הגילוי של הזוהר הקדוש על פרשת משפטים [מאמר]
מאת: אהובה קליין
הפרשה פותחת בפסוקים הבאים:" ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם: כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבוד ובשביעית יצא לחופשי חינם אם בגפו – בגפו יצא אם בעל אישה הוא ויצאה אשתו עימו..."
השאלות הן:
א] מדוע המשפט הראשון בתחילת הפרשה- פותח בוו החיבור:" ואלה המשפטים" ?
ב] מדוע הפרשה פותחת דווקא בדיני עבד עברי?
האם אין דינים ומשפטים חשובים יותר ?
ג] מדוע נסמכה פרשת משפטים לעניין נושא המזבח המופיע בסוף הפרשה הקודמת ?
ד] מה ההבדל בן שלושת סוגי המצוות:
חוקים, עדות, משפטים ?
ה] מה הגילוי של הזוהר הקדוש בפרשת משפטים ?
ו] מה מרמז לנו המשפט:" ואלה המשפטים"?
התשובה לשאלה א]
: מדוע הפרשה מתחילה במילים: "ואלה המשפטים" - על פי רש"י: המילה –"ואלה" – בתוספת וו החיבור באה ללמדנו " מה עשרת הדברים שבפרשה הקודמת- מסיני הרי גם המצוות שניתנו כאן- הם מסיני, והרי דברי רש"י תמוהים הם, האם מישהו היה מעלה בדעתו שדינים אלו שנאמרו בפרשה- אינם מסיני?
על שאלה זו עונה: רבי יצחק מאיר מגור[בעל " חידושי הרי"ם"] אלא רצה כאן רש"י – להדגיש שאפילו המשפטים המובנים לכל בר דעת ע"פ השכל וההיגיון, הרי עיקר כוחם הוא מטעם שניתנו לנו על ידי הקב"ה בהר סיני.
התשובה לשאלה ב]
מדוע התורה פותחת דווקא בענייניו של עבד עברי- על כך עונים חכמי ישראל כי התורה ביקשה להזהיר את הרב והדיין בעם ישראל שלא יבואו, חס ושלום ,
לידי זלזול בדיני עבד עברי ויקדימו ויטפלו בנושאים אחרים בתחום המשפט הנראים להם כביכול חשובים יותר.
התשובה לשאלה ג]
מדוע נסמכה פרשת משפטים לענייני המזבח- המופיע בפרשה הקודמת – על כך עונה רש"י: כי התורה באה ללמדנו שיש לשים את הסנהדרין אצל המקדש- בלשכת הגזית.
התשובה לשאלה ד]
ישנם בתורה : חוקים, עדות, משפטים.
החוקים: הם כוללים גם מצוות שאין להם טעם של היגיון, כמו לדוגמא: פרה אדומה, אבל מקיימים אותם כי כך נצטווינו על ידי הקב"ה.
עדות: אלו סוגים של מצוות שיש להם טעם של היגיון, או מצוות שנקבעו לזכר ניסי ה', לדוגמא: מצוות אכילת מצה, סוכה, שבת, תפילין, מזוזות וכיו"ב.
משפטים: הן מצוות שיש להן הגיון- שבעזרתן שומרים על הסדר במדינות, לדוגמא דיני שור,בור, שומרים,
והרמב"ן אומר על הפסוק: [דברים ו, כ'] " כי ישאלך בנך מחר לאמור: מה העדות והחוקים והמשפטים אשר ציווה ה' אלוקינו אתכם"- חייבים להסביר לבן את ההבדל בן חוקים, עדות, משפטים.
התשובה לשאלה ה]
: הגילוי של הזוהר הקדוש, הוא מוצא שהפרשה דנה בגלגול נשמות, הנשמה היא פיקדון אצל כל אדם מתוך עם ישראל שניתן על ידי הקב"ה
ובכל איש מתוך עם ישראל- יש חמש דרגות לנשמה: נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה.
דוד המלך- זכה לנפש הנשמה.
אליהו הנביא - זכה לרוח הנשמה.
משה רבנו – זכה לנשמה של הנשמה.
אדם הראשון – זכה לחיה של הנשמה.
המשיח – זוכה לדרגה הגבוהה ביותר = ליחידה של הנשמה.
לנושא החוקים ,המשפטים והדינים ישנם תהליכים שכוחם נובע מעניין גלגול הנשמות. [כדאי ללמוד את התורה בכתבי הארי ז"ל]
התשובה לשאלה ו]
הרמז המסתתר במילים :" ואלה המשפטים" – לפי בעל הטורים [רבנו יעקב בן אשר] ישנם הנחיות בעלי ערך חשוב לדיינים היושבים בבית הדין והדבר מרמז בדרך כלל על ידי ראשי תיבות:
"ואלה" = וחייב אדם לחקור הדין.
"המשפטים" = הדין- מצווה שיעשה פשרה טרם יעשה משפט.
"אשר" = אם שניהם רוצים- כלומר עם שני בעלי הדין מגיעים מתוך רצון לפשרה.
"תשים " = תשמע שניהם יחד מדברים, חייב הדיין להקשיב לשני הצדדים, כי אסור לדיין לשמוע צד אחד של בעל הדין שלא בנוכחות חברו.
"לפניהם": לא לפני נדיב יהדר- אסור לדיין לכבד פני איש חשוב יותר מאשר השני, אלא הוא חייב לנהוג מתוך זרות כלפי בעלי הדין במידה שווה.
מסקנה: התורה דורשת משפט צדק.
יהי רצון והקב"ה יקבל את תפילתנו הנאמרת מידי יום:
"השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה.."
אמן ואמן.