פרשת שלח/ מדוע השמיט משה את מידת האמת מתפילתו?
מאמר מאת: אהובה קליין.
בתחילת פרשת: שלח - מסופר על המרגלים אשר תרו את ארץ ישראל והוציאו את דיבתה רעה ,לאחר שהיה בידם מטוב יבול הארץ וכך אמרו:" ויספרו לו ויאמרו: באנו אל הארץ אשר שלחתנו וגם זבת חלב ודבש היא וזה פריה - אפס כי עז העם היושב בארץ והערים בצורות גדולות מאד וגם ילדי הענק ראינו שם..." [במדבר י"ג, ל"ב]
ובהמשך:"ויוציאו דיבת הארץ אשר תרו אותה אל בני ישראל לאמור הארץ אשר עברנו בה לתור אותה ארץ אוכלת יושביה היא וכל העם אשר ראינו בתוכה אנשי מידות ושם ראינו את הנפילים בני ענק..." [במדבר י"ג, ל"ב]
התוצאה: הקב"ה כועס ורוצה להענישם בשל הוצאת לשון הרע על הארץ הקדושה.
והעונש: "אכנו בדבר ואורישנו ואעשה אותך לגוי גדול ועצום ממנו"
תגובתו של משה: משה מנסה לשכנע את הקב"ה שלא יעניש אותם,
אך אין הוא מסתפק בדיבורים, אלא פותח בתפילה אמיתית וכנה:
"ה' ארך אפיים ורב חסד נושא עוון ופשע ונקה לא ינקה, פוקד אבות על בנים על שילשים ועל ריבעים, סלח נא" במדבר י"ד, י"ח- י"ט]
נשאלת השאלה: מדוע משה אינו מזכיר את מידת האמת שהיא אחת מברית- י"ג המידות?
הסיבה לכך: מפני שהמרגלים לא נקטו בדרך האמת והתרחקו ממנה מאד!
ומדוע לא הזכיר משה :"נוצר חסד לאלפים"? והתשובה לכך לפי הרמב"ן : משה אינו מתפלל בזכות האבות- מהסיבה שהארץ ניתנה לאבותינו ואילו המרגלים, למרות שהארץ –היא ירושת אבות- הם פשוט מרדו בה- במתנה יקרה שאבותינו כל כך חפצו!
משה אינו מזכיר:"וחטאה" מדוע?
התשובה לכך היא: כאן התרחש חטא במזיד ולא חטא בשגגה!
משה אינו מזכיר:"רחום וחנון" –יתכן שמשה היה בטוח שמידת הדין פועלת בחטא כה נורא!
לסיכום: משה אינו מזכיר בתפילתו את כל י"ג המידות- היות והתפילה
שהיא מהווה כוח –צריכה להתבצע מתוך האמת ומתוך כוונה שבלב
ואין טעם להזכיר את כל י"ג המידות כאשר מידת האמת- אינה יכולה במקרה זה לבוא ולהגן על עם ישראל, זו תהיה תפילה לפה ולחוץ ולא מתוך עומק הלב.
לכן , משה השתמש בתפילתו רק באותן המידות שיכלו באותה שעה לבוא ולהגן על עם ישראל בשל חומרת המעשה!
עלינו לאמץ את שיטתו של משה ולהשתמש רבות בכוח התפילה-
כל זאת מתוך מידת האמת והכוונה שבלב כפי שנאמר:"תפילה ללא כוונה- היא כגוף ללא נשמה"
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה