יום חמישי, 29 באוגוסט 2013

ציון ביום כלולותיה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ציון ביום כלולותיה/ שיר מאת: אהובה קליין ©

ציון ביום כלולותיה
מהודרת במיטב מלבושיה
עטורה היא עדיים
בידיה וורדים צחורים.

מתנערת מעפר רגלה
מתבשמת ביופי הילתה
חתנה מעתיר מגדנות
משמח ליבה בברכות.

כאיכר הזורע בדמעה
קוצר ברינה יבולה
כן חתנה במהרה
מצמיח לה ישועה.

שערי שמים נפתחים
את הכלה מהללים
כלפיד בוער מאירים
את הלאומים  מסנוורים.

ציון זוכה לכתר מלוכה
לא עוד ענייה עזובה
בחלקה ארץ מקודשת
ססגונית כצבעי הקשת.


הערה:השיר בהשראת הפטרת פרשת ניצבים-[ישעיהו,ס"א-ס"ב]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ ירושלים עיר כלה/ ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"..ומשוש חתן על- כלה ישיש עליך אלוקיך"[ישעיהו ס"ב,ה]

הטכניקה: שמן על בד.

m6ise5jarydpxot5ryj8.jpg

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הפטרת פרשת ניצבים-וילך-מי החתן והכלה?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
הפטרת  פרשת ניצבים-וילך-מי הם החתן והכלה?
 / מאת: אהובה קליין
נושא החתן והכלה מופיע פעמים רבות בתנ"ך ובדרך כלל הוא דימוי בעל אופי של שמחה. כפי שאנו קוראים גם בהפטרת פרשת ניצבים וילך:
"שוש אשיש בה' תגל נפשי באלוקי כי הלבישני בגדי ישע מעיל צדקה יעטני כחתן יכהן פאר וככלה תעדה כליה"
ובהמשך  נאמר:"...ומשוש חתן על כלה ישיש עליך אלוקיך"
השאלות הן:
א] מי היא הכלה ומי הוא החתן בדברי הנביא?
ב] היכן מצאנו בתנ"ך דוגמאות לדימוי החתן והכלה?
התשובה לשאלה א]
לפי דעת מקרא: החתן מסמל את הקב"ה  הלובש  "פאר" וזוהי עטרה,בידוע כי בימי קדם היו נוהגים לשים על ראש החתן עטרה ,ובפסוקים אלה:הכלה מרוב התלהבותה וחיבתה לחתן –מדמה כי  על ראשו ציץ של כהן גדול,או זוהי  מגבעתו של כהן הדיוט.
היא מספרת כי החתן מעניק לה בגדים נאים ליום הנישואין- בגדי ישע   והדבר  נחשב  בעיניה כשירות של הכהן בקודש.
הכלה המסמלת את ירושלים,כנסת ישראל,או ארץ ישראל  כישות אחת –
  מתארת את עצמה  כעומדת לפני ה'  ביום נישואיה,מקושטת בתכשיטיה.
היא שמחה באלוקים שגרם לה טובה גדולה,כמו שנאמר בשיר- השירים:"..נגילה ונשמחה בך"[שם א,ד]
מעמד זה ,מסמל את יום גאולתה של ירושלים וכשם שהאדמה אשר נזרעה בידי האדם,מצמיחה  אחר כך צמחים,כך  ה' יצמיח ישועה לישראל לעיני הגויים.
לפי דברי המלבים: בגדי הכלה הניתנים  מהחתן –מסמלים את הישועה שתבוא על עם ישראל ביום הגאולה.
לפי דברי מצודת דויד: כמו החתן והכלה המתאחדים ביום נישואיהם ואינם נפרדים,כך מובטח לעם ישראל  שישב בארצו ולא ייפרד  עוד מאדמתו .
התשובה  לשאלה ב]
מסתבר כי בתנ"ך ניתן למצוא דוגמאות רבות לנושא  החתן והכלה,פעמים הכוונה ממש לחתן וכלה,אך פעמים החתן יסמל את ה' ואילו הכלה את עם ישראל, הנה כמה מהדוגמאות:
א] "התשכח  בתולה עדיה כלה קישוריה ועמי שכחוני ימים אין מספר"
כאן הנביא ירמיהו מתלונן : כי למרות שכלה אינה שוכחת את תכשיטיה ביום נישואיה,עם ישראל המשול לכלה,שכח את ה' זמן רב.
[ירמיהו ב,ל"ב]
rs7hwithg2rnlp8k8o3o.jpg
ציורי תנ"ך/ חתונה יהודית/ ציירה: אהובה קליין (c)
ב] "קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה,קול אומרים הודו את ה' צבאות"
[ירמיהו ל"ג,י"א]
ג] והשבתי מערי יהודה ומחוצות ירושלים קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה כי לחורבה תהיה הארץ"[ירמיהו ,ז,ל"ד]
כאן הכוונה,  בעבור חטאי ישראל,  כעונש- הארץ תהיה במצב של חורבה והעדר שמחת חתן וכלה.
ד] תקעו שופר בציון קידשו- צום קראו עצרת:אספו- עם קדשו קהל קיבצו  זקנים איספו עוללים ויונקי שדיים  יצא חתן  מחדרו וכלה מחופתה"
[יואל ב,ט"ו]
ה] "איתי  מלבנון כלה איתי מלבנון תבואי תשורי מראש אמנה מראש שניר וחרמון ממעונות אריות מהררי נמרים"[שיר השירים  ד,ח]
כאן הקב"ה פונה אל עם ישראל ואומר להם, כי עימו יחדיו ירדו לגלות אחרי חורבן בית  המקדש,ועימו יחדיו עתידים לחזור אל ארץ הקודש מן הלבנון
כמו חתן המלווה את כלתו  מן המלכויות שנקראו:"לבנון"
"ממעונות אריות "=הכוונה לסיחון ועוג,"מהררי נמרים"-הם הכנענים.
ו]"לבבתני אחותי כלה לבבתני באחד מעינייך באחד ענק מצווארונך:מה יפו דודיך אחותי כלה מה טובו דודיך מיין  וריח שמנייך מכל-בשמים".
[שיר השירים ד,ט ]
ז] מה יפו דודיך אחותי כלה מה טובו דודיך מיין וריח שמנייך מכל בשמים"
[שיר השירים ד,י]"דודיך"-אלו הקורבנות שעם ישראל הקריבו בשילה,בנוב וגבעון.
"אחותי כלה"-משמש כינוי לעם ישראל..."
לסיכום,בהפטרת פרשת ניצבים וילך-מתאר הנביא ישעיהו את יום הגאולה
כיום שמחה גדולה-ממש כשמחת כלולות- כדוגמת חתן  המרעיף על הכלה מתנות  בהן היא מתקשטת לכבודו.
החתן הוא משל לקב"ה והכלה   מסמלת את ירושלים,ישראל,או כנסת ישראל.
רעיון זה מופיע פעמים רבות במקרא  ובאופן בולט בשיר השירים.
מי ייתן ובקרוב עם ישראל יזכה למימוש חזון נחמה זה.

כפי המשפט:"ישועת ה' כהרף עין"
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ראשון, 25 באוגוסט 2013

ציון לובשת חג/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ציון לובשת חג/שיר מאת: אהובה קליין.(c)

עורי ציון לבשי חג
שוש  תשישי מעל הגג
האירי פנייך לארצות תבל
השקועות  באפלה וערפל.

על ראשך כתר מלכות
לא עוד דמע ובכות
ממך תצא תורה
כנוגה תזרח  אורה.

אלייך ינהרו  לאומים
שרים רוזנים ומלכים
לחזות בזיו השכינה
להידבק ברוחך הנאמנה.


הערה: השיר בהשראת הפטרת פרשת כי תבוא[ישעיהו ס]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 20 באוגוסט 2013

ציורי תנ"ך/ אורה של ירושלים/ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח"

[ישעיהו ס,א]

הטכניקה: שמן על בד.xtfh1exrif65vxiu5ee3.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 19 באוגוסט 2013

הפטרה לפרשת כי תבוא: כיצד נהיה לראש ולא לזנב?/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
הפטרה לפרשת כי תבוא:
כיצד נהיה לראש ולא לזנב?
מאמר מאת: אהובה קליין.
אחת מהברכות המופיעה בפרשתנו,היא  מאד משמעותית:
"ונתנך ה' לראש ולא לזנב והייתה רק למעלה ולא תהיה למטה כי תשמע אל מצוות ה'..."[דברים כ"ח,י"ג]
רעיון זה מופיע גם בהפטרה:"קומי  אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח: כי הנה החושך יכסה- ארץ וערפל לאומים ועליך יזרח ה' וכבודו יראה: והלכו גויים לאורך ומלכים לנוגה זרחך:שאי-סביב עינייך וראי כולם נקבצו באו- לך בניך"[ישיהו ס,ב-ה]
מצב אידיאלי זה מכוון כלפי עם ישראל -לפי דברי הנבואה בפי ישעיהו הנביא:
השאלות הן:
א] מה הכוונה: "לראש ולא לזנב"?
ב] כיצד רעיון זה  בא לידי ביטוי בהפטרה?
ג] על איזה אור מדבר הנביא ישעיהו  בנבואה?
התשובה לשאלה א]
לפי דברי הרמב"ן:הכוונה שעם ישראל יהיה לראש לכל העמים ולא לזנב לאחד  מהגויים,שהרי יתכן מצב להיות לראש על עמים רבים ,אבל עם זאת - זנב לעם אחר הנכבד ממנו.
ולכן הכוונה שעם ישראל יהיה ראש ולא לזנב לעד בכל הזמנים.
ותמיד מקומו יהיה למעלה ולא למטה.
לפי דברי אורח חיים:הכוונה שעם ישראל יהיו נשלטים על ידי ראש העולם-שהוא הקב"ה בכבודו ובעצמו.
ולא יהיו זנבות לשרים אחרים וכך יהיו תמיד בדרגה עליונה.
בדומה למה שנאמר  ליעקב אבינו,כאשר חלם את חלומו המפורסם: ראה מלאכים עולים ויורדים,חשש יעקב,שמא, פתרון החלום הוא:
 שתחילה הוא יעלה ,אבל אחר כך ירד.על כך הרגיע אותו אלוקים ואמר לו:"אל תירא עבדי יעקב.."-שלא יהיה למטה,אלא על ידי שמירת תורה ומצוות תמיד יתעלה.
והבטחה זו היא גם כלפי עם ישראל כשכר על שמירת המצוות.
אבן עזרא מדגיש כי מצב זה של התעלות יכול להתקיים,רק כאשר-עם ישראל הולך  בדרך התורה ולא עובד עבודת כוכבים כלל.
לפי פירושו של:"העמק דבר":עם ישראל יהיה בראש  ויעלה על אומות העולם  בכל מצב,מבחינה רוחנית וגם גשמית.
המילים  :"ראש,ו"זנב"- מבטאות את המישור הרוחני.
כמו שנאמר במשנה:"והווי זנב לאריות ואל תהי ראש לשועלים"[מסכת אבות ד,ט"ו]
הכוונה: להגיע למצב-"שישמש תלמידי חכמים וידבק בחברתם" ועדיף שיהיה תלמיד למי שגדול ממנו בחוכמה ולא ההפך,מפני שאז יוצא שהוא לומד ומוסיף על חוכמתו ,יום,יום.[לפי פירושו של רבנו יונה]
המילים: "למעלה"."למטה" מבטאות:את המישור הגשמי,ומדוע הקדימה התורה את המעלות הרוחניות למעלות הגשמיות?
כי אצל ישראל העיקר הוא:הצד הרוחני- הדבקות בתורה הקדושה וקיום מצוותיה,אבל אצל אומות העולם- ההפך הוא הנכון- החומריות-היא העומדת אצלם בראש הסולם.
התשובה לשאלה ב]
מתוך הקריאה בפסוקי ההפטרה, דברי הנבואה פונים לציון- הלוא היא ירושלים, ארץ ישראל, כנסת ישראל –הנחשבים לישות אחת ,הכול נאמר בלשון פיוטית .
עם ישראל יהיה בראש הסולם,ואליו יבואו גויים,מלכים  מכל הארצות.
כמו שנאמר:"שאי סביב עיניך וראי כולם נקבצו באו- לך בניך".
הוא ישמש אור לגויים,בעוד שלהם יהיה חושך.
הגויים יעשו את המלאכה לישראל,כמו שנהוג להגיד:"צדיקים מלאכתם  נעשית על ידי אחרים".
הם יסייעו להשיב את הגולים ארצה ויזרימו גם עושר רב לירושלים.
כנאמר:"מדין ועיפה כולם משבא יביאו זהב ולבונה יישאו ותהילות, ה' יבשרו,[ישעיהו ס,ז]
הגויים יכבדו את עם ישראל בניגוד לנעשה בגלויות -ששם השפילו אותם.
כנאמר:"..והלכו אליך שחוח בני מעניך והשתחוו על- כפות רגלייך כל- מנאציך וקראו לך עיר ה' ציון קדוש ישראל"[ישעיהו ס,י"ד- ט"ו]
עם ישראל יהיה לראש ולא לזנב.
תשובה לשאלה ג]
בנושא האור ישנן כמה דעות:
לפי "מצודת דוד": ישנה פניה לירושלים  לקום ולהאיר -לפי שהיא קיבלה הארה –משל לשמחה ולטובה  שבאו עליה והשכינה שורה עליה.
לפי רדק: המפרש בדומה לדברי מצודת דוד,הפניה לירושלים לקום ולהאיר.
והאורה היא המשל לשמחה ולטובה.
ולפי דעת מקרא: אין הכוונה לאור השמש,אלא לאור מיוחד של כבוד ה' שהוא זורח כנוגה,או כאש,כמו בדוגמאות הבאות:
"ה' מסיני בא,וזרח משעיר למו,הופיע מהר פארן,ואתה מרבבות קודש"[דברים ל"ג,ב]
ועוד דוגמא:"והנה כבוד אלוקי ישראל בא...והארץ האירה מכבודו"
[יחזקאל מ"ג,ב]
ולעניות דעתי:הכוונה בנוסף לאור ה' גם אור התורה,כפי שנאמר: "..כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים".[ישעיהו ב,ג] והתורה היא אורה!

soe15ynffo2io7kf6jbv.jpg
ציורי תנ"ך/בריאת האור ביום הראשון/ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]
ואולי הכוונה לאור מימי בראשית –אשר נברא ביום הראשון והקב"ה גנז אור זה לצדיקים לעתיד לבוא.
כפי שנאמר:"ויאמר אלוקים יהי אור ויהי אור:וירא אלוקים את האור כי טוב.."[בראשית א,ג-ד]
לסכום, לאור האמור לעיל ניתן להגיע למסקנה: כי כדי להגיע למצב בו עם ישראל יהיה לראש ולא לזנב, עליו להידבק בתורה ולקיים את המצוות הלכה למעשה, באופן זה, ישמש אור לגויים ובעתיד –באחרית הימים,כדברי הנביא,ינהרו כל הגויים והמלכים אשר בארצם חשכה וערפל ויבואו לחזות באור התורה וזיו השכינה וזוהי הגאולה הנכספת.

יהי רצון ובקרוב יתגשמו דברי הנביא ישעיהו.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 16 באוגוסט 2013

שילוח הקן /שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
שילוח הקן/מאת: אהובה קליין©

הוא מקיים מצווה קלה
שילוח הקן באהבה
ישלח היונה למרחקים
תפרוש כנפיה לרקיעים.

מתפעל מגדולת אלוקים
יציר כפיו  והברואים
המשגיח יומם וליל
בכל מרחבי תבל.

בחדרי ליבו ים רחמים
הר מסירות חום לגוזלים
משמים זוכה למטר ברכות
חיים ארוכים עלי אדמות.

בנים כשתילי זיתים
עולים בסולם ערכים
יונקים מעץ החיים
פרי מגדים נופת צופים.


הערה: השיר בהשראת פרשת כי תצא[חומש דברים]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר