יום שלישי, 9 ביוני 2015

ציורי תנ"ך/ המרגלים בנחל אשכול/ ציירה: אהובה קליין (c) [ציור לפרשת שלח]

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"ויבואו עד- נחל אשכול ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד וישאהו במוט בשניים ומן- הרימונים ומן התאנים"

[במדבר י"ג,כ"ג]
הטכניקה: שמן על בד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת שלח- מאין לנו- כי הפוגע בארץ ישראל- אין לו מחילה?/ מאמר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת שלח- מאין לנו – כי הפוגע בארץ ישראל-אין לו מחילה?

מאמר מאת: אהובה קליין.

פרשה זו כוללת את השתלשלות מעשה המרגלים, פעילותם תגובתם ותוצאת מעשיהם ,היינו- עונשם.

כבר בתחילת הפרשה מתוארת שליחותם לתור את ארץ ישראל ,את הדרך בה הלכו והמקום בו קטפו את פירות הארץ : "ויבואו עד נחל אשכול ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד וישאהו  במוט בשניים ומן הרימונים ומן התאנים : למקום ההוא קרא נחל אשכול על אודות האשכול אשר כרתו משם בני ישראל: וישובו מתור הארץ מקץ ארבעים יום": [במדבר י"ג, כ"ג-כ"ו]

ציורי תנ"ך/ המרגלים נושאים עימם מפירות הארץ/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


השאלות הן:

א] מאין לנו כי הפוגע בארץ ישראל - אין לו מחילה?

ב] היכן היה נחל אשכול?

תשובות:

דין הפוגע בארץ הקודש ובעם ישראל.

רבי יצחק אלחנן ספקטור אומר:

 חלק גדול מהחטאים שעם ישראל חטאו , כגון: חטא העגל, המתאוננים, מחלוקת קורח, ישראל זכו למחילה על חטאם הכבד.

אך כאשר המרגלים  הוציאו – על ארץ ישראל את  דיבתה רעה ושאפו להשיב את עם ישראל מצרימה, הקב"ה  לא מחל להם, אלא גזר על דור המדבר כיליון, כפי שנאמר: "במדבר הזה יפלו פגרכם"[שם י"ד, כ"ט]   ואת המרגלים ה' המית מיתה משונה [שם ל"ז]

מכאן ניתן ללמוד :שבעוד שהקב"ה מוחל על חטאים כאשר נעשתה תשובה, בין אם מדובר בחטאים בין אדם למקום ובין אם מדובר על חטאים בין אדם לחברו.   הרי כאשר פוגעים בארץ ישראל אין על כך כפרה לעולם.  ולא  תועיל שום חרטה על החטא, או אפילו תשובה.

"בעל העקדה" מדגיש:  כי חטאם העיקרי של המרגלים היה: המאיסה בארץ חמדה, כפי שהתורה מתארת זאת בברור: " וטפכם אשר אמרתם לבז יהיה, והבאתי אותם, וידעו את הארץ אשר מאסתם בה"

נושא המאיסה בארץ הקודש היה מאז ומתמיד  עומד עלינו לכלותינו  בכל הדורות. ולכן גלינו מארצנו והיינו מושפלים בגלות .

לכן, אחרי החטא הקשה שהמרגלים חטאו, הקב"ה מבטיח: "אני ה' דברתי אם לא זאת אעשה לכל העדה הרעה הזאת הנועדים עלי במדבר הזה יתמו ושם ימותו" [במדבר י"ד, ל"ה]

במשנה [סנהדרין ק"ח, א] מובא : "אמר רבי עקיבא, דור המדבר אין לו חלק לעולם הבא, שנאמר: "במדבר הזה יתמו ושם ימותו", רבי אליעזר אומר: עליהם הוא אומר [תהלים נ, ה] "אספו- לי חסידיי כורתי בריתי עלי זבח".

ובגמרא[שם קי, ב ]:"אמר רבה בר חנה אמר ר' יוחנן, שבקה רבי עקיבא לחסידותיה, שנאמר: "הלוך וקראת באוזני ירושלים לאמור זכרתי לך חסד נעורייך אהבת כלולותייך לכתך אחריי במדבר בארץ לא זרועה" ומה אחרים באים בזכותם, הם עצמן לא כל שכן"

וההסבר לפי רש"י: שרבי עקיבא היה רגיל תמיד ללמד זכות את עם ישראל אבל לגבי דור המדבר אמר    אין להם חלק לעולם הבא.  והרי דברי רבי עקיבא  תמוהים, הרי דור המדבר זכה לגילויים נשגבים-קיבלו את התורה במדבר סיני וזכו לראות את הקולות  ובכל זאת בגלל החטא איבדו את עולם הבא.

"קדושת הלוי" מסביר מדוע דור המדבר, למרות כל מעלותיו, לא זכו לעולם הבא: נושא עולם הבא מופיע בגמרא:[ברכות י"ז, א]

"העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתייה. אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהן,-  ונהנים מזיו השכינה". אך דור המדבר שזכו בחייהם ליהנות מזיו השכינה בזמן מעמד הר סיני, כאשר הם שמעו את קול ה' מתוך ברקים ורעמים לא היו צריכים לחכות עד שיגיעו לעולם הבא. כי בחייהם כבר זכו למעין עולם הבא.

ועוד מוסיף "קדושת הלוי" כי נאמר בשירת הים: "זה אלי ואנווהו"

 ולפי הסבר רש"י: הכוונה שה' בכבודו ובעצמו נגלה לעם ישראל והיו מראים אותו באצבע "ראתה שפחה על הים מה שלא ראו  נביאים" יוצא, איפוא, שכבר בימי חייהם זכו לראות את השכינה מה שלא ראו נביאים.

ולכן דור המדבר השלימו את עצמם בעולם הזה  שזכו להתענג מהשכינה כמו בעולם הבא.

נחל אשכול.

על פי דעת מקרא: נחל אשכול – זו הייתה התחנה השנייה של המרגלים ושם המקום הוא על סמך מעשה המרגלים ,לפי שכרתו שם ענף עם אשכול ענבים.

סביר להניח שהמקום נמצא קרוב לעיר חברון, אשכולות הענבים שם היו  גדולים במיוחד עד עצם היום הזה. לכן היה צורך ששני אנשים יישאו את הענף עם הענבים, הרימונים והתאנים.

לגבי שם המקום: נחל אשכול, הרי שם זה היה ידוע גם קודם מעשה המרגלים,

והראיה שכתוב: "ויבואו עד נחל אשכול"

משמו של הגר"א מובא : כי לפני זה המקום נקרא בשם זה על פי שמו של איש בשם אשכול חברם של - ענר וממרא,,אך לאחר שהמרגלים כרתו את אשכול הענבים והביאוהו  להראותו  למשה ולבני ישראל, נקרא המקום גם על סמך האשכול שקטפו.

מסיבה זו, בראשונה המילה אשכול כתובה בלי וו ובפעם השנייה המילה אשכול כתובה בכתיב מלא: "אשכול" 

לסיכום, לאור האמור לעיל, ניתן להסיק כי על מאיסה והכפשת ארץ ישראל -אין כפרה ולכן דור המדבר לא זכה להיכנס לארץ ישראל- הארץ המובטחת.

מי ייתן ועם ישראל ילמד מוסר  השכל ממעשה המרגלים ומתוצאותיו ,ויקפיד רק לדבר בשבחה של הארץ המובטחת ולקיים את מצוות התורה ככתבה ולשונה והתוצאה תהיה כהבטחת ה':    

וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם. [ ויקרא כ"ו, ו ]
עוד נושא חשוב המוזכר בפרשה: מצוות ציצית.

ציורי תנ"ך/ מצוות ציצית/ ציירה: אהובה קליין (c) שמן על בד]

 ההפטרה לפרשת שלח:

מתוך יהושע ב,א.
"וישלח יהושע בן- נון מן השיטים שניים אנשים מרגלים חרש.."[יהושע ב,א]

ציור תנ"ך/ יהושע  שולח מרגלים/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 8 ביוני 2015

המרגלים בנחל אשכול / שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

המרגלים בנחל אשכול


שיר מאת: אהובה קליין©

שנים עשר מרגלים

לנחל אשכול מגיחים

ברגליהם  חצו ישימון

פסעו בנתיבי חברון.

 

 לקול  צלילי המים

מושיטים לענבים  ידיים

ללא יראת  שמים

נועצים בהם עיניים.

 

חוטאים במילות שפתיים

על כך נענשים  כפליים

 מהם נלמד מוסר השכל

לדבר בשבחה של ארץ  ישראל.

הערה: השיר בהשראת פרשת שלח,[ חומש במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

צבא השמים בעיני התנ"ך/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

צבא השמים  בעין התנ"ך / מאמר מאת: אהובה קליין.

צבא השמים הוא אחד מפלאי הבריאה, נושא זה תופס מקום רב בעולם המדע.

אך מעניין  להתבונן על כך בעין התנ"ך.

בתיאור בריאת העולם בחומש בראשית,  מופיעה גם יצירת המאורות והכוכבים: "ויעש אלוקים את שני המאורות הגדולים את המאור הגדול לממשלת היום ואת המאור הקטון לממשלת הלילה ואת הכוכבים: וייתן אותם אלוקים ברקיע השמים להאיר על הארץ: ולמשול ביום ובלילה ולהבדיל בין האור והחושך.." [בראשית א, ט"ז-י"ח]

וחז"ל אומרים : כי בתחילה הלבנה והחמה נבראו שווים בגודלם, אלא שהלבנה קטרגה ואמרה: אי אפשר ששני מלכים יכהנו בכתר אחד- כלומר ישלטו באופן שווה.

לכן הקב"ה מיעט את גודלה ,אך פייס  אותה בכך שהוסיף לה צבא = את הכוכבים.

אחד הדברים המופלאים בצבא השמים המוכיחים את חוכמת הבורא הוא: כי לכוכבים יש מספר קבוע  וגם שמות, על כך אומר דוד המלך: "מונה מספר לכוכבים ,לכולם שמות יקרא" [תהלים קמ"ז, ד]

ציורי תנ"ך/ הבטחת הבנים לאברהם/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


כאשר הקב"ה מבטיח לאבי האומה כי ירבה את זרעו כמספר הכוכבים- הכוונה כי עם ישראל בע"ה עתיד להתרבות, כפי שנאמר: "ויצא אותו החוצה ויאמר הבט נא השמימה וספור הכוכבים אם תוכל לספור אותם ויאמר לו כה יהיה זרעך.." [בראשית  ט"ו, ה] על פסוק זה  מביא רש"י אגדה המספרת: כי ה' הוציא את אברהם מחללו של עולם והגביה אותו מעל הכוכבים- כדי שיראה את מספרם כמשל למספר הבנים בעתיד.

ציורי תנ"ך/ חלום יוסף-אחד עשר כוכבים,לבנה וחמה משתחווים לו/

ציירה: אהובה קליין (c)

[שמן על בד]


הכוכבים מופיעים באחד מחלומותיו של  יוסף: השמש והירח ואחד עשר הכוכבים – המסמלים את האחים משתחווים ליוסף, גם חלום זה הגביר את  קנאת האחים אליו וההמשך ידוע.

כידוע פרעה מלך מצרים התייעץ עם   האסטרולוגים והם הודיעו לו כי גואל ישראל ייוולד ויהיה מאחד הזכרים שיבואו לעולם, אלא לא ידעו אם זה יהיה בן יהודי, או בן מצרי. אך בסופו של דבר  המצרים אמרו כי לא יתכן שמצרי יגאל את ישראל. לכן פרעה גזר להשליך את הבנים מישראל ליאור. וציווה על המיילדות להמית את התינוקות.

הוא כידוע נכשל ונאמר על עם ישראל: "וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ"

אמונה זו- כי ניתן לקרוא את העתיד על פי הכוכבים- הייתה נפוצה במזרח הקדמון ובבל.

ירמיהו הנביא היה מזהיר מפני מנהג זה באומרו : "אל דרך הגויים אל תלמדו ומאותות השמים אל תחתו כי יחתו הגויים מהמה" [ירמיהו י, ב]

  קיימת תופעה של סגידה לכוכבים- ככוחות עליונים-  אין זה כי אם, עבודת אלילים: התורה מזהירה את עם ישראל מפני תופעה שלילית זו במילים : "ופן תישא עינך השמימה וראית את השמש ואת הירח ואת הכוכבים כל צבא השמים ונידחת והשתחווית להם ועבדתם.."

אזהרה זו באה להדגיש לעם ישראל: כי עליו לזכור את יציאתו מארץ מצרים- כור הברזל- אל החירות על ידי הקב"ה בעצמו ולאחר מכן מעמד הר סיני וקבלת התורה.

על כן, אין תחליף לתורה הקדושה, אף לא הכוכבים שנוצרו בעצמם על ידי הבורא.

אך, מנגד ניתן להתבונן בכוכבים כהוכחה לחוכמת אלוקים, כפי שנאמר: "כי אראה שמיך מעשיך מעשה אצבעותיך ירח וכוכבים אשר כוננת" [תהלים ח, ד]

ישעיהו הנביא אומר: "שאו מרום עינכם וראו מי ברא אלה המוציא צבאם לכולם בשם יקרא.."[ישעיהו מ, כ"ו] הכוונה: כי על ידי התבוננות בצבא השמים, אנו  מכירים בגדולתו וחוכמתו של מלך מלכי המלכים.

יש והמילה :"כוכב" משמשת כינוי לאדם חשוב ומבריק, רעיון זה מופיע במקרא:

בלעם שנתבקש על ידי מלך מואב לקלל את ישראל, בסופו של דבר יצא מברך, בקביעתו : "דרך כוכב  מיעקב" [במדבר כ"ד, י"ז]

רש"י מפרש: כי כוונתו הייתה לדוד המלך שעתיד להכות את מואב.

מעניין כי דבורה הנביאה בשירתה הזכירה את הכוכבים שהצטרפו למלחמה בסיסרא:" מן שמים נלחמו הכוכבים  ממסילותם נלחמו עם סיסרא "[שופטים ה, כ]

 לאור האמור לעיל, ניתן להסיק כי מתוך התבוננות בכוכבים, ניתן ללמוד על כך שיש מישהו שמושך בחוטים מאחורי הפרגוד והכוונה לאלוקים אשר ברא את העולם ומשגיח עליו לנצח.

הבה נייחל : כי עם ישראל ישמש ככוכב זוהר לעולם- אור  לגויים על ידי הליכה בנתיב התורה ובקיום המצוות בין אדם למקום ובין אדם לחברו ויתקיים בנו הפסוק:

"והלכו גויים לאורך ומלכים לנוגה זרחך" [ישעיהו  ס, ג]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 2 ביוני 2015

ציורי תנ"ך/ משה מבקש מיתרו להצטרף למסע ישראל /ציירה: אהובה קליין (c)-ציור לפרשת בהעלותך]

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"ויאמר משה לחובב בן רעואל המדייני חותן משה נוסעים אנחנו אל-- המקום אשר אמר ה' אותו אתן לכם לכה איתנו והטבנו  לך,כי ה' דיבר טוב על-- ישראל"

[במדבר י,כ"ט]

הטכניקה: שמן על בד.


Biblical paintings

Moses asks Yitro join the people of Israel

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בהעלותך- מה הקשר בן משה למנורה?מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בהעלותך-  מה הקשר בין משה למנורה?


מאמר מאת: אהובה קליין .

פרשה זו כוללת נושאים רבים: מנורת הזהב במשכן, חצוצרות הכסף , מסע בני ישראל במדבר , המתאוננים ועוד ..

ציורי תנ"ך/ מנורת הזהב במשכן/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]

ציורי תנ"ך/ תקיעה בחצוצרות//ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]

ציורי תנ"ך/ בני ישראל חונים במדבר/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]


בפרשה משתקפת מנהיגותו של משה לאורך כל הדרך ומעניינת במיוחד-פנייתו אל יתרו בבקשה : שיתלווה אל עם ישראל  בכניסה אל הארץ המובטחת, כפי שהכתוב  מתאר: "ויאמר משה לחובב בן רעואל  המדייני חותן משה נוסעים אנחנו אל— המקום אשר אמר ה' אותו אתן לכם לכה אתנו והטבנו לך כי ה' דיבר טוב על ישראל : ויאמר אליו לא אלך כי אם אל- ארצי ואל מולדתי אלך: ויאמר אל נא תעזוב אותנו כי על- כן ידעת חנותנו במדבר והיית לנו לעיניים: והיה כי תלך עמנו והיה  הטוב ההוא אשר ייטיב ה' עמנו והיטבנו לך ": [במדבר י, כ"ט-ל"ב]

השאלות הן:

א]באיזה אופן פנה משה אל יתרו ומדוע רצה בהצטרפותו למסע העם?

ב]  מהו המסר שמשה מעביר בדבריו אל  יתרו?

ג]  מה הקשר בין משה למנורת הזהב?

התשובות.

דברי משה אל יתרו.

דעת מקרא  מתפלא: מדוע משה קורא ליתרו שהיה חותנו - בשם חובב בן רעואל ? והוא מביא את דברי רש"י על שמותיו של  יתרו: רש"י מסתמך  [לפי המכילתא] : כי ליתרו היו שבעה שמות : רעואל, יתר, יתרו, חובב, חבר, קני, פוטיאל, ויש אומרים: כי רעואל הוא אביו של יתרו.

שהרי מסופר על בנות יתרו: "ותבאנה אל רעואל אביהן"." מלמד שתינוקות קורין לאבי אביהן אבא".

השם יתרו ניתן לו- מפני שיתר פרשה אחת בתורה- כלומר נקראה פרשה אחת על שמו: יתרו.

חובב- על שם שחיבב את התורה.

דעת מקרא  מביא שני פירושים לשם: חובב.

א] חביב.

ב]  מלשון 'חבאב'- שפירושו- נחש.

רבינו בחיי מביא כמה דעות על רצון משה בהצטרפות יתרו אל העם:

א] דעת  הרמב"ן : משה היה מעוניין בהצטרפותו של יתרו  למסע בני ישראל- כדי שישמש להם לעיניים ויראה להם את הדרך לכיבוש הארצות. ורמז שייתן לו אחוזה וארץ טובה כשכר על עזרתו בכיבוש הארץ.

ועל פי הרמב"ן התוצאה הסופית הייתה שיתרו נתרצה ועשה כן.

על כך רבינו בחיי מעלה קושייה: הרי ידוע שעמוד הענן היה מורה לעם ישראל את הדרך, אם כן מה צורך היה בעזרתו של יתרו?

ב] רבינו בחיי מפרש : כי משה רצה לחזק את  קטני האמונה שליבם היה מתנחם ומתחזק במנהיג  בשר ודם.

ג] אונקלוס סובר כי: יתרו ישמש לעיניים- כלומר ישמש עדות בפני אומות העולם ויספר להם את כל האותות והמופתים שראה במו עיניו, והם ילמדו מוסר ויכנסו תחת כנפי השכינה.

ד] על פי המדרש: כל דבר שנעלם מעיני ישראל, יתרו יהיה מאיר עיניהם.

ה] פירוש נוסף: שיתרו יהיה חביב על עם ישראל כמו גלגל עיני העם.

כמו שנאמר: "ואהבתם את הגר" [דברים י]

ספורנו אומר: שמשה רצה שלפחות בניו של יתרו יצטרפו אל עם ישראל , כי אם הם יעזבו הם יגרמו לחילול ה' בעיני אומות העולם שיגידו : שאילו יתרו היה רואה בהם עניין אלוקי, לא היה עוזב אותם עם בניו.

מתברר, כי יתרו הסכים עם משה לגבי השארות בניו: בעוד שהוא חזר אל מדיין, בניו נשארו עם ישראל, כמו שנאמר בספר שופטים: "ובני קיני חותן משה עלו מעיר התמרים את בני יהודה"[שופטים א, ט"ז]

המסר של משה בדבריו אל יתרו.

על פי דברי רבי צבי אלימלך שפירא בספרו: "אגרא דכלה"  בכל התנ"ך נמצא הביטוי: "דיבר טוב" פעמיים.

פעם אחת במגילת אסתר [ד, ז] :"דיבר טוב על המלך" וכאן הכוונה  למלך מלכי המלכים-הקב"ה.

וכאן בדברי משה אל יתרו: "כי ה' דיבר טוב על ישראל"

דבר זה מרמז  שתמיד יש לדבר רק טוב על עם ישראל, ולא לקטרג על העם. ומי שנוהג להגיד דברים טובים על עם ישראל- כאילו דיבר גם דברים טובים על הקב"ה .

הקשר בין משה למנורת הזהב.

המנורה רומזת על אורה של התורה שהרי מקומה היה בצד דרום- בתוך היכל  משכן.

ועל כך נאמר: "הרוצה להחכים ידרים" [בבא בתרא דף כה,ב]

הגר"א זי"ע כותב בספר: "אדרת אליהו" [פרשת דברים]איך  המנורה מרמזת לחוכמת התורה ומביא את הכתוב ב:[מסכת ראש השנה דף כ"א, ב]

:" נ' שערי בינה נבראו בעולם וכולן ניתנו למשה חסר אחד:, שנאמר: "ותחסרהו מעט מאלוקים"

כאשר משה היה מתבונן במנורה, היה רואה שיש לה: 7 קנים 11 כפתורים,9 פרחים,22 גביעים, סך הכול הם 49 - כנגד מ"ט שערי בינה שניתנו למשה, ואילו מנורת הזהב היא כנגד שער החמישים שממנו יוצאים כל מ"ט השערים.

מסיבה זו אומרים חז"ל: " שנתקשה  משה במעשה המנורה"[מנחות כ"ט] מפני שהמנורה רומזת לשער החמישים  שהיה חסר למשה, לכן משה נתקל  בקשיים בעשיית המנורה- עד שה'  הראה לו באצבעו, כנאמר: "וזה מעשה המנורה"

רש"י  מסביר: כי ה' הראה למשה באצבעו את המנורה לפי שמשה התקשה בה.

על כן המנורה שקולה כנגד חמישים שערי בינה.

על פי האר"י  ז"ל: לפני חטא העגל משה היה משיג  את כל שערי הבינה גם את שער החמישים , אך לאחר חטא העגל אמר ה' למשה: "לך רד כי שיחת עמך.." ל"ך הוא  בגימטריא –חמישים -והכוונה שה' אמר למשה: לך רד  משער    החמישים שהגעת אליו.

השל"ה אומר: שבסוף ימיו של משה הוא עלה שוב לשער החמישים-שהרי נאמר עליו: "ויעל משה מערבות מואב" שנתעלה מ: מ"ט שערי חכמה "אל הר נבו" שעלה להר נבו- לראות את ארץ ישראל, האותיות: "נ'- בו" האות נ' במילה: נבו היא שער החמישים.

לסיכום, לאור האמור לעיל:

ניתן ללמוד על משה כמנהיג המצטיין בחכמתו – חכמה הקשורה לחוכמת התורה- ותבונה המשתקפת במנורת הזהב במשכן.  באמצעות  בינתו זו  הוא הנהיג את עמו וכך גם ניסה לשכנע את יתרו שיצטרף אל עם ישראל ואכן בני יתרו הצטרפו לישראל.

מי ייתן ועם ישראל יזכה למנהיג מדרגתו של משה .
נושאים נוספים המופיעים בפרשת בהעלותך:

ציורי תנ"ך/עמוד הענן במדבר/ ציירה:אהובה קליין (c)[שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ בני ישראל אוספים את השלו במדבר/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ בני ישראל אוספים את המן במדבר/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ המתאוננים/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

משה ויתרו/ שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

משה ויתרו/שיר מאת: אהובה קליין ©


 

בלב מדבר וסלעים

בצל מרבד עננים

משה ויתרו נפגשים

בענייני  דיומא משוחחים.

 

משה מסביר פנים

באופן מחכים ונעים

דברי שכנוע מתובלים

דבש ונופת צופים.

 

יזמין יתרו באהבה

למען יצטרף למסע

לעם ישמש עיניים

להמיס אויבים כמים.

 

יתרו יתרץ סירובו

באמתלת געגוע למולדתו

אך בניו אהוביו ישאיר

לעם ישראל להאיר.

הערה: השיר בהשראת פרשת בהעלותך[חומש במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר