יום רביעי, 29 במאי 2024

פרשת בחוקותיי- " ה' ילחם לכם ואתם תחרישון"- גם בימינו? / מאמר מאת: אהובה קליין .

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת בחוקותיי –" יְהוָה, יִלָּחֵם לָכֶם; וְאַתֶּם, תַּחֲרִשׁוּן"- גם בימינו?

מאמר: מאת: אהובה קליין.

 יצירותיי לפרשה:


ציורי תנ"ךמעשר בקר וצאן-"כל אשר יעבור תחת השבט העשירי יהיה קודש לה' "/ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/  אם בחוקותיי תלכו/ ציירה: אהובה קליין(c)


ציורי תנ"ך/ "אם בחוקותיי תלכו"/ ציירה: אהובה קליין (c)








ציורי תנ"ך/ "אם בחוקותיי  תלכו.."/ ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]




ציורי תנ"ך/  וישבתם על הארץ לבטח"/ ציירה: אהובה קליין.(c)



ציורי  תנ"ך/ ברכת השלום בארץ/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ " ועץ השדה ייתן פריו"/ציירה: אהובה קליין(c)

 


ציורי תנ"ך/ ברכת השראת השכינה על ישראל/  ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ "וְהִתְהַלַּכְתִּי, בְּתוֹכְכֶם.."/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ ברכת השלום והשובע/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך / "ואכלתם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע, וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם". [ויקרא  כ"ו, ה]



ציורי תנ"ך/  "והפרתי אתכם והרבתי אתכם והקימותי את בריתי אתכם"/ציירה: אהובה

 קליין(c)


ציורי תנ"ך/ברכת הפריון- עם ישראל מתרבה/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ ברכה בלחם ובמים/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ "ברוך הגבר"- על פי נבואת ירמיהו - הנביא ]הפטרה- ירמיהו י"ז]





יצירותיי ליום ירושלים:



ציורי תנ"ך: ציירה: אהובה קליין (c)

"צאנה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעטרה- לו אימו ביום חתונתו.." [שיר השירים ג, י"א]



ציורי תנ"ך/ "שאלו שלום ירושלים"/ ציירה: אהובה קליין (c)

 פרשתנו פותחת בפסוקים:

ציורי תנ"ך/  בית המקדש כגן פורח/ ציירה: אהובה קליין (c)

פרשתנו פותחת בפסוקים:

"אִם – בְּחֻוקֹּתַי, תֵּלֵכוּ; וְאֶת - מִצְוֺתַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם.  וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם, בְּעִתָּם; וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ, וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ.  וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת-בָּצִיר, וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת-זָרַע; וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע, וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם. וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד; וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה, מִן-הָאָרֶץ, וְחֶרֶב, לֹא-תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם". [ויקרא  כ"ו, ג'-ו']

השאלות הן:

א] נאמר: "אִם - בְּחֻוקֹּתַי, תֵּלֵכוּ"-הקשר בין החוקים להליכה?

ב] היכן נאמר: " יְהוָה, יִלָּחֵם לָכֶם; וְאַתֶּם, תַּחֲרִשׁוּן"-האם רלוונטי לימינו?

תשובות

הקשר בין החוקים להליכה.

על פי הסבר[ספר התמצית-מאיר ינאי]" "אִם - בְּחֻוקֹּתַי"- הכוונה לחוקי ה'  והם נחשבים לחוקי חיים - החוקים המצוות והמשפטים הם החקוקים בתורה- תפקידם לשמר את המין האנושי- כפי שנאמר:  "וְאַתֶּם, הַדְּבֵקִים, בַּיהוָה, אֱלֹהֵיכֶם--חַיִּים כֻּלְּכֶם, הַיּוֹם.  רְאֵה לִמַּדְתִּי אֶתְכֶם, חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים, כַּאֲשֶׁר צִוַּנִי, יְהוָה אֱלֹהָי:  לַעֲשׂוֹת כֵּן--בְּקֶרֶב הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתֶּם בָּאִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ.  וּשְׁמַרְתֶּם, וַעֲשִׂיתֶם--כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם, לְעֵינֵי הָעַמִּים:  אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן, אֵת כָּל - הַחֻקִּים הָאֵלֶּה, וְאָמְרוּ רַק עַם-חָכָם וְנָבוֹן, הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה.  כִּי מִי-גוֹי גָּדוֹל, אֲשֶׁר-לוֹ אֱלֹהִים קְרֹבִים אֵלָיו, כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ, בְּכָל-קָרְאֵנוּ אֵלָיו.  ח וּמִי גּוֹי גָּדוֹל, אֲשֶׁר-לוֹ חֻוקִּים וּמִשְׁפָּטִים צַדִּיקִם, כְּכֹל הַתּוֹרָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם".  [דברים  פרק ד', ד'- ט']

בפרשתנו מופיע פסוק נגדי: "וְאִם -בְּחֻוקֹּתַי תִּמְאָסוּ, וְאִם אֶת-מִשְׁפָּטַי תִּגְעַל נַפְשְׁכֶם, לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֺתַי לְהַפְרְכֶם אֶת בְּרִיתִי".

כאן מוכח שיש לעם ישראל כוח בחירה - ועל פי הבחירה - כך תהיה גם התוצאה - לטוב, או לרע. חלילה.

על פי דברי הימים - אנו לומדים: כי  יש שכר- להולכים בחוקי עשרת הדיברות ומנגד – עונשים לקבוצות  שסטו מדרך התורה. מי שערך לעצמו "שולחן ערוך" לא בהתאם לעשרת הדיברות- בנה רהיט שסופו לקרוס.

תחליפי אמת - דוגמת השקר- התוצאה הסופית שלהם - כישלון.

הקב"ה-שולח לנו מסרים בפסוקי התורה -  ללכת בחוקי ה' כי  רק כך יהיה  לנו טוב - הן מבחינה גשמית והן מבחינה רוחנית.

החוקים שה' נתן לעם ישראל- הם לטובתנו - באופן זה אנחנו  נהיה לו לעם והוא יהיה לנו לאלוקים.

לגבי משמעות ההליכה-

להלן משל מעניין: מעשה בקבוצת אנשים שהתאספו ליד שלחן לסעוד, כל עוד ישבו סביב השולחן וסעדו יחדיו -  לא ניכר בתוכם הבדל בין איש לרעהו, בסוף הסעודה כולם הלכו לדרכם ,רק אחד מהם נשאר יושב סמוך לשלחן ,התברר  לאחר התבוננות מתחת השולחן - כי הסיבה לישיבתו הממושכת היא: הוא קיטע ואינו מסוגל ללכת.

על פי משל זה: ניתן לעמוד על טיבו של אדם, כל עוד יושבים קבוצת  חברים  יתכן שלא  יורגש הבדל  בין איש לרעהו. שעת המבחן מתרחשת כאשר עוזבים החברים את השולחן וכל אחד פונה לדרכו- אז אפשר להבחין  למי יש רגליים ולמי אין ומי הוא האיש - אשר רוח קלה עשויה להפילו. ומיהו אדם איתן וחזק וכל רוח שבעולם אינה יכולה להזיזו.
הנמשל: על פי זה ניתן לפרש: "אִם -בְּחֻוקֹּתַי, תֵּלֵכוּ ;שתהיינה לכם רגליים להלך בעולם - בדרך של תורה ולא להירתע מהמלעיגים- אלא להיות - עז כנמר ולעשות רצון אבינו שבשמים. [על פי הרב נחום זאב- בנו של הסבא מקלם]

רש"י סובר: "אִם -בְּחֻוקֹּתַי, תֵּלֵכוּ"-פירושו של דבר-שיהיו עם ישראל עמלים בתורה.

הגאון מווילנא אומר על דברי  דוד המלך:

" שָׂשׂ אָנֹכִי, עַל-אִמְרָתֶךָ--    כְּמוֹצֵא, שָׁלָל רָב. אָנֹכִי, עַל-אִמְרָתֶךָ--    כְּמוֹצֵא, שָׁלָל רָב".[תהלים, קי"ט, קס"ב[

מדוע אומר דוד המלך: שָׂשׂ אָנֹכִי, עַל-אִמְרָתֶךָ..? ואינו אומר: ,"שמח" התשובה לכך: המילה: "שָׂשׂ": מבטאת סוג כזה של אושר- אשר דווקא מרוב שמחה נגרמת לו תוגה ואכזבה.

לדוגמא: קצין צבא הצטיין במלחמה ולאות הוקרה- הורשה לו לבזוז משלל המלחמה במשך  שעות אחדות ללא הגבלה, הוא שמח מאד, הוא נתן עיניו בשלל שנותר שם  ועל כך הצטער שאין באפשרותו לקחת את כל השלל ההוא .לפי גודל השמחה הייתה לו  גם תחושת החמצה - שלא היה בידו לגרוף את הכול. השתוקק שיהיה לו כוח של עשרה אנשים לאסוף את כל מה שלא עלה בידו.

בדומה לכך דוד המלך חש שהשיג את מעלת התורה כדבריו:

"הַנֶּחֱמָדִים מִזָּהָב וּמִפַּז רָב וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים" [תהלים י"ט, י"א].הוא שמח כאדם שעלה בידו שלל רב ,כך  הוא גם בלימוד תורה-ככל שלומד  עוד ועוד הוא מקיים מצוות דאורייתא של לימוד התורה. לומד מקרא, משנה, הלכות וכך על כל פרט יש  בשמים עונג. אך מגודל השמחה  הוא חש עוגמת נפש בכך שמבין  כמה גדולה ורחבה כל התורה-  אולם מנגד חייו קצרים וחושב : מי ייתן ויוכל כמה שיותר לנצל את הזמן - כדי ללמוד עוד ועוד  פי אלף אלפי פעמים ממה שהספיק  לקחת בידו.

"יְהוָה, יִלָּחֵם לָכֶם; וְאַתֶּם, תַּחֲרִשׁוּן"

בזמן שבני ישראל יצאו ממצרים היו  נרדפים מאחוריהם על ידי המצרים ולפניהם ים סוף ,הם חשו מצוקה ופחד ואמרו למשה:

"...הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם, לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר:  מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ, לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם".[שמות י"ד, י"א]

משה ענה להם: , "אַל-תִּירָאוּ--הִתְייַצְּבוּ וּרְאוּ אֶת-יְשׁוּעַת יְהוָה, אֲשֶׁר-יַעֲשֶׂה לָכֶם הַיּוֹם:  כִּי, אֲשֶׁר רְאִיתֶם אֶת-מִצְרַיִם הַיּוֹם--לֹא תֹסִפוּ לִרְאֹתָם עוֹד, עַד-עוֹלָם. יְהוָה, יִלָּחֵם לָכֶם; וְאַתֶּם, תַּחֲרִשׁוּן" [שם י"ד. י"ג- י"ד]

הרב יעקב ניימן טוען: אפשר לפרש את דברי הגמרא:"כשעושין רצונו של מקום – מלאכתן נעשית על ידי אחרים, שנאמר:

"וְעָמְדוּ זָרִים וְרָעוּ צֹאנְכֶם וּבְנֵי נֵכָר אִכָּרֵיכֶם וְכֹרְמֵיכֶם". [ישעיהו ס"א, ה'] אך בזמן שאין עושים רצונו של מקום - מלאכתם נעשית על ידי עצמם - שנאמר: "ואספת  דגנך" [ברכות ל"ה, ב']

נחזור אל אותו  משל. יכול להיות  שהיהודי נמצא במדרגה רוחנית גבוהה רק  כשהוא נמצא עם קבוצת לומדים ברמה  איכותית - הם הרבים נושאים אותו- אך כאשר הוא לבד. הוא כאילו חסר רגליים- נשאר על  מקומו במצב כזה בהזדקקות של סיוע- הוא נקרא: "אין עושין רצונו של מקום" והוא צריך להיות מודע שכל המעלות הנפשיות נמצאות רק בו וכל אחד ואחד יכול לרכוש מעלות אלה - גם ללא סיוע מחבריו –כפי שנאמר:

"כִּֽי־קָר֥וֹב אֵלֶ֛יךָ הַדָּבָ֖ר מְאֹ֑ד בְּפִ֥יךָ וּבִֽלְבָבְךָ֖ לַעֲשֹׂתֽוֹ"׃[דברים ל', י"ד]

אך היות והאדם עצל מטבעו -  ואינו מתאמץ בעצמו להתקדם לכן ראוי שכל אחד ישאף לקנות לו חבר, או חברים ולהיעזר בהם.

במסכת אבות [א', ו']נאמר: "עֲשֵׂה לְךָ רַב"

הרמב"ם מסביר: עשה לך רב – "רוצה לומר אפילו לא יהיה ראוי להיות לך לרב, אבל שים אותו לך לרב עד שתדמה בו - שהוא מלמד, ויעלה בידך בעבור זה לימוד החכמה. כי אין לימוד האדם מעצמו כלימודו מזולתו, שהלימוד מעצמו טוב הוא, אבל לימודו מזולתו יתקיים בידו יותר והוא יותר מבואר, אפילו היה כמוהו בחכמה או למטה הימנו. וכן בארו בפירוש זאת המצווה".

אם נקלע  לחברה שאינה מדקדקת במצוות  ישמור על התורה שבו ללא השפעה מהם - דוגמת יעקב אבינו  שהעיד על עצמו: "עם לבן גרתי- ותרי"ג מצוות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים"

לסיכום, לאור האמור לעיל, המסקנה:

"אִם - בְּחֻוקֹּתַי, תֵּלֵכוּ" על פי ההתנהגות של העם – לטוב – או לרע כך יהיו התוצאות. יש לשאוף  להגיע לרמה  שהעם ימלא את החוקים והמשפטים  במטרה לזכות בשכר הגדול: יְהוָה, יִלָּחֵם לָכֶם; וְאַתֶּם, תַּחֲרִשׁוּן ! במיוחד בימים אלה.


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

סוד הצלחת ישראל/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

סוֹד הַצְלָחַת יִשְׂרָאֵל.

 שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

  בְּנֵי יִשְׂרָאֵל זוֹכִים

  לָאָרֶץ הַמֻּבְטַחַת נִכְנָסִים

  יְקָרָה מִפָּז וְיַהֲלוֹמִים

  בָּהּ אוֹצָרוֹת נְדִירִים.

 

 מְרוֹמֶמֶת מִכָּל הָאֲרָצוֹת

 לָעַד  תְּכַּכֵב בַּחֲדָשׁוֹת

 מיופייהּ הַכֹּול מִתְפַּעֲלִים

 מָה סוֹדָה-הַבְּרִיּוֹת שׁוֹאֲלִים?

 

 כְּכִבְשָׂה - בֵּין זְאֵבִים

 אוֹיְבֶיהָ  לָהּ אוֹרְבִים

 עַל כִּילְיוֹנָהּ חוֹלְמִים

 יִשְׂרָאֵל בֶּאֱלוֹקִים דְּבֵקִים.

 

מַעֲמַד הַר סִינַי זוֹכְרִים

מִצְווֹת וְחֻוקִּים מְקַיְּמִים

זֶה סוֹד עַתִּיר הַהַצְלָחָה

הַתּוֹרָה לָהֶם –כֶּתֶר מְלוּכָה.

 

 אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ

 כְּהֶרֶף עַיִן יִבָּנֶה מִקְדָּשׁ

מִקְּצָווֹת  תֵּבֵל אֵלֶיהָ יִנְהֲרוּ

בָּהּ יִחְיוּ וּכְכוֹכָבִים יִתְרַבּוּ.

הֶעָרָה:  הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת פָּרָשַׁת :בְּחֻקּוֹתַי [חֻמַּשׁ וַיִּקְרָא]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 22 במאי 2024

פרשת בהר- האמנם מסר אלוקי מהר סיני - לישראל בימינו?/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת בהר-האומנם מסר אלוקי מהר סיני- לישראל  ?

 מאמר מאת: אהובה קליין ©

יצירותיי לפרשה:



ציורי תנ"ך/ מעמד הר סיני/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ שנת השמיטה/  ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ השדה - שטח הפקר בשנת שמיטה- מיועד לאביונים  ולאחר מכן

 גם לחיית השדה/ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ שמיטה בכרם/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ תקיעת שופר בשנת היובל/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ "בשנת היובל..  תשובו איש אל- אחוזתו"/ ציירה: אהובה קליין(c)



ציורי תנ"ך/ "כי  ימוך אחיך.." /ציירה: אהובה  קליין (c{ [שמן על בד] 


ציורי תנ"ך/ העבד ואשתו יוצאים לחופשי/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ שילוח העבד העברי  לחופשי בשנת היובל/ ציירה: אהובה קליין (C)


ציורי תנ"ך/  "את שבתותי תשמרו ומקדשי תיראו.."/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ הדלקת נרות שבת/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]

"את שבתותי תשמרו ומקדשי תיראו אני ה' " [ויקרא כ"ו, ב]




ציורי תנ"ך/ שמירת השבת/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/  וישבתם על הארץ לבטח"/ ציירה: אהובה קליין.(c)



ציורי תנ"ך / "ואכלתם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע, וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם". [ויקרא  כ"ו, ה]




ציורי תנ"ך/ ברכת השלום והשובע/ ציירה: אהובה קליין (c)





ציורי  תנ"ך/ ברכת השלום בארץ/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ "ונתנה הארץ פריה .."/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ ברכת השראת השכינה על ישראל/  ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ ירמיהו רוכש שדה/ ציירה: אהובה קליין (c)
[מתוך ההפטרה בספר ירמיהו  ל"ב]

ציורי תנ"ך/ ירמיהו רוכש שדה/ ציירה: אהובה קליין (c)



פרשת בהר - האומנם מסר אלוקי מהר סיני לישראל? 

 מאמר מאת: אהובה קליין .

פרשה זו פותחת בפסוקים: "וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, בְּהַר סִינַי לֵאמֹור.  דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם, כִּי תָבֹואוּ אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם--וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ, שַׁבָּת לַיהוָה.  שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ, וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ; וְאָסַפְתָּ, אֶת-תְּבוּאָתָהּ.  וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִית, שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ--שַׁבָּת, לַיהוָה:  שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע, וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר. "[ויקרא  כ"ה, א'- ג']

בהמשך מדובר על גאולת הקרקע : "וְהָאָרֶץ, לֹא תִימָּכֵר  לִצְמִיתֻות--כִּי-לִי, הָאָרֶץ:  כִּי-גֵרִים וְתוֹשָׁבִים אַתֶּם, עִמָּדִי. וּבְכֹל, אֶרֶץ אֲחֻוזַּתְכֶם, גְּאֻלָּה, תִּתְּנוּ לָאָרֶץ".[כ"ה, כ"ג]

ההפטרה השבת היא:[ ספר ירמיהו ל"ב, ו'- כ"ח]

"וַיֹּאמֶר, יִרְמְיָהוּ:  הָיָה דְבַר-יְהוָה, אֵלַי לֵאמֹור. הִנֵּה חֲנַמְאֵל , בֶּן-שַׁלֻּם דֹּודְךָ, בָּא אֵלֶיךָ, לֵאמֹור:  קְנֵה לְךָ, אֶת-שָׂדִי אֲשֶׁר בַּעֲנָתוֹת--כִּי לְךָ מִשְׁפַּט הַגְּאֻלָּה, לִקְנוֹת.  וַיָּבֹא אֵלַי חֲנַמְאֵל בֶּן-דֹּדִי כִּדְבַר יְהוָה, אֶל-חֲצַר הַמַּטָּרָה, וַיֹּאמֶר אֵלַי קְנֵה נָא אֶת-שָׂדִי אֲשֶׁר-בַּעֲנָתוֹת אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ בִּנְיָמִין כִּי-לְךָ מִשְׁפַּט הַיְרֻושָּׁה וּלְךָ הַגְּאֻלָּה, קְנֵה-לָךְ; וָאֵדַע, כִּי דְבַר-יְהוָה הוּא.  וָאֶקְנֶה, אֶת-הַשָּׂדֶה, מֵאֵת חֲנַמְאֵל בֶּן-דֹּדִי, אֲשֶׁר בַּעֲנָתוֹת; וָאֶשְׁקְלָה-לּוֹ, אֶת-הַכֶּסֶף, שִׁבְעָה שְׁקָלִים, וַעֲשָׂרָה הַכָּסֶף. וָאֶכְתֹּוב בַּסֵּפֶר וָאֶחְתֹּום, וָאָעֵד עֵדִים; וָאֶשְׁקֹל הַכֶּסֶף, בְּמֹאזְנָיִם.  וָאֶקַּח, אֶת-סֵפֶר הַמִּקְנָה, אֶת-הֶחָתוּם הַמִּצְווָה וְהַחֻוקִּים, וְאֶת-הַגָּלוּי.  וָאֶתֵּן אֶת-הַסֵּפֶר הַמִּקְנָה, אֶל-בָּרוּךְ בֶּן-נֵרִיָּה בֶּן-מַחְסֵיָה, לְעֵינֵי חֲנַמְאֵל דֹּדִי, וּלְעֵינֵי הָעֵדִים ......

וַיְהִי, דְּבַר-יְהוָה, אֶל-יִרְמְיָהוּ, לֵאמֹר.  הִנֵּה אֲנִי יְהוָה, אֱלֹהֵי כָּל-בָּשָׂר--הֲמִמֶּנִּי, יִפָּלֵא כָּל-דָּבָר?"

השאלות הן:

א] מהם המסרים  מהר סיני בימינו - לעם ישראל?

ב] מהי חשיבות  שנת השמיטה ומצוות גאולת הקרקע?

ג] מה הקשר בין ההפטרה בספר ירמיהו ל"ב - לפרשה?

תשובות.

המסרים לעם ישראל בימינו:

נאמר: "וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, בְּהַר סִינַי לֵאמֹור.  דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם, כִּי תָבֹואוּ אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם--וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ, שַׁבָּת לַיהוָה. .."

כשעם ישראל  קיבלו את התורה  נאמר:

וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים, וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי, וַיַּחֲנוּ, בַּמִּדְבָּר; וַיִּחַן -שָׁם יִשְׂרָאֵל, נֶגֶד הָהָר".[שמות י"ט , ב']

לא נאמר: "ויחנו" אלא "ויחן" מכאן אנו לומדים: כי עם ישראל היו באחדות מלאה - כאיש אחד בלב  אחד.

נאמר ”וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ד' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע.” (ספר שמות, פרק כ"ד, פסוק ז') מכאן ההוכחה שכל עם ישראל קיבלו את התורה כאיש אחד בלב אחד.

"אור החיים " אומר :"צריך לדעת למה הזכיר הר סיני במצווה זו והגם שרבותינו ז"ל אמרו: [תורת כוהנים] כי ללמד בא: שכל המצוות נאמרו בכללותיהן ופרטותיהן בסיני. עדיין יש מקום לשאלתנו: למה לא לימד זה, אלא במצווה זו בדיוק ולא במצווה ראשונה ,  או אחרונה ואולי כי לצד שהזכיר מתנת ארץ ישראל הכתוב: " אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם. "דקדק לומר בהר סיני. לומר כי מחמת הר סיני, פירוש מה שקיבלו בו - היא: שנגמרה המתנה, שעל מנת התורהנתן ה' את הארץ"

במילים אחרות, מסביר לנו הפרשן: "אור החיים"- מצוות שמיטה נקשרה במיוחד בהר סיני- כדי להדגיש: שעל ידי קיום התורה באופן מעשי-ה' העניק לנו את הארץ.

הרמב"ם [פרק ג' מהלכות זכיה] טוען: שאסור לתת לעובדי כוכבים מתנת חינם ועל כן  עם ישראל לפני שקיבלו את התורה דינם היה כעכו"ם ואילו לאחר שקיבלו את התורה היו ראויים לקבל מתנת חינם  לכן הזכיר את הר  סיני– כי שם קיבלו את התורה ובזכות זאת- ה' נותן לישראל את הארץ וגם בפרשת קדושים נאמר:

"וְכִי -תָבֹואוּ אֶל-הָאָרֶץ, וּנְטַעְתֶּם כָּל-עֵץ מַאֲכָל--וַעֲרַלְתֶּם עָרְלָתוֹ.." [לעיל: י"ט, כ"ג] עתה ניתן להבין מדוע  מוזכרת מצווה התלויה  בארץ דווקא  בפרשה זו ולא אחרת.

דוד המלך מזכיר את  מתנת ארץ ישראל – לעם ישראל בתנאי שיקיימו את מצוות התורה- כפי שנאמר:

" וַיִּתֵּן לָהֶם, אַרְצוֹת גּוֹיִם;    וַעֲמַל לְאֻומִּים יִירָשׁוּ. בַּעֲבוּר, יִשְׁמְרוּ חֻוקָּיו-    וְתוֹרֹותָיו יִנְצֹרוּ ;הַלְלוּ-יָהּ". [תהלים ק"ה, מ"ד- מ"ה]

הר זה נמוך לעומת יתר  ההרים - לפי שהוא מסמל את הצניעות והענווה. יש בכך מסר חזק לכל העם – בכלל ובפרט- לסגל  תמיד את מידת הענווה והצניעות.

הרמב"ן באיגרתו [איגרת הרמב"ן] אומר: "וכאשר תינצל מן הכעס, תעלה על ליבך מידת הענווה, שהיא מידה טובה מכל המידות הטובות. שנאמר::עקב ענוה יראת ה' ובעבור הענווה, תעלה על ליבך מידת היראה, כי תיתן אל ליבך תמיד מאין באת ולאן אתה הולך" .

על פי ההסברים הנ"ל: ניתן להבין את המסרים לעם ישראל –

א] החובה לאחדות העם - כפי שהיו מאוחדים לרגלי הר סיני בזמן קבלת התורה.

ב] על מנת להתיישב בארץ ישראל - חייבים לקיים את התורה ככתבה  ולשונה. אי קיום מצוות התורה - אינה  מאפשרת לחיות בארץ ישראל בשקט ובשלווה .

ג] "למה נמשלה תורה למים, מה מים מניחים מקום גבוה והולכים למקום נמוך אף דברי תורה אין מתקיימין אלא במי שדעתו שפלה עליו (תענית ז'.).

ד] האגדה מספרת: "וישמע ה' את ריב ההרים ויאמר: למה תריבו כולכם? הן לא תדמו אל הר סיני ולא תשוו לו- כי גם על הר  תבור ,גם על הר הכרמל עבדו בני אדם  אלוהים אחרים  וישתחוו למעשה ידם!

אולם הר סיני טהור הוא וקדוש, לא נגעה עוד בו יד איש  אלוקים לשבתו"- מאגדה זו עם ישראל מקבל את המסר להיות טהור וקדוש.

בספר גלילי זהב   ישנו מדרש: "גאות אדם תשפילני" - זה תבור וכרמל, שבאו מסוף העולם, מתגאים לומר: שאנו גבוהים ועלינו הקב"ה נותן את התורה. "ושפל רוח יתמוך כבוד" - זה סיני שהשפיל עצמו לומר שאני נמוך. וע"כ תמך הקב"ה כבודו עליו ונתנה עליו התורה, וזכה לכל הכבוד הזה. כמה דתימא "וירד ה' על הר סיני".

מכאן - עם ישראל לומד: כי עליו להיות צנוע ושפל רוח.

חשיבות מצוות שנת השמיטה.

"בעל עקדת יצחק סובר: השמיטה והיובל הם: "חלונות  לפקוח עיניים עיוורות השקועות בדמיוני הזמן" הם נועדו להביא את האדם להכרה: כי העולם נברא ופועל ברצון ה' שלא יחשוב שהצלחתו  תלויה בעבודתו    ולא יתאמץ יתר על  המידה - למען השגת עושר-אלא יסתפק להשיג את מחייתו בלבד.

הרב יצחק ברויאר מסביר בספרו: בשמיטה כל מהלכי הטבע - הם הכרה בריבונות אלוקים ומעידים על קדושתה בבחינת:

"שַׁל־נְעָלֶ֙יךָ֙ מֵעַ֣ל רַגְלֶ֔יךָ כִּ֣י הַמָּק֗וֹם אֲשֶׁ֤ר אַתָּה֙ עוֹמֵ֣ד עָלָ֔יו אַדְמַת־ קֹ֖דֶשׁ הֽוּא" [שמות ג'-. ה']  זו סגולתה של ארץ ישראל.- ארץ ישראל לעומת שאר אומות העולם- שוכבת בזרועות בוראה והשמיטה באה להורות כי לא רק ליהודי יש שבת- גם הארץ זקוקה לשבת- במשך שש שנים היא מושאלת ליהודי ואילו בשנת השמיטה- היא עוברת לריבונות אלוקים.

בנוסף השמיטה גורמת לבטל את המעמדות ואת רכוש הפרט למשך שנה אחת.

יש גם בשנת השמיטה שוויון בין אדם והחי - שניהם רשאים לזכות מן ההפקר.

רש"ר מסביר את עניין גאולת  הקרקע: המוכר רכוש לצמיתות-  מעביר את הקרקע לבעלות של מישהו אחר  בקביעות וכן לא יעשה! ה' לא העניק לנו את ארץ ישראל-כדי  לשלוט בה כרצוננו. כי הארץ שייכת לה'

לכן, למוכר יש זכות לגאול את השדה כשחלפו שתי שנים מהמכירה רשאי המוכר ,או אחד מקרוביו לקנות חזרה את השדה ,הרכוש יכול לחזור לבעלות של בעליו הראשונים. ובתנאי שעברו שנתיים.

הקשר להפטרה:[ספר ירמיהו ל"ב]

בעניין מצוות גאולת הקרקע המופיע בפרשתנו: מצווה ה'  את ירמיהו הנביא לקנות את השדה  מבן דודו: חֲנַמְאֵל, בֶּן-שַׁלֻּם- אשר בענתות- ירמיהו באותו זמן כלוא בחצר המטרה על ידי צדקיהו מלך יהודה שכעס עליו היות וניבא: שמלך בבל ילכוד את ירושלים והוא יילקח לשבי בבל וינקרו את עיניו ואז כבר לא יזכה יותר לראות את הארץ. ואכן ירמיהו קונה את השדה מחנמאל בשבעה שקלים ועשרה סלעי כסף.

לסיכום לאור הנאמר לעיל: לומדים אנו: כי מצוות שמיטה מוזכרת במיוחד בקשר להר סיני- למרות שגם יתר המצוות ניתנו עם התורה על הר זה - אלא שעלינו לדעת: כי בארץ ישראל עלינו להתנהג בקדושה באחדות , אהבת חינם, ובצניעות ולהתחבר אל התורה אותה קיבלנו פה אחד במילים: "נעשה ונשמע" וכל התרחקות מהתורה- גורמת לייסורים ומלחמות עם האויבים חלילה.

כמה משמעותי הפסוק:

"אֶ֕רֶץ אֲשֶׁר ־יְהֹוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ דֹּרֵ֣שׁ אֹתָ֑הּ תָּמִ֗יד עֵינֵ֨י יְהֹוָ֤ה אֱלֹהֶ֙יךָ֙ בָּ֔הּ מֵֽרֵשִׁית֙ הַשָּׁנָ֔ה וְעַ֖ד אַחֲרִ֥ית שָׁנָֽה"[ דברים י"א, י"ב]


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר