יום רביעי, 24 באוקטובר 2012

פרשת,לך-לך, מדוע נבחר אברהם להפיץ את האמונה?/ מאמר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת: לך - לך מדוע נבחר אברהם להפיץ את האמונה?
מאת: אהובה קליין .

הפרשה פותחת במילים: "ויאמר ה' אל אברם לך- לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך"
נשאלות כאן כמה שאלות:
א] כיצד  משתנה  מעמדו של אברם בארץ ישראל?
ב] מדוע נבחר דווקא אברם להפיץ את האמונה בארץ?
ג] לאילו ברכות זכה אברם ומדוע?
התשובה לשאלה א]
בגמרא בר"ה אומר ר' יצחק שישנם כמה דברים שקורעים את גזר דינו של האדם: "אילו הן: צדקה, צעקה, שינוי השם ושינוי מעשה...ויש אומרים אף שינוי מקום" ההוכחה לכך- כל עוד אברם היה בחרן לא זכה לבנים, אבל מיום שגר בארץ ישראל זכה לבנים, לפי הסבר הגמרא: ר' יצחק אומר שלא בדיוק שינוי המקום גרם לאברהם להוליד בנים, אלא דווקא הגעתו לארץ ישראל שיש לה סגולה מיוחדת - ביכולתה להשפיע בברכה על מי שנמצא בתוכה.יש אף הולכים רחוק יותר ואומרים שגם בתוך ארץ ישראל כשאדם עובר ממקום למקום יכול לשנות את מזלו, כמו שנהוג להגיד:"משנה מקום משנה מזל"
התשובה לשאלה ב]
אברהם  נבחר על ידי הקב"ה להפיץ את האמונה – לפי שהוא עמד בעשרה ניסיונות שה'  ניסהו.
ניסיון ראשון: הגלות.
ניסיון שני: רעב בארץ.
ניסיון שלישי:המצרים לקחו לו את  שרה.
ניסיון רביעי התנגשות עם ארבעה מלכים.
ניסיון חמישי: לקח את הגר כאשר התייאש להוליד.
ניסיון שישי: ברית מילה בגיל מבוגר.
ניסיון שביעי : העוול שעשה לו מלך גרר בלקיחתו את שרה.
ניסיון שמיני: הרחקת הגר
ניסיון תשיעי: הרחקת בנו ישמעאל וזה כאב לו מאד.
ניסיון עשירי: עקדת יצחק.
הקב"ה מנסה  את הצדיקים כמו שכתוב [תהילים י"א, ה]" ה' צדיק יבחן" , הניסיונות כוללים עינויי נפש ועינויי גוף- כמו שכתוב:"למען ענותך לנסותך לדעת את אשר  בלבבך התשמור מצוותיו אם לא.." [דברים ח, ב] "כי מנסה ה' אלוקים אתכם לדעת הישכם  אוהבים את ה' אלוקיכם בכל לבבכם ובכל נפשכם" [דברים י"ג ד]
מכאן שהקב"ה בוחן את המנוסה כיצד יגיב בזמן עינוי הנפש והגוף, אבל גם באותו זמן מוכיח לכל העולם את התנהגותו החיובית - המשמשת דוגמא אישית.
התשובה  לשאלה ג]
 אברהם זכה לשלוש ברכות  כמו שכתוב:"  ואעשך לגוי  גדול  ואברכך ואגדלה שמך והיה ברכה" [בראשית י"ב, ב] לפי רש"י אברהם היה זקוק לשלוש ברכות אלו היות וטרחת הדרך גורמת    מטבעה לשלושה דברים : ממעטת פריה ורביה , ממעטת את הממון וממעטת את השם- היות ואין ביכולתו של אדם לקיים את צרכיו ואת צרכי שמים -כשהוא מתנהל בדרכים – כי ממונו הולך ומתמעט ,  הדרך ממעטת פיריה ורביה וממעטת את השם , על כן הברכות היו על ריבוי הבנים-" ואעשך לגוי גדול" ועל ברכת הממון- "ואברכך" ועל גדולת השם –"ואגדלה שמך" וה' הוסיף אות- במקום אברם- אברהם ואברהם בגימטריא רמ"ח-  כנגד רמ"ח איבריו של אדם.
בסופו של דבר, ניתן ללמוד על אברהם שהוא היה בעל אמונה חזקה בקב"ה, עמד בגבורה בכל הניסיונות,ארץ ישראל השפיעה  עליו באופן חיובי והוא זכה מהקב"ה לברכות.
ומתוקף היותו כה צדיק ובעל אמונה כל כך חזקה- הוא נבחר להפיץ את האמונה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הרב אבינר