יום שישי, 13 ביולי 2012

ציורי תנ"ך/ המלכת שאול למלך/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויקח שמואל את פך השמן ויצוק על ראשו וישקהו ויאמר הלוא משחך ה' על- נחלתו לנגיד" [שמואל-א,י,ב]

הטכניקה: שמן על בד.oeshdk4lnc7mt8y87w9r.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

מנהיג נבחר אלוקים/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
מנהיג נבחר אלוקים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

מנהיג נבחר אלוקים
יונק תורת חיים
יורד לחיי העם
קשוב   למעמקי נפשם.

יומם כלילות מתמיד
כדרך קורבן התמיד
אך אוי לטעות קטנה
נבחן כחוט השערה.

מנהיגותו תחדל משמים
לא יועילו דמעות כמים
לא אמתלות ותירוצים
המעשים בספר נכתבים.

דוגמת שאול מבן-ימין
נפל ברשתו במידת הרחמים
כנף בגדו קרע שמואל
מלכותו קטע בציווי האל.

הערה: השיר בהשראת פרשת פינחס[חומש במדבר]
וכן בהשראת שמואל-א, ט"ו,ט]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת פינחס-האם מנהיג נבחר אלוקים- מצליח תמיד בתפקידו?/מאמר:מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת פינחס-האם מנהיג נבחר אלוקים-מצליח תמיד בתפקידו?
מאמר: מאת: אהובה קליין.

בפרשה זו אנו עדים לבחירת  מנהיג  על עם ישראל ,לפי ציווי ה', כפי שהכתוב מתאר:
"ויאמר ה' אל משה: קח- לך את יהושע בן-נון,איש רוח בו,וסמכת את ידך עליו: והעמדת אותו לפני אלעזר הכהן ולפני כל העדה וציוויתה אותו לעיניהם ונתת מהודך עליו, למען ישמעו כל- עדת בני ישראל.."
[במדבר כ"ז,י"ח-כ"א]
השאלות הן:
א] מדוע נבחר דווקא יהושע למנהיג כיורשו של משה, בעוד  שטבעי הדבר שבניו של משה -ירשו תפקיד רם זה?
ב] האם מנהיג נבחר ה' תמיד יצליח בתפקידו?
ג] היכן מוצאים בתנ"ך דוגמאות לתשובה לשאלה זו?
התשובה לשאלה א]
ישנן כמה סיבות לבחירת יהושע ליורשו של משה:
1] יהושע הוכיח כבר בעבר את נאמנותו לעם ישראל, במלחמת עמלק כשמשה הטיל עליו את ניהול המלחמה,כפי שכתוב:"בחר  לנו אנשים וצא הילחם בעמלק"[שמות י"ז,ט]
2] יהושע היה משרת את משה בנאמנות וביושר כפי שהתורה מתארת זאת:"ומשרתו יהושע בן נון נער,לא ימיש מתוך האוהל"[שם, ל"ג,י"א]
3] הוא  לא השתתף בחטא העגל,אלא במשך ארבעים יום המתין למשה  בתחתית ההר עד לשובו מהר סיני.[כך פירש  אבן עזרא.]
4] בעוד שבניו של משה לא עסקו בתורה הרי על  יהושע נאמר:"נוצר תאנה יאכל פריה ושומר אדוניו יכובד" [משלי כ"ז,י"ח] הוא היה דואג בבית מדרשו של משה לסידור מקומות הישיבה והמחצלאות בנאמנות מיוחדת..
 [במדבר רבה,כ"א, ט"ו]
5] יהושע הצטיין באופי חזק ומיוחד, הוא היה:"איש אשר  רוח בו"
 מנהיג בעל אוזן קשבת לכל אחד ומסוגל  לפשר בין הבריות- בתוך דעותיהם המנוגדות זו לזו.
כפי שרש"י מדגיש :"מנהיג שיהא סובל כל אחד ואחד לפי דעתו"
[רש"י  כ"ז,ט"ז]
ויש מפרשים שיהושע היה מסוגל גם לעמוד כנגד דעות של אנשים שלא היו ברוח התורה.היה יכול ללכת כנגד הרוח של כל אחד באופן נפרד.
יש לציין ,כי על אף כל מעלות הנ"ל,הזקנים לא העריכו את יהושע כמנהיג הנמצא בדרגת רבו- משה.
כפי שאמרו :"פני משה כפני חמה: פני יהושע כפני לבנה"
בנוסף לכל המעלות שהוזכרו,אלוקים ראה ביהושע מנהיג מתאים ביותר באותה תקופה לעם ישראל.
התשובה לשאלה ב]
מנהיג הרוצה להצליח  בתפקידו לאורך כל הדרך-
חייב להיות מחובר וקשוב לרצון  האלוקים, היות והוא נבחר אלוקים,מהשמים מתבוננים בהתנהגותו  ומדייקים בכל פרט-ממש כחוט השערה.
די לטעות אחת  שנוגדת את רצון הבורא , השליט עלול להפסיד את שלטונו.
כמו כן ,הוא חייב לשמש דוגמא אישית לעם לאורך כל הדרך,ללכת בקו ישר כשהתורה נר לרגליו ולא לזגזג לכאן או,לכאן.
ברגע שהוא משדר חוסר יושר ואמינות ונותן לעם להרגיש שהוא דואג לאינטרסים האישיים שלו ,ברור שמנהיגותו אינה לאורך ימים.
התשובה לשאלה ג]
הנה כמה דוגמאות למנהיגים שעשו טעויות ובכך הפסידו את המשך שליחותם.
דוגמא1]
משה בכבודו ובעצמו, שהתורה מתארת את מסירותו מצד אחד לעם וגם את נאמנותו לאלוקים,כפי שכתוב:"ולא קם עוד בישראל כמשה" [ דברים ל"ד,י]
דווקא הוא, חוטא במי המריבה,בעוד שנצטווה לדבר אל הסלע, הכה את הסלע פעמיים- לעיני עם ישראל.
בעקבות מעשה זה, לא השלים את שליחותו ולא זכה להיכנס לתוך ארץ ישראל כמו  אהרון אחיו -שחטא בחטא העגל וגם ממנו נמנעה הכניסה לארץ - המובטחת.
דוגמא 2]
שאול, היה  מלך נבחר אלוקים,אלוקים ציווה את שמואל להכתירו  על ישראל,
כפי שמסופר:"וייקח שמואל את- פך השמן ויצוק על ראשו וישקהו ויאמר הלוא משחך ה' על נחלתו לנגיד" [שמואל-א,י,א]
אך, במלחמת עמלק כאשר שאול קיבל בפירוש  ציווי משמואל:"עתה לך והכיתה את עמלק והחרמתם את-כל אשר לו ולא תחמול עליו והמתה מאיש עד אישה מעולל ועד יונק משור ועד שה מגמל ועד חמור:" [שמואל-א, ט"ו,ג-ד]
שאול לא קיים את הציווי,כמו שכתוב:"ויחמול שאול והעם על - אגג ועל מיטב הצאן והבקר ..." [שם ט"ו,ט]
והתוצאה:"ויסוב שמואל ללכת ויחזק בכנף מעילו ויקרע: ויאמר אליו שמואל: קרע ה' את ממלכות ישראל מעליך היום ונתנה לרעך הטוב ממך:"
[שם  ט"ו,כ"ז-כ"ט]

דוגמא 3]
המרגלים שהיו מנהיגים, להוציא את יהושע וכלב בן יפונה- חטאו והוציאו דיבה על ארץ ישראל.
והתוצאה:"וימותו האנשים מוציאי דיבת-הארץ רעה, במגפה לפני ה' והושע בן-נון וכלב בן יפונה חיו מן- האנשים ההם ההולכים לתור את הארץ"
[במדבר י"ד,ל"ז-ל"ח]
לסיכום, לאור האמור לעיל,כשמנהיג  נבחר על ידי אלוקים,אין זה עדיין מבטיח שישלים את שליחותו עד תום,אלא די שיעשה טעות אחת, הקב"ה  מדייק איתו כחוט השערה  ומונע ממנו  להשלים את  תפקידו ואף מענישו.
מי ייתן, ועם ישראל יזכו למנהיגים אשר התורה היא אור לרגליהם  לאורך  כל הדרך.
ויורדים אל חיי העם ומעורבים  בהם באופן פעיל  ,אינם מזגזגים לכאן או,לכאן  ומשתדלים במיוחד לא לטעות בהתנהגותם אפילו טעות אחת קטנה.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

בנות צלפחד/ שיר מאת:אהובה קליי ן(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
בנות צלופחד/ שיר מאת אהובה קליין (c)

בנות צלופחד
שקולות זו לזו כאחד,
מאוחדות כסלע בדעותיהן-
באמונת צדקת דרכיהן.

אהבת הארץ זורמת בעורקים
עולה על גדותיה מרקיעה שחקים,
צומחת מתוך שורשי אבות,
מסתעפת לדורי דורות.

פיהן יהגה חוכמה ובינה:
"תנה לנו אחוזה"!
הנשמה זועקת תפילה
מוחקת עוונות ,מחיצה מפילה.

בנות צלופחד
יוצאות מצל הפחד,
חוסות בצל השכינה
הפורסת כנפיה ומגינה.
מאבקן למען האומה כולה
"ואוהבי שמו ישכנו בה"

הערה: השיר נכתב בהשראת פרשת השבוע: פינחס חומש במדבר,
הנושא: בנות  צלופחד  דורשות ירושת אביהן- נחלה בארץ ישראל:
"ותעמודנה לפני משה ולפני אלעזר הכהן ולפני הנשיאים וכל העדה פתח אוהל—מועד לאמור:אבינו מת... ובנים לא היו לו, למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו כי אין לא בן ?  תנה לנו אחוזה בתוך אחי אבינו"! [במדבר כ"ז, ב-ד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 10 ביולי 2012

ציורי תנ"ך/ בנות צלופחד לפני משה ואלעזר הכהן/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ותקרבנה בנות  צלופחד בן-חפר בן-גלעד בן-מכיר בן מנשה למשפחות מנשה בן יוסף,ואלה שמות בנותיו: מחלה,נועה וחגלה ומילכה ותרצה: ותעמודנה לפני משה ואלעזר הכהן ולפני הנשיאים וכל- העדה,פתח אוהל-מועד לאמור:.....תנה-לנו אחוזה בתוך אחי אבינו"
[במדבר כ"ז,א-ה]yc87e8h7g0fsvh9geko5.jpg

הטכניקה: שמן על בד.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת פינחס-אהבת ארץ ישראל בפרשה-כיצד?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת פינחס, אהבת ארץ ישראל בפרשה, כיצד? מאמר מאת: אהובה קליין

אחד הנושאים המעניינים בפרשת פינחס היא: הופעתן של בנות צלופחד לתבוע ירושה ונחלה בארץ ישראל, כפי שהכתוב מציין:
" ותקרבנה  בנות  צלופחד בן-חפר בן-גלעד בן מכיר בן מנשה למשפחות מנשה בן יוסף ואלה שמות בנותיו: נועה וחוגלה ומילכה ותרצה: ותעמודנה לפני משה ולפני אלעזר הכהן ולפני הנשיאים וכל העדה פתח אוהל מועד לאמור: אבינו מת במדבר והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על ה' בעדת קורח כי בחטאו מת ובנים לא היו לו, למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו כי אין לו בן ? תנה- לנו אחוזה בתוך אחי אבינו ויקרב משה את משפטן לפני ה'" [במדבר כ"ז,א-ה]
ניתן לראות כאן בברור את אהבת ארץ ישראל במיטבה - אצל בנות  צלופחד ואי נכונות לוותר על ירושת אביהן בנחלתן בארץ ישראל הקדושה!
על כך חז"ל שיבחו אותן, ר' נתן היה אומר: שגדולה זכותן של נשים מכוח הגברים, לפי שהגברים אמרו:"ניתנה ראש"- נמנה עלינו מנהיג ונשוב חזרה למצרים ואילו הנשים היו אומרות : [ הכוונה לבנות צלופחד] "תנה לנו אחוזה".
ובסיפור המרגלים כתוב:"שלח לך אנשים" [במדבר י"ג,י"ב] על כך אומר רש": שה' לא  ביקש לשלוח מרגלים, אלא התכוון להגיד למשה, אם רצונו לשלוח מרגלים שישלח ורש"י מוסיף  שאם רצונו של משה, אכן , לשלוח  מרגלים, עדיף שישלח נשים, כי הן אינן מוציאות את דיבת הארץ רעה, אבל, אם בכל זאת משה שולח גברים- לתור את הארץ- הדבר על אחריותו בלבד.
נשאלת השאלה, מדוע הכתוב מזכיר ומדגיש גם את יוסף בייחוסן של בנות צלופחד?
התשובה לכך היא: מכאן ניתן ללמוד שהתורה משבחת את יוסף על אהבתו המיוחדת את ארץ ישראל הקדושה - לפי שציווה שיעלו את עצמותיו לקבורה בארץ ישראל.יוסף היה ראש השבט ובנות צלופחד הלכו בעקבותיו באהבתן העזה לארץ הקודש.
ניתן לראות בברור את חוכמתן של בנות צלופחד בבואן להוכיח את זכותן המוצדקת על ירושת נחלה בארץ ישראל, הן מביאות שלוש נקודות חשובות:
א]צלופחד מת במדבר.
ב]הוא לא היה שייך לקרח ועדתו.
ג]צלופחד בחטאו מת ולא בחטא המתלוננים ולא  החטיא אחרים!
ומה היה חטאו? על כך נחלקו רבותינו :ר' עקיבא אומר: מקושש עצים היה, ר' יהודה בן בתירא אומר: בין המעפילים היה- שהעפילו להר לאחר חטא המרגלים למרות שמשה הזהירם  לא  ללכת נגד רצון ה' - כפי שהתורה מציינת:"ויעפילו לעלות אל ראש ההר וארון ברית ה' ומשה לא משו מקרב המחנה וירד העמלקי והכנעני היושב בהר ההוא ויכום ויכתום עד החרמה" [במדבר י"ד מ"ד-מ"ה]
מעניין שמשה  אינו עונה  לבנות  צלופחד, אלא כתוב:"ויקרב משה את משפטן לפני ה'" [במדבר כ"ז, ה]
נשאלת השאלה  מדוע משה בעצמו אינו פוסק מייד את תשובתו?
על כך עונים חז"ל במסכת סנהדרין: משה נענש בעבור דברי הרהב שהיה בפיו כאשר פנה אל עם ישראל באומרו:" הדבר אשר יקשה מכם תקריבו אלי"[דברים א, י"ז] והיה צריך להגיד:"תקריבון לפני השכינה" מסיבה זו נתעלמה ממשה ההלכה בשאלתן של בנות צלופחד והיה חייב להגיש  את משפטן לפני ה'.
בסופו של דבר, תשובתו של הקב"ה היא:""כן בנות צלפחד דוברות נתון תיתן להם אחוזת נחלה בתוך אחי אביהם והעברת את נחלת אביהן להן" [במדבר כ"ז,ז]
מכאן אנו מסיקים :שהייתה להן הצלחה וסייעתא דשמיא הן זכו והתנחלו  בעבר הירדן המערבי עם אחי אביהן.
ויתכן שיש רמז  בשם: צלופחד= צל ופחד והכוונה שבנות צלופחד יצאו מצל הפחד שלהן ותפשו יוזמה וגבורה לבוא לפני משה ,אלעזר ,הנשיאים והעדה - לתבוע נחלה בגבורה ללא פחד!
כן ירבו נשים כדוגמתן בארץ ישראל.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בלק- מדוע המואבים פנו דווקא אל זקני מדיין?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת בלק- מדוע המואבים פנו דווקא אל זקני  מדיין?
מאת: אהובה קליין.
הפרשה פותחת בראייתו של בלק בן-ציפור-מלך מואב-את הניסים שעשה ה' לעם ישראל:את הניצחון שלהם על עוג מלך הבשן וכל בני ביתו ועמו,את חנייתם של העם בערבות מואב.
מכאן כי פרשה זו היא המשך של קודמתה-פרשת חוקת.
 וכך  התורה מתארת את פני הדברים:
"וירא בלק בן- ציפור את כל אשר עשה ישראל לאמורי ויגר מואב מפני העם כי רב-הוא ויקץ מואב מפני ישראל:ויאמר מואב אל זקני מדיין עתה ילחכו הקהל את כל—סביבתינו  כלחוך השור את ירק השדה ,ובלק בן ציפור מלך למואב בעת ההיא וישלח מלאכים אל- בלעם בן—בעור פתורה אשר על- הנהר ארץ בני עמו לקרוא לו...ועתה לכה- נא ארה- לי את העם הזה כי- עצום הוא ממני אולי אוכל נכה-בו ואגרשנו מן הארץ כי ידעתי את אשר- תברך מבורך ואשר תאור יואר וילכו זקני מואב וזקני מדיין וקסמים בידם ויבואו אל –בלעם וידברו אליו דברי בלק"[במדבר כ"ב,ב-ח]
השאלות הן:
א] מאין שעם ישראל היה מאוחד באותה תקופה כאיש אחד?
ב] מי היה בלעם ומה תפקידו?
ג] מדוע המואבים  בקשו  את עזרת- המדיינים דווקא?
התשובה לשאלה א]
על כך עונים חז"ל: כי במלחמת סיחון המתוארת בסוף פרשת חוקת נאמר:"ויכהו ישראל לפי חרב.." [במדבר כ"א,כ"ד]- בלשון יחיד ולא נאמר:"ויכו אותו" בלשון רבים- מכאן המסקנה שעם ישראל היו מאוחדים כאיש אחד בלב אחד.
ממש כמו בזמן מעמד הר סיני, גם שם הכתוב מדבר על עם ישראל בלשון יחיד:"ויחן שם ישראל נגד ההר"[שמות י"ט,ב]ממצב זה – שעם ישראל היה  מלוכד- חשש מאד מלך מואב ולכן נאמר עליו:"ויגר מואב מפני העם מאד, כי רב הוא"
[במדבר כ"ב,ג]
התשובה  לשאלה ב]
הרמב"ן אומר : כי ייעודו של בלעם היה כייעוד שרו של עשיו בזמן המאבק עם יעקב, הקב"ה  רצה שישראל יתברכו מפיו של נביא גויים,ובלעם שידע זאת הסתיר את הדבר בפני שרי בלק.
בלעם במהותו היה קוסם ונועד להיות נביא רק לשעה לכבודם של ישראל.
אבן עזרא אומר: כי בלעם היה חוזה בכוכבים ויודע את סוד המזלות,כשהיה מבחין במזלו של מישהו כי הרעה קרבה אליו היה מקלל אותו,ואילו הסובבים אותו כשראו כי מייד אחרי כן הורע מצבו  של אותו איש-היו מייחסים זאת לגדולתו של בלעם.,בכך הוא מתגלה כרמאי.
אברבנאל אומר:כי מטרת ה' הייתה -כי נביא גויים יברך את עם ישראל וכך הדבר ירתיע  מאד את האויבים סביב,ומנגד- יתרום לעם ישראל קלות יתר  להביס את אויביו.
התשובה לשאלה ג]
האמת שהדבר היה תמוה מאד שהמואבים פנו דווקא לזקני מדיין, הרי הם היו מרוחקים ממקום יישובם ומן ההיגיון היה שיפנו אל אדום שהיו בקרבתם,על כך עונים  חז"ל :[במדבר רבה כ',ד'] המואבים ידעו כי מנהיג ישראל היה חי שנים במדיין ולכן בעזרת ראשי מדיין רצו לבדוק את כוחותיו ומעלותיו מקרוב.שהרי הרגישו צורך בכך בשל תחושת  האיום של ישראל עליהם.
זקני מדיין גילו כי כוחו של משה  גנוז בפיו, מסיבה זו הם פנו לבלעם הקוסם שהיה ידוע כי כוחו בלשונו.
לפי דברי רבי שמשון רפאל הירש:ישנה עוד סיבה מעניינת לפנייתם של המואבים למדיין  והיא- מיקומה של ארץ זו קרוב למצרים והמדיינים היו  מקיימים קשרי מסחר עם ארץ מצרים,לכן אפשרי לקבל חוות דעת מהם על אופיים של שבטי ישראל ששהו במצרים כעבדים ועתה  חל בהם  מהפך ,הגיעו למדרגה כה גבוהה- מנצחים את עוג מלך הבשן ,סיחון מלך האמורי.
לאור האמור לעיל, ניתן להסיק כי כאשר עם ישראל מלוכד כאיש אחד  בלב אחד-הדבר מרתיע את אויביו סביב  וזאת  במיוחד כאשר הוא דבוק בקב"ה בפיו- בכוח התפילה ובהליכה באורחות התורה,אזי השכינה שורה עליו-
כדברי דויד המלך:"ה' צילך על יד ימינך" [תהלים].
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר