יום שלישי, 26 ביוני 2012

פרשת חוקת-מדוע ננעלו שערי ארץ ישראל בפני משה?/מאמר:מאת:אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת חוקת- מדוע ננעלו שערי ארץ ישראל בפני משה?
מאמר מאת: אהובה קליין .
אחד הנושאים בפרשת חוקת: מי המריבה, וכך התורה מתארת את האירוע:"ויבואו בני ישראל כל- העדה מדבר- צין בחודש הראשון וישב העם בקדש ותמת שם מרים ותיקבר שם ולא היה מים לעדה וייקהלו על- משה ועל אהרון  וירב העם עם משה ויאמרו לאמור: ולו גווענו בגווע אחינו לפני ה'  ולמה הבאתם את- קהל ה' אל—המדבר הזה למות שם אנחנו ובעירנו ולמה העליתנו ממצרים להביא אותנו אל- המקום הרע הזה לא מקום זרע ותאנה וגפן ורימון ומים אין לשתות"?[במדבר כ,א-ו]
תגובת ההנהגה:"ויבוא משה ואהרון מפני הקהל אל- פתח אוהל מועד ויפלו על פניהם וירא כבוד ה' אליהם"
והקב"ה עונה:"קח את—המטה והקהל את—העדה..ודיברתם אל הסלע לעיניהם ונתן מימיו  והוצאת מים מן הסלע והשקית את העדה ואת בעירם"
ובהמשך נראה שמשהו נשתבש, משה  אינו פועל כדברי ה' - כפי שהכתוב מציין זאת:
"ויקהילו משה ואהרון את הקהל אל- פני הסלע ויאמר להם שמעו  נא המורים המן- הסלע הזה נוציא לכם מים? וירם משה את ידו ויך את הסלע במטהו פעמיים..."
והעונש בו נענשו משה ואהרון:כניסת שערי ארץ ישראל ננעלים בפניהם:
"ויאמר ה' אל משה ואהרון יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל לכן לא תביאו את—הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם המה מי מריבה אשר רבו בני ישראל את ה' ויקדש בם"
[במדבר כ,י"ב- י"ג]
השאלות הן:
א] מה הקשר בין מות מרים - לבין מצב העדר המים במדבר?
ב]מדוע משה מכה על הסלע פעמיים בו בזמן שהוטל עליו רק לדבר אל  הסלע?
ג] מדוע נענש משה בעונש כה כבד, ואינו זוכה להיכנס לארץ ישראל?
התשובה לשאלה א]
לפי דברי "הכלי יקר"[רבי שלמה אפרים מלונצ'יץ]: חוסר המים במדבר נגרם כתוצאה מהתנהגותם של עם ישראל, לפי שלא התאבלו כראוי - על מותה של מרים, וההוכחה לכך היא: הפסוקים המעידים           על  כך, כאשר נפטר אהרון, נאמר:"ויבכו את אהרון שלושים יום"[במדבר כ,כ"ט]
כאשר נפטר משה, נאמר:"ויבכו בני ישראל את משה...שלושים יום[דברים ל"ד,ח] ואילו במות מרים אין הכתוב מציין בכי, מספד.
אך כתוב:"וישב העם בקדש, ותמת שם מרים ותיקבר שם"
[במדבר כ,א]
בני ישראל מתגלים ככפויי טובה שהרי נהנו מבאר מרים במשך ארבעים שנה מסיבה זו נענשו בחוסר המים, על מנת שילמדו כי מתנת המים הייתה בזכותה של צדקת זאת והיו חייבים לכבד אותה כראוי ולהתאבל עליה.
התשובה לשאלה ב]
לפי דעתו של רבי מנחם מנדיל- מוורקה: משה שהיה ידוע כמנהיג נאמן לעם ישראל, תמיד חשב על טובת עמו  וכאשר נצטווה לדבר אל הסלע ,חשש כי במעשה זה עשוי לעורר קטרוג על עם ישראל - כיצד סלע שהוא דומם עשוי להקשיב למילים והרי אין לו אוזן לשמוע-עיניים לראות ולב להרגיש ואילו עם ישראל שאלוקים דואג לו תמיד ונתן להם תורה- לא תמיד ממושמעים וגם לא כולם מקפידים על שמירת המצוות? על מנת למנוע קטרוג על עם  ישראל הכה משה על הסלע ולא דיבר – כפי שה'  ציווה- כדי להציל את העם מעונש בידי שמים.
רש"י:  מביא את מדרש תנחומא:
משה  הכה פעמיים על הסלע היות ובפעם הראשונה יצאו טיפין, טיפין של מים מהסיבה: שהרי  לא נצטווה להכות את הסלע, אלא לדבר אליו, לכן הכה בשנית ואז יצאו מים רבים, ולעצם השאלה, מדוע משה הכה על הסלע ולא דיבר- המדרש עונה :כי תחילה כן דיבר משה אל הסלע, אלא שהיה זה סלע אחר- לא אותו סלע שה' התכוון אליו,לכן חשב משה  כי יש להכות את הסלע כפי שה' ציווה פעם קודמת ברפידים [שמות י"ז]
התשובה לשאלה ג]
מעניין העונש הכבד שהוטל על משה, הרי הוא היה מנהיג משכמו ומעלה, מדוע נענש קשות? על כך דעות שונות, הנה כמה מהן:
לפי הרמב"ם: משה נענש היות  וכעס ורגז על עם ישראל וההוכחה לכך שאמר להם:"שמעו נא המורים" הוא התרעם על כך שביקשו מים.
משה היה מושלם במידותיו –כתוצאה מדבריו- דור המדבר האשימו את עצמם, הם חשבו שהרגיזו את ה' בבקשתם, אבל אין הדבר נכון לכן אמר ה':"כי מריתם את פי"- כלומר ה' כעס על משה שגרם לעם לחשוב- כי הם הכעיסו  את ה'.
ויש פירוש מעניין של חכמים האומרים: כי אדם בעל אמונה ברמה גבוהה מבין שכל יום נעשה נס- כל מעשה הבריאה וכל הסדר המופתי- הוא נס אחד גדול של הקב"ה, אלא אדם  קטן אמונה -אינו רואה את פני הדברים כך וזקוק תמיד למשהו חדש, לכן נתבקש משה על- ידי ה' הפעם לדבר אל הסלע ולא להכותו- כפי שנעשה ברפידים- כי המטרה הייתה לעשות איזה שינוי מיוחד כדי להחדיר את האמונה בעם- ישראל,משה לא עשה כן, ובכך היה חוסר קידוש ה' ולכן נאמר כאן:
"יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני כל ישראל"
לפי "אור החיים" כוחו של מנהיג  רוחני כמשה- נובע מכוח התורה והדבקות בה'- לדעה זו מצטרפים פרשנים רבים, הדבר גם מוסבר במסכת אבות:"כל הלומד תורה לשמה זוכה לדברים הרבה..ונותנים לו מלכות וממשלה.." וזאת  בניגוד למנהיג צבאי ,או פוליטי השואב את כוחותיו מאנשים הכפופים למרותו, כגון, כוחות משטרה, צבא.
משה שביטל את עצמו למען ה'- ומשם נבע כוחו להנהיג את העם,
כשל פעמיים?: פעם בשליחות המרגלים- שלא היה חייב לשלוח אותם לתור את הארץ ובכך היה פגם באמונתו בה'.
ופעם שנייה :במי המריבה.
משה שהיה מסוגל- מתוך כוחו הנעלה הדבוק לה' ולתורה- לבצע נס מעל הטבע- להוציא מים במילים –כמו שידוע:
"צדיק גוזר והקב"ה מקיים" לא נהג כרצון ה'.
לכן נענש בצורה כה חמורה.
לאור האמור לעיל ,ניתן ללמוד כי הקב"ה מדקדק עם צדיקים כחוט השערה.
ויש כאן מסר למנהיגי ישראל : כי  כדי להנהיג את העם בחוכמה ובהצלחה - עליהם להיות דבוקים בתורה ובקב"ה  ובדרך זו סלולה להם מנהיגות בעלת עוצמה ודוגמא לעם ולעולם.
מי ייתן ועם ישראל יזכו למנהיגים עם "רוח אחרת".
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ראשון, 24 ביוני 2012

ציורי תנ"ך/פרה אדומה/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"..זאת חוקת התורה אשר ציווה ה' לאמור: דבר אל- בני ישראל,וייקחו אליך פרה אדומה תמימה אשר אין-בה מום אשר לא עלה עליה עול"

[במדבר י"ט,א-ג]

oc85eooup09tff1vmwu9.jpg

הטכניקה: שמן על בד.

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שבת, 23 ביוני 2012

פרה אדומה/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרה אדומה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

היא מבוקשת דורות
אדומה תמימה בבהמות
כמרגלית בלב ים
מציאתה בשורה לעם.

היא מחוללת פלאים
סגולתה לטהר טמאים
לא עלה עליה עול
גלויה לאדון הכול.

ביום מן הימים תגיע
את הכהן תפתיע
תשוב למלא ייעודה
תבשר לבנים גאולה.

הערה: השיר בהשראת פרשת חוקת[חומש במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת חוקת-פרה אדומה-הדרך אל האושר-כיצד?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת  חוקת – פרה אדומה- הדרך אל האושר- כיצד?
מאמר מאת:/ אהובה קליין

הפרשה פותחת בנושא: פרה אדומה וכך נאמר בלשון התורה:
"...זאת חוקת התורה אשר ציווה ה' לאמור: דבר אל- בני ישראל וייקחו אליך פרה אדומה תמימה אשר אין- בה מום אשר לא עלה עליה עול ונתתם אותה אל אלעזר הכהן והוציא אותה אל מחוץ למחנה ושחט אותה לפניו..."
 [במדבר י"ט,ב-ג]
בהמשך התורה מתארת את תהליך  הכנת האפר- המשמש לטיהור הטמאים.
קיימים כמה  סוגי טומאה:
א] טומאה ישירה- הנובעת מנגיעה במת.
ב] טומאת אהל: אדם- או חפץ- ששהה תחת קורת - גג אחת עם המת.
ג] טומאה הנגרמת כתוצאה מקריבות שונות אל המת.
תוך כדי התבוננות בהוראות אשר ניתנות על-ידי ה' למשה ואהרון- מתעוררות כמה שאלות:
א]מה הכוונה למילים:"זאת חוקת.." ?
ב] מדוע הפרה חייבת להיות גם אדומה, תמימה,אשר לא עלה עליה עול?
ג] מדוע אליעזר הכהן שוחט אותה ולא אהרון הכהן?
ד] מה דעתם של חז"ל על טומאת אהל?
התשובה לשאלה א:"זאת חוקת"-  הכוונה זוהי מצווה ללא טעם.
יש להתייחס אליה כחוק ,אין לשאול על כך שאלות.
התשובה לשאלה ב:לפי דעת רש"י: הפרה חייבת להיות דווקא אדומה- כדי שתהא תמימה שלמה באדמימות- שאם יש בה שתי שערות שחורות- היא פסולה.
ר' יצחק הורביץ[" החוזה מלובלין] מוסיף פירוש משלו:
הכוונה לא רק לפרה,
אלא לאדם המדמה בנפשו כי הוא מושלם ואין בו  מום ,אדם שחושב בכוון זה- ההוכחה היא:  כי לא עלה עליו די עול תורה- מסיבה זו - לא הגיע למידת הצניעות והענווה הראויה- חז"ל אומרים כי מידת הענווה עולה על כל המידות הטובות. [עבודה זרה כ' ע"ב]
ולעניות דעתי, כי בכך שהפרה  צריכה להיות  תמימה- יש כאן רמז ליהודי
להיות  תמים עם אלוקים ,לבטוח רק בו- כדברי דוד המלך :"השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך לא ייתן מוט לצדיק"[ תהילים נ"ה כ"ג]
התשובה  לשאלה ג: מדוע אהרון אינו שוחט את הפרה?
על כך אומר רש"י:היות ואהרון השתתף בחטא העגל ,לא היה מן הראוי שהוא
יעסוק בשחיטת הפרה מהסיבה שאין קטגור נעשה  סנגור.
והרמב"ן אומר: כי לאהרון הכהן היה תפקיד בתחום המשכן:"כי הוא קדוש ה' וחסידו המכפר במקדשו ולא רצה ליתן לו  עבודת חוץ"-[הכוונה עבודת קודש" מחוץ למחנה"]
ומוסיף עוד  סיבה: לפי שהיה צורך לחנך את אלעזר עוד  בחיי אביו באחת ממצוות הכהונה גדולה.
התשובה לשאלה ד:חז"ל לומדים מהפסוק:"זאת התורה אדם כי ימות באהל..." [במדבר י"ט,י"ד]
כי אין התורה מתקיימת, אלא אצל מי שממית עצמו באוהלה של תורה,
ובמסכת  ברכות[ס"ג,ע"ב] נאמר:"אין דברי תורה מתקיימין,אלא במי שממית עצמו עליה"
קיימים שני מצבים לכך:
א] בתקופות קשות לעם ישראל- פוגרומים, שואה- היהודים היו מוכנים למסור נפשם למען קיום מצוות התורה.
ב] בחיי היום, יום  הרגילים- אדם חייב לצמצם את ההנאות הגשמיות של העולם הזה ולפנות מקום ללמוד התורה,זו הכוונה שהוא ממית עצמו על התורה,
הוא משתדל לפנות מקום רחב עד כמה שיכול לרוחניות-
 עליו להסתפק במועט כמו שכתוב :"כך היא דרכה של תורה, פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ... ואם אתה עושה כן, אשריך וטוב לך" [מסכת אבות, ו,ד]
ואומר דוד המלך:"..אשרי כל ירא ה' ההולך בדרכיו יגיע כפיך כי תאכל, אשריך וטוב לך.."[ תהילים קכ"ח]
אך, יש להדגיש כי עלינו אומנם להסתפק במועט בעולם הגשמי, אבל מצד שני עלינו לשמור על בריאות הגוף כדברי  הרמב"ם:"אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא, והוא חולה, לפיכך צריך להרחיק עצמו מדברים המאבדים את הגוף" [הלכ' דעות ד,א]
ובתורה נאמר:"ונשמרתם מאד לנפשותיכם" [דברים ד,ט"ו]
לסיכום: התורה מלמדת אותנו: עלינו להמית עצמנו באוהלה של תורה-
לצמצם את ההנאות הגשמיות מצד אחד כדי לפנות מקום לרוחניות, אך מצד שני ,עלינו לשמור על בריאות מאוזנת למען יהיה לנו הכוח  ללימוד התורה.
התורה מבטיחה לנו שזוהי הדרך לאושר האמיתי  בחיי האדם.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת חוקת-נבואת יצחק מתקיימת בפרשה-כיצד?/מאמר מאת:אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת חוקת- נבואת יצחק מתקיימת בפרשה - כיצד?
מאמר מאת: אהובה קליין.
פרשת חוקת עשירה בנושאים שונים, אחד הנושאים המעניינים בפרשה:
 בקשת עם ישראל לעבור דרך ארץ  אדום.
וכך מתארת התורה את בקשת עם ישראל ממלך אדום: "וישלח משה  מלאכים מקדש אל מלך אדום כה אמר אחיך ישראל אתה ידעת את כל התלאה אשר מצאתנו וירדו אבותינו מצרימה... ונצעק אל ה' וישמע קולנו וישלח מלאך ויוציאנו ממצרים והנה אנחנו בקדש עיר קצה גבולך, נעברה—נא בארצך לא נעבור בשדה ובכרם ולא נשתה מי באר דרך המלך נלך לא נטה ימין ושמאל עד אשר נעבור גבולך"[במדבר  כ,י"ד-י"ח]
תשובתו של אדום היא:"ויאמר אליו  אדום לא תעבור בי פן- בחרב אצא לקראתך"
בני ישראל מתעקשים לשכנעו בכל זאת - באמרם:
 "במסילה נעלה ואם מימך נשתה אני ומקניי ונתתי מכרם רק אין דבר ברגליי אעברה" [במדבר כ, י"ט] הכוונה שבמקום לעבור בדרך מרכזית עם ישראל מוכן לוותר ולעבור בדרך  צדדית בהרים לא מיושבים, גם לא יגרמו לנזק במשק המים, ההפך הוא הנכון, הם מוכנים  לשלם את  המחיר - במידה ויזדקקו בכל זאת  למעט מים.
בתגובה על כך, אדום משיב באופן נחרץ וקצר:"לא תעבור. ויצא אדום לקראתו בעם כבד וביד חזקה"
אדום משתמש בברכת הסבא: יצחק אבינו: "הידיים ידי עשו"
 רש"י מביא על כך מדרש: אדום   אומר : אתם מתגאים ב"קול" שלכם שהוריש לכם אביכם  אני אצא גם במה שהוריש לי אבי:"על חרבך תחיה"  הרי זוהי ברכה  מאבי ואני אממש אותה !
 כתוצאה מתשובתו של עשו ומפעולתו – שהרי כתוב שאדום יוצא לקראתו  ביד חזקה-
ישראל יוצא לדרך,  אך בדרך עקיפה:"ויט ישראל מעליו וייסעו מקדש ויבואו בני  ישראל כל העדה..."
ראינו שמשה פנה באופן יפה ומסודר אל אדום- שהוא עשו- נכד אברהם ושותף גם ל-"כי גר  יהיה זרעך"- שנגזרה על אברהם, משה מדגיש שרק   אנחנו  סבלנו במצרים ופרענו את  שטר החוב גם עבור  אדום ונגאלנו על ידי שצעקנו אל ה' כפי שכתוב:"ונצעק אל ה' וישמע קולנו וישלח מלאך ויוציאנו ממצרים"
רש"י מסביר : עם ישראל השתמש בברכתו של יצחק:"הקול קול יעקב "- כשיעקב מתפלל- צועק אל ה' ,ה' מקבל  את  תפילתו,
 ישראל משתמש גם בקולו לצורך לימוד התורה, מנגד אדום מסרב לחיות בשלום עם ישראל-  הוא  מקיים את ברכת יצחק:"על חרבך תחיה" והתוצאה:"ויצא אדום... ביד חזקה " [במדבר כ]
לאורך כל הדורות מתקיים  מאבק שבסיסו  רוחני, כל צד  מקיים את ברכת  יצחק: יעקב משתמש ב:"הקול קול יעקב" ומנגד - עשו משתמש:" הידיים ידי עשו" וגם  על :"חרבך תחיה".
מכאן עלינו להסיק : יש לנו להשתמש בברכת יצחק אבינו- "הקול  קול יעקב"- על ידי ריבוי תפילות בכוונה לקב"ה- כדי שיגאל אותנו  ויוציאנו מאפלה לאורה במהרה , עלינו להתמיד גם בקול התורה.
ככל שנרבה בתפילה ולימוד תורה, ידי עשו יחלשו ולא תהיה באפשרותו להתגבר על עם ישראל.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אישה בונה.../שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
אישה בונה... / שיר מאת אהובה קליין(c)

ישנה אישה הבונה ביתה
במיטב כישוריה ותבונתה-
כחוטי משי הנטווים לאריג
בידי אומן מיומן ומבריק.

ישנה אישה ההורסת ביתה
במלוא כסילותה-                 
כשיטפון הזורם  בשצף קצף,
סוחף בעוצמה וזורע הרס.

"חכמות נשים בנתה ביתה"
"אשת חיל מי ימצא"
זו אשת און בן פלת-
נעלה דלת בפני המחלוקת.

"איוולת בידה  תהרסנו"-
דברי שלמה מלכנו.
זו אשת קרח
דחפה לויכוח ,
הציתה אש בשדה קוצים
מחלוקת הורסת בתים.

הערה: השיר נכתב בהשראת פרשת: קרח , הפרשה מספרת על קרח ואנשיו : "וייקהלו על- משה  ועל אהרון..."
מעניין שאון בן פלת  בתחילה משתתף איתם, בהמשך נעלם? [עוד לפני  שהאדמה פתחה את פיה]
חז"ל אומרים: שאשתו שכנעה אותו להישאר בבית ולישון ואילו היא הייתה  יושבת בפתח ביתה ומסרקת את שערה כשבאו חבריו לקרוא לו ראו אותה בפתח   מיד שבו לאחוריהם..
כך און בן פלת ניצל מהעונש.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 21 ביוני 2012

פרשת קורח-בזכות חוכמתה של אישה./מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת קורח- בזכות חוכמתה של אישה.
/ מאמר מאת :אהובה קליין

הפרשה פותחת במחלוקת קרח ואנשיו נגד משה ואהרון וכך כתוב בלשון התורה:"וייקח  קרח בן יצהר בן קהת בן לוי ודתן ואבירם בני אליאב ואון בן פלת בני ראובן ויקומו לפני משה ואנשים מבני ישראל חמישים ומאתיים  נשיאי עדה קרואי מועד אנשי שם וייקהלו על משה ואהרון..." [במדבר  ט"ז,א- ג]
כבר בפתיחת הפרשה מתעוררות כמה שאלות:
 א]מדוע כתוב: "וייקח קרח" ולא  כתוב:"וייקחו קרח
...דתן ואבירם..ואון בן פלת"?
ב]מדוע קרח מוזכר בפרשה[אחד עשר פעמים] בכתיב חסר-בלי האות וו?
ג]מדוע און בן פלת שמופיע בתחילת המחלוקת בהמשך הוא פשוט נעלם?
ד]מה הייתה עיקר טענתם של קרח ואנשיו –אל משה ואהרון?
ה] מדוע קרח ואנשיו נענשו בעונש כה חמור ונבלעו על ידי פי האדמה?
התשובה לשאלה א ] כתוב:" וייקח קרח"  בלשון יחיד :
על פי הרב צבי הירש קלישר:
הסיבה לכך היא:כדי לרמוז לנו שאנשי קרח לא היו מאוחדים בדעותיהם נגד משה, אלא כל אחד
באופן  פרטי מתוך מניע אנוכי קם נגד משה ואהרון.
רבי יהונתן אייבשיץ אומר: שזו הייתה מחלוקת לא לשם שמים, אלא מתוך עדת קורח
פשטה מחלוקת קשה, כל אחד  דרש לעצמו את הכבוד ואת השררה.
התשובה  לשאלה  ב]- מדוע מופיע  קרח בכתיב חסר? על כך באים חכמים ונותנים תשובה: השם קרח הוא בראשי תיבות- קנאה, רוממות, חמדה= חמד לכבוד שאינו ראוי לו ובמסכת אבות נאמר:"הקנאה
 והתאווה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם" [אבות ד, כא]
ועוד מוסיפים חכמים שקרח- הוא מלשון קרחה שנעשה קרחה = חורבן ושממה בישראל [ סנהדרין ק"ט, ע"ב]
כמו כן, אין לו ולאנשיו חלק בעולם הבא ולא הורישו לבניהם נחלה בארץ . לעומתם, יהושע וכלב בן יפונה- כן נחלו  נחלה[בבא בתרא קי"ח ע"ב]
התשובה לשאלה ג]   היכן נעלם און בן פלת שהופיע בתחילת הפרשה?
על כך השיבו חז"ל  כי מכאן לומדים על תבונתה של האישה:"חכמות נשים בנתה ביתה"[משליי י"ד,א,: סנה" קט-קי]
אשתו של פלת הצליחה לשכנעו לבל ילך להמשך המחלוקת כי בלאו הכי לא ירוויח  מזה דבר, היא שלחה אותו לישון וישבה בפתח ביתה גלוית ראש וסרקה את שיערה, וכשבאו אנשי קרח לקרא לבעלה  מייד הסתלקו לפי שלא רצו לתת את עיניהם באשה ללא כיסוי ראש ובזכות  חוכמתה זו-  הוא  ניצל בשעה שחבריו  נענשו קשות ונקברו מתחת לאדמה. מכאן ניתן ללמוד על חוכמתה של האישה.
התשובה לשאלה ד]
לפי רש"י: הטענה הייתה אל משה ואהרון, הרי כולם היו במעמד הר  סיני- כולם קדושים וכולם שמעו את
עשרת הדיברות.
האבן עזרא אומר: די לכם בחלק הגדול של הגדולה.
בעל הכתב סופר אומר: הגעתם לגדולה לא מהסיבה שהייתם  ראויים לכך שהרי כולם קדושים, מכאן שיכול גם משהו אחר מתוך העם לשלוט.
התשובה לשאלה ה]
מדוע נבלעו קרח ואנשיו באדמה- עונש כה אכזרי?
על כך עונה רבי שלום רוקח:   הם נענשו מידה כנגד מידה- לפי שהם פתחו את פיהם בהוצאת לשון  הרע על אהרון ומשה- נענשו על ידי שגם האדמה פתחה את פיה ובלעה אותם: " ותפתח הארץ את פיה ותבלע אותם" [במדבר ט"ז, ל"ב]
לסכום, א] ניתן ללמוד שהמחלוקת של קרח ואנשיו לא הייתה לשם שמים היא נבעה מתוך הגורמים: קנאה , תאווה וכבוד.לכן נענשו קשות.
ב] ניתן  להסיק –עד כמה אישה בעזרת חוכמתה יכולה לבנות את ביתה ולהציל את בעלה ומנגד ניתן לראות מצב הפוך שאישה  הורסת במו ידיה את ביתה בכך שמייעצת לבעלה עצות מרושעות- כדוגמת אשת קרח-
כפי שנאמר:"ואיוולת בידיה תהרסנו" זו אשתו של קרח.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר