פרשת מסעי- רמזים לעתיד
עם ישראל- היכן?
מאמר מאת: אהובה קליין.
היצירות שלי לפרשה:
ציורי תנ"ך/ בני ישראל חונים במדבר/ציירה: (אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ מסע במדבר/ ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]היצירות שלי לפרשה:
ציורי תנ"ך/ בני ישראל חונים במדבר/ציירה: (אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ בני ישראל חונים באילים/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ בני ישראל חונים בים סוף/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ בני ישראל חונים בערבות מואב/ ציירה: אהובה קליין(c)
ציורי תנ"ך/ בני ישראל חונים במדבר צין/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת /ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ ניתוץ האלילים בארץ ישראל/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ בני גד וראובן בונים את נחלתם/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ מותו של אהרון וקבורתו בהר ההר/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ בני ישראל חונים בים סוף/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ בני ישראל חונים בערבות מואב/ ציירה: אהובה קליין(c)
ציורי תנ"ך/ בני ישראל חונים במדבר צין/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת /ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ ניתוץ האלילים בארץ ישראל/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ בני גד וראובן בונים את נחלתם/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ מותו של אהרון וקבורתו בהר ההר/ ציירה: אהובה קליין (c)
פרשה זו מתארת את
מסעי עם ישראל במדבר ואת חנייתם במקומות שונים במהלך נדידתם במדבר:
וכך נאמר בתחילת
הפרשה:
"אֵלֶּה
מַסְעֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם--לְצִבְאֹתָם: בְּיַד-מֹשֶׁה, וְאַהֲרֹן. וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת-מוֹצָאֵיהֶם,
לְמַסְעֵיהֶם--עַל-פִּי יְהוָה; וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם, לְמוֹצָאֵיהֶם...." [במדבר ל"ג, א-ב]
ארבעים ושניים מסעות
עברו בני ישראל במדבר- אחד מהם:
מדבר צין, ככתוב: "וַיִּסְעוּ,
מֵעֶצְיֹן גָּבֶר; וַיַּחֲנוּ בְמִדְבַּר-צִן, הִוא קָדֵשׁ". [במדבר ל"ג, ל"ו]
השאלות
הן:
א] למה רומזות
המילים: "אֵלֶּה
מַסְעֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל"?
ב] מהו מדבר צין?
תשובות.
רמזים
במילים: "אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל"
"נתיבות
שלום" מסביר ע"פ מדרש תהלים:
נאמר:
"הַמּוֹלִיכְךָ בַּמִּדְבָּר הַגָּדֹל וְהַנּוֹרָא, נָחָשׁ שָׂרָף וְעַקְרָב,
וְצִמָּאוֹן, אֲשֶׁר אֵין-מָיִם..."
[דברים ח, ט"ו]
נָחָשׁ- מסמל את גלות בבל.
שָׂרָף- גלות מדי.
עַקְרָב- גלות יון.
"וְצִמָּאוֹן,
אֲשֶׁר אֵין-מָיִם"- גלות אדום.
לנחש, שרף ועקרב- יש
חבר- כלומר: לחש שלוחשים להם- לעומתם לצימאון אשר אין מים- - אין חבר- המשמעות:
שלכל שלושת הגלויות היה קץ קבוע, אך לגבי גלות אדום אין סוף -בדומה לצימאון
שאין מים= אין לו חבר.
כבר בתחילת הבריאה-
רמוזות ארבעת הגלויות, נאמר: "וְהָאָרֶץ, הָיְיתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי
תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם" [בראשית א, ב]
תֹהוּ-
גלות בבל.
וָבֹהוּ-
-גלות מדי.
וְחֹשֶׁךְ-
גלות יון.
"עַל-פְּנֵי
תְהוֹם"- - גלות אדום.
"וְרוּחַ
אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם"- - זה רוחו של מלך המשיח הכוונה לאחר ארבעת הגלויות- תופיע
רוחו של משיח.
אם
בני ישראל לא היו חוטאים- לא היו מופיעים כל ארבעת הגלויות.
בהמשך
מובאים דברי המגיד מקוז'ניץ [בהגהותיו על ספר: "באר הגולה
למהר"ל"] אומר: "בלשון קבל
את האמת ממי שאמרה" שבתחילת הבריאה בטרם ה' ברא את כל יציר כפיו- כבר קבע סדר ולוח זמנים לבריאה
אשר בו כלולים כל ההתרחשויות שיתרחשו בבריאה בכל התקופות- המשמעות היא: שהכול
נקבע כבר בראשית הבריאה ואין שום חידוש
בעולמינו, לכן על פי לוח זמנים
הנ"ל צוין, מתי יבנה בית
המקדש ומתי גם יחרב. ובנוסף בתוך לוח זמנים הזה קבע ה' סדר פנימי שאם עם ישראל לא יחטאו ויקיימו את רצונו של הקב"ה- אז יתבטל לוח זמנים זה שנקבע מראש בשעת הבריאה.
אילו
בני ישראל לא היו חוטאים, לא היה
נחרב בית המקדש ולא היו יוצאים לגלות.
מכאן
שלוח הזמנים לארבעת הגלויות נקבע משעת הבריאה ,אך היה מלווה בתנאי- שאם עם ישראל
יתקנו את דרכיהם- כנגד זה- יתבטלו כל
הגלויות וסדר הזמנים ישתנה.
משתמע מהסבר זה: שארבעת הגלויות- אינן עונש על חטא אלא ,לוח זמנים שנקבע משעת
הבריאה- לגבי עתיד ישראל- ורק אם ישראל היו מבצעים את התיקון הגמור- כל סדר הזמנים
שנקבע מראש עשוי היה להתבטל.
ארבעת
הגלויות נקבעו מראש –במטרה לזכך את עם ישראל, בהיותו העם הנבחר- הוא חייב להיות
מזוכך ומעודן יותר בהשוואה ליתר העמים
והדבר מעלה את העם כולו למדרגות העליונות ביותר והתכלית הנוספת שתגיע רוח האלוקים-
רוחו של משיח.
משמעות
מדרש תהלים הוא:
העולם
הזה מכיל קליפות של שרף, נחש, עקרב-הם מרמזים על כל הייסורים של היהודי -
ייסורי נפש, הרוח והנשמה, אך הקשה מכולם:
הצימאון שאין בו מים,
היהודי
מסוגל לעמוד בכל סוגי הייסורים –כאשר הוא חש את אלוקים, אך אם נפסקו מקורות היניקה
שלו ואינו חש את ה' כלל-אז הוא שרוי בגלות הקשה ביותר- שאינו זוכה לראות את קיצה.
ומדוע גלות מצרים אינה מוזכרת בקבוצת הגלויות ?
התשובה
לכך: גלות מצרים - משמשת לעם ישראל –כור ברזל- זמן הכנה לקבלת התורה על גלות זאת
אמר ה' לאברהם:
"וַיֹּאמֶר
לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם
וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה". וְגַם אֶת-הַגּוֹי אֲשֶׁר
יַעֲבֹדוּ, דָּן אָנֹכִי; וְאַחֲרֵי-כֵן יֵצְאוּ, בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל..". [בראשית ט"ו, י"ג- ט"ו]
כוונת
ה' : הייתה להגיד לאברהם: שאם הוא חפץ שעם ישראל יהיה העם הנבחר ויקבלו את התורה
הקדושה - חייבים לעבור את הזיכוך הזה במצרים ואחרי כן יצאו ברכוש גדול ומשמעות
הרכוש הגדול: לא רק גשמי- אלא גם רוחני שמבטא את דברי ה':
"אַתֶּם
רְאִיתֶם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים
וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי". [שמות י"ט, ד] ובאופן זה- נהפכו עם ישראל לאחר
הזיכוך במצרים- לעם הנבחר אשר זכה אחר כך לקבל את התורה במעמד הר סיני.
חז"ל
מסבירים: כי
המילים: "אלה מסעי בני ישראל" הם ראשי תיבות לארבעת הגלויות שהם עתידים
לעבור במהלך ההיסטוריה לאחר יציאתם ממצרים:
א]
אדום. [הכוונה לרומי]
ב]
מדיי. [פרס]
ג]
בבל.
ד]
יוון.
חז"ל
מביאים עוד רמז הפעם מהמילה: "ואלה
מסעיהם למוצאיהם"- בגימטרייא- 42 מסעות - התורה רומזת במשפט זה: כי
מסעיהם למוצאיהם של ישראל בנדודיהם במדבר- מרעמסס
שבמצרים עד אָבֵל הַשִּׁטִּים - שבערבות
מואב -היו סך הכול -ארבעים ושניים- כמספר האותיות: "ואלה"- רעיון זה של
חז"ל מבוסס על מסכת תענית [ט, ע"א]
מדבר צין.
נאמר:
"וַיַּחֲנוּ בְמִדְבַּר-צִן, הִוא קָדֵשׁ".
ר' אליעזר
בן-יהודה
קובע: כי משמעות המילה צִן היא: קוץ וצִן הוא דקל שגזעו קשה.
הגמרא
מונה ארבעה סוגי דקלים: "דקלין ,תאלין, הוצין וצינין". [בבא בתרא, ס"ט, ע"ב]. מכאן
שהשמות צין וסין מרמזים על מראה הנוף של
מדבר זה.
התורה מתארת את
המיקום המדויק של מדבר צין:
"וְהָיָה
לָכֶם פְּאַת נֶגֶב מִמִּדְבַּר צִן עַל יְדֵי אֱדוֹם וְהָיָה לָכֶם גְּבוּל נֶגֶב
מִקְצֵה יָם הַמֶּלַח קֵדְמָה". מכאן,
שים המלח הוא ליד מדבר צין. [במדבר
ל"ד,ג]
לסיכום, לאור האמור לעיל, המסקנה היא: ארבעת הגלויות- אינן עונש על חטא אלא ,לוח זמנים שנקבע משעת
הבריאה- לגבי עתיד ישראל- והמילים: "אֵלֶּה
מַסְעֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל"-
מרמזות לנו על: כברת הדרך שעם ישראל יעבור
עד בוא הגאולה, מי ייתן שבורא עולם יחיש
את גאולתנו ואנו נתקן את דרכנו אמן ואמן.
ההפטרה:
ירמיהו [פרק ב]
קטע מתוך ההפטרה:
" שִׁמְעוּ דְבַר-יְהוָה, בֵּית יַעֲקֹב, וְכָל-מִשְׁפְּחוֹת, בֵּית יִשְׂרָאֵל. כֹּה אָמַר יְהוָה, מַה-מָּצְאוּ אֲבוֹתֵיכֶם בִּי עָוֶל--כִּי רָחֲקוּ, מֵעָלָי; וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל, וַיֶּהְבָּלוּ. וְלֹא אָמְרוּ--אַיֵּה יְהוָה, הַמַּעֲלֶה אֹתָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם; הַמּוֹלִיךְ אֹתָנוּ בַּמִּדְבָּר, בְּאֶרֶץ עֲרָבָה וְשׁוּחָה בְּאֶרֶץ צִיָּה וְצַלְמָוֶת--בְּאֶרֶץ לֹא-עָבַר בָּהּ אִישׁ, וְלֹא-יָשַׁב אָדָם שָׁם. וָאָבִיא אֶתְכֶם אֶל-אֶרֶץ הַכַּרְמֶל, לֶאֱכֹל פִּרְיָהּ וְטוּבָהּ; וַתָּבֹאוּ וַתְּטַמְּאוּ אֶת-אַרְצִי, וְנַחֲלָתִי שַׂמְתֶּם לְתוֹעֵבָה. הַכֹּהֲנִים, לֹא אָמְרוּ אַיֵּה יְהוָה, וְתֹפְשֵׂי הַתּוֹרָה לֹא יְדָעוּנִי, וְהָרֹעִים פָּשְׁעוּ בִי; וְהַנְּבִאִים נִבְּאוּ בַבַּעַל, וְאַחֲרֵי לֹא-יוֹעִלוּ הָלָכוּ. לָכֵן, עֹד אָרִיב אִתְּכֶם--נְאֻם-יְהוָה; וְאֶת-בְּנֵי בְנֵיכֶם, אָרִיב. כִּי עִבְרוּ אִיֵּי כִתִּיִּים, וּרְאוּ, וְקֵדָר שִׁלְחוּ וְהִתְבּוֹנְנוּ, מְאֹד; וּרְאוּ, הֵן הָיְתָה כָּזֹאת. הַהֵימִיר גּוֹי אֱלֹהִים, וְהֵמָּה לֹא אֱלֹהִים; וְעַמִּי הֵמִיר כְּבוֹדוֹ, בְּלוֹא יוֹעִיל. שֹׁמּוּ שָׁמַיִם, עַל-זֹאת; וְשַׂעֲרוּ חָרְבוּ מְאֹד, נְאֻם-יְהוָה. כִּי-שְׁתַּיִם רָעוֹת, עָשָׂה עַמִּי: אֹתִי עָזְבוּ מְקוֹר מַיִם חַיִּים, לַחְצֹב לָהֶם בֹּארוֹת--בֹּארֹת נִשְׁבָּרִים, אֲשֶׁר לֹא-יָכִלוּ הַמָּיִם".
ההפטרה:
ירמיהו [פרק ב]
קטע מתוך ההפטרה:
" שִׁמְעוּ דְבַר-יְהוָה, בֵּית יַעֲקֹב, וְכָל-מִשְׁפְּחוֹת, בֵּית יִשְׂרָאֵל. כֹּה אָמַר יְהוָה, מַה-מָּצְאוּ אֲבוֹתֵיכֶם בִּי עָוֶל--כִּי רָחֲקוּ, מֵעָלָי; וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל, וַיֶּהְבָּלוּ. וְלֹא אָמְרוּ--אַיֵּה יְהוָה, הַמַּעֲלֶה אֹתָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם; הַמּוֹלִיךְ אֹתָנוּ בַּמִּדְבָּר, בְּאֶרֶץ עֲרָבָה וְשׁוּחָה בְּאֶרֶץ צִיָּה וְצַלְמָוֶת--בְּאֶרֶץ לֹא-עָבַר בָּהּ אִישׁ, וְלֹא-יָשַׁב אָדָם שָׁם. וָאָבִיא אֶתְכֶם אֶל-אֶרֶץ הַכַּרְמֶל, לֶאֱכֹל פִּרְיָהּ וְטוּבָהּ; וַתָּבֹאוּ וַתְּטַמְּאוּ אֶת-אַרְצִי, וְנַחֲלָתִי שַׂמְתֶּם לְתוֹעֵבָה. הַכֹּהֲנִים, לֹא אָמְרוּ אַיֵּה יְהוָה, וְתֹפְשֵׂי הַתּוֹרָה לֹא יְדָעוּנִי, וְהָרֹעִים פָּשְׁעוּ בִי; וְהַנְּבִאִים נִבְּאוּ בַבַּעַל, וְאַחֲרֵי לֹא-יוֹעִלוּ הָלָכוּ. לָכֵן, עֹד אָרִיב אִתְּכֶם--נְאֻם-יְהוָה; וְאֶת-בְּנֵי בְנֵיכֶם, אָרִיב. כִּי עִבְרוּ אִיֵּי כִתִּיִּים, וּרְאוּ, וְקֵדָר שִׁלְחוּ וְהִתְבּוֹנְנוּ, מְאֹד; וּרְאוּ, הֵן הָיְתָה כָּזֹאת. הַהֵימִיר גּוֹי אֱלֹהִים, וְהֵמָּה לֹא אֱלֹהִים; וְעַמִּי הֵמִיר כְּבוֹדוֹ, בְּלוֹא יוֹעִיל. שֹׁמּוּ שָׁמַיִם, עַל-זֹאת; וְשַׂעֲרוּ חָרְבוּ מְאֹד, נְאֻם-יְהוָה. כִּי-שְׁתַּיִם רָעוֹת, עָשָׂה עַמִּי: אֹתִי עָזְבוּ מְקוֹר מַיִם חַיִּים, לַחְצֹב לָהֶם בֹּארוֹת--בֹּארֹת נִשְׁבָּרִים, אֲשֶׁר לֹא-יָכִלוּ הַמָּיִם".