יום חמישי, 25 באוקטובר 2012

התמודדות-שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

התמודדות/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

עת הגיח לעולם
צפויות התמודדויות לאדם
כתינוק רך בשנים
שפתו בכי עוללים.

עם גלגלי הזמן
ידבק במלך הנאמן
יתבונן באבי אבותיו
ייטיב דרכיו ואורחותיו.

דוגמת אברהם איש החסדים
עמד בניסיונות קיים ציוויים.
בתקופת הרעב  ירד למצרים
שב עשיר ומאושר שבעתיים.

הערה:השיר בהשראת פרשת לך- לך [חומש בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת לך-לך,מאין כי השכינה שורה רק בארץ ישראל?/ אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת לך-לך,מאין כי השכינה שורה בארץ ישראל?
מאמר מאת: אהובה קליין.
הפרשה פותחת במילים הבאות:"ויאמר ה' אל אברם לך-לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והיה  ברכה...וילך אברהם כאשר דיבר אליו ה' וילך איתו לוט ואברם בן חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מחרן וייקח אברם את שרי אשתו.... [בראשית י"ב,א-ה]
ובהמשך נאמר: "ויהי רעב בארץ וירד אברם מצרימה לגור שם כי כבד הרעב בארץ"[שם י"ב,י]
השאלות המתעוררות הן:
א] מדוע ה' פונה אל אברהם לפני שמתראה איתו במראה הנבואה?
ב] רש"י מפרש את המילים:"לך-לך"="להנאתך וטובתך"- אם כן, מדוע הדבר נחשב לניסיון מתוך עשרת הניסיונות שאברהם התנסה?
ג] מאין לנו כי השכינה שורה רק בארץ ישראל?
ד] במה רצה הקב"ה  לבחון את אברהם בתקופת הרעב בארץ?
התשובה לשאלה א]
אור החיים מפרש: מביא שני הסברים לקושייה:
א] הקב"ה לא הוצרך להתגלות לאברהם מפני שאברהם על ידי חוכמתו הרבה גילה בעצמו את ה' ,מסיבה זו ה' פנה אליו ללא הקדמה לעניין.
ב] ה' היה מעוניין להעמיד את אברהם בניסיונות ,
כמו כן,רצה לבדוק את לבבו – אם הוא ראוי לעומת הדורות שקדמו לו וחטאו רבות- להתגלות אלוקית.
ואכן בדורות הבאים כאשר כבר נשתרשה האמונה  בה' והתנחלה בלבבות - ה' היה כבר מתגלה לנביאים.
המהר"ל בספרו:"נצח ישראל" אומר: הקב"ה אינו  מתגלה מייד לאברהם, כי אם היה עושה כן ,כבר לא הייתה לאברהם חופש בחירה ואם עם ישראל לא יהיו זכאים תתבטל הבחירה, מסיבה זו התורה אינה מספרת לנו את זכויותיו של אברהם ,כדי להודיע כי עצם בחירת עם ישראל כבנים לה' לעד-זה  עניין סוד ה'.
לפי המדרש: אברהם התעלה יותר ויותר מעצם חקירתו והגעתו למסקנה :כי יש אלוקים.
לכן אומר הרבי מקוצק: כי חז"ל מביאים את קושייתו של אברהם:"תאמר שהעולם בלי מנהיג"? הייתה קושייה רצינית ביותר שסתרה את הדעות ששררו בעולם העתיק,ובכוחה היה לבסס את האמונה בבורא עולם לאורך כל ההיסטוריה של האנושות עד ימינו אנו.
התשובה לשאלה ב]
רבי פינחס הורביץ עונה על שאלה זו :הכתוב מתאר שאברהם קיים את ציווי ה' במילים הבאות:"וילך אברם כאשר דיבר אליו ה'"
[בראשית י"ב,ד] מכאן ניתן להבין כי אברהם לא הלך לארץ ישראל מתוך רצון  של טובת- הנאה למענו.אלא למען קיום המצווה שה' הטיל עליו,הניסיון היה לבחון את אברהם האם הוא- לאחר שהובטח לו -כי ילך לטובתו  והנאתו- ילך במחשבה  להפיק מעצם הליכתו טובת הנאה,או שהוא יתעלם מהבטחת ה' וילך מתוך רצון אמיתי לקיים אך ורק את מצוות ה'? והנה  התורה מדגישה לנו את כוונתו הטהורה,אך ורק לציית למצוות אלוקים  ,וניתן לראות עד  כמה הצליח להתמודד יפה ועמד בניסיון האלוקי ומכאן שהוא ראוי לשליחות האלוקית  שהבורא הטיל עליו.
התשובה לשאלה ג]
ההוכחה לכך שאין השכינה שורה,אלא בארץ ישראל בלבד היא מתוך התבוננות בפסוקים, שהרי כאשר היה  אברהם מחוץ לגבולות הארץ הוא שמע:"לך-לך מארצך" אבל לאחר שהגיע כבר לארץ הקדושה,אז התגלה אליו הקב"ה בכבודו ובעצמו ואמר לו:"לזרעך אתן את הארץ הזאת"[שם י"ב,ז]
ומתוך עיון בחומש בראשית אנו מגיעים לידי מסקנה ,כי  הבורא התגלה לשלושת האבות:אברהם,יצחק ויעקב- בארץ ישראל בלבד ,על כך אמרו חז"ל במסכת כתובות [ק"י,ע"ב]:"לעולם ידור אדם בארץ ישראל..שכל הדר בארץ ישראל,דומה כמי שיש לו אלוה:וכל הדר בחוצה-לארץ, דומה כמי שאין לו אלוה"
התשובה  לשאלה ד]
על ידי שבארץ ישראל היה רעב באותה תקופה,כפי שהכתוב מציין:"ויהי רעב בארץ וירד אברם מצרימה לגור שם כי כבד הרעב בארץ" [שם י",י]
- למדים אנו כי אברהם עמד בעוד ניסיון,כפי שמסביר רש"י: הרי ה' הבטיח לו שיברכו ויגדלו, והנה במקום הברכה הצפויה מתרחש רעב קשה,אין אברהם שואל שאלות והוא יורד מצרימה.
ואכן יותר מאוחר עם שובו ארצה נאמר:"ויעל אברם ממצרים הוא ואשתו וכל אשר לו ולוט עימו  הנגבה:ואברם כבד מאד במקנה בכסף ובזהב" [שם י"ג,א-ג]
לסיכום: לאור האמור לעיל, ניתן להבחין באילו התמודדויות קשות  נתון אברהם במהלך חייו ומתוך אמונתו האיתנה בבורא עולם,הוא מצליח לעמוד בכל הניסיונות.
וגם זוכה להצלחה גשמית.
עוד ניתן להסיק כי אין השכינה שורה,אלא רק בארץ ישראל.
יהי רצון והגאולה תבוא בקרוב וכל  היהודים  ינטשו את ארצות הניכר ויעלו לארץ ישראל -אשר השכינה שורה רק בה ויחדיו נזכה בע"ה לחזות בבניין בית המקדש השלישי.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם וניסיונותיו/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם וניסיונותיו
שיר מאת: אהובה קליין (c)

החמה מאירה פנים
שמים כחולים מרננים
לאוזני אברהם קולות אלוקים
אש בעצמותיו יקיים ציוויים.

ניסיונות משמים נתנסה בחיים
כתווי כינורות עולים ויורדים
מבית אביו ניתק במהרה
כזרע מאדמה - לארץ בחירה.

בתקופת יובש צמא ומחסור
ירד מצרימה רעב לשבור
לכנען ישוב ברכוש גדול
יודה לאלוקים בשיר מזמור.

הערה: השיר בהשראת פרשת לך- לך [בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"ולא מצאה היונה מנוח" /שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ולא מצאה היונה מנוח.."
 שיר מאת אהובה קליין (c)

"ולא מצאה היונה מנוח.."
כבר מתקופת המבול ונוח,
יונה קטנה וצחורה-
עמידה בכל צורה.

"ולא מצאה היונה מנוח.."
אמיצה ושואבת כוח!
עוברת מכשולים וגלויות,
רדופה חיצים ובליסטראות.

"ולא מצאה היונה מנוח.."
פורשת כנפיה- נגד הרוח,
יש והיא מדממת ופצועה,
זועקת לה' לישועה.

"ולא מצאה היונה מנוח.."
מייחלת לבוא המשיח,
מתפללת באמונה לאלוקים-
כי לפיה יגיש עלה זיתים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם איש חסדים/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם איש  חסדים 

 שיר מאת אהובה קליין (c)


אברהם איש חסדים-
מנסה לבקש רחמים   -
על אנשי סדום החטאים.
בשרו נעשה חידודים.

אברהם איש חסדים,
בפיו מילות תחנונים.
נשמתו בוערת בעצמותיו-
כשדה קוצים –מראשותיו.  

אברהם איש חסדים,
תר אחרי כמה  צדיקים-
כמסייר בשטח דרדרים
ומייחל לקטוף שושנים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 24 באוקטובר 2012

פרשת,לך-לך, מדוע נבחר אברהם להפיץ את האמונה?/ מאמר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת: לך - לך מדוע נבחר אברהם להפיץ את האמונה?
מאת: אהובה קליין .

הפרשה פותחת במילים: "ויאמר ה' אל אברם לך- לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך"
נשאלות כאן כמה שאלות:
א] כיצד  משתנה  מעמדו של אברם בארץ ישראל?
ב] מדוע נבחר דווקא אברם להפיץ את האמונה בארץ?
ג] לאילו ברכות זכה אברם ומדוע?
התשובה לשאלה א]
בגמרא בר"ה אומר ר' יצחק שישנם כמה דברים שקורעים את גזר דינו של האדם: "אילו הן: צדקה, צעקה, שינוי השם ושינוי מעשה...ויש אומרים אף שינוי מקום" ההוכחה לכך- כל עוד אברם היה בחרן לא זכה לבנים, אבל מיום שגר בארץ ישראל זכה לבנים, לפי הסבר הגמרא: ר' יצחק אומר שלא בדיוק שינוי המקום גרם לאברהם להוליד בנים, אלא דווקא הגעתו לארץ ישראל שיש לה סגולה מיוחדת - ביכולתה להשפיע בברכה על מי שנמצא בתוכה.יש אף הולכים רחוק יותר ואומרים שגם בתוך ארץ ישראל כשאדם עובר ממקום למקום יכול לשנות את מזלו, כמו שנהוג להגיד:"משנה מקום משנה מזל"
התשובה לשאלה ב]
אברהם  נבחר על ידי הקב"ה להפיץ את האמונה – לפי שהוא עמד בעשרה ניסיונות שה'  ניסהו.
ניסיון ראשון: הגלות.
ניסיון שני: רעב בארץ.
ניסיון שלישי:המצרים לקחו לו את  שרה.
ניסיון רביעי התנגשות עם ארבעה מלכים.
ניסיון חמישי: לקח את הגר כאשר התייאש להוליד.
ניסיון שישי: ברית מילה בגיל מבוגר.
ניסיון שביעי : העוול שעשה לו מלך גרר בלקיחתו את שרה.
ניסיון שמיני: הרחקת הגר
ניסיון תשיעי: הרחקת בנו ישמעאל וזה כאב לו מאד.
ניסיון עשירי: עקדת יצחק.
הקב"ה מנסה  את הצדיקים כמו שכתוב [תהילים י"א, ה]" ה' צדיק יבחן" , הניסיונות כוללים עינויי נפש ועינויי גוף- כמו שכתוב:"למען ענותך לנסותך לדעת את אשר  בלבבך התשמור מצוותיו אם לא.." [דברים ח, ב] "כי מנסה ה' אלוקים אתכם לדעת הישכם  אוהבים את ה' אלוקיכם בכל לבבכם ובכל נפשכם" [דברים י"ג ד]
מכאן שהקב"ה בוחן את המנוסה כיצד יגיב בזמן עינוי הנפש והגוף, אבל גם באותו זמן מוכיח לכל העולם את התנהגותו החיובית - המשמשת דוגמא אישית.
התשובה  לשאלה ג]
 אברהם זכה לשלוש ברכות  כמו שכתוב:"  ואעשך לגוי  גדול  ואברכך ואגדלה שמך והיה ברכה" [בראשית י"ב, ב] לפי רש"י אברהם היה זקוק לשלוש ברכות אלו היות וטרחת הדרך גורמת    מטבעה לשלושה דברים : ממעטת פריה ורביה , ממעטת את הממון וממעטת את השם- היות ואין ביכולתו של אדם לקיים את צרכיו ואת צרכי שמים -כשהוא מתנהל בדרכים – כי ממונו הולך ומתמעט ,  הדרך ממעטת פיריה ורביה וממעטת את השם , על כן הברכות היו על ריבוי הבנים-" ואעשך לגוי גדול" ועל ברכת הממון- "ואברכך" ועל גדולת השם –"ואגדלה שמך" וה' הוסיף אות- במקום אברם- אברהם ואברהם בגימטריא רמ"ח-  כנגד רמ"ח איבריו של אדם.
בסופו של דבר, ניתן ללמוד על אברהם שהוא היה בעל אמונה חזקה בקב"ה, עמד בגבורה בכל הניסיונות,ארץ ישראל השפיעה  עליו באופן חיובי והוא זכה מהקב"ה לברכות.
ומתוקף היותו כה צדיק ובעל אמונה כל כך חזקה- הוא נבחר להפיץ את האמונה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם אב המון גויים/שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם אב המון גויים/ אהובה קליין (c)

אברהם- אב המון גויים,
עמד בעשרה ניסיונות קשים.
ניצל מאור כשדים
ולעקוד את בנו – הסכים.

אברהם- אב המון גויים-
ניתץ, שבר- האלילים.
כחום היום- אירח אורחים
ואל ה'- קירב תועים.

אברהם- אב המון גויים,
ניסה להגן על סדום- הרשעים.
איש חסד ורב  פעלים,
זכה להבטחת הארץ והבנים.

אברהם- אב המון גויים-
מיעט בדיבור והרבה במעשים-
משורשי האומה היהודית-
שפת קודש  לה – ייחודית.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר