יום שני, 15 בדצמבר 2014
ציור לחנוכה/הסביבון/ ציירה אהובה קליין.
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
סובב הסביבון/ שיר מאת: אהובה קליין(c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
סובב הסביבון / שיר מאת: אהובה קליין©
סובב לו הסביבון
סביבו קול שאון
יביטו ירצו לראות
רמז סימן לבאות.
נזכרים באותם ימים
גזירות בקרב יהודים
ייסורים כמרחבי הים
מאפילים אור נשמתם.
חג הניסים והנפלאות
מלוא הטנא ישועות
שמן לשמונה ימים
מעטים נגד רבים.
סובב לו הסביבון
מבשר בקול ניצחון
חנוכייה על החלון
פרסום הנס להמון.
ציור לחנוכה/מלחמת החשמונאים ביוונים/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציור לחנוכה/ נס מציאת כד השמן/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
חנוכה בראי התנ"ך-מה הקשר בין החנוכייה למנורה במקדש?/מאת: אהובה קליין.
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
חנוכה בראי התנ"ך- מה הקשר בין החנוכייה למנורה במקדש?
מאמר: מאת: אהובה קליין.
ציור לחנוכה:בימים ההם בזמן הזה/ ציירה: אהובה קליין (c)
בתום חודש ללא חגים שוב אנו
צועדים בגיל ובשמחה- אל תוך מרחב שכולו אור ואופטימיות המאיר
את חיינו בימי החורף האפורים.
חג זה נקבע -לזכר ניצחון המכבים כנגד היוונים ולזכר חנוכת המזבח.
מעניין, כי החנוכייה מוזכרת
ברמז בתורה :
בפרשת בהעלותך הפותחת בנושא המנורה נאמר
:
"דבר אל אהרון ואמרת אליו: "בהעלותך
את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות,
ויעש כן אהרון, אל— מול פני המנורה העלה
נרותיה, כאשר ציווה ה' את משה"
ומיד בסמוך בפרשת נשא נאמרה - פרשת
הקרבת הקרבנות על ידי הנשיאים ביום חנוכת המשכן
ונשאלת השאלה מדוע נסמכו שתי הפרשיות –המנורה וקרבנות הנשיאים בחנוכת
המשכן ?
על כך עונה רש"י: כוון שראה אהרון את חנוכת הנשיאים והקרבת קורבנותיהם במשכן- הצטער שלא
לקח עמהם חלק- הוא וגם שבטו, מיד הרגיעו הקב"ה - בכך שהוא יזכה להדליק ולהיטיב
את הנרות.
הרמב"ן שואל: מדוע הקב"ה ניחם את אהרון דווקא בהדלקת נרות המנורה ולא בעבודה
אחרת, כגון: מעשה הקטורת בעבודת יום הכיפורים ושאר עבודות הקודש שכשרות רק לכוהנים?
אלא , כאן ניתנת לאהרון הבטחה נצחית:
שגם לעתיד לבוא כאשר בית המקדש יחרב- אזי אהרון
וצאצאיו- ימשיכו להדליק את נרות החנוכה, שהרי
החשמונאים מצאצאי אהרון הכוהן היו ,בנוסף זכה
אהרון-בברכת כוהנים- שהיא נצחית.
הסבר זה מובא במדרש רבה [ט"ו, ו] בזו
הלשון:
"אמר לו הקב"ה למשה: לך אמור לאהרון: אל
תירא!
לגדולה מזאת אתה מתוקן ,[מיועד] הקורבנות- כל זמן שבית המקדש קיים- הם נוהגים,
אבל בנרות [נרות חנוכה]- קיימים
לעולם וכן כל הברכות שנתתי לך לברך את בני ישראל"
[הכוונה לברכת כוהנים]
ציור לחנוכה/ חנוכייה וסופגניות/ציירה: אהובה קליין(c)[שמן על בד]
תפקיד החנוכייה: לסמל את הנס שאירע בימי החשמונאים: מציאת פח השמן
שהספיק, שלא כדרך הטבע- למשך שמונה ימים.
אך לעומת המנורה בעלת שבעת הקנים- במקדש: החנוכייה היא בעלת שמונה
קנים.
למרבה הפלא גם בחנוכייה וגם במנורה- גנוזים ניסים ונפלאות!
ציורי תנ"ך/ המנורה במקדש/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
המנורה , נלקחה לרומי עם חורבן בית המקדש ומופיעה בתבליט אומנותי על
שער רומי- מסמלת את תבוסת עם ישראל בתקופת חורבן הבית, אך מנגד אותה מנורה-כפי
שחזה אותה-זכריה הנביא- "ראיתי והנה-מנורת זהב.."[זכריה
ד, ב-ד] - מופיעה כאות ניצחון על סמל המדינה שלנו ועל שטרות הכסף כיום.
החנוכייה , מזכירה לנו את הניסים והנפלאות שאירעו לעם ישראל בתקופת שלטון היוונים.
חנוכה מוזכר גם בספר נחמיה[י"ב, כ"ז]
"ובחנוכת חומת ירושלים ביקשו את הלוויים מכל מקומותם להביאם
לירושלים לעשות חנוכה ושמחה ובתודות ובשיר מצלתיים נבלים וכינורות"
יהי רצון שחג אהוב זה יאיר לעם ישראל בכלל ובפרט ונהיה כולנו אור
לגויים תמיד. אמן ואמן.
יום שבת, 13 בדצמבר 2014
יוסף בן זקונים/ שיר מאת: אהובה קליין(c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
יוסף בן זקונים/ שיר
מאת: אהובה קליין©
יוסף בן זקונים
תלתלי ראשו בוהקים
אהוב בכותונת פסים
מעורר קנאת אחים.
בידו מקל רועים
סביבו כבשים פועים
אחיו ממרחקים משקיפים
מזימה בליבם רוקמים.
בעיניהם איש חלומות
שואף במלוכה להתעלות
במוחם רצות מחשבות
להסיר איום בתחבולות.
יוסף מוקף מלאכים
כמרגלית אותו נוצרים
אותו ימשו ממעמקים
בציווי דבר אלוקים.
הערה: השיר בהשראת פרשת וישב[חומש בראשית]
תוויות:
אהובה קליין.,
בן-זקונים,
חלומות,
יוסף,
מלאכים,
שירה מקראית
יום רביעי, 10 בדצמבר 2014
ציורי תנ"ך/ יוסף רועה צאן בשדה/ ציירה: אהובה קליין(c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"אלה תולדות יעקב יוסף בן-שבע- עשרה שנה היה רועה את אחיו בצאן.."
[בראשית ל"ז,ב]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
[בראשית ל"ז,ב]
הטכניקה: שמן על בד.
Biblical painting
Joseph Shepherd field
By Ahuva Klein
תוויות:
אחי יוסף,
יוסף,
צאן.,
ציורי תנ"ך,
רועה,
Ahuva Klein,
Biblical painting
פרשת וישב- השגחה מישיבה של מעלה- כיצד?/ מאמר מאת: אהובה קליין.
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ חלום האלומות של יוסף/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ובתום תיאור היחסים העכורים בין יוסף לאחיו, הוא נשלח בציווי אביו אל אחיו: "..לך- נא ראה את שלום אחיך ואת שלום הצאן והשיבני דבר "
ציורי תנ"ך/ יוסף מחפש את אחיו/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
Biblical painting
By Ahuva Klein
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת וישב- השגחה מישיבה של מעלה- כיצד?
מאמר מאת: אהובה קליין.
[לעילוי נשמת אמי:
חיה ז"ל בת בן- ציון]
הפרשה פותחת בישיבתו של יעקב בארץ כנען והתנהלות יוסף מול אחיו,כאשר
יעקב אוהב את יוסף יותר מכל בניו וזה גורם להם לשנוא אותו .
"וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען: אלה תולדות יעקב יוסף
בן שבע עשרה שנה היה רועה את אחיו בצאן והוא נער את –בני בלהה ואת בני זלפה נשי
אביו ויבא יוסף את דיבתם רעה אל אביהם:
וישראל אהב את- יוסף מכל- בניו כי בן זקונים הוא לו ועשה לו כותונת
פסים: ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו וישנאו אותו ולא יכלו דברו
לשלום"[בראשית ל"ז, א-ה]
בהמשך מתוארים חלומות יוסף המגבירים
את המתח והשנאה מצד האחים כלפיו.
ציורי תנ"ך/ חלום יוסף- צבא השמים משתחווים אליו/ ציירה: אהובה קליין
(c)
[שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ חלום יוסף- צבא השמים משתחווים אליו/ ציירה: אהובה קליין
(c)
[שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ חלום האלומות של יוסף/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ובתום תיאור היחסים העכורים בין יוסף לאחיו, הוא נשלח בציווי אביו אל אחיו: "..לך- נא ראה את שלום אחיך ואת שלום הצאן והשיבני דבר "
ציורי תנ"ך/ יוסף מחפש את אחיו/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
Biblical painting
By Ahuva Klein
כאשר יוסף מגיע לאחיו לאחר שקיבל הדרכה מה "איש" שפגש
בדרך על מקום הימצאותם, שנאתם מרקיעה שחקים עד כדי רצון להורגו: "ויראו אותו
מרחוק ובטרם יקרב אליהם ויתנכלו אותו להמיתו: ויאמרו איש אל-אחיו הנה בעל החלומות
הלזה בא: ועתה לכו ונהרגהו.."[שם ל"ז,
י"ח-כ"א]
השאלות הן:
א] מדוע תלה הכתוב את תולדות יעקב ביוסף דווקא?
ב] מה הטעם בשליחת יוסף אל אחיו, למרות שנאתם כלפיו?
ג] שנאת האחים אל יוסף ממה
נבעה וכיצד התגברה?
תולדות יעקב יוסף.
רשי" מפרש: כי כתוב [עובדיה א, י"ח]"והיה בית יעקב אש ובית יוסף
להבה ובית עשיו לקש". היות ועם ישראל נמשל לאש ויוסף ללהבה, מתוך יוסף יוצא
ניצוץ השורף את עשיו וכל זרעו- שנמשלו לקש הנשרף בקלות ובמהירות.
רש"י מוסיף בהמשך ואומר: כי הסיבה הראשונה שגרמה ליעקב לשינוי
מקום מושבו היא: מכירת יוסף על ידי אחיו
לישמעאלים ובהמשך גלגולו למצרים ועקב כך ירידת כל המשפחה לשם . – זה כפשוטו.
מדרש אגדה: ישנן כמה סיבות לקשר ההדוק בין יעקב ליוסף:
א] כל מטרת עבודתו של יעקב אצל לבן הארמי הייתה -על מנת להשיג את רחל
לאישה- כדי להביא ממנה בן וכך כל התולדות בהמשך- היו בזכות יוסף.
ב] יוסף זיו איקונין ליעקב- כלומר
אור פניו היה דומה במראה ליעקב אביו .
בבראשית רבה נאמר: כל מה שאירע ליעקב-אירע גם
ליוסף, שניהם היו שנואים על אחיהם- יעקב היה שנוא על עשיו ,כפי שהכתוב מציין:
"וישטום עשיו את יעקב[שם כ"ז, מ"א] ויוסף על אחיו, כפי שנאמר:
"וישנאו אותו...[ל"ז, ד]
גם יעקב וגם עשיו היו נתונים לאיומים על חייהם: עשיו אמר:
"ואהרגה את יעקב אחי.." [ ש ם ,כ"ז, מ"א]
ואחיו של יוסף איימו: "ועתה לכו ונהרגהו"
שניהם נולדו מהולים.
את שניהם ליוו מלאכים.
וישנם עוד דברים רבים זהים ביניהם.[כפי שמצוין בבראשית רבה]
ועוד נדרש: שיעקב רצה לשבת בשלווה וקפצה עליו רוגזו של יוסף-
כל הצרות הקורות את יוסף, כי בשעה שצדיקים
מנסים לנוח בשלווה, באה מידת הדין לפני הקב"ה ואומרת: "לא דיין לצדיקים
מה שמתוקן להם בעולם הבא, אלא שמבקשים לישב
בשלווה בעולם הזה" כלומר הצדיקים
בנוסף לשכר בעולם הבא מבקשים גם שלווה בעולם הזה ?
ה"כלי יקר" מפרש-על פי מדרש: יוסף
היה עיקר תולדותיו של יעקב, כי יעקב רצה לשבת במקום מגורי אביו-בארץ כנען מהסיבה :לכבד
את אביו -בכך רצה לתקן את העבר- את כל
אותה תקופה שהיה מחוץ לבית ולא הייתה באפשרותו להיות במחיצת אביו ולכבדו, ומשכך רצונו
היה לשבת בשלוה , למרות זאת קפצה עליו רוגזו של יוסף- על מנת שייענש בעבור אותה
תקופה שלא היה ביכולתו לכבד את יצחק בעודו עיקר זרעו.
ועונשו היה : מידה כנגד מידה, כמספר הימים שהוא לא היה בקשר עם הוריו
גם יוסף לא היה בקשר אתו- אותו יוסף שהוא עיקר תולדות שלו.
יעקב שולח את יוסף אל אחיו.
האדמו"ר רבי שמחה בונים מפשיסחה אומר:
הדבר נעשה מתוך מטרה חינוכית ,היות ויוסף היה רגיל לדבר בגנות אחיו, ככתוב:
"ויבא יוסף את דיבתם רעה אל אביהם"[שם ל"ז, ב]
אביו רצה להרגילו להתרחק מהרגל פסול זה ולתקן את דרכיו ובכך לראות
דווקא את שלמות אחיו ולא חסרונם, לכן אמר לו: "לך- נא ראה את שלום
אחיך"
אור החיים סבור: כי יעקב לא חשש לשלוח את יוסף אל אחיו היות וידע כי שלוחי מצווה אינם
ניזוקים.
לכן לא חשש לשלומו והיה בטוח שישוב אליו בשלום.
על פי חז"ל במדרש תנחומא: רצה
הקב"ה לקיים את מה שהבטיח לאברהם בברית בין הבתרים.
ולפי זה עם ישראל עתיד לרדת למצרים, וכל הירידה מתחילה מהרגע שיעקב
מצווה על יוסף: "..הלא אחיך רועים בשכם לכה ואשלחך אליהם"- לכן כל מה
שאמר יעקב ליוסף – היה זה דיבורו של ה'.
רעיון עמוק זה מתבטא בדברי חז"ל: "וישלחהו מעמק חברון, מעצה עמוקה של אותו צדיק הקבור בחברון, לקיים
מה שנאמר לאברהם בין הבתרים: "כי גר יהיה זרעך"- לכן יעקב עושה את
הדברים מתוך רצון ה'.
אברבנאל אומר: כי אין זה מוכיח על שלילת
הבחירה החופשית, שהרי הירידה למצרים כבר הייתה גזירה מלמעלה, אלא רצה הכתוב ללמדנו:
מה כוחה
של שנאת חינם ומה היא מסוגלת
לגרום-לאילו תוצאות רעות ומסוכנות.
מכאן יש ללמוד לקח לדורות להתרחק משנאת אחים.
שנאת האחים אל יוסף.
שנאת האחים אל יוסף נבעה מתוך
אהבתו המיוחדת של יעקב אל יוסף ותפירת כותנת הפסים.
ומעניין כי על פי מדרש אגדה: כותנת הפסים רמזה על צרות שעתידים לקרות ליוסף בעתיד:
שנמכר לפוטיפר, לסוחרים ולישמעאלים.
לפי דעת רש"י: יעקב אהב מאד את יוסף היות והיה בן זקונים ונולד לו לעת זקנתו.
ואונקלוס מפרש: כי היה בן חכם וכל מה שיעקב למד בבית מדרש של שם ועבר –לימד גם את
יוסף.
לפי פירוש נוסף: היה "זיו איקונין שלו- אור פניו של יוסף היה דומה לפני אביו.
כל היחס המועדף של יעקב ליוסף - גרם לקנאה מצד האחים-עד כי לא יכלו
לדברו לשלום, וחלומותיו
הגבירו את השנאה כלפיו.
כאשר האחים ראו את יוסף מגיע אליהם לשדה, מיד-
התנכלו להמיתו- על פי
רש"י: היו להם מחשבות ותחבולות להרע ליוסף.
רבינו בחיי אומר: כי האחים היו עסוקים במחשבות כיצד יביאו את המצב לכך שיוסף ימות
ובלבד שהם עצמם לא ימיתוהו בידיהם.
וחכמים דרשו: כי האחים תחילה רצו לשסות
בו את הכלבים, ויתכן שכך עשו לפני שהתקרב אליהם, אבל כאשר לא עלה בידיהם להוציא
לפועל את תכניתם, החליטו להורגו.
בעוד שרעיון האחים היה להרוג את יוסף כפי שנאמר: "ויאמרו
איש אל אחיו הנה בעל החלומות הלזה בא: ועתה
לכו ונהרגהו ונשליכהו באחד הבורות ואמרנו חיה רעה אכלתהו ונראה מה- יהיו
חלומותיו"?
עצת ראובן הייתה: לא להרוג את יוסף, אלא להצילו: "וישמע ראובן
ויצילהו מידם ויאמר לא נכנו נפש: ויאמר אליהם ראובן אל תשפכו-דם השליכו אותו אל
הבור הזה אשר במדבר ויד אל-תשלחו-בו למען הציל אותו מידם להשיבו אל- אביו"[שם
ל"ז, כ"א-כ"ג]
רש"י אומר: כי רוח הקודש מעידה על
ראובן: כי הוא אמר את דבריו - אך ורק במטרה
להציל את יוסף ממיתה - שהרי הוא יעלה אותו מן הבור ואם יקרה משהו רע ליוסף ,עלולים
בסופו של דבר להאשים בחטא- את ראובן לפי
שהוא הבכור שבאחים.
רבינו בחיי טוען: כי ראובן הקפיד על אחיו שלא יחטאו בשפיכת דם ולכן מנע מהם להרוג את יוסף.
Biblical painting
By Ahuva Klein
ציורי תנ"ך/ יוסף נמכר לישמעאלים/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
Biblical painting
By Ahuva Klein
ציורי תנ"ך/ יוסף נמכר לישמעאלים/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
לסיכום, לאור האמור לעיל, ניתן להסיק כי כל ההתרחשויות בפרשה
מוכיחות-כי בעוד שיעקב שאף לשבת בשלווה ולהירגע מכל ניסיונותיו בחיים, בישיבה של
מעלה הקב"ה רצה אחרת, היות והמטרה
הייתה להגשים את הירידה למצרים- כפי שאלוקים הבטיח לאברהם בברית בן
הבתרים.
ועל זה נאמר במדרש תנחומא: "לכו חזו מפעלות אלוקים"
ובקרוב בע"ה תתגשם הנבואה: "והיה בית יעקב אש ובית יוסף
להבה ובית עשיו לקש"
ציורי תנ"ך/ חלומו של שר האופים/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ חלומו של שר המשקים/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ חלומו של שר האופים/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ חלומו של שר המשקים/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
האדם ובעלי החיים/שיר מאת: אהובה קליין (c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
האדם ובעלי החיים /שיר מאת: אהובה קליין (c)
מותר האדם מן הבהמה
מוח תבונה וחוכמה
דמיון כמרחבי הרקיע
בכישוריו סביבתו יפתיע.
נברא בצלם אלוקים
שולט על בעלי חיים
יש וילמד מדרכיהם
מתוך ראיית מעשיהם.
דוגמת הנמלה החרוצה
האיילה הזריזה במרוצה
יטפס בסולם לגבהים
ייטיב ויתרום לסובבים.
הירשם ל-
רשומות (Atom)