פרשת
וישלח- פגישה דרמטית בין יעקב לעשיו-כיצד?
מאמר מאת:
אהובה קליין.
בפרשתנו מתרחשת פגישה דרמטית בין האחים: יעקב ועשיו
וזאת לאחר הכנותיו של יעקב בשלושה מישורים:
דורון, תפילה
,מלחמה.
וכך התורה
מתארת את האירוע:
"וישא
יעקב עיניו וירא והנה עשיו בא ועמו ארבע מאות איש ויחץ את הילדים על לאה ועל רחל
ועל שתי השפחות: וישם את- השפחות ואת ילדיהן ראשונה ואת לאה וילדיה אחרונים ואת
רחל ואת יוסף אחרונים: והוא עבר לפניהם וישתחו ארצה שבע פעמים עד גישתו עד אחיו: וירץ עשיו לקראתו ויחבקהו וייפול
על צוואריו וישקהו ויבכו:ויישא את עיניו וירא את הנשים ואת הילדים ויאמר: מי אלה
לך ויאמר הילדים אשר- חנן אלוקים את עבדך:ותגשנה השפחות הנה וילדיהן ותשתחווינה:
ותיגש גם לאה וילדיה וישתחוו ואחר ניגש יוסף ורחל וישתחוו..."[בראשית
ל"ג,א-ח]
ובסוף הפגישה
היסטורית זו –שני האחים נפרדים,איש,איש-לדרכו
כפי שנאמר:"וישב ביום ההוא עשיו לדרכו שעירה:ויעקב נסע -סוכותה" [שם
ל"ג,ט"ז-י"ז]
השאלות הן:
א] כיצד הוכיח
יעקב כי מוכן למסור את נפשו למען הצלת משפחתו?
ב] באיזה אופן
התנהלה הפגישה– בין יעקב לעשיו,האם מוכיחה כי השנאה ביניהם תמה?
ג] מדוע יוסף
השתחווה לפני רחל,הרי שאר הנשים השתחוו קודם ילדיהן?
ד]להיכן נעלמו
ארבע מאות חייליו של עשיו?
התשובה לשאלה א]
על כך עונה
רש"י:כי יעקב רץ לפני
המחנה-לקראת עשיו ואמר בליבו:"אם יבוא אותו רשע להלחם". ילחם בי תחילה- בכך
ישנה הוכחה כי יעקב היה מוכן למסור את נפשו למען בני ביתו.
התשובה לשאלה ב]
יעקב ערך את שיירת בני ביתו באופן הבא: בשורה הקדמית
העמיד את השפחות וילדיהן ואת לאה וילדיה אחרונים ולבסוף העמיד את רחל ואת
יוסף,הטעם לכך על פי רש"י:
יעקב העמיד דווקא את החביבים עליו במיוחד אחרונים-כדי להרחיקם מהסכנה.
במהלך הפגישה
יעקב משתחווה שבע פעמים לפני עשיו,כאשר רואה זאת עשיו,
הוא רץ לקראת
יעקב ומחבקו.
רש"י
אומר: כי למרות חיבוק זה
,עדיין שנאת עשיו לא תמה,אלא היות וראה כי יעקב משתחווה מספר רב של
השתחוויות,נכמרו רחמיו עליו ולכן ניגש לחבקו.
רבינו בחיי
שואל: מדוע יעקב מצא לנכון
להשתחוות דווקא,שבע פעמים,לא פחות ולא יותר? והוא עונה על כך:הרי יכול היה יעקב
להסתפק בשלוש השתחוויות כמו אצל דוד ויהונתן:
"הנער בא
ודוד קם מאצל הנגב וייפול לאפיו ארצה וישתחו שלוש פעמים וישקו"[שמואל –א,כ,מ]
אך יעקב השתחווה שבע פעמים כדי ללמדנו:"כי שבע ייפול צדיק וקם"[משלי
כ"ד]
עשיו מנשק את
יעקב ועל טיבה של נשיקה זו ישנן שתי דעות ע"פ רש"י:
א] עשיו לא
נישק את יעקב בכל ליבו,אלא מן השפה ולחוץ.
ב] רבי שמעון
בר יוחאי אמר: כי למרות שידוע כי עשיו שונא ליעקב, נכמרו רחמיו על יעקב באותה שעה
ונישק אותו בכל ליבו.[ע"פ רש"י]
ולפי מדרש חז"ל:עשיו ביקש
לנשוך את יעקב ולא לנשקו,אך באותו רגע אירע נס וצווארו של יעקב הפך לשיש,לכן כתוב:וישקהו"-לפי שנשיקה זו
לא הייתה אמיתית.
התשובה לשאלה ג]
לפי דעת
רש"י:יוסף אמר
בליבו:"אימי יפת תואר היא-שמא יתלה בה עיניו אותו רשע וירצה לקחתה לאישה,לכן
אגש לפניה ואעמוד כנגדה ואעכבנו מלהסתכל בה."
בזכות מעשה זה-
זכה יוסף לברכת אביו:"בן פורת עלי
עין"[שם מ"ט,כ"ב]הכוונה שהיה מוצא חן בעיני כל המתבוננים בו-כנגד
זה שהסתיר את אימו רחל מעיני עשיו הרשע.
תוצאה זו ניתן
לראות בהמשך הפרשיות- כאשר יוסף מגיע
למצרים ושם עושה חיל..
התשובה לשאלה ד]
לפי
רש"י: ארבע מאות האיש-אשר
נלוו אל עשיו,פרשו,זה,אחר זה,
נתפזרו
למקומותיהם-מפני שלא רצו לפגוע ביעקב לרעה.
על כך גמל ה'
להם מאוחר יותר -כאשר דוד יצא למלחמה נגד העמלקים-שהיו צאצאי עשיו ,ארבע מאות מהם
ניצלו - מחרב דוד ואנשיו שהיו מצאצאי יעקב.[שמואל-א,י"ז]
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה