פרשת ויחי- מה הקשר בין החכמה לכסף?
מאמר מאת:
אהובה קליין .
פרשת ויחי-היא
הפרשה האחרונה המסיימת את חומש בראשית,יעקב
אוסף אליו את בניו טרם מותו ובפרידתו זו מברך אותם,איש,איש וברכתו המיועדת לו ולשבטו בעתיד.
הפעם אתמקד בברכה
המיועדת לזבולון – כפי שהיא מתוארת בעשר מילים בלבד.
אך היא ברכה
משמעותית מאד -לפי שיש לה השפעה גם מחוץ לשבט זה.
וזהי הברכה:
"זבולון
לחוף ימים ישכון והוא לחוף אוניות וירכתו על- צידון"
[בראשית
מ"ט,י"ג]
השאלות הן:
א] היכן שכן
זבולון?
ב] מדוע זכה
זבולון לברכה קודם יששכר- בו בזמן שיששכר
נולד לפניו והרי הברכות חולקו לפי סדר הולדתם של בני יעקב?
ג] מה הקשר
בין החכמה לכסף?
התשובה לשאלה א]
על כך עונה
רש"י:
זבולון שכן על
חוף הים והשטח השייך לו- הגיע עד סמוך לעיר צידון - הנמצא בבעלות שבט אשר.
התשובה לשאלה ב]
זבולון זכה
לברכה קודם יששכר ,למרות שיששכר נולד לפניו.
לפי הסברו
של רש"י:זבולון שוכן על חוף הים בשטח של נמל - אשר שם האוניות
עוגנות ומביאות סחורה מארצות השוכנות מעבר
לים-לפי שהיה עוסק במסחר ולכן הכתוב
מציין:"חוף" שהכוונה גבול בין היבשה לים.
בעבודה זו,עתיד
זבולון להרוויח כסף רב וכך להתעשר,אך התעשרות זו לא תהיה לתועלתו הפרטית בלבד,אלא גם במטרה לספק מזון לשבט יששכר -על מנת
שאלה יוכלו לעסוק בלימוד תורה בלא טרדות
פרנסה.
לכן משה אמר
בברכתו לפני מותו:
"שמח
זבולון בצאתך ויששכר באוהלך"[דברים ל"ג,י"ח]
רש"י מסתמך על דברי
תנחומא:
זבולון עוסק
במסחר ויששכר עוסק בלימוד תורה בישיבה באוהלים -על ידי שנשען על זבולון התומך בו
מבחינה חומרית.
החכם
הספרדי-רבי יצחק קארו[ממגורשי
ספרד] כותב בספרו:"תולדות יצחק" רעיון דומה:
גם יעקב וגם משה מקדימים תחילה את זבולון על פני יששכר-במטרה
ללמדנו כמה רב שכרו של זבולון- על ידי שמאפשר ליששכר להמשיך בלימוד תורה ללא טרדות
פרנסה.
התשובה לשאלה ג]
על כך עונה
רבינו בחיי: בהסתמכו על דברי
שלמה המלך – החכם באדם:
"..כי
בצל החוכמה בצל הכסף.."[קהלת ז,י"א]
צל-מלשון
אצילות והכוונה שאצילות החוכמה מתקיימת
באצילות הכסף.
היות ושני
גורמים אלה קשורים זה בזה- לכן הכתוב הקדים את זבולון ליששכר.
לסיכום: לאור
הדברים הנאמרים לעיל- ניתן להסיק:עד כמה
גדולה חשיבותה של תורה,את זאת ניתן גם לראות תוך כדי עיון במסכת אבות:
"..על
שלושה דברים העולם עומד,על התורה,על העבודה ועל גמילות החסדים.."[אבות א,ב]
רבינו יונה מצטט שם את דברי הנביא ירמיהו:"אם לא בריתי יומם
ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי"
ברית= היא
תורה".[ירמיהו ל"ג,כ"ה]
ועוד דוגמא:
"חמישה
קניינים קנה הקב"ה בעולמו,ואילו הן:תורה,קניין אחד,שמים וארץ קניין
אחד,אברהם קניין אחד,ישראל קניין אחד,בית המקדש קניין אחד.תורה קניין אחד מנין?
דכתיב:"ה'
קנני ראשית דרכו,קדם מפעליו מאז"[משלי ח']
[מסכת אבות -פרק
קניין תורה, י']
מעניין כי
ברכת זבולון נאמרת בעשר מילים- יתכן כנגד עשרה מאמרות
בהם נברא
העולם וגם כנגד עשרת הדיברות,בעשר ספירות מנהיג ה' את הבריאה,משמעות המספר עשר=שלמות
תכליתית.
התורה- היא
מלשון הוראה-המדריכה אותנו כיצד לחיות נכון-זוהי תורת ה'
אשר כולה
חוכמה.
כעת ניתן
להבין: מדוע התורה מייחסת חשיבות כה גדולה לשבט זבולון התומך בשבט יששכר- אשר כל
מטרתו לתת יד ללימוד התורה.
יהי רצון שעם
ישראל יכבד את התורה וכל חייו החומריים בארץ יהיו שזורים בחיי רוח-חיי תורה כפי
שכתוב:"עץ- חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר" [משלי ג]
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה