יום ראשון, 1 ביולי 2012

פרשת בלק-בלעם הרשע בדמות צדיק,כיצד?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת בלק-  בלעם הרשע  בדמות צדיק, כיצד?
מאמר מאת: / אהובה קליין
בלעם מתגלה  בפרשה כאדם שכלפי חוץ מנסה להראות כצדיק, אך פנימיותו היא שקר,
במילים אחרות- יש כאן מעין אחיזת עיניים וצביעות באישיותו.
כל ההתרחשות מתחילה כבר בתחילת הפרשה, בלק בן ציפור- מלך מואב ירא מאד מעם ישראל
לאחר שניצח את אויביו בעזרת ה',בלק-  מלך מואב פונה אל זקני מדיין ואומר :"עתה ילחכו הקהל את כל סביבותינו כלחוך השור את ירק השדה"[במדבר כ"ב, ד] הוא  פוחד שמא עם ישראל ישחית את כל שדות המרעה שלהם.
הוא שולח מלאכים אל בלעם בן בעור הגר במקום בשם: פתור, יש כאלה הסוברים כי המקום נמצא על נהר פרת. ומבקש ממנו לקלל את עם ישראל.
בלק מבחין בחוכמתו- כי עם ישראל הוא עם מיוחד בעל ערך רוחני, לכן הוא חושב כי ניתן באמצעותו של בלעם שהיה נחשב בעיניהם לנביא  -להפעיל כוחות קסמים על עם ישראל ולהחליש אותו במיוחד לאחר שהיו  בחלקו כמה ניצחונות על אויביו.
בתגובה על כך, בלעם מנסה להראות צדיק הדור, הוא אינו מתעניין בשכר  טרחה שיקבל על עמלו, אלא אומר: כל פניה אישית  תעשה  לפי תאום עם ה' כפי שכתוב:"לנו פה  הלילה והשיבותי אתכם דבר כאשר ידבר ה' אלי" [במדבר כ"ב,ח] ובהמשך: " ויאמר בלעם אל בלק הנה באתי אליך עתה היכול אוכל דבר מאומה הדבר אשר ישים אלוקים בפי אותו אדבר" [במדבר כ"ב, ל"ח]
שיא הרשעות של בלעם היא צביעותו- אחיזת  העיניים,  בלעם מזכיר  לנו את לבן הארמי בצביעותו- רשע המתעטף באצטלה של אדם צדיק וכשר.
ידוע לנו, מה הזהיר ינאי המלך את רעייתו:"אל תתייראי  לא מן הפרושים ולא מן הצדוקים ולא מן הצדוקים- אלא מן הצבועים שדומים לפרושים- שעושים כמעשה זמרי ומבקשים שכר  של פינחס [סוטה כ"ב] דוגמא נוספת לרשע המתהדר בצדיקותו הוא- לבן שרצה להרוג את אליעזר- עבד אברהם, אך  כאשר ראה שאין ביכולתו לבצע את זממו הוא ניסה בטוב:"בוא ברוך ה' למה תעמוד בחוץ?"[בראשית כ"ד, ל"א] וגם כלפי יעקב נהג בצביעות, בתחילה מתחנף אליו ואומר:"הכי אחי אתה ועבדתני בחינם?"[בראשית כ"ט, ט"ו] ובהמשך הוא מרמה בכל  זאת את יעקב אבינו- את בן אחותו!
בלעם מכריז כלפי חוץ בתמימות שהוא  נאמן לה'- שהוא צדיק וכשבאים המלאכים לבקש ממנו שיקלל את עם ישראל, הוא  שואל את ה' האם לקלל אנשים שהם חפים מפשע- בו בזמן שבלעם הכיר היטב את
עם ישראל ואת כל מה  שעבר עליו - הניסים שה' עשה להם מייד עם יציאת מצרים.- ה' אוהב אותם.
ויש דעה שאומרת: בזמן  מתן  תורה באו אליו מלאכי  אומות העולם ושאלו אותו לפשר הרעש הגדול-
של מתן תורה והוא ענה להם:"חמדה  גנוזה יש לו בבית גנזיו  וביקש ליתנה  ... לבניו : שנאמר:"ה' עוז לעמו ייתן..."[תהילים כ"ט, א] מצד אחד הוא מעוניין לשאול את ה' אך בפנימיותו הוא שונא את  עם ישראל.
נשאלת השאלה, אם מלך מואב- בלק - רצה כל כך לקלל את עם ישראל על ידי בלעם, איזו זכות יש לו בכל זאת על כך  שנקראה פרשה על שמו בתורה?
[בתורה ישנם  חמש פרשיות  על שם אנשים: נח, יתרו, קורח, בלק, ופינחס] חז"ל עונים על שאלה זו
[מסכת סוטה מ"ז,ע"א]
"בשכר ארבעים ושניים קורבנות שהקריב בלק- זכה ויצאה ממנו רות שממנה יצאו- דויד מלך ישראל ובנו שלמה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הרב אבינר