יום רביעי, 21 בפברואר 2024

צִוּוּי אֱלוֹקִים/ שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

צִוּוּי אֱלוֹקִים/ שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

 מֹשֶׁה נִיצַּב עַל הַסְּלָעִים

 מוֹחוֹ  טָרוּד הִרְהוּרִים

 עַל יִשְׂרָאֵל הַנִּבְחָרִים

 שְׁלִיחוּת  לְאֹרֶךְ יָמִים.

 

 לְפֶתַע–נוֹשֵׂא עֵינַייִם

 מַחֲזֶה מַרְהִיב - שָׁמַיִם

 מִבֵּין הָעֲנָנִים זְרִיחָה

 אוֹתִיּוֹת  קִדּוּשׁ לְבָנָה.

 

 זוֹהִי מִלַּת תְּצַווֶּה

 מַרְאֶה עִילָּאִי נָאֶה

 צִוּוּי לָעָם  נַעֲלֶה

 שֶׁמֶן טָהוֹר יַעֲלֶה.

 

עֲבוּר הַמְּנוֹרָה בַּמִּקְדָּשׁ

מֵעֶרֶב עַד בֹּקֶר חָדָשׁ

שִׁבְעָה קָנִים מְאִירִים

אֶל הַנֵּר הָאֶמְצָעִי מַבִּיטִים

 

 עַם יִשְׂרָאֵל מְצֻווִּים

 מִמֶּלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים

 כְּעַם סְגֻלָּה -מַמְלֶכֶת כּוֹהֲנִים

 לְהָאִיר הָעוֹלָם לְנֶצַח נְצָחִים.

 הֶעָרָה: הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת פָּרָשַׁת:  תְּצַווֶּה [חֻמַּשׁ שְׁמוֹת]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 14 בפברואר 2024

פרשת תרומה- מקדש ושכינה ושלמה המלך/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת תרומה- מקדש ושכינה ושלמה המלך.

 מאמר מאת: אהובה קליין.

יצירותיי לפרשה:


ציורי תנ"ך/ המנורה במשכן/ ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ "וייקחו לי תרומה/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]

ציורי תנ"ך/ בני ישראל מביאים תרומה  אל משה/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]





ציורי תנ"ך/"ועשו לי מקדש../ ציירה: אהובה קליין(c)




ציורי תנ"ך/ "ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם"/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ בני ישראל מביאים שמן כתרומה למשכן/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ תרומת האבנים למשכן/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ אמני המשכן- בצלאל ואהליאב/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ הקמת המשכן בידי בצלאל בן אורי ואהליאב בן אחיסמך / ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ הקמת  חצר המשכן/ ציירה: אהובה קליין: [שמן על בד] (c)




ציורי תנ"ך/ הכרובים מעל ארון הברית במשכן/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]





ציורי תנ"ך/ שלחן לחם הפנים/ ציירה: אהובה קליין (c)




 יצירותיי מתוך ההפטרה:
ספר מלכים-א'. [פרק: ה']





ציורי  תנ"ך/ עבדי מלך צור  ושלמה המלך/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ שלמה המלך כורת ברית עם חירם מלך צור/ציירה: אהובה קליין (c)







ציורי תנ"ך/חירם מלך צור שולח ארזים לבניית המקדש/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ שלמה המלך וברקע עבדיו נושאים אבני גזית לבניין הבית.

ציירה: אהובה קליין (c)





ציורי תנ"ך /שלמה המלך בונה מקדש/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ שלמה המלך והחוצבים בהר/ ציירה: אהובה קליין (c)


הפרשה פותחת בציווי ה' להביא תרומה למען הקמת המשכן וכליו:

"וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחו ּ-לִי תְּרוּמָה:  מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי.  וְזֹאת, הַתְּרוּמָה, אֲשֶׁר תִּקְחוּ, מֵאִתָּם:  זָהָב וָכֶסֶף, וּנְחֹשֶׁת.  וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי, וְשֵׁשׁ וְעִזִּים.  וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים, וַעֲצֵי שִׁטִּים.  שֶׁמֶן, לַמָּאֹר; בְּשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים.  אַבְנֵי-שֹׁהַם, וְאַבְנֵי מִלֻּאִים, לָאֵפֹד, וְלַחֹשֶׁן.  וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם.  כְּכֹל, אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ, אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן, וְאֵת תַּבְנִית כָּל-כֵּלָיו; וְכֵן, תַּעֲשׂוּ". [שמות  כ"ה, א'-י']

השאלות הן:

א] מהי מטרת התרומה ואופן הבאתה?

ב] מה תפקידו של המשכן?

ג] הקשר להפטרה [מלכים-א, פרק: ה']?

תשובות.

מטרת הבאת התרומה.

שאלה זו שואלים גם חז"ל : "מי שנאמר בו לה' הארץ ומלואה, אשר לו הים והוא עשהו, ואמר: "הֵן לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי הַשָּׁמָיִם הָאָרֶץ וְכָל אֲשֶׁר בָּהּ."  [דברים י', י"ד] הוא צריך לבשר ודם?

התשובה היא: אלוקים חומד לשרות שכינתו בקרב ישראל - כמו אב האוהב  את בניו, המטרה להקים בתרומה - משכן כבוד וכפרה לישראל.

המלבי"ם מפרש: אילו היה כתוב: "ויתנו לי תרומה" היו חושבים כולם כי מוטלת על כל יחיד לנדב למלאכת המשכן , אך רצון הבורא היה : שהמשכן יוקם אך ורק מתרומות שנידבו מתוך רצון טוב ואמיתי ולא מתוך כפייה – בני ישראל נצטוו למנות גבאים כדי שייקחו "תרומה מאת כל איש אשר ידבנו ליבו" [שמות כ"ה, ב]

על פי שמות רבה: הסבר מעניין על הנאמר:

"וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחו -לִי תְּרוּמָה:  מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי" אמר להם הקב"ה, כביכול מכרתי לכם תורתי, כביכול נמכרתי גם אני עמה שנאמר: "וְיִקְחוּ- לִי תְּרוּמָה": 

משל למלך שהייתה לו בת יחידה, בא אחד מבני המלכים ונשאה [ נשא אותה לאישה]  ביקש לילך לו אל ארצו וליטול את אשתו עמו, אמר לו המלך: בתי שנתתי לך יחידית היא לי [בת יחידה לי], לפרוש ממנה - איני יכול, לומר לך: אל תטלנה"- איני יכול, לפי שהיא אשתך ,אלא זו טובה עשה לי: שכל מקום שאתה הולך, קיטון [חדר] אחד עשה לי, שאדור אצלכם משום שאיני יכול להניח את בתי".

[הנמשל] כך אמר הקב"ה לישראל: נתתי לכם את התורה, לפרוש הימנה - איני יכול, ולומר לכם: אל תטלוה - איני יכול. אלא בכל מקום שאתם הולכים, בית אחד עשו לי - שאדור בתוכו עמכם וזה שנאמר: "וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם". [שמות רבה, ל"ג, א']

רש"י מתייחס למילים  :נאמר  "וְיִקְחו ּ- לי תְּרוּמָה":  בניין המשכן  והמקדש מטרתו  להיות לשם שמים  בלבד  מהסיבה: שהמקדש הוא מקום להשראת השכינה ולא ניתן להשרות שכינה על כלל ישראל ולהשפיע עליהם קדושה כאשר מעורבות בו  -  מחשבות זרות.

ילקוט שמעוני על פי מדרש אבכיר: אומר על: "וְזֹאת הַתְּרוּמָה, אֲשֶׁר תִּקְחוּ, מֵאִתָּם:  זָהָב וָכֶסֶף, וּנְחֹשֶׁת".

"מלמד שהראה הקב"ה שלוש תרומות: אחד של משכן, אחד של מקדש ראשון, ואחד של מקדש שני שנאמר: "זָהָב וָכֶסֶף, וּנְחֹשֶׁת".

"זהב"- כנגד המשכן שעשה משה רבינו - שהיה חביב על הקב"ה כזהב.

"וכסף"- זה מקדש ראשון שבנה  שלמה שכתוב בו: אין כסף נחשב בימי שלמה למאומה"

"ונחושת"- זה  מקדש שני שכבר היו חסרים בו חמישה דברים הללו: ארון, כפורת, כרובים, אש ורוח הקודש.

"אור החיים" מסביר את המילים: "וְזֹאת, הַתְּרוּמָה" אולי הכוונה שלא יביאו בני ישראל נדבה  ממין אחד או משלושה, אלא הם צריכים- מכל המינים , אין הכוונה שכל אחד יביא את כל הסוגים - אלא תרומה באופן כללי. או  ירצה לומר שיקבלו מהמביאים כל י"ג המינים ואין לזלזל באחד שמביא פשתן ועורות וכו".

תפקידו של המשכן:

רבי  יעקב יוסף מפולונאה מסביר: תרי"ג מצוות שבתורה שניתנו לנו  - נחשבות למצוות נצחיות שניתן לקיימן בכל עת ובכל שעה, יש אפוא, מקום לשאול-איך אפשר  בימינו לקיים את מצוות בית הבחירה על יסוד הכתוב: "וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם"?

התשובה לכך: הקדמונים שלנו, שהיו חכמי אמת, הורו שהאדם אינו אלא "עולם קטן" ולפי זה הכתוב: "וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ.... ": כל אחד יעשה מקדש בלבו יכין שם מקום להשראת השכינה וכאשר ישכון ה' בלבו ובנפשו של כל אדם יקוים המשך הכתוב: "וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם"

ה"נתיבות שלום" מסביר: חמש פרשיות הוקדשו במיוחד  על נושא המשכן, נשאלת השאלה מדוע התורה האריכה בנושא זה דווקא - בעניין כל כלי המשכן ויש  שהפרטים  חזרו ונשנו?

על כלי המשכן התמנו אומנים מובחרים, דוגמת בצלאל בן אורי- שה' חנן אותו בחכמה, בינה ודעת, מתברר כי על ידי תורת הנסתר - כל חלקי  המשכן מרמזים על העולמות העליונים וכל חלק וחלק מן המשכן מרמז- על חלק  מסוים ממעל . המשכן הוא כעין –ציור של מפה .

הקשר להפטרה [מלכים-א, ה']

נאמר בהפטרה:

"וַיִּתֵּן אֱלֹהִים חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה וּתְבוּנָה הַרְבֵּה מְאֹד וְרֹחַב לֵב כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם. וַתֵּרֶב חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵחָכְמַת כָּל בְּנֵי קֶדֶם וּמִכֹּל חָכְמַת מִצְרָיִם. וַיֶּחְכַּם מִכָּל הָאָדָם......וַיְדַבֵּר עַל הָעֵצִים מִן הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן וְעַד הָאֵזוֹב אֲשֶׁר יֹצֵא בַּקִּיר וַיְדַבֵּר עַל הַבְּהֵמָה וְעַל הָעוֹף וְעַל הָרֶמֶשׂ וְעַל הַדָּגִים. וַיָּבֹאוּ מִכָּל הָעַמִּים לִשְׁמֹעַ אֵת חָכְמַת שְׁלֹמֹה מֵאֵת כָּל מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת חָכְמָתוֹ.     וַיִּשְׁלַח חִירָם מֶלֶךְ צוֹר אֶת עֲבָדָיו אֶל שְׁלֹמֹה כִּי שָׁמַע כִּי אֹתוֹ מָשְׁחוּ לְמֶלֶךְ תַּחַת אָבִיהוּ כִּי אֹהֵב הָיָה חִירָם לְדָוִד כָּל הַיָּמִים".

על פי המתואר בהפטרה זו - מתגלה הקשר העמוק - בין  פרשת תרומה -  הסבר מפורט על המשכן ,אומניו וכליו – ובהפטרה - שלמה המלך ,החכם מכל אדם ,זוכה לבנות את בית המקדש בסיוע  חִירָם מֶלֶךְ צוֹר וקשריו הטובים .

לסיכום, לאור האמור לעיל :הקשר בין המשכן ומקדש שלמה- נתפלל לבורא עולם ונייחל:  שהשלום ישוב אלינו - כבימי שלמה המלך ובמהרה בע"ה  ננצח את האויבים ונזכה להתגשמות הנבואה:

"כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת".[מיכה, ז'. ט"ו]     



     


   


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ וְעַבְדֵי חִירָם/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ וְעַבְדֵי חִירָם/ שִׁיר מֵאֵת אֲהוּבָה קְלַיְן ©

 שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ הַנֶּאֱמָן

 הִתְבָּרֵךְ  מֵאֵת בּוֹרֵא עוֹלָם

 אוֹצַר דַּעַת - כֹּה מֻשְׁלָם

 כְּחוֹל אֲשֶׁר -עַל שְׂפַת הַיָּם.

 

 כִּשְׁרוֹנוֹ הִרְקִיעַ שְׁחָקִים

 חָכְמָתוֹ הֵאִירָה רְחוֹקִים

 כְּמִגְדַּלּוֹר נִיצָּב בְּלֵב יָמִים

 אֵלָיו נָהֲרוּ מִכָּל הָעַמִּים.

 

וַיְהִי הַיּוֹם שְׁלֹמֹה נִזְכָּר

בְּאוֹתוֹ מִשְׁכָּן -לֵב מִדְבָּר

בִּזְכוּת נְדִיבֵי הַלֵּב הוּקַם

תְּרוּמָה-תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן.

 

בְּעוֹדוֹ  מְהַרְהֵר הִרְהוּרִים

לְפֶתַע יוֹפִיעוּ הָאוֹרְחִים:

עַבְדֵי חִירָם מֶלֶךְ צֹר

בְּצִוּוּי  מַלְכָּם - מִקְדָּשׁ לִיצֹר.

 

 בְּעוֹדָם נִצָּבִים לְפָנָיו

כֹּה שָׂמַח הֵאִירוּ עֵינָיו

בַּשָּׁמַיִם מַחֲזֶה מַרְהִיב

בֵּית מִקְדָּשׁ אוֹתוֹ יַלְהִיב!

 הֶעָרָה: הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת פָּרָשַׁת: תְּרוּמָה[חֹמֶשׁ בַּמִּדְבָּר] וְהַהַפְטָרָה מְלָכִים-א, ה]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 6 בפברואר 2024

פרשת משפטים הקשר בין התורה לחיים בארצנו/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת משפטים  הקשר בין התורה לחיים בארצנו.

מאת: אהובה קליין.

יצירותיי לפרשה:


ציורי תנ"ך/ עם ישראל נלחם נגד אויביו כארי/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ שילוח העבד לחופשי/ ציירה: אהובה קליין(שמן על בד](c)

Biblical painting/Slave set free Shiping/By Ahuva Klein(c




ציורי תנ"ך/ העבד ואשתו יוצאים לחופשי/ ציירה: אהובה קליין (c)





ציורי תנ"ך/אמה עיברייה/ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ משה עולה להר סיני לקבל את הלוחות/ ציירה: אהובה קליין(c)




ציורי תנ"ך  שומר חינם/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ השדה - שטח הפקר בשנת שמיטה- מיועד לאביונים  ולאחר מכן גם לחיית השדה/ציירה:

אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ שנת השמיטה/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ שמיטה בכרם- הפקר/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ הדאגה לעני בשנת השמיטה/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ שנת היובל- האדם שב אל נחלתו/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי  תנ"ך/ הריסת אלילים/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ הברכה בלחם ובמים/ ציירה: אהובה קליין (c)






ציורי תנ"ך/ הבטחת ה' בדבר הסרת מחלה מהעם/ ציירה: אהובה קליין (c)





ציורי תנ"ך/ עזרה לחמור שונאך הרובץ  תחת משאו/ציירה: אהובה

 קליין (c)


ציורי תנ"ך/עליה לרגל לירושלים/ציירה: אהובה קליין(c)



ציורי תנ"ך/ הבאת ביכורים/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ המלאך ההולך לפני בני ישראל/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]


"כי ילך מלאכי לפניך.."[שמות כ"ג, כ"ג]


ציורי תנ"ך/ משפט צדק/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ שמירת השבת/ ציירה: אהובה קליין (c)

הפרשה פותחת במילים: "וְאֵלֶּה, הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר תָּשִׂים, לִפְנֵיהֶם". [שמות  כ"א, א]

כבר בתחילת הפרשה - אנחנו מבחינים בהפסקת  תיאור כל הקורות של עם ישראל  בתקופת הנדידה שלהם במדבר.

בפנינו מוצגת מערכת שלמה הכוללת חוקים ומשפטים במיוחד בין אדם לחברו.

יש גם מסרים עוצמתיים כיצד להתמודד עם אויבנו גם היום!

נאמר: "....ו אֶת-אֵימָתִי, אֲשַׁלַּח לְפָנֶיךָ, וְהַמֹּתִי אֶת-כָּל-הָעָם, אֲשֶׁר תָּבֹא בָּהֶם וָנתַתִּי אֶת –כָּל -אֹיְבֶיךָ אֵלֶיךָ, עֹרֶף....וְשַׁתִּי אֶת- גְּבֻלְךָ, מִיַּם-סוּף וְעַד-יָם פְּלִשְׁתִּים, וּמִמִּדְבָּר, עַד-הַנָּהָר:  כִּי אֶתֵּן בְּיֶדְכֶם, אֵת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, וְגֵרַשְׁתָּמוֹ, מִפָּנֶיךָ.  לֹא -תִכְרֹת לָהֶם וְלֵאלֹהֵיהֶם, בְּרִית.  לֹא יֵשְׁבוּ בְּאַרְצְךָ, פֶּן-יַחֲטִיאוּ אֹתְךָ לִי:  כִּי תַעֲבֹד אֶת -אֱלֹהֵיהֶם, כִּי-יִהְיֶה לְךָ לְמוֹקֵשׁ". [שמות כ"ג]

השאלות הן:

א] מה המשמעות: "וְאֵלֶּה, הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר תָּשִׂים, לִפְנֵיהֶם"?

ב] כיצד להתמודד עם האויבים - הקמים עלינו ?

תשובות

"וְאֵלֶּה, הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר תָּשִׂים, לִפְנֵיהֶם".

רש"ר מסביר: וו' החיבור מביע את הקשר לסוף הפרשה הקודמת -  פרשת יתרו שם נאמר:

"וְאִם-מִזְבַּח אֲבָנִים תַּעֲשֶׂה-לִּי, לֹא-תִבְנֶה אֶתְהֶן גָּזִית:  כִּי חַרְבְּךָ הֵנַפְתָּ עָלֶיהָ, וַתְּחַלְלֶהָ   וְלֹא-תַעֲלֶה בְמַעֲלֹת, עַל-מִזְבְּחִי:  אֲשֶׁר לֹא-תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ, עָלָיו". [להלן  כ', כ"ב, כ"ג].

שם הכתוב מדבר על בניית המזבח המהווה ביטוי  סמלי לעיקרון  היסודי: כי כל היחס שלנו עם ה' יש להבינו כבסיס עוצמתי לבניית חברה ברוח הצדק והאנושיות ["כִּי חַרְבְּךָ הֵנַפְתָּ עָלֶיהָ, וַתְּחַלְלֶהָ"],  לחיזוק כל יחיד ויחיד ברוח מוסריות טהורה: "אֲשֶׁר לֹא-תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ, עָלָיו". כך הרעיון הזה מתקשר אל: "אלה   המשפטים" הכוונה: לחוקים שישמשו בניית חברה יהודית על בסיס הצדק והאנושיות- באופן זה יורחק החרב-  כלומר: נתרחק כולנו מהאלימות והאכזריות בחברה היהודית ורק אז  נזכה להיות כולנו  ראויים-להקים מזבח בְּתוֹכֵנוּ .לכן "המשפטים" קודמים לבניין המשכן. על פי שמות רבה [ל', י"ח]:

יש לעובדי כוכבים ומזלות שופטים, ויש לישראל שופטים, אין אתה  יודע מה ביניהם , משל  לחולה שנכנס הרופא  אצלו לבקרו - אמר לבני ביתו: האכילוהו כל מה  שהוא מבקש, נכנס אצל חולה אחר- אמר להם: היזהרו בו שלא יאכל דבר פלוני, אמרו לו: לראשון אמרת שיאכל מה שירצה ולשני אמרת: שלא יאכל דבר פלוני?

אמר להם: הראשון אינו לחיים [אין לו סיכוי לחיות], לפיכך אמרתי שיאכל כל מה שירצה: אבל זה שהוא לחיים [שיש לו תקווה לחיות] , אמרתי: היזהרו בו! כך לעכו"ם שופטים, ואינם עוסקים בתורה ואינם עושים אותה, שנאמר:

"וְגַם-אֲנִי נָתַתִּי לָהֶם, חֻקִּים לֹא טוֹבִים; וּמִשְׁפָּטִים--לֹא יִחְיוּ, בָּהֶם".[יחזקאל כ', כ"ה] אבל המצוות לישראל כתוב בהן:

וּשְׁמַרְתֶּם אֶת- חֻקֹּתַי וְאֶת-מִשְׁפָּטַי, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם:  אֲנִי, יְהוָה" [ויקרא י"ח, ה']

עוד משל יפה על המילים:".. אֲשֶׁר תָּשִׂים, לִפְנֵיהֶם":

"אמר רבי סימון בשם רבי חנינא: משל למלך שהיה  לפניו שולחן ערוך – כל מיני תבשילים, נכנס עבדו - נתן לו חתיכה, נכנס שני - נתן לו ביצה, שלישי - נתן לו ירק, וכך לכל אחד ואחד. אחר כך נכנס בנו - נתן לו כל השולחן  לפניו, אמר לו: לאלו נתתי מנה, מנה, אבל את הכול נתתי ברשותך - כך הקב"ה: לא נתן לאומות, אלא מקצת מן המצוות: נתן לאדם שש מצוות, הוסיף לנח עוד אחת [אבר מן החי] לאברהם עוד אחת [מילה] - הרי שמנה על ידי יעקב עוד אחת [גיד  הנשה]- הרי תשע מצוות - אבל לכל ישראל-נתן להם הכול.... [שמות רבה, ל' ,ו']

התמודדות  עם ישראל - עם האויבים:

ספורנו אומר על המילים: "וְנָתַתִּי אֶת –כָּל -אֹיְבֶיךָ אֵלֶיךָ, עֹרֶף"

כלומר: ה' ישלח אימה לפני ישראל- שיפחידו את האויבים. ועל המילים: "וְהַמֹּתִי אֶת-כָּל-הָעָם, אֲשֶׁר תָּבֹא בָּהֶם"-זה  כמו בגאולת מצרים: "וַיֹּאמֶר מִצְרַיִם אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי יְהוָה נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם". [שמות י"ד, כ"ה]

ולגבי הציווי לישראל: "כִּי אֶתֵּן בְּיֶדְכֶם, אֵת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, וְגֵרַשְׁתָּמוֹ, מִפָּנֶיךָ" דבר זה תלוי בידכם תזהרו לא להתעצל בזה כפי שהזהיר יהושע את ישראל כשאמר להם:

"וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:  עַד-אָנָה, אַתֶּם מִתְרַפִּים, לָבוֹא לָרֶשֶׁת אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַן לָכֶם יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם". [יהושע י"ח, ג,]

לגבי המקומות שכבשנו  אסור שהאויבים ישבו שם אלא אנחנו צריכים לשבת ולא הם!

רש"ר מסביר: אילו עם ישראל היו דבקים בה' כבר מההתחלה ולא היו מראים על ידי המרי שלהם - החוזר ונשנה שהם זקוקים להדרכה חינוכית בסדרה של ניסיונות קשים הם לא היו מגיעים למצב  של מלחמות - לשלוף חרב שלופה - כנגד יושבי הארץ האויבים שלנו - היות שנגזר עליהם מראש כיליון בגלל השחתתם - היו נעלמים מהארץ - ואילו עם ישראל שקיבל את התורה - היה נוטע את שורשיו בארצנו בנחת.

אך - אם הם יישארו בארצנו על זה נאמר: "כִּי-יִהְיֶה לְךָ לְמוֹקֵשׁ".

הם יהוו לנו , חלילה, סכנה רוחנית - כי אין לבטוח בעצמנו שהגענו לדרגה רוחנית כה גבוהה שאין אנו צריכים לירא  עוד מהקרבה אל השקר והטומאה שבהם.

רבינו בחיי מתייחס לגבי הגבולות אשר ה' מבטיח לעם ישראל: "וְשַׁתִּי אֶת- גְּבֻלְךָ, מִיַּם-סוּף וְעַד-יָם פְּלִישְׁתִּים, וּמִמִּדְבָּר, עַד-הַנָּהָר": ים סוף- יהיה הגבול הדרומי- ים פלישתים ובצד מערב- והוא הים הגדול  והוא בתחום עם ישראל וכך כתוב:

"כָּל-מָקוֹם, אֲשֶׁר תִּדְרֹךְ כַּף-רַגְלְכֶם בּוֹ--לָכֶם נְתַתִּיו:  כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי, אֶל-מֹשֶׁה.  מֵהַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן הַזֶּה וְעַד-הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר-פְּרָת, כֹּל אֶרֶץ הַחִתִּים, וְעַד-הַיָּם הַגָּדוֹל, מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ--יִהְיֶה, גְּבוּלְכֶם". [יהושע א, ג'- ה']

לסיכום, לאור האמור לעיל: המסקנה: אם נשכיל לקיים בפועל את החוקים והמשפטים - נזכה לשלום ואם נותקף על ידי אויבים - בע"ה ננצח  וניישב את נחלתנו.

כנאמר: "לֹא-יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה, לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת, כְּכָל-הַכָּתוּב בּוֹ:  כִּי-אָז תַּצְלִיחַ אֶת-דְּרָכֶךָ, וְאָז תַּשְׂכִּיל.  הֲלוֹא צִוִּיתִיךָ חֲזַק וֶאֱמָץ, אַל -תַּעֲרֹץ וְאַל-תֵּחָת:  כִּי עִמְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ". [יהושע א, ח- ט']

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר