פרשת
לך- לך-לאיזו ברכה זכה אברהם בפרשה?
מאת: אהובה קליין
אחד הנושאים
המעניינים בפרשה: הופעתו של מלכי- צדק מלך שלם-
המקבל בסבר
פנים יפות וגם מברך- את אברהם בשובו מניצחון מלחמת המלכים,
וכך התורה
מתארת את המאורע:"ומלכי- צדק מלך שלם הוציא לחם ויין,והוא כהן לאל עליון
ויברכהו ויאמר:ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ וברוך אל עליון אשר מגן צריך
בידך וייתן לו מעשר מכל"[בראשית י"ד,י"ח]
כמה שאלות
מתעוררות בתיאור זה:
שאלה א] מדוע
הופיע לפתע, מלכי- צדק לקבל פני אברהם בשובו מהמלחמה?
שאלה ב] מי
היה אותו מלכי- צדק, מהיכן בא?
שאלה ג]כיצד
קיבל את פני אברהם ומהי מהות הברכה שבירך?
שאלה ד] מה
ניתן להסיק מקבלת פנים זו?
התשובה לשאלה א] לגבי פשר הופעתו של מלכי- צדק,מביא רש"י שלושה
פירושים:
פירוש 1] מלכי-צדק הופיע לקבל את אברהם בשובו מהמלחמה
מהסיבה: כך היה נהוג בימים הקדומים- לקבל את פני השבים מהמלחמה ,אשר היו עייפים
ורעבים.
באמצעות היין
והלחם הייתה כוונתו של מלכי- צדק להרגיע את נפשו של אברהם.
פירוש 2] מלכי-צדק רצה להוכיח באמצעות יחס חביב זה-כי אין
הוא כועס בשל הריגתו את בניו,היות וכדרלעומר היה
מלך עילם ועילם היה מבני שם.
פירוש 3]
רש"י מביא מדרש אגדה: רצה לרמוז לו
באמצעות הלחם והיין- על לחם המנחות ויין הנסכים שעתידים להקריב בירושלים בבית הבחירה.
התשובה
לשאלה ב] לפי רוב המפרשים:
מלכי צדק היה מלך ירושלים
באותה תקופה.
רש"י
מביא, מדרש אגדה:מיהו בדיוק
אותו מלכי-צדק, הוא היה בנו של נח- כלומר שם.
הרמב"ן
גם סובר: כי מלכי-צדק היה מלך בירושלים
והוא מסתמך על הפסוק:"ויהי בשלם סוכו" [תהילים ע"ו,ג] וגם בתקופת יהושע
הוא נקרא אדני צדק, כבר אז היה ידוע
לגויים-כי ירושלים היא מקום מובחר וקדוש
כאחד ומכאן שהיא -כנגד בית המקדש של מעלה ששם שורה שכינה וצדק, בנוסף על כך מלכי- צדק היה כהן אמיתי לאל עליון ולא לאלילים, לכן אברהם נתן לו מעשר לכבוד ה' וזה
רמז כי שם עתיד להיבנות מקדש ושם יוגשו התרומות והמעשרות.
ובבראשית
רבה מוסבר: שמלכי- צדק אדוני
צדק והכוונה - מלך בירושלים.
והדבר מוכח
מהמילים:"צדק ילין בה" [ישעיה כ"א,א]
האור החיים
אומר: כי מעניין הדבר ,שבעוד
הכתוב מדבר על מלך סדום הפסיק באמצע והביא את הופעת מלכי- צדק, וזאת במטרה לדבר
בשבחם של צדיקים לעומת הרשעים, שהרי מלך סדום יצא לקבל את פני אברהם בידיים ריקות
למרות שמן הראוי היה שיכבד אותו במנחה ואילו מלכי- צדק שלא היה חייב לצאת לקראת
אברהם ולקבל את פניו- יצא לקראתו בלחם ויין וגם בירך אותו.
התשובה
לשאלה ג]
מלכי- צדק מגיש לחם ויין ומברך את אברהם:"ברוך אברם
לאל עליון קונה שמים וארץ"
הכלי יקר
אומר:כי מלכי-צדק מקדים את
הברכה לאברהם ורק אחר כך לה'
והסיבה לכך
היא: לפי שלפני שאברהם בא והפיץ את הימצאות ה' בעולם ,היה ה' אל עליון לפי שלא הכירו את מלכותו
בתחתונים ואילו כשאברהם פרסם את מציאות ה' בעולם גם על האדמה - הכול ידעו כי ה'
שולט גם על השמים וגם על האדמה, על כן נאמר על אברהם:"קונה שמים וארץ"
ועוד- לפי שרוב
הברכות נובעות מטל השמים ומשמני הארץ.
לכן הזכיר
בברכה:"קונה שמים וארץ"
התשובה
לשאלה ד]על פי קבלת הפנים המכובדת
שהעניק מלכי- צדק לאברהם,
ניתן להסיק: כי אברהם היה לו -שם טוב והיה חביב על הבריות והדבר נבע מתוך פעילותו
למען הזולת וידוע שכל מי שחביב על הבריות ,גם חביב אצל
הקב"ה,
כמו שכתוב במסכת אבות:"כל שרוח הבריות נוחה הימנו,רוח המקום נוחה הימנו" כלומר כל מי שאהוב למטה על הבריות-
מכבד אותם, אזי הוא אהוב גם למעלה.[אבות פרק ג,י]
ועוד ניתן
להבין, כי אברהם שחזר מהקרב רעב וצמא ,לא היה צריך לדאוג לעצמו כמו שאומרים:
צדיקים מלאכתם נעשית על ידי אחרים.
המקור לכך על
פי המדרש התלמודי[ברכות ל"ה] כי בזמן שעם ישראל עושים רצונו של מקום, אינם
צריכים להתאמץ ואחרים עושים את מלאכתם.
יהי רצון
ונלמד ממעשיו של אברהם -אבי האומה ונקיים מצוות בן אדם למקום ובן אדם לחברו.וכך
בע"ה נקרב את הגאולה במהרה. אמן ואמן.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה