר שלנו אלא שכל העוצמה העתידית
שלנו נובעת מהעבר שלנו , לכן היהודי
מצהיר: "עשיתי ככל אשר ציוויתני" [שם כ"ו, י"ד] עכשיו אני
מצפה ממך ה' שתעשה גם אתה את המוטל עליך: "השקיפה ממעון קודשך מן השמים וברך
את עמך את ישראל.."[שם כ"ו ט"ו]
וכאן טמון הסוד החשוב
בפרשתנו.
לסיכום, לאור האמור לעיל: כל עניין הביכורים מלווה בשמחה גדולה על עצם
היותנו בארץ ישראל ועל היבול החדש שבידנו -
בו זכינו בסייעתא דשמיא ,תוך כדי עמל ויגע בארצנו המובטחת.
מי ייתן ובזכות קיום המצוות נזכה בע"ה לחיות בארץ ישראל מתוך
שמחה תמיד והשכינה תשרה עלינו. אמן
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה