סוכה והידורה
מאת: אהובה קליין.
ציורי תנ"ך/ בני ישראל בסוכות במדבר/ ציירה: אהובה קליין (c) [שהו על בז]
ציורי תנ"ך/ עליה לרגל בשלושת הרגלים/ ציירה: אהובה קליין (c)
[שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ יהודי מברך על ארבעת המינים/ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ קישוט הסוכה/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ הרחמן הוא יקים לנו את סוכת דוד הנופלת" /ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ שמחת בית השואבה/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
כידוע, חג סוכות נקרא:
זמן שמחתנו, היות והקב"ה הושיב את עם
ישראל תחת ענני הכבוד במדבר ובזה הוכיח את
אהבתו לעם ישראל ורצונו בקרבתנו אליו בעיקר
לאחר שסלח לנו על חטא העגל, כנאמר: "סלחתי כדברך".
מצוות שמחת החג מוזכרת שלוש פעמים בתורה:
א] ויקרא כ"ג,
ל"ט- מ]
"אך בחמישה עשר
יום לחדש השביעי.. ושמחתם לפני ה' אלוקיכם שבעה ימים"
ב] דברים ט"ז,
י"ג- י"ד]
"חג הסוכות תעשה לך....ושמחת בחגך..."
ג] שם, שם, ט"ו]
".....והיית אך
שמח"
על מנת שנשמח בחג זה,
בנוסף לקיום המצוות הקשורות בחג, ישיבה בסוכה, מצוות ארבעת המינים- נקיים בהידור
את מצוות הישיבה בסוכה כהלכה לא רק סוכה כשרה ,אלא גם סוכה נאה.
במכילתא דרבי ישמעאל – מס' דשירה בשלח פרשה ג נאמר: "זה
אלי ואנוהו" ר' ישמעאל אומר וכי אפשר לבשר ודם להנוֹת לקונו? אלא אנווה לו במצוות, אעשה לפניו לולב נאה,
סוכה נאה, ציצית נאה, תפילה נאה (תפילין נאות).[1]
פירוש
בעל הטורים דברים פרק ט"ז פסוק י"ג : "חַג
הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים בְּאָסְפְּךָ מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ"
– רמז לנוי סוכה לעטרה בשיבולים".
מעניינים דבריו של-רבי לוי יצחק מברדיצ'וב, שאמר : "ריבונו
של עולם, יהי רצון שיעלו אלו המלאכים היוצאים
מן השרשראות ומן הפנסים, ומן הציורים ומן העיטורים, שמקשטים שלומי אמוניך את סוכתך,
וימליצו טוב בעדנו לכפר על כל חטאותינו".
בנוסף, בחג הסוכות., כביכול, המלך-שהוא הקב"ה - בכבודו
פותח לפנינו את השערים , ומזמיננו לחסות בצל כנפיו. לכן הסוכה מוגדרת בזוהר הקדוש כ"צילא
דמהימנותא", צל האמונה, ואנו מוזמנים
לחסות בצילה במשך שבעה ימים. ואם אנו נמצאים בסוכה- תחת כנפי השכינה. ברור
שעלינו- כמה שיותר ליפות ולהדר את הסוכה.
על פי "פלא
יועץ": יהודי השמח בסוכתו שמחה של מצווה- הוא סימן טוב לכל השנה- לפי שאם שמח
במצוות הסוכה בחג- מובטח לו שישמח כל השנה, ואם הסוכה תהיה מקושטת ומהודרת ודאי
שהדבר ישמח את היושבים בסוכה וגם את האורחים.
גם בית המקדש היה בנוי באופן מיוחד ומהודר, אם
נחשוב על כלי הקודש השונים : הארון שמעליו היו הכרובים, המנורה ואף הכיור- כל אלה
היו מעשה ידי אומן ואין ספק שתרמו רבות ליופי ולהידור של המקום הקדוש ביותר לעם
ישראל.
בחפירות ארכיאולוגיות ברחבי הארץ התגלו בתי כנסת
עתיקים עם קישוטי קיר מיוחדים, רצפת פסיפס עם גלגל המזלות ,ציורים עתיקים ששימשו
לנוי ויופי ועיטרו את בתי התפילה.
אף בימינו בתי הכנסת מקושטים, אם בחלונות ויטראז', גם ארון הקודש עטור עם פרוכת רקומה
ובדרך כלל מעל הארון ניצבים שני אריות משני צדי לוחות הברית.
אומנות יהודית זו
משדרגת את המקומות הקדושים וגורמת להם להיות מקומות מכובדים- לשם ולתפארת.
מכאן ניתן להבין עד
כמה יש לשים דגש על קישוט הסוכה ,יש המקשטים עם כיתובים שונים, כגון:" ברוך אתה בבואך
וברוך אתה בצאתך או: "בסוכות תשבו
שבעת ימים", אושפיזין, וסמלים של יודאיקה,
כגון: מנורה, מגן דוד, אריות , לוחות הברית ועוד.
לסיכום, לאור האמור
לעיל ניתן להסיק: כי אין להסתפק בבניית
סוכה, אלה יש לקשטה הן מהטעם שבכך היא מגבירה את שמחתנו ובוודאי- מרחיבה את רוחו
של בעל הסוכה , בני ביתו ואורחיו.
יהי רצון והשכינה תשרה
בסוכות עם ישראל- ובזכות הידור המצוות נזכה במהרה לאחדות ושלום ולגאולה קרובה
במהרה בימינו , אמן ואמן.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה