פרשת אחרי מות-קדושים - כיצד נבטיח את ישיבתנו על אדמתנו?
מאת: אהובה קליין
ציורים שלי על פרשת השבוע:
ציורי תנ"ך/ "ארץ זבת חלב ודבש"/ציירה: אהובה קליין (c)
ציורים שלי על פרשת השבוע:
ציורי תנ"ך/ "ארץ זבת חלב ודבש"/ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ עבודת הכוהן ביום הכיפורים במשכן/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ הכוהן מקטיר קטורת על מזבח הזהב/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ צום יום הכיפורים/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ מתנות לעניים ו מפירות האילן/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ תבואה- לעניים/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד
ציורי תנ"ך/ השארת העוללות לעניים/ ציירה: אהובה קליין (c)
אחד הנושאים בפרשת
קדושים: הבטחת הארץ לעם ישראל- המובדל מהגויים כפי שכתוב : "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-כָּל-חֻקֹּתַי
וְאֶת-כָּל-מִשְׁפָּטַי, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם; וְלֹא-תָקִיא אֶתְכֶם, הָאָרֶץ,
אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה, לָשֶׁבֶת בָּהּ. וְלֹא תֵלְכוּ בְּחֻקֹּת הַגּוֹי, אֲשֶׁר-אֲנִי
מְשַׁלֵּחַ מִפְּנֵיכֶם: כִּי
אֶת-כָּל-אֵלֶּה עָשׂוּ, וָאָקֻץ בָּם.
וָאֹמַר לָכֶם, אַתֶּם תִּירְשׁוּ אֶת-אַדְמָתָם, וַאֲנִי אֶתְּנֶנָּה
לָכֶם לָרֶשֶׁת אֹתָהּ, אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ: אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר-הִבְדַּלְתִּי
אֶתְכֶם מִן-הָעַמִּים". [כ, כ"ב-כ"ה]
השאלות הן:
א] ארץ ישראל נועדה רק לעם ישראל,האומנם?
ב] מהו האוצר הגנוז בארץ הבחירה?
תשובות.
ארץ ישראל נועדה לעם
ישראל.
ארץ ישראל הובטחה לעם
ישראל , לאברהם אבינו בברית בן הבתרים , שרה הבינה זאת היטב ולכן ביקשה מאברהם בעלה - לגרש את הגר וישמעאל, כפי שנאמר: "ותֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה
הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם
יִצְחָק.[בראשית כ"א, י]
אף כאן נאמר: "אַתֶּם תִּירְשׁוּ
אֶת-אַדְמָתָם, וַאֲנִי אֶתְּנֶנָּה לָכֶם לָרֶשֶׁת אֹתָהּ, אֶרֶץ"
אך על מנת לזכות בארץ ישראל - על עם ישראל לשמור את התורה
ומצוותיה הלכה למעשה ולהיזהר לא ללכת
בדרכי הגויים - שהרי אלוקים מאס בהם.
על פי תורת כוהנים: ארץ ישראל שונה מכל הארצות, היא
איננה מקיימת עוברי עבירות, למה
הדבר דומה? לבן - מלך שהאכילוהו בדבר שאינו מתאים למעיו ואז הוא מקיאו., באותו
אופן ארץ ישראל- היא אינה מקיימת עוברי עבירות ולכן נאמר: "וְלֹא-תָקִיא אֶתְכֶם"
משום כך, עם ישראל נדרש לשמור את המצוות והחוקים והתוצאה תהיה -הארץ לא תקיא אותם, אבל ,חס
ושלום, אם הם ילכו בחוקות הגויים
הקב"ה יקוץ בהם- כלומר ימאס בהם, חלילה.
רש"ר מבהיר: כי עם ישראל- ראוי לרשת
את הארץ על ידי שישמרו תמיד על צניעות חיי המשפחה ,גם כאשר נמצאים בסביבה שאינה טובה, דוגמת מצרים, על ידי
כך הם מסוגלים לקיים את הייעוד המוסרי ובזה תלויה ירושת הארץ הנצחית.
אור החיים סובר בדומה לכך ואומר: כי העובדה שנאמר: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-כָּל חוקותי.." בפרשת: אחרי מות והפסוק מופיע שוב בפרשת קדושים - הדבר מוכיח עד כמה חשוב שעם ישראל יקיימו את
המצוות ולא יתבטלו מהם- כתנאי לכך שהארץ לא
תקיא אותם. מכאן אתה למד שאם לא ישמרו את המצוות תקיא אותם הארץ וגם את אלה
ששמרו על המצוות , על כך שלא מיחו באלה שלא שמרו.
רבינו בחיי סבור: כי באמצעות המילים: "וַאֲנִי אֶתְּנֶנָּה לָכֶם": - ישנה
הבטחה לייעד את ארץ ישראל לעם ישראל שהוא עם אחד ומיוחד כי הארץ הזאת ארצו של ה' ,ישראל עם השייך לאלוקים ה' לא המליך על עם ישראל שום כוכב ומזל גם לא מלאך
ושרף ,כי- ישראל הם בחלקו של ה'
והקב"ה שייך להם ואינו שייך לעובדי אלילים כך פירש הרמב"ן למרות שאין זה
לשונו- אבל זוהי כוונתו.
אוצר ארץ הבחירה:
נאמר כאן בפרשת
קדושים: "וַאֲנִי
אֶתְּנֶנָּה לָכֶם לָרֶשֶׁת אֹתָהּ, אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ"
אור החיים שואל: מדוע אחרי שנאמר: "אַתֶּם
תִּירְשׁוּ" חוזר הכתוב
ואומר: "וַאֲנִי
אֶתְּנֶנָּה"? ומדוע סמך
הכתוב את שיבחה של הארץ לזיכרון הירושה?
תשובתו: כי מלבד שעם
ישראל יורשים את הארץ ,אלוקים ייתן להם ארץ זבת חלב ודבש יותר מאשר כאשר לא היו
בארץ ,שהרי ידוע שבזמן החורבן כאשר עם ישראל היו בגלות הארץ הייתה שוממה ואלוקים
שמר אותה לעם ישראל כאשר ישובו לארצם.
ההבטחה לעם ישראל
בדבר ייחודה של הארץ -מופיעה בכמה מקומות במקרא: להלן כמה מקורות :
"וָאֵרֵד
לְהַצִּילוֹ מִיַּד מִצְרַיִם, וּלְהַעֲלֹתוֹ מִן-הָאָרֶץ הַהִוא, אֶל-אֶרֶץ
טוֹבָה וּרְחָבָה, אֶל-אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ.." [שמות ג, ח]
ובאותו פרק נאמר בהמשך:
"וָאֹמַר,
אַעֲלֶה אֶתְכֶם מֵעֳנִי מִצְרַיִם, אֶל-אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי,
וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי--אֶל-אֶרץ חָלָב, וּדְבָשׁ".[שם,
ג', י"ז]
קורח
ואנשיו מתלוננים לפני משה ואהרון: "הַמְעַט,
כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, לַהֲמִיתֵנוּ, בַּמִּדְבָּר.." [במדבר ט"ז, י"ג]
אונקלוס
מסביר את המשמעות של ארץ זבת חלב ודבש - זוהי ארץ עושה חלב ודבש - דברי פרשן זה
זהים לפרשנותו של רבי עקיבא.
רבי
עקיבא סבור:
שהדבש הוא תוצרתה של הדבורה.
חז"ל
לעומת זאת, סבורים: כי הדבש הוא פרי התמר
היות והוא נכלל עם הזית "ארץ זית שמן ודבש" (דברים ח', ח).
עוד
הוכחה שהדבש הוא פרי מוצאים אנו בטענת המרגלים שהלכו לרגל את הארץ ושבו ודיברו
בגנותה:
"וַיַּרְאוּם
אֶת-פְּרִי הָאָרֶץ. וַיְסַפְּרוּ-לוֹ,
וַיֹּאמְרוּ, בָּאנוּ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ; וְגַם זָבַת חָלָב
וּדְבַשׁ, הִוא--וְזֶה-פִּרְיָהּ". [במדבר י"ג, כ"ו- כ"ז]
נראה
שבתקופת המקרא, עדיין גידול הדבורים לא
היה נפוץ ולכן כנראה שהתורה – התכוונה במילה: "דבש"- לפירות התמרים.
רבי
עקיבא סבור: לגבי החלב- שמדובר בחלב הצאן
והבהמה - כי בארץ ישראל בתקופת המקרא, היו להם צאן ובהמות ומכאן ניתן להבין שהיה חלב
בשפע .
גם
אונקלוס סבור: שמדובר בחלב מן החי.
לעומתו
יש החולקים עליו וטוענים: כי הכוונה לחלב פירות.
לגבי
הגפן, כפי הנראה היו כרמים בארץ בתקופת
המקרא והוא אמור לשאר היבולים.
לסיכום,
לאור האמור לעיל, ניתן להסיק: כי ארץ ישראל הובטחה לעם ישראל- לאברהם, יצחק ויעקב
וכן למשה מנהיגם של ישראל.
מי
ייתן, שנזכה לקיים את צווי ה': "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת- כָּל- חֻקֹּתַי וְאֶת-כָּל-מִשְׁפָּטַי"
ובתמורה נזכה ליהנות מטוב הארץ תמיד-" אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ"