יום חמישי, 25 באוקטובר 2012

אברהם וניסיונותיו/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם וניסיונותיו
שיר מאת: אהובה קליין (c)

החמה מאירה פנים
שמים כחולים מרננים
לאוזני אברהם קולות אלוקים
אש בעצמותיו יקיים ציוויים.

ניסיונות משמים נתנסה בחיים
כתווי כינורות עולים ויורדים
מבית אביו ניתק במהרה
כזרע מאדמה - לארץ בחירה.

בתקופת יובש צמא ומחסור
ירד מצרימה רעב לשבור
לכנען ישוב ברכוש גדול
יודה לאלוקים בשיר מזמור.

הערה: השיר בהשראת פרשת לך- לך [בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"ולא מצאה היונה מנוח" /שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ולא מצאה היונה מנוח.."
 שיר מאת אהובה קליין (c)

"ולא מצאה היונה מנוח.."
כבר מתקופת המבול ונוח,
יונה קטנה וצחורה-
עמידה בכל צורה.

"ולא מצאה היונה מנוח.."
אמיצה ושואבת כוח!
עוברת מכשולים וגלויות,
רדופה חיצים ובליסטראות.

"ולא מצאה היונה מנוח.."
פורשת כנפיה- נגד הרוח,
יש והיא מדממת ופצועה,
זועקת לה' לישועה.

"ולא מצאה היונה מנוח.."
מייחלת לבוא המשיח,
מתפללת באמונה לאלוקים-
כי לפיה יגיש עלה זיתים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם איש חסדים/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם איש  חסדים 

 שיר מאת אהובה קליין (c)


אברהם איש חסדים-
מנסה לבקש רחמים   -
על אנשי סדום החטאים.
בשרו נעשה חידודים.

אברהם איש חסדים,
בפיו מילות תחנונים.
נשמתו בוערת בעצמותיו-
כשדה קוצים –מראשותיו.  

אברהם איש חסדים,
תר אחרי כמה  צדיקים-
כמסייר בשטח דרדרים
ומייחל לקטוף שושנים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 24 באוקטובר 2012

פרשת,לך-לך, מדוע נבחר אברהם להפיץ את האמונה?/ מאמר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת: לך - לך מדוע נבחר אברהם להפיץ את האמונה?
מאת: אהובה קליין .

הפרשה פותחת במילים: "ויאמר ה' אל אברם לך- לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך"
נשאלות כאן כמה שאלות:
א] כיצד  משתנה  מעמדו של אברם בארץ ישראל?
ב] מדוע נבחר דווקא אברם להפיץ את האמונה בארץ?
ג] לאילו ברכות זכה אברם ומדוע?
התשובה לשאלה א]
בגמרא בר"ה אומר ר' יצחק שישנם כמה דברים שקורעים את גזר דינו של האדם: "אילו הן: צדקה, צעקה, שינוי השם ושינוי מעשה...ויש אומרים אף שינוי מקום" ההוכחה לכך- כל עוד אברם היה בחרן לא זכה לבנים, אבל מיום שגר בארץ ישראל זכה לבנים, לפי הסבר הגמרא: ר' יצחק אומר שלא בדיוק שינוי המקום גרם לאברהם להוליד בנים, אלא דווקא הגעתו לארץ ישראל שיש לה סגולה מיוחדת - ביכולתה להשפיע בברכה על מי שנמצא בתוכה.יש אף הולכים רחוק יותר ואומרים שגם בתוך ארץ ישראל כשאדם עובר ממקום למקום יכול לשנות את מזלו, כמו שנהוג להגיד:"משנה מקום משנה מזל"
התשובה לשאלה ב]
אברהם  נבחר על ידי הקב"ה להפיץ את האמונה – לפי שהוא עמד בעשרה ניסיונות שה'  ניסהו.
ניסיון ראשון: הגלות.
ניסיון שני: רעב בארץ.
ניסיון שלישי:המצרים לקחו לו את  שרה.
ניסיון רביעי התנגשות עם ארבעה מלכים.
ניסיון חמישי: לקח את הגר כאשר התייאש להוליד.
ניסיון שישי: ברית מילה בגיל מבוגר.
ניסיון שביעי : העוול שעשה לו מלך גרר בלקיחתו את שרה.
ניסיון שמיני: הרחקת הגר
ניסיון תשיעי: הרחקת בנו ישמעאל וזה כאב לו מאד.
ניסיון עשירי: עקדת יצחק.
הקב"ה מנסה  את הצדיקים כמו שכתוב [תהילים י"א, ה]" ה' צדיק יבחן" , הניסיונות כוללים עינויי נפש ועינויי גוף- כמו שכתוב:"למען ענותך לנסותך לדעת את אשר  בלבבך התשמור מצוותיו אם לא.." [דברים ח, ב] "כי מנסה ה' אלוקים אתכם לדעת הישכם  אוהבים את ה' אלוקיכם בכל לבבכם ובכל נפשכם" [דברים י"ג ד]
מכאן שהקב"ה בוחן את המנוסה כיצד יגיב בזמן עינוי הנפש והגוף, אבל גם באותו זמן מוכיח לכל העולם את התנהגותו החיובית - המשמשת דוגמא אישית.
התשובה  לשאלה ג]
 אברהם זכה לשלוש ברכות  כמו שכתוב:"  ואעשך לגוי  גדול  ואברכך ואגדלה שמך והיה ברכה" [בראשית י"ב, ב] לפי רש"י אברהם היה זקוק לשלוש ברכות אלו היות וטרחת הדרך גורמת    מטבעה לשלושה דברים : ממעטת פריה ורביה , ממעטת את הממון וממעטת את השם- היות ואין ביכולתו של אדם לקיים את צרכיו ואת צרכי שמים -כשהוא מתנהל בדרכים – כי ממונו הולך ומתמעט ,  הדרך ממעטת פיריה ורביה וממעטת את השם , על כן הברכות היו על ריבוי הבנים-" ואעשך לגוי גדול" ועל ברכת הממון- "ואברכך" ועל גדולת השם –"ואגדלה שמך" וה' הוסיף אות- במקום אברם- אברהם ואברהם בגימטריא רמ"ח-  כנגד רמ"ח איבריו של אדם.
בסופו של דבר, ניתן ללמוד על אברהם שהוא היה בעל אמונה חזקה בקב"ה, עמד בגבורה בכל הניסיונות,ארץ ישראל השפיעה  עליו באופן חיובי והוא זכה מהקב"ה לברכות.
ומתוקף היותו כה צדיק ובעל אמונה כל כך חזקה- הוא נבחר להפיץ את האמונה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם אב המון גויים/שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם אב המון גויים/ אהובה קליין (c)

אברהם- אב המון גויים,
עמד בעשרה ניסיונות קשים.
ניצל מאור כשדים
ולעקוד את בנו – הסכים.

אברהם- אב המון גויים-
ניתץ, שבר- האלילים.
כחום היום- אירח אורחים
ואל ה'- קירב תועים.

אברהם- אב המון גויים,
ניסה להגן על סדום- הרשעים.
איש חסד ורב  פעלים,
זכה להבטחת הארץ והבנים.

אברהם- אב המון גויים-
מיעט בדיבור והרבה במעשים-
משורשי האומה היהודית-
שפת קודש  לה – ייחודית.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת לך-לך,לאיזו ברכה זכה אברהם?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת לך- לך-לאיזו ברכה זכה אברהם בפרשה?
 מאת: אהובה קליין

אחד הנושאים המעניינים בפרשה: הופעתו של מלכי- צדק מלך שלם-
המקבל בסבר פנים יפות וגם מברך- את אברהם בשובו מניצחון מלחמת המלכים,
וכך התורה מתארת את המאורע:"ומלכי- צדק מלך שלם הוציא לחם ויין,והוא כהן לאל עליון ויברכהו ויאמר:ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ וברוך אל עליון אשר מגן צריך בידך וייתן לו מעשר מכל"[בראשית י"ד,י"ח]
כמה שאלות מתעוררות בתיאור זה:
שאלה א] מדוע הופיע לפתע, מלכי- צדק לקבל פני אברהם בשובו מהמלחמה?
שאלה ב] מי היה אותו מלכי- צדק, מהיכן בא?
שאלה ג]כיצד קיבל את פני אברהם ומהי  מהות הברכה שבירך?
שאלה ד] מה ניתן להסיק מקבלת פנים זו?
התשובה  לשאלה א] לגבי פשר הופעתו של מלכי- צדק,מביא רש"י שלושה פירושים:
פירוש 1] מלכי-צדק הופיע לקבל את אברהם בשובו מהמלחמה מהסיבה: כך היה נהוג בימים הקדומים- לקבל את פני השבים מהמלחמה ,אשר היו עייפים ורעבים.
באמצעות היין והלחם הייתה כוונתו של מלכי- צדק להרגיע את נפשו של אברהם.
פירוש 2] מלכי-צדק רצה להוכיח באמצעות יחס חביב זה-כי אין הוא כועס בשל הריגתו את בניו,היות וכדרלעומר היה  מלך עילם ועילם היה מבני שם.
פירוש 3] רש"י מביא מדרש אגדה: רצה  לרמוז לו באמצעות הלחם והיין- על לחם המנחות ויין  הנסכים שעתידים להקריב בירושלים בבית הבחירה.
התשובה לשאלה ב] לפי רוב המפרשים: מלכי צדק היה מלך ירושלים
באותה תקופה.
רש"י מביא, מדרש אגדה:מיהו בדיוק אותו מלכי-צדק, הוא היה בנו של נח- כלומר שם.
הרמב"ן גם סובר:  כי מלכי-צדק היה מלך בירושלים והוא מסתמך על הפסוק:"ויהי  בשלם  סוכו" [תהילים ע"ו,ג] וגם בתקופת יהושע הוא  נקרא אדני צדק, כבר אז היה ידוע לגויים-כי ירושלים  היא מקום מובחר וקדוש
כאחד ומכאן  שהיא -כנגד בית המקדש של מעלה  ששם שורה שכינה  וצדק, בנוסף על כך  מלכי- צדק היה  כהן אמיתי לאל עליון ולא  לאלילים, לכן אברהם נתן לו מעשר לכבוד ה' וזה רמז כי שם עתיד להיבנות מקדש ושם יוגשו התרומות והמעשרות.
ובבראשית רבה מוסבר: שמלכי- צדק אדוני צדק והכוונה - מלך בירושלים.
והדבר מוכח מהמילים:"צדק ילין בה" [ישעיה כ"א,א]
האור החיים אומר: כי מעניין הדבר ,שבעוד הכתוב מדבר על מלך סדום הפסיק באמצע והביא את הופעת מלכי- צדק, וזאת במטרה לדבר בשבחם של צדיקים לעומת הרשעים, שהרי מלך סדום יצא לקבל את פני אברהם בידיים ריקות למרות שמן הראוי היה שיכבד אותו במנחה ואילו מלכי- צדק שלא היה חייב לצאת לקראת אברהם ולקבל את פניו- יצא לקראתו בלחם ויין וגם בירך אותו.
התשובה לשאלה ג]
מלכי- צדק  מגיש לחם ויין ומברך את אברהם:"ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ"
הכלי יקר אומר:כי מלכי-צדק מקדים את הברכה לאברהם ורק אחר כך לה'
והסיבה לכך היא: לפי שלפני שאברהם בא והפיץ את הימצאות ה'  בעולם ,היה ה' אל עליון לפי שלא הכירו את מלכותו בתחתונים ואילו כשאברהם פרסם את מציאות ה' בעולם גם על האדמה - הכול ידעו כי ה' שולט גם על השמים וגם על האדמה, על כן נאמר על אברהם:"קונה שמים וארץ"
ועוד- לפי שרוב הברכות נובעות מטל השמים ומשמני הארץ.
לכן הזכיר בברכה:"קונה שמים וארץ"
התשובה לשאלה ד]על פי קבלת הפנים המכובדת שהעניק מלכי- צדק לאברהם,
ניתן להסיק:  כי אברהם היה לו -שם טוב  והיה חביב על הבריות והדבר נבע מתוך פעילותו למען הזולת וידוע שכל מי שחביב על הבריות ,גם חביב  אצל
הקב"ה, כמו שכתוב במסכת אבות:"כל שרוח הבריות נוחה הימנו,רוח המקום נוחה  הימנו" כלומר כל מי שאהוב למטה על הבריות- מכבד אותם, אזי הוא אהוב גם למעלה.[אבות פרק ג,י]
ועוד ניתן להבין, כי אברהם שחזר מהקרב רעב וצמא ,לא היה צריך לדאוג לעצמו כמו שאומרים: צדיקים מלאכתם נעשית על ידי אחרים.
המקור לכך על פי המדרש התלמודי[ברכות ל"ה] כי בזמן שעם ישראל עושים רצונו של מקום, אינם צריכים להתאמץ ואחרים עושים  את מלאכתם.
יהי רצון ונלמד ממעשיו של אברהם -אבי האומה ונקיים מצוות בן אדם למקום ובן אדם לחברו.וכך בע"ה נקרב את הגאולה במהרה. אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ נח והיונה/ ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"ותבוא אליו היונה לעת ערב והנה עלה-זית טרף בפיה.." [בראשית ח',י"א]

הטכניקה: צבעי  שמן על בד.kbj2l9akr4jly2qop9fc.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר