פרשת בחוקותיי- מהו המתכון לחיים טובים ומאושרים?
מאת: אהובה קליין
הפרשה פותחת במילים:
"אם בחוקותיי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם" [ויקרא כ:,א] בעקבות קיום התנאים- תבואנה הברכות על עם ישראל ואחת
מהן היא ריבוי העם: "ופניתי אליכם
והפרתי אתכם והרבתי אתכם והקימותי את בריתי אתכם" [שם כ"ו, ט]
ציורים לפרשה:
ציורים לפרשה:
ציורי תנ"ך/ש אם בחוקותיי תלכו"/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן עלבד]
ציורי תנ"ך/"ונתנה הארץ יבולה"/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ "ועץ השדה ייתן פריו"/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ "וישבתם לבטח בארצכם"/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/
מעשר בקר וצאן-"כל אשר יעבור תחת השבט העשירי יהיה קודש לה' "/ציירה: אהובה קליין (c)
השאלות הן:
א] מה
רמוז במילים: "אם בחוקותיי תלכו"?
ב ] "ופניתי אליכם"- מה משמעות פנייה זו?
ג] מהי
ברכת הפריון וקיום הברית?
תשובות
"אם בחוקותיי
תלכו "
אברהם מנחם רפא בעל "מנחה בלולה" שם דגש על המילה
:"אם"- בה רמזים מעניינים על
גלויות ישראל ומנהיגיהם בעבר ולעתיד :
גלות מצרים- "אם "- בתקופה זו היו מנהיגי ישראל: משה ואהרון.
גלות מדי ופרס: "אם"- רמז למנהיגים שהצילו את ישראל מגזירותיו של המן מזרע עמלק – הלוא הם - אסתר המלכה ומרדכי
היהודי.
בגאולה לעתיד לבוא: "אם"- רמז לאליהו הנביא שעתיד לשוב וגם משיח בן דוד.
בעל "חידושי
הרים"- מתייחס למילה: "תלכו"- מכאן שאדם
חייב להיות תמיד בתנועה של הליכה- על מנת
לעלות בסולם הרוחני והטעם לכך:
בתחום הרוחני האדם חייב ללכת מחיל אל חיל
על מנת להתקדם, היות ובהיבט הרוחני קיים כלל: או עליה או- ירידה ואילו דריכה
במקום משמעותה: ירידה.
על כך נאמר:" בדרך שאדם רוצה לילך בה-
מוליכין אותו" [מסכת מכות י, ע"ב] מכאן שעל האדם מוטל להיות בתנועה
מתמדת ואין לעצור במקום אחד.
רש"י מפרש את המילה
"תלכו"- על בסיס דברי תורת
כוהנים: "אם בחוקותיי תלכו.."
יכול אילו המצוות? כשהוא אומר: 'ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם' הרי המצוות אמורות,
הא מה אני מקיים "אם בחוקותיי תלכו'? להיות עמלים בתורה. וכן הוא אמר[פס' י"ד] ' אם לא תשמעו לי'- יכול
אילו המצוות? וכשהוא אומר[שם]'ולא תעשו את כל המצוות האלה' הרי מצוות אמורות, אם כן למה נאמר: 'אם לא תשמעו לי'?. להיות
עמלים בתורה" [א'] הכוונה שאין
להסתפק בלימוד תאורטי את המצוות , אלא לעמול ולקיים את המצוות באופן מעשי תוך כדי תנועה
מתמדת.
על כך אומר
האדמו"ר רבי משה אליקים: אין להסתפק
בלימוד תורה בלבד , אלא יש לבטא את
הלימוד במעשים יום, יום.
חז"ל מביאים דוגמאות מחיי היום, יום של האדם:
איכר המעבד את שדהו, חורש,
זורע, קוצר לפי כללי ההלכה - מקיים באותה עת את מצוות כלאיים, לקט, שכחה ופאה.
סוחר- העוסק במשא
ומתן על סחורתו ומקפיד לעשות זאת בדרך האמת והיושר מתרחק מאונאת דברים.
ועוד נאמר: "ובתורה
אתה עמל"- [מסכת אבות ו, ד] אדם חייב לחיות
עמל ברוח מצוות התורה. חז"ל
אומרים: כי הפרשה פותחת באות א': "אם בחוקותיי תלכו ומסיימת באות-ת':
"ואולך אתכם קוממיות" [שם
כ"ו, י"ג] מכאן אנו מסיקים- כי יש לקיים את המצוות הלכה למעשה
מאל"ף עד ת"ו. ואז יתקיימו בנו הברכות המובטחות.
"ופניתי אליכם"
רש"י אומר: כוונת הכתוב- שאלוקים יפנה מכל עסקיו כדי לשלם את שכרו של עם ישראל
בדומה למלך ששכר פועלים ובין הפועלים היה
פועל אחד שעשה עמו מלאכה ימים רבים וכשהגיע העת לקבל שכר ,הגיעו הפועלים וביניהם אותו פועל שהיה מסור בעבודתו.
אמר המלך לאותו פועל: בני , בעוד ששאר הפועלים הצעירים שהמעיטו את מלאכתם- להם
אשלם שכר מועט, הרי לך אני עתיד לחשב שכר
רב. הנמשל: היו עם ישראל מבקשים שכר בעולם
הזה מה', וה' עונה להם: אלה שעשו עמי מלאכה מועטת
יקבלו שכר מועט, אבל אתם שעמלתם רבות – אני עתיד לחשב לכם שכר רב.[על פי
תורת כוהנים]
חז"ל מסבירים את המילה: "ופניתי" - להניח עיסוקים אחרים לצורך
זה כמו שנאמר: "אל תאמר לכשאפנה אשנה, שמא לא תפנה" [מסכת אבות ב, ד]
ולכן היות ולעם ישראל מגיע שכר רב. כביכול, הקב"ה מניח את עיסוקו מאומות
העולם- על מנת שיתפנה לשלם שכר לעם ישראל.
רבינו בחיי אומר: רצונו של אלוקים להיות דבק בעם ישראל וזה מטרת השכל היות ותכלית ה' - חיי עולם הבא, כמו שנאמר: "כי
רגע באפו חיים ברצונו.."[תהלים ל] המילים: "והתהלכתי בתוככם " זהו
ייעוד הנפש לעתיד - בעולם הבא ולגבי מה שנאמר: "מתהלך בגן"[בראשית ג] על
כך אומרים חז"ל: שעתיד הקב"ה לטייל עם הצדיקים בגן עדן וכבודו ביניהם.
והמשיל את השגת התענוג הרוחני הזה אשר
לנפשות- למחול שהוא באופן של עיגול- לפי שהעיגול אין לו התחלה ולא סוף- ובמרכז
העיגול ישנה נקודה וכך הקב"ה המשיל את ישראל למחול ואותו עצמו לנקודה שנמצאת
במרכז העיגול- וזו המשמעות הרוחנית לכך שה' נמצא בתוך ישראל הצדיקים.
הבטחת הפריון וקיום
הברית.
על פי רש"י : "והפרתי
אתכם"- בפריה ורביה, "והרבתי אתכם"- בקומה זקופה.
רש"י מבסס את
דבריו על תורת כוהנים והכוונה לשתי ברכות: מצד אחד עם ישראל יתרבה באופן פיסי,
ומצד שני מובטח לו שיהיה חזק מבחינה
רוחנית. כמו שנאמר: "הלוך וגדל עד כי גדל מאד" [בראשית כ"ו, י"ג]
וכן נאמר:" את גדלך" [דברים ג, כ"ד]
לפי הרמב"ן: "והפרתי"- שלא יהיה בעם ישראל- עקר ועקרה. ואילו:" הרבתי
– מלשון ריבוי ופריון. יש המפרשים: "והפרתי"- פריון הילודה,
"והרבתי"- צמצום התמותה.
אור החיים מפרש: "והפרתי"- בכמות, "והרבתי"- באיכות" ובנוגע לקיום הברית אומר רש"י: מדובר בברית חדשה לעתיד לבוא ,לא כמו הברית
הראשונה שעם ישראל הפר אותה. אלא ברית
לעתיד לבוא -שלא תופר, כפי שנאמר
בירמיהו:" וכרתי את בית ישראל ואת
בית יהודה ברית חדשה לא כברית ראשונה"[ירמיהו ל"א, ל]
בעל "הכתב והקבלה" מסביר : ה' אומר
לעם ישראל: עד כה הטבתי אתכם מתוקף הברית אשר כרתי עם אבותיכם, אבל מעכשיו שתהיו
עמלים בתורה ותקיימו את המצוות, לא יהיה צורך להזכיר את ברית הראשונים, אלא מעתה איטיב
אתכם בזכותכם.
לסיכום, לאור האמור לעיל- הפרשה מגישה לנו: מתכון לחיים
טובים ומאושרים מי ייתן ועם
ישראל יקיים הוראות אלה במלואן וכך יזכה לכל הברכות המוזכרות בפרשה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה