פרשת וארא -
אימתי החלו המצרים לשעבד את ישראל?
מאת: אהובה קליין .
היצירות שלי לפרשה:
ציורי תנ"ך/ מכת הדם במצרים/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ הבטחת הארץ למשה/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ פרעה שולח שליחים לגושן לבדוק אם מכת הדבר הגיעה גם לשם/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ מכת הברד/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ משה פורש ידיו למרומים- להסרת מכת הברד/ ציירה: אהובה קליין (c)
היצירות שלי לפרשה:
ציורי תנ"ך/ מכת הדם במצרים/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ הבטחת הארץ למשה/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ פרעה שולח שליחים לגושן לבדוק אם מכת הדבר הגיעה גם לשם/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ מכת הברד/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ משה ואהרון לפני פרעה/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ בני ישראל אינם שומעים למשה- מקוצר רוח ועבודה קשה/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ ארבע לשונות הגאולה/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
\
ציורי תנ"ך/ בני ישראל עבדים במצרים/ ציירה: אהובה קליין.(c)
\
ציורי תנ"ך/ בני ישראל עבדים במצרים/ ציירה: אהובה קליין.(c)
ציורי תנ"ך/ בני ישראל צועקים לה' במצרים/ציירה: אהובה קליין(c)
[שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ יוכבד-אימם של משה,אהרון ומרים/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
בפרשה זו אלוקים מתחיל
להביא על פרעה ועל עמו את עונש
עשרת המכות, המכה הראשונה הייתה מכת הדם כפי שהכתוב מתאר:
"כֹּה,
אָמַר יְהוָה, בְּזֹאת תֵּדַע, כִּי אֲנִי יְהוָה: הִנֵּה אָנֹכִי מַכֶּה בַּמַּטֶּה
אֲשֶׁר-בְּיָדִי, עַל-הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר--וְנֶהֶפְכוּ לְדָם. וְהַדָּגָה
אֲשֶׁר-בַּיְאֹר תָּמוּת, וּבָאַשׁ הַיְאֹר; וְנִלְאוּ מִצְרַיִם, לִשְׁתּוֹת
מַיִם מִן-הַיְאֹר.
"וַיֹּאמֶר
יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, אֱמֹר אֶל-אַהֲרֹן קַח מַטְּךָ וּנְטֵה-יָדְךָ עַל-מֵימֵי
מִצְרַיִם עַל-נַהֲרֹתָם עַל-יְאֹרֵיהֶם וְעַל-אַגְמֵיהֶם וְעַל כָּל-מִקְוֵה
מֵימֵיהֶם--וְיִהְיוּ-דָם; וְהָיָה דָם בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, וּבָעֵצִים
וּבָאֲבָנִים. וַיַּעֲשׂוּ-כֵן מֹשֶׁה
וְאַהֲרֹן כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, וַיָּרֶם בַּמַּטֶּה וַיַּךְ אֶת-הַמַּיִם
אֲשֶׁר בַּיְאֹר, לְעֵינֵי פַרְעֹה, וּלְעֵינֵי עֲבָדָיו; וַיֵּהָפְכוּ
כָּל-הַמַּיִם אֲשֶׁר-בַּיְאֹר, לְדָם.
וְהַדָּגָה אֲשֶׁר-בַּיְאֹר מֵתָה, וַיִּבְאַשׁ הַיְאֹר, וְלֹא-יָכְלוּ
מִצְרַיִם, לִשְׁתּוֹת מַיִם מִן- הַיְאֹר; וַיְהִי הַדָּם, בְּכָל-אֶרֶץ
מִצְרָיִם. וַיַּעֲשׂוּ-כֵן חַרְטֻמֵּי
מִצְרַיִם, בְּלָטֵיהֶם; וַיֶּחֱזַק לֵב-פַּרְעֹה וְלֹא-שָׁמַע אֲלֵהֶם, כַּאֲשֶׁר
דִּבֶּר יְהוָה. וַיִּפֶן פַּרְעֹה,
וַיָּבֹא אֶל-בֵּיתוֹ; וְלֹא-שָׁת לִבּוֹ, גַּם-לָזֹאת. וַיַּחְפְּרוּ כָל-מִצְרַיִם סְבִיבֹת הַיְאֹר,
מַיִם לִשְׁתּוֹת: כִּי לֹא יָכְלוּ
לִשְׁתֹּת, מִמֵּימֵי הַיְאֹר".[שמות ז, י"ט -
כ"ה]
השאלות הן:
א] אימתי החלו המצרים להציק לבני ישראל?
ב] מה היה המיוחד במטה של משה ?
ג] מה
אפיין את מכת הדם ?
תשובות
התחלת השעבוד.
הרב חיים ליב הלוי שמואלביץ בסיפרו:"שיחות מוסר" מביא את דברי
הפרשן "אור החיים"
ה"אור
החיים" כותב: הרי נאמר בתורה: "וַיָּמָת יוֹסֵף וְכָל-אֶחָיו,
וְכֹל הַדּוֹר הַהוּא". כל זמן שיוסף היה חי - היו המצרים נוהגים
בכבוד כלפי עם ישראל , אך כאשר יוסף נפטר ירדו בני ישראל מגדולתם בשלבים , בתחילה
היו מעולים יותר מהמצרים ובזמן מיתתו של יוסף נעשו שווים למצרים ובהמשך במיתת כל
האחים ירדו למטה מדרגתם, הם היו נבזים
בעיני המצרים, אבל עדיין לא משועבדים, ומשמת כל הדור ההוא - החל השעבוד הנורא.
מכאן ניתן ללמוד:
שלמרות שהמצרים היו רשעים לא היו יכולים לשעבד את עם ישראל כל עוד היו נכבדים וחשובים בעיניהם -ורק כאשר ירדו מדרגתם
ונעשו מבוזים בעיניהם, התחילו לשעבדם.
למעשה, שני צדדים
למטבע: האחד מצד המצרים, שלא היו מסוגלים לשעבד בני אדם נכבדים וחשובים ומהצד השני: כל עוד היו ישראל חשובים
ונכבדים בעיני עצמם לא היו המצרים מסוגלים לשעבדם ורק כאשר בני ישראל הושפלו
מחשיבותם בעיני עצמם, נעשו משועבדים לפרעה.
כך , דרכו של היצר
הרע במלחמתו עם האדם תחילה הוא מתאמץ להשפילו בתחומי היצר, וכאשר הדבר מצליח אז האדם נופל ברשת שלו
ומכאן והלאה הוא מפילו בכל חטא ועוון. לכן העבודה המוטלת על האדם להתעלות- ולהיות
תמיד נכבד וחשוב ,ומכיוון שהאדם מעריך את
דרגתו הוא נזהר לא לחטוא כדי שלא ירד מרמתו הגבוהה ,על מנת שלא יחפוץ להגיע
לדרגה נמוכה ולביזיון.
אך בני ישראל אחרי
מות דור יוסף-ירדו בקדושתם וברמתם הרוחנית
ועל כן פרעה חש כי ניתן לשעבדם.
מטהו של משה.
הגר"א- הגאון רבינו אליהו
מווילנא סבור:
על מטה זה היו כתובות
, מתחילת בריאת העולם – עשרת המכות: דם, צפרדע... ובהגדת פסח אנו קוראים:" רבי
יהודה נותן בהם
סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב"- מכאן שרבי יהודה היה סבור שראשי
התיבות של המכות היו כתובים על המטה.
הרב דוד צבי הופן מסביר בספרו "פירושי דוד הופמן":
"יש ,אפוא, להניח - שה' קשר את הכוחות העל טבעיים
בחפצים מסוימים שאותם אפשר לחוש בחושים, כשם שנתן את האותות הטבעיים באותות טבע
מסוימים ובמקום לעשות את הנסים במישרין, נתן כוח נסי במטה. וראויה לציון העובדה, שבמטה נעשו דווקא
עשרה נסים:
פעמיים הפיכתו
לנחש-תנין, שש מכות מצרים, קריעת ים סוף, הוצאת המים מן הסלע ברפידים,
הניצחון על עמלק ומכת הדם על היאור והנהרות ..."
לעניות דעתי, כל דבר שנברא בעולם יש לו שליחות
ספציפית מסוימת, הן החי, הצומח והדומם.
לכן למטה גם הייתה שליחות רוחנית לקיים בפועל את רצון ה' בכל עת.
מכת דם.
האגדה מספרת: אלוקים
פונה אל
משה ומודיע לו: כי מעתה יביא על פרעה ועל עמו מכות גדולות- עד אשר ייכנע
ויהיה מוכן לשלח את עם ישראל מארצו ולכן
ה' פוקד על משה לגשת אל פרעה ולהזהירו: שאם לא יהיה מוכן לשחרר את עם ישראל מידיו - משה יכה על היאור במטהו וייהפך לדם.
משה
מתחנן אל ה' ואומר: כיצד אני מסוגל
להכות את היאור הרי כך אשלם רעה תחת טובה?
הרי היאור הגן עליי כאשר הייתי תינוק בתיבה, כשמוע ה' את דברי משה אמר לו: תן את
המטה לאהרון אחיך ויכה הוא על המים. ואכן אהרון היכה על כל יאורי מצרים ונהרותיה
וכל מקורות מימיה וכך כל ארץ מצרים הוכו במכת הדם.
אחר הדברים האלה,
חיפשו המצרים לשתות מים, אך לא היו מסוגלים למצוא- כי מכת הדם אחזה בכל מקורות
המים, לכן פנו המצרים אל העברים והבחינו
שהם כן שותים מים ,וימהרו וייקחו בחוזקה מהם את המים ,אך ראו זה פלא, רק נגעו בידם בכלים של העבריים, מיד
הפכו המים לדם. חיש ציוו את העבריים: מלאו
כפות ידכם מים והשקו אותנו, ואכן העבריים עשו כן, אולם בגעת שפתי המצרי במים אשר
בכף העברי נהפכו המים לדם, משראו המצרים
שזה המצב, התעצבו מאד וציוו על העברים: מלאו את קערותיכם מים ונשתה יחדיו ,גם
כאן המים שהגיעו לפי המצרים – נהפכו לדם
בעוד שהמים ששתו העברים – לא השתנו! מיד התחלו המצרים מתחנפים אל העברים ,
מדברים אליהם יפה ומתחסדים לפניהם ומעניקים להם מתנות- כסף וזהב
וגרמו להם להתעשר, אך הדם שנכנס למים הגיע
לתוכם ושבר את צימאונם.
רש"י שואל: מדוע ה' היכה תחילה דווקא את
היאור? ותשובתו:
לפי שאין גשמים
יורדים במצרים והנילוס משקה את אדמתם לכן, המצרים עובדים לנילוס, לפיכך תחילה ה' היכה את אלוהיהם ואחר כך אותם.
לפי הסבר זה: מטרת
מכת הדם הייתה להראות למצרים שהדבר אותו הם עובדים - נלקה תחילה ולכן אינו אלוה, אלא ה' הוא האלוקים!
רש"י מסביר את המילה: ַ"יְאֹרֵיהֶם "- - תעלות מים שמימיהם נמשכים מן היאור
לשטחים השונים ועל שם התעלות הללו [היאורים]- נקרא גם הנילוס: יאור. כל שאר
נהרות אינם קרואים יאורים ,חוץ מנילוס ,לפי שכל ארץ מצרים עשויה יאורים –בידי
אדם והנילוס עולה בתוכם ומשקה אותם.
"חיזקוני" כותב חידוש מעניין: היאור נהפך לדם לפי שעה ואחר כך שב לקדמותו. כאשר
נהפך היאור לדם כל הדגים מתו ולא יכלו המצרים לשתות ממימיו כשחזר
להיות שוב יאור, עדיין המצרים לא יכלו לשתות את מימי היאור מפני שנדף ממנו ריח רע בעקבות
מותם של הדגים.
רבינו יוסף בכור שור פירש את הפסוק:
"וַיַּחְפְּרוּ
כָל-מִצְרַיִם סְבִיבֹת הַיְאֹר, מַיִם לִשְׁתּוֹת: כִּי לֹא יָכְלוּ לִשְׁתֹּת, מִמֵּימֵי
הַיְאֹר". :היאור שב לקדמותו ועדיין לא ניתן היה לשתות
ממימיו, מה עשו המצרים? חפרו במקומות שלא היו דגים.
וזה מה שכתוב בתהלים:"וַיַּהֲפֹךְ לְדָם יְאֹרֵיהֶם
וְנֹזְלֵיהֶם בַּל יִשְׁתָּיוּן". [תהלים ע"ח, מ"ד]
נאמר: "וַיַּעֲשׂוּ-כֵן חַרְטֻמֵּי
מִצְרַיִם, בְּלָטֵיהֶם; וַיֶּחֱזַק לֵב-פַּרְעֹה וְלֹא-שָׁמַע אֲלֵהֶם, כַּאֲשֶׁר
דִּבֶּר יְהוָה".
היכן מצאו חרטומי מצרים - מים להפוך אותם לדם- הרי אהרון
הפך את כל מימי מצרים לדם?
רבי יונתן בן עוזיאל עונה על כך ומסביר: הפכו מים לדם- מים שהובאו מארץ גושן.
אך ניתן גם להסביר:
המים אשר נשאבו קודם המכה הם כבר היו מונחים בתוך הכלים, לכן לא הפכו לדם.
לסיכום, לאור האמור לעיל, המצרים ובראשם פרעה- החלו לשעבד את עם ישראל החל ממות
כל דור יוסף ,מאחר והם הבחינו ברופפות המוסרית של ישראל ,לכן סברו כי נקל יהיה
בידם לרמוס אותם על ידי גזרות קשות, אלא שלא הצליחו במטרתם לפי :
"...שֶׁבְּכָל
דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ וְהַקָּדוֹשׁ
בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם".
["והיא
שעמדה"]
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה