איכות חיי האדם – במבט מקראי !
מאת: אהובה קליין.
בידוע , כי חיי האדם
רצופים עליות ומורדות, ישנם ימים יפים וטובים - בהם החמה זורחת ומאירה פנים,
אך ישנם גם ימים פחות נעימים, בהם האור גנוז בתוך הערפילים
ורוח האדם איננה ברקיעים.
על פי עיון בספר
הספרים ,מתברר כי בכוחו של האדם להיטיב עם עצמו, משפחתו וסביבתו בהתאם לרצונו החופשי והחלטתו, אך גם עלול להיכשל חלילה .
חכמנו צדקו באומרם:" בדרך שאדם רוצה לילך בה , מוליכים
אותו".
האדם על פי
חשיבתו ושיקוליו בוחר היכן מעוניין הוא לחיות
את חייו ועל כך דוגמאות בספר הספרים:
אברהם אבינו - אבי
האומה, שהיה בנו של תרח - עובד אלילים, גילה את
אלוקים
,הדרך בה פעל-אינה מתוארת במקרא, אלא במדרשים-אשר מספרים: כיצד התווכח עם בני דורו
ובאיזה אופן הושלך לכבשן האש למען קדושת
האמונה בקב"ה. למרות זאת הוא עמד בניסיון והיה נוהג לפרסם את המציאות
האלוקית במסירות נפש.
מדרכו
זו התפעלו אומות העולם ופרסמו זאת בספריהם.
ספר
המורה חלק ג, פרק כ"ט, מצטט את ויכוחיו של אברהם עם בעלי אמונה אחרים
ואת הסבל שעבר בשל מאבקו למען הפצת האמונה באל אחד - עוד לפני שאלוקים התגלה
אליו.
אברהם בציווי אלוקי
מתבקש לנטוש את סביבתו ולעלות לכנען, הוא מצליח להשפיע על אנשים רבים בהפצת האמונה באל אחד, הדבר משפר את איכות חייו
הוא זוכה להתעשר-כפי שהכתוב מעיד עליו:
"וְאַבְרָם,
כָּבֵד מְאֹד, בַּמִּקְנֶה, בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב". [בראשית י"ג, ב]
מנגד, לוט- בן אחיו
של אברהם - לאחר מריבה בין רועי צאנו לרועיו של אברהם נענה לבקשת אברהם להיפרד ממנו -למען השלום
ביניהם, לוט בוחר להתיישב בסדום- בקרב
אנשים רעים וחטאים, הוא אינו מתייחס לסביבה הרעה
וההשפעה עליו ומשפחתו, אלא בחירת
המקום נעשית על פי שיקול חומרי בלבד- המקום היה פורה כגן עדן [דברי
רש"י] אזור כיכר הירדן. אך מנגד החברה הייתה מושחתת מן היסוד, האנשים
היו רעים וחטאים ,בסופו של דבר לאחר הפיכת סדום ועמורה -הוא נותר
בחוסר כל ,אשתו הפכה לנציב מלח. ולמעשה איכות חייו נהרסה כליל , עקב בחירתו
המוטעית.
ציורי תנ"ך/ לוט משקיף על סדום/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ לוט משקיף על סדום/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/מהפכת סדום ועמורה/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד].
דבר נוסף שעשוי
להועיל ולהיטיב את איכות חיי האדם הוא:
יחסו של האדם אל עצמו ולזולתו .
על כך נאמר: "ואהבת
לרעך כמוך" – המסר הוא: כמו שאדם אוהב ומכבד את עצמו - כך עליו לנהוג כלפי רעיו -בכך הוא זוכה ליחס דומה, כמו שאמר החכם מכל
אדם: "כַּמַּיִם
הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם".[משלי כ"ז, י"ט]
במילים אחרות בבואתו
משתקפת אצל חברו והוא זוכה ליחס טוב ומאיר פנים.
האדם מבטא את יחסו לזולת באמצעות מידות
טובות שהוא רוכש במשך חייו, והוא מיישם את הדבר באופן מעשי:
דוגמת רבקה בת בתואל,
אשר גילתה יחס חם כלפי עבד אברהם, כפי שהכתוב מעיד עליה:
"וַתֹּאמֶר,
שְׁתֵה אֲדֹנִי; וַתְּמַהֵר, וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל-יָדָהּ--וַתַּשְׁקֵהוּ.
וַתְּכַל, לְהַשְׁקֹתוֹ; וַתֹּאמֶר, גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב, עַד אִם-כִּלּוּ,
לִשְׁתֹּות".
תגובתו של אליעזר
הייתה התפעלות מהתנהגותה היפה - כלפיו וכלפי גמליו והתוצאה המידית הייתה: הענקת
תשורה לרבקה- כפי שנאמר:
"וַיְהִי,
כַּאֲשֶׁר כִּלּוּ הַגְּמַלִּים לִשְׁתּוֹת, וַיִּקַּח הָאִישׁ נֶזֶם זָהָב,
בֶּקַע מִשְׁקָלוֹ--וּשְׁנֵי צְמִידִים עַל-יָדֶיהָ, עֲשָׂרָה זָהָב מִשְׁקָלָם".
אליעזר הבין שרבקה
היא הנערה המתאימה ליצחק בן אברהם ואכן מסתבר שהוא צדק.
כדי ליישם בפועל את
הכתוב בספר הספרים הנה כמה עצות:
א] אדם הרוצה להעתיק
את מקום מגוריו לאזור חדש, יבצע בירור יסודי על המקום מכל הבחינות, בעיקר מבחינה
חברתית ואנושית.
ב] על האדם לכבד את
עצמו בבגדים נאים והופעה נאה ולשון נקיה.
ג] היחס אל הזולת
יעשה במאור פנים ובאדיבות.
ד] חשיבה חיובית-
שהכול לטובה -כי הכול מאת הבורא.
ה] להשתדל להיות
בשמחה ולהודות לבורא עולם -תמיד על הכול.
יהי רצון שנזכה לחיים
טובים ולא נשכח להודות על כך לאלוקים, ויפים הם דברי דוד המלך:
טוֹב,
לְהֹודוֹת לַיהוָה; וּלְזַמֵּר לְשִׁמְךָ עֶלְיוֹן. לְהַגִּיד בַּבֹּקֶר
חַסְדֶּךָ; וֶאֱמוּנָתְךָ, בַּלֵּילוֹת. [תהלים,
צ"ב ב-ג]
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה