יום ראשון, 15 ביולי 2012

פרשת פינחס-מי היה פינחס...?/ מאמר מאת: אהובה קליין .

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת פינחס- מי היה באמת פינחס ומה פעל למען עם ישראל?
מאת: אהובה קליין.
הפרשה בתחילתה מתארת את פינחס:
"וידבר ה' אל- משה לאמור: פינחס בן אלעזר בן—אהרון הכהן השיב את—חמתי מעל בני—ישראל בקנאו את—קנאתי בתוכם ולא—כליתי את בני ישראל בקנאתי: לכן אמור הנני נותן לו את בריתי שלום והייתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם תחת אשר קינא לאלוקיו ויכפר על—בני ישראל: ושם איש ישראל המוכה אשר הוכה את- המדיינית זמרי בן- סלוא נשיא בית- אב לשמעוני ושם האישה המוכה המדיינית כוזבי בת-צור.." [במדבר כ"הי-ט"ז]
השאלות הן:
א] מה המעשה שעשה פינחס – שהיה  כה הכרחי באותו זמן?
ב] מי היה  פינחס?מה השכר שקיבל?
התשובה  לשאלה א]
את פעולתו של פינחס- התורה מתארת בסוף פרשת בלק, עם ישראל היה במצב  רוחני ירוד מאד והתחבר למואב וחטא בגילוי עריות ועבודה זרה ואת הגרוע מכל-  קוראים אנו בפסוקים הבאים:"והנה איש  מבני ישראל בא ויקרב אל אחיו את המדיינית לעיני משה ולעיני כל עדת בני ישראל והמה בוכים פתח אוהל מועד: וירא פינחס... וידקור את שניהם... ותעצר המגפה" [במדבר  כ"ה,ו- ט]
פינחס  הרג את שני החוטאים- מתוך קנאה לה' ובעקבות זאת נעצרה המגפה בקרב עם ישראל.
לפי דברי רש"י :הסיבה לבכייתם של ישראל באותו אירוע הייתה - כי ראו שמשה היה חסר  אונים- לא הייתה לו תשובה למצב הנורא ורפו ידיו מפעולה והנה פינחס  בא והציל את המצב.
התשובה לשאלה ב]
הקב"ה הבטיח  שכר לפינחס על מעשהו:"לכן אמור הנני נותן לו את בריתי שלום"
לפי תרגום יונתן בן עוזיאל:הקב"ה הבטיח לפינחס שיהפך למלאך ויחיה לנצח והמטרה כדי שיוכל לבשר על הגאולה באחרית הימים.
נשאלת השאלה, מדוע הוא נבחר דווקא לבשר את הגאולה?
מתברר שפינחס בן אלעזר בן אהרון הכהן- נקט בשני מעשים מיוחדים למען עם ישראל כשעמדו על סף הכניסה לארץ ישראל:
א] בזמן שעם ישראל התקרב יתר על המידה למואב והייתה סכנת התבוללות בעם,  העם היה ממש בסכנה של התרסקות רוחנית,
קם פינחס ועשה את הדבר הנכון ביותר בזמן המתאים, כפי שכתוב:"ויקם מתוך העדה   וייקח רומח בידו וידקור את שניהם"
התורה משבחת אותו על מעשהו הנועז:"פינחס בן אלעזר ...השיב את  חמתי מעל בני ישראל.."
ב] פינחס היה בראש הצבא שיצא לנקום במדיינים, כפו שנאמר:"נקום נקמת בני ישראל מאת המדיינים" והוא הצליח במלחמה וחזר עם חייליו בשלמות.
אחרי שתי פעולות אלה , פינחס זוכה לכהונת עולם.
הרמב"ם מסביר: מה הם הסימנים למשיח:
"ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה וילחם מלחמות ה'"
כלומר- הוא יצליח לאחד את עם ישראל סביב הקב"ה וגם יצליח במלחמות ישראל.
שתי סגולות אלו היו בפינחס ולכן: הוא אליהו שיבוא  ויבשר את הגאולה.
בילקוט שמעוני נאמר:"אמר ר' שמעון בן לקיש, פינחס הוא אליהו, אמר לו  הקב"ה אתה נתת שלום בין ישראל וביני  בעולם הזה, אף לעתיד לבוא אתה שעתיד ליתן שלום ביני לבין בני, שנאמר:הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בוא יום ה'.. והשיב לב אבות על בנים"
גם בזוהר הקדוש נאמר:אליהו הוא כוהן והוא גם פינחס.
רבנו בחיי אומר: כי פינחס נשאר חי ורק שמו השתנה
אחרי שעלה השמיימה- נקרא אליהו.
הספורנו נותן הסבר מיוחד במינו:  כל אדם מורכב מארבעה יסודות:
אש, מים, רוח, עפר והמיתה באה לאדם כתוצאה מהתגברות יסודות אלה על אלה, כגון האש מתגברת על המים, אך אצל אליהו הייתה תופעה מיוחדת כל ארבעת היסודות שבו- היו משולבים זה בזה באופן שווה ולכן נאמר :"הנני  נותן לו את בריתי שלום"- ארבעת יסודות הנ"ל יחיו  בשלום  ביניהם ולכן חייו הם נצחיים.
לסיכום, לפי רוב המפרשים, פינחס נקט בפעולות חשובות במטרה להציל את עם ישראל מהתבוללות, ובעקבות זאת זכה לכך שהפך למלאך- הלא הוא אליהו הנביא שעתיד לשוב אלינו  בקרוב לבשר את הגאולה.
לא נותר לנו, אלא לייחל שהגאולה תגיע במהרה לעם ישראל.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 13 ביולי 2012

סיפור לפרשת פינחס[לילדים]/ מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
סיפור לפרשת פינחס/מעשה הצלה/ מאת: אהובה קליין (c)
לזוג הורים בעיירה קטנה היה בן שקראו לו יהושע, הילד היה מאד צנוע ואהב לקיים מצוות וחסדים.
באחד הימים  בעודו משחק  עם חבריו במגרש המשחקים,  שמע בכי של ילד קטן.
הוא מייד הפסיק לשחק ורץ לכוון הקולות.
"יהושע","יהושע" צעקו חבריו:"מדוע אתה מפסיק לשחק איתנו פתאום  באמצע המשחק"?
"ענה להם:"אינני יכול להמשיך,שמעתי ילד בוכה,אני רץ להציל אותו"
חבריו לעגו לו:,יהושע זה לא עניינך,ודאי יש לו אימא שתטפל בו".
יהושע לא התייחס הוא רץ בכל כוחו ופתאום  ראה מרחוק בגן שעשועים ילד כבן שלוש בוכה."מדוע אתה בוכה"? שאל יהושע.
"כל המשפחה שלי שכחו אותי בגן ולא שמו לב כי אני כאן לבד".חולצת הילד הייתה רטובה מהדמעות -כאילו טבל בברכה.
יהושע לא חשב פעמים, מייד התקשר לתחנת המשטרה ולבסוף השוטרים מצאו את משפחתו של הילד והשיבו אותו בשלום הביתה.
מה דעתכם ,ילדים, על יהושע? האם  הוא מזכיר לכם מישהו מהפרשה?
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

משה סומך ידיו על יהושע/שיר מאת:אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
משה  סומך ידיו על יהושע/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

משה דואב ייסוריו
אכזבה זורמת בעצמותיו
בעבור מי מריבה מתוקים
נחל פירות באושים ומרים.

מתוקף צוו עליון
ימנה  יורש להמון
נוכח אליעזר בן אהרון
השואב מאבני חושן פיתרון.

משה ידיו סומך
את יהושע מברך
בברכת שמים רוח חדשה
לליווי העם לארץ הקדושה.

וכל העם עומדים ומשתאים
לנוכח חיזיון מעורר הפלאים
בליבם מקוננות תהיות ושאלות
האם המנהיג יעמוד בציפיות?

הערה: השיר בהשראת פרשת פינחס [חומש במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/מינוי יהושע למנהיג/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויעש משה כאשר ציוה ה' אותו,ויקח את- יהושע ויעמדהו לפני אלעזר הכוהן ולפני כל העדה: ויסמוך את- ידיו עליו ויצוהו כאשר דיבר ה' ביד- משה" [במדבר כ"ז,כ"ב-כ"ג]

הטכניקה: שמן על בד.dko4zumohpd5svkc5vmz.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ המלכת שאול למלך/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויקח שמואל את פך השמן ויצוק על ראשו וישקהו ויאמר הלוא משחך ה' על- נחלתו לנגיד" [שמואל-א,י,ב]

הטכניקה: שמן על בד.oeshdk4lnc7mt8y87w9r.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

מנהיג נבחר אלוקים/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
מנהיג נבחר אלוקים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

מנהיג נבחר אלוקים
יונק תורת חיים
יורד לחיי העם
קשוב   למעמקי נפשם.

יומם כלילות מתמיד
כדרך קורבן התמיד
אך אוי לטעות קטנה
נבחן כחוט השערה.

מנהיגותו תחדל משמים
לא יועילו דמעות כמים
לא אמתלות ותירוצים
המעשים בספר נכתבים.

דוגמת שאול מבן-ימין
נפל ברשתו במידת הרחמים
כנף בגדו קרע שמואל
מלכותו קטע בציווי האל.

הערה: השיר בהשראת פרשת פינחס[חומש במדבר]
וכן בהשראת שמואל-א, ט"ו,ט]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת פינחס-האם מנהיג נבחר אלוקים- מצליח תמיד בתפקידו?/מאמר:מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת פינחס-האם מנהיג נבחר אלוקים-מצליח תמיד בתפקידו?
מאמר: מאת: אהובה קליין.

בפרשה זו אנו עדים לבחירת  מנהיג  על עם ישראל ,לפי ציווי ה', כפי שהכתוב מתאר:
"ויאמר ה' אל משה: קח- לך את יהושע בן-נון,איש רוח בו,וסמכת את ידך עליו: והעמדת אותו לפני אלעזר הכהן ולפני כל העדה וציוויתה אותו לעיניהם ונתת מהודך עליו, למען ישמעו כל- עדת בני ישראל.."
[במדבר כ"ז,י"ח-כ"א]
השאלות הן:
א] מדוע נבחר דווקא יהושע למנהיג כיורשו של משה, בעוד  שטבעי הדבר שבניו של משה -ירשו תפקיד רם זה?
ב] האם מנהיג נבחר ה' תמיד יצליח בתפקידו?
ג] היכן מוצאים בתנ"ך דוגמאות לתשובה לשאלה זו?
התשובה לשאלה א]
ישנן כמה סיבות לבחירת יהושע ליורשו של משה:
1] יהושע הוכיח כבר בעבר את נאמנותו לעם ישראל, במלחמת עמלק כשמשה הטיל עליו את ניהול המלחמה,כפי שכתוב:"בחר  לנו אנשים וצא הילחם בעמלק"[שמות י"ז,ט]
2] יהושע היה משרת את משה בנאמנות וביושר כפי שהתורה מתארת זאת:"ומשרתו יהושע בן נון נער,לא ימיש מתוך האוהל"[שם, ל"ג,י"א]
3] הוא  לא השתתף בחטא העגל,אלא במשך ארבעים יום המתין למשה  בתחתית ההר עד לשובו מהר סיני.[כך פירש  אבן עזרא.]
4] בעוד שבניו של משה לא עסקו בתורה הרי על  יהושע נאמר:"נוצר תאנה יאכל פריה ושומר אדוניו יכובד" [משלי כ"ז,י"ח] הוא היה דואג בבית מדרשו של משה לסידור מקומות הישיבה והמחצלאות בנאמנות מיוחדת..
 [במדבר רבה,כ"א, ט"ו]
5] יהושע הצטיין באופי חזק ומיוחד, הוא היה:"איש אשר  רוח בו"
 מנהיג בעל אוזן קשבת לכל אחד ומסוגל  לפשר בין הבריות- בתוך דעותיהם המנוגדות זו לזו.
כפי שרש"י מדגיש :"מנהיג שיהא סובל כל אחד ואחד לפי דעתו"
[רש"י  כ"ז,ט"ז]
ויש מפרשים שיהושע היה מסוגל גם לעמוד כנגד דעות של אנשים שלא היו ברוח התורה.היה יכול ללכת כנגד הרוח של כל אחד באופן נפרד.
יש לציין ,כי על אף כל מעלות הנ"ל,הזקנים לא העריכו את יהושע כמנהיג הנמצא בדרגת רבו- משה.
כפי שאמרו :"פני משה כפני חמה: פני יהושע כפני לבנה"
בנוסף לכל המעלות שהוזכרו,אלוקים ראה ביהושע מנהיג מתאים ביותר באותה תקופה לעם ישראל.
התשובה לשאלה ב]
מנהיג הרוצה להצליח  בתפקידו לאורך כל הדרך-
חייב להיות מחובר וקשוב לרצון  האלוקים, היות והוא נבחר אלוקים,מהשמים מתבוננים בהתנהגותו  ומדייקים בכל פרט-ממש כחוט השערה.
די לטעות אחת  שנוגדת את רצון הבורא , השליט עלול להפסיד את שלטונו.
כמו כן ,הוא חייב לשמש דוגמא אישית לעם לאורך כל הדרך,ללכת בקו ישר כשהתורה נר לרגליו ולא לזגזג לכאן או,לכאן.
ברגע שהוא משדר חוסר יושר ואמינות ונותן לעם להרגיש שהוא דואג לאינטרסים האישיים שלו ,ברור שמנהיגותו אינה לאורך ימים.
התשובה לשאלה ג]
הנה כמה דוגמאות למנהיגים שעשו טעויות ובכך הפסידו את המשך שליחותם.
דוגמא1]
משה בכבודו ובעצמו, שהתורה מתארת את מסירותו מצד אחד לעם וגם את נאמנותו לאלוקים,כפי שכתוב:"ולא קם עוד בישראל כמשה" [ דברים ל"ד,י]
דווקא הוא, חוטא במי המריבה,בעוד שנצטווה לדבר אל הסלע, הכה את הסלע פעמיים- לעיני עם ישראל.
בעקבות מעשה זה, לא השלים את שליחותו ולא זכה להיכנס לתוך ארץ ישראל כמו  אהרון אחיו -שחטא בחטא העגל וגם ממנו נמנעה הכניסה לארץ - המובטחת.
דוגמא 2]
שאול, היה  מלך נבחר אלוקים,אלוקים ציווה את שמואל להכתירו  על ישראל,
כפי שמסופר:"וייקח שמואל את- פך השמן ויצוק על ראשו וישקהו ויאמר הלוא משחך ה' על נחלתו לנגיד" [שמואל-א,י,א]
אך, במלחמת עמלק כאשר שאול קיבל בפירוש  ציווי משמואל:"עתה לך והכיתה את עמלק והחרמתם את-כל אשר לו ולא תחמול עליו והמתה מאיש עד אישה מעולל ועד יונק משור ועד שה מגמל ועד חמור:" [שמואל-א, ט"ו,ג-ד]
שאול לא קיים את הציווי,כמו שכתוב:"ויחמול שאול והעם על - אגג ועל מיטב הצאן והבקר ..." [שם ט"ו,ט]
והתוצאה:"ויסוב שמואל ללכת ויחזק בכנף מעילו ויקרע: ויאמר אליו שמואל: קרע ה' את ממלכות ישראל מעליך היום ונתנה לרעך הטוב ממך:"
[שם  ט"ו,כ"ז-כ"ט]

דוגמא 3]
המרגלים שהיו מנהיגים, להוציא את יהושע וכלב בן יפונה- חטאו והוציאו דיבה על ארץ ישראל.
והתוצאה:"וימותו האנשים מוציאי דיבת-הארץ רעה, במגפה לפני ה' והושע בן-נון וכלב בן יפונה חיו מן- האנשים ההם ההולכים לתור את הארץ"
[במדבר י"ד,ל"ז-ל"ח]
לסיכום, לאור האמור לעיל,כשמנהיג  נבחר על ידי אלוקים,אין זה עדיין מבטיח שישלים את שליחותו עד תום,אלא די שיעשה טעות אחת, הקב"ה  מדייק איתו כחוט השערה  ומונע ממנו  להשלים את  תפקידו ואף מענישו.
מי ייתן, ועם ישראל יזכו למנהיגים אשר התורה היא אור לרגליהם  לאורך  כל הדרך.
ויורדים אל חיי העם ומעורבים  בהם באופן פעיל  ,אינם מזגזגים לכאן או,לכאן  ומשתדלים במיוחד לא לטעות בהתנהגותם אפילו טעות אחת קטנה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר