יום ראשון, 19 באוגוסט 2012

פרשת ראה-משמעות הראיה בפרשה/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת ראה- משמעות הראיה בפרשה / מאמר מאת אהובה קליין
הפרשה פותחת במילים:"ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה"
נשאלת השאלה מדוע התורה כותבת- "ראה" בלשון יחיד בו בזמן שהמשך הפסוק כתוב בלשון רבים?
על כך כמה מהפירושים:
א]הגאון ר' אליהו מווילנא אומר: כאן משה רבנו מעוניין ללמד ולחנך את עם ישראל שאם יקום אדם ויאמר: הואיל וכולם הולכים בדרך מסוימת, גם אני אצטרף לדרכיהם ואין אני צריך לבדוק האם הדרך טובה ,או לא. על כך באה התורה ומזהירה את היחיד:"ראה"! עליך לבדוק את הדרך שאחרים הולכים בה- האם היא ראויה לך?האם היא טובה? האם היא ברוח התורה הקדושה?
ב] האבן עזרא טוען: תיקון כלל ישראל תלוי בתיקון הפרט,התורה דורשת מכל בן אדם שאם הוא מעוניין-
לחיות  בחברה טובה, תחילה יראה ויבדוק היכן עליו לשפר את מעשיו.
ג] בעל החתם סופר אומר:לעולם יראה אדם עצמו כאילו חציו חייב וחציו זכאי-
 אם הוסיף מצווה הכריע לכף זכות את כל העולם ואם עשה עברה- הכריע את עצמו ואת העולם כולו לכף חובה."ראה" כל מעשה שאתה עושה עשוי להשפיע על העולם כולו לכאן או לכאן- כלומר לברכה או קללה.
המשמעות של המילה:"ראה" = ראיה מלשון חוכמה- ראיית אמת  וחוכמת אמת באים מהקב"ה, כפי שנאמר:"כי האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב " [שמואל –א ט"ז, ז]רק הקב"ה מסוגל לראות את האמת המדויקת ואילו האדם רואה- כל אחד באופן  פרטי באופן שונה לפי מדרגתו וחוכמתו.
על הקב"ה נאמר:"אתה הראת לדעת"[דברים ד, ל"ב]
הקב"ה אומר לכל אדם: ראה היכן אתה נמצא? מה מצבך הרוחני? תחשוב על מהלך חייך והתכלית.
הקב"ה  מתבונן בכל אחד ואחד:"וראו כל בשר כי אני ה'" [יחזקאל כ"א,ד]
אין איש שיכול להתחמק מראייתו של ה' כפי שכתוב:"אם ייסתר איש במסתרים  ואני לא אראנו נאום ה'? הלא את השמים והארץ אני מלא" [ירמיהו כ"ג,כ"ד]
על כל אדם לראות את הטוב שבבריאה בדומה לקב"ה- כפי שנאמר:"וירא אלוקים כי טוב" [בראשית]
אנחנו קרבים לחודש הרחמים והסליחות ומן הראוי שכל אחד יבדוק ויראה מה מצבו הרוחני ויבדוק את מאזן חייו.
המילה: "ראה" – הן אותיות:"האר"
 כפי שאנחנו מתפללים  ופונים בבקשה  אל ה' יום, יום:"והאר עיננו בתורתך ודבק לבנו במצוותיך".
במעמד הר סיני  נאמר:"וכל העם רואים את הקולות" [שמות כ, ט"ו]
יש ראיה שטחית ויש עמוקה יותר כפי שהדבר מתבטא בלימוד הגלוי שבתורה ולימוד תורת הנסתר.
נאמר:"והיו עינך רואות את מוריך..."[ישעיהו ל, כ]
יהי רצון ויתקיים בנו הפסוק:"קול צופייך נשאו קול יחדיו ירננו כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון" [ישעיהו נ"ב,ח] שכולם יזכו לראות את המאור הגדול בתורה במהרה ובכך בע"ה נזכה בקרוב לגאולה שלמה.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ראיה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ראיה / שיר מאת אהובה קליין.(c)

הרואה נתיב ללא מכשולים
עטור עצי אלונים
רגוע כים נטול גלים-
עשוי להיכנע לפיתויים.

במהלך הליכתו יתבונן
אל אופק שלא תכנן
הפתעת ברקנים מרקדת בפניו,
מהמורות, נחשים- לוכדים עיניו.

אך יש ויראה שביל עפר,
תחילתו זרוע  קוץ ודרדר.
יצעד לתוכו ללא היסוסים
בסופו יגלה מרבד פרחים.

לא כל הנוצץ זהב,
"כי האדם יראה לעיניים
וה' יראה ללבב."

הערה: השיר נכתב בהשראת פרשת: ראה.
שם הפרשה מלמד אותנו את גודל ומשמעות הראיה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שבת, 18 באוגוסט 2012

ציורי תנ"ך/הבאת עולות וזבחים למקדש/ציירה :אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי..." [ישעיהו נ"ו,ז]
הטכניקה: שמן על בד.5u3wlfcmp7g1aqej73qx.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 15 באוגוסט 2012

מקום המקדש/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
מקום המקדש /שיר מאת: אהובה קליין ©

מימים ימימה מקום קדוש
בנשמה ובלב תמיד קרוב
שם עקד אברהם בנו
רוח נבואה דבקה בו.

הר המוריה ניחוח עילאי
מעליו ענן בוהק  כראי
בו יבחין אבי האבות
מלאך יברכהו מטר ברכות.

זהו מקום המקדש
בכסף מלא נרכש
בנחלת בנימין  נבנה
ישראל בצל שכינה.

הערה: השיר בהשראת  פרשת ראה[חומש דברים]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 14 באוגוסט 2012

ציורי תנ"ך/ דויד המלך קונה את הגורן מארוונה היבוסי/ציירה:אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויאמר המלך אל-ארוונה לא כי-קנו אקנה מאותך במחיר ולא אעלה לה' אלוקי עולות חינם ויקן דויד את-הגורן ואת הבקר בכסף שקלים חמישים" [שמואל-ב,כ"ד,כ"ד]

הטכניקה: שמן על בד.2xnz7a6c3jnkyhtwjz3x.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת ראה-מדוע אין התורה מציינת בגלוי את מקום המקדש?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת ראה– מדוע אין התורה מציינת במפורש את מקום  המקדש?
מאמר מאת: אהובה קליין.
בפרשה זו התורה מציינת כמה פעמים כי את הקורבנות והביכורים וכל שאר הדברים ...יש להביא למקום אשר ה' יבחר את שמו  לשכן שם:
הנה כמה דוגמאות:
א ] "אבד תאבדון את כל- המקומות אשר עבדו שם הגויים...לא תעשון כן לה' אלוקיכם: כי אם- אל המקום אשר-יבחר ה' אלוקיכם מכל שבטיכם לשום את-שמו שם,לשכנו תדרשו ובאת שמה: והבאתם שמה עולותיכם וזבחכם ואת מעשרותיכם ואת תרומת ידכם ונדריכם ונדבותיכם ובכורות בקרכם וצאנכם ואכלתם- שם לפני ה' אלוקיכם,ושמחתם בכל משלח ידכם אתם ובתיכם,אשר ברכך ה' אלוקיך" [דברים י"ב,ב-ח]
ב]" והיה המקום אשר- יבחר ה' אלוקיכם בו לשכן שמו שם,שמה תביאו את כל אשר אנוכי מצווה אתכם,......כי אם—במקום אשר-יבחר ה' באחד שבטך שם תעלה עולותיך ושם תעשה כל אשר אנוכי מצווך"[שם י"ב,י"א-ט"ו]
ג] "ואכלת לפני ה' אלוקיך במקום אשר יבחר לשכן שמו שם מעשר דגנך,תירושך ויצהרך ובכורות בקרך וצאנך,למען תלמד ליראה את ה' אלוקיך כל הימים" [שם, י"ד,כ"ג]
ד] ושמחת לפני ה' אלוקיך אתה ובינך וביתך ועבדך ואמתך והלוי אשר בשערך והגר והיתום והאלמנה אשר בקירבך,במקום אשר יבחר ה' אלוקיך לשכן שמו שם"[שם ט"ז,י"א]
השאלות הן:
א] מדוע אין משה מציין בפירוש את מקום הימצאות המקדש?
ב] מדוע בית המקדש הוקם דווקא בירושלים-במקום בו מצוי הר  הבית כיום?
ג] מה הקשר בין מקום המקדש ליראה?
התשובה לשאלה א]
לפי דעת הרמב"ם בספר:"מורה נבוכים"[חלק ג פרק מ"ה]
מקום הר המוריה ששם אברהם אבינו עקד את בנו יצחק-היה ידוע למשה,לא צוין בגלוי,אלא ברמז משלוש סיבות:
א] כדי   להסתיר ממדינות אחרות  את הידיעה כי התפילה מקובלת שם וגם הקורבנות לרצון ה' ,בכך ניתן היה למנוע את רצונם להילחם על המקום בחוזקה.
ב] שאומות העולם לא ישאפו להרוס ולהשחית את המקום הקדוש בכל כוחם ביודעם כי ישראל תירש את המקום.
ג] כדי למנוע מכל שבטי ישראל מריבה ,שהרי כל שבט היה מעוניין שהמקדש יהיה בנחלתו.
רש"י אומר:כי רצתה התורה לרמוז שבית המקדש יבנה בחלקו של בנימין,כמו שנאמר:"כי אם- במקום אשר יבחר ה' באחד שבטיך שם תעלה עולותיך.."[שם י"ב,י"ד]כמו כן משה רומז על כך בדבריו  גם לפני מותו:"לבנימין אמר: ידיד ה' ישכון לבטח עליו,חופף עליו כל-היום ובין כתפיו שכן" [שם ל"ב,י"ב]
אם כן,כיצד יהיו כל השבטים שותפים למקדש? עונה רש"י: כי כאשר רכש דויד המלך את הגורן מארוונה היבוסי גבה זהב מכל השבטים  בסך שש מאות משקל  [כפי שמסופר בדברי הימים א,כ"א] ואילו בספר שמואל-ב[כ"ד,כ"ד] מסופר כי דוד קנה את הגורן בחמישים שקלים,נשאלת השאלה כיצד ניתן לישב את הסתירה בין שני המקורות?.
רש"י מבסס את תשובתו על הגמרא[ברייתא במסכת זבחים[קט"ז,ע"ב]
ואומר: כי למעשה ניתן לישב את העניין כך:דויד גבה שש מאות משקל זהב  סה"כ מכל שנים עשר השבטים- כאשר כל שבט באופן נפרד שילם חמישים שקל.
התשובה לשאלה ב]
בית המקדש נבנה בירושלים במקום הימצאות הר הבית היום ,מהסיבה.
כי שם- בהר המוריה התנסה אברהם אבינו בעקדת יצחק,מקום של מסירות נפש,אחד הניסיונות הקשים מתוך עשרה במספר שעמד בהם בהצלחה.
וכאשר הלך אברהם לעקוד את יצחק,נאמר:"וירא את המקום".[בראשית כ"ב,ד]
הפלא הוא:כיצד הבחין אברהם במקום?
עונה על כך רש"י:אברהם ראה ענן קשור אל ההר ההוא ואינו מסתלק,לפיכך ידע כי שם מקום השכינה.
כמו כן, שם שרתה על אברהם רוח הנבואה לפי שאמר לנעריו:"שבו –לכם פה עם החמור ואני והנער נלכה עד כה ונשובה אליכם"[שם כ"ב,ה]
ולא אמר:"אשובה" לפי שנתנבא שישובו שניהם בריאים ושלמים.[לפי רש"י]
לפי הרב  בחיי: ישנו מדרש יפה המספר כי יצחק ראה דמות אריה על גבי המזבח,ואולי  הכוונה  על מה שהזכירו רז"ל במסכת חולין,,וזה רמוז במילים:"פחד יצחק" וגם במילים:"בהר ה' יראה"[שם  כ"ב,י"ג]
כי נראה לו דמות אריה בהר ה'.
לפי רש"י: "בהר ה' יראה" שעתיד ה' להשרות שכינתו במקום זה-ששם יקבל את הקרבנות והתפילות מאת עם ישראל.
התשובה לשאלה ג]
לפי דברי רבי בחיי: על ידי שהאדם יעלה למקום הבחירה הוא יפגוש שם את הכוהנים והלויים שהם- מורי דרך התורה וילמדו את היהודי תורה ויראה.
ולעניות דעתי,אדם המבקר במקום כה קדוש מתחזק ביראת שמים,כמו שנאמר:"דע לפני מי אתה עומד" ואם אדם בעל חוכמה הוא-הרי תמיד ירא את אלוקים בכל מקום,קל וחומר שבמקום המקדש יחוש יראה גדולה מאד. על כך אמר דויד המלך:"ראשית חוכמה יראת אלוקים..."[תהלים]
לסיכום, לאור האמור לעיל,נראה שמקום המקדש אשר השכינה  תמיד שורה שם,הוא מקום מיוחד וקדוש עוד מזמנו של אברהם אבינו כאשר הלך לעקוד את בנו,זה אותו הר המוריה הקדוש.
יהי רצון ,בע"ה, נזכה לגאולה שלמה במהרה ונחזה במו עיננו בבניית  בית המקדש כמו שנאמר:"עולותיהם וזבחיהם לרצון על  מזבחי.."[ישעיהו,נ"ו,ז]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ עם ישראל מבורך מכל העמים/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ברוך תהיה מכל- העמים" [דברים  ז,י"ד]

הטכניקה: שמן על בדzbqfhkt7utt8rakogzv7.jpg

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר