יום חמישי, 23 באוקטובר 2025

פרשת נח- מה הקשר בין המבול לתורה?/ מאמר מאת: אהובה קליין .

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת נח- מה הקשר בין המבול לתורה?

 מאמר מאת: אהובה קליין.

יצירותיי  לפרשה:

     ציורי תנ"ך/ נח בונה תיבה וליצני הדור לועגים לו/ ציירה: אהובה קליין (c)



              ציורי תנ"ך/ נח מוצא חן בעיני ה'/ ציירה: אהובה קליין(c)


ציורי תנ"ך/ המבול/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ נח משלח את העורב/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ נח והיונה עם עלה הזית/ ציירה: אהובה קליין (c)



                               ציורי תנ"ך/ נח ושלושת בניו/ ציירה: אהובה קליין (c)



                                        ציורי תנ"ך/ הבטחת ה' לנח/ ציירה: אהובה קליין (c)


                   ציורי תנ"ך/קשת בענן/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]




                        ציורי תנ"ך/ נח נוטע כרם/ ציירה: אהובה קליין (c)



      ציורי תנ"ך/ נח בכרם לוגם יין/ ציירה: אהובה קליין (c)


     

        "וַיֹּאמֶר,   אָרוּר כְּנָעַן:  עֶבֶד עֲבָדִים, יִהְיֶה לְאֶחָיו"./ ציירה: אהובה קליין (c)



            דור הפלגה מתאחדים בהחלטה לבנות מגדל ועיר/ ציירה: אהובה קליין (c)



                                ציורי תנ"ך/ דור הפלגה בונה עיר ומגדל/ ציירה: אהובה קליין (c)


                             ציורי תנ"ך אלוקים מפזר את דור הפלגה/ ציירה: אהובה קליין(c)





ציורי תנ"ך/ נחמת ציון- התגשמות ברית דוד/ ציירה: אהובה קליין (c)

[מתוך ההפטרה-ישעיהו נד-נ"ה]



ציורי תנ"ך/ ישעיהו הנביא מעורר את עם  ישראל/ ציירה: אהובה קליין (c)

"הַטּוּ אָזְנְכֶם וּלְכוּ אֵלַי, שִׁמְעוּ וּתְחִי נַפְשְׁכֶם; וְאֶכְרְתָה לָכֶם בְּרִית עוֹלָם, חַסְדֵי דָוִד הַנֶּאֱמָנִים". 

[ישעיהו נ"ה, ג']


ציורי תנ"ך/ ישעיהו הנביא שולח את הצמאים לשתות מים/ ציירה: אהובה קליין (c)
[אין מים, אלא תורה]

 [ישעינו נ"ה]



כבר במבט ראשון על הפרשה, ניתן להבחין:  כי סופה של פרשת בראשית - משמשת  כהקדמה לפרשת נח , לפי ששם  התורה מתארת לנו  את  הירידה המוסרית   בחברה האנושית, כנאמר: "וַיִּנָּחֶם יְהוָה, כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ; וַיִּתְעַצֵּב, אֶל לִבּוֹ.  וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה, עַד רֶמֶשׂ וְעַד עוֹף הַשָּׁמָיִם:  כִּי נִחַמְתִּי, כִּי עֲשִׂיתִם.  וְנֹחַ, מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יְהוָה" [בראשית ו', ו'- ט']

בתחילת פרשת נח נאמר:

"אֵלֶּה, תּוֹלְדֹת נֹחַ--נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה, בְּדֹרֹתָיו:  אֶת הָאֱלֹהִים, הִתְהַלֶּךְ נֹחַ.  וַיּוֹלֶד נֹחַ, שְׁלֹשָׁה בָנִים—אֶת שֵׁם, אֶת־חָם וְאֶת יָפֶת.  וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ, לִפְנֵי הָאֱלֹהִים; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, חָמָס.  וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאָרֶץ, וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה:  כִּי הִשְׁחִית כָּל־בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ, עַל הָאָרֶץ.  וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ, קֵץ כָּל־בָּשָׂר בָּא לְפָנַי—כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס, מִפְּנֵיהֶם; וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם, אֶת הָאָרֶץ" [להלן: ו', ט'- י"ד].

ההפטרה היא בספר ישעיהו [נ"ד- נ"ה] ושם אנו קוראים את דברי ישעיהו הנביא האומר: "הוֹי כָּל צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם-

.........הַטּוּ אָזְנְכֶם וּלְכוּ אֵלַי, שִׁמְעוּ וּתְחִי נַפְשְׁכֶם; וְאֶכְרְתָה לָכֶם בְּרִית עוֹלָם, חַסְדֵי דָוִד הַנֶּאֱמָנִים.  הֵן עֵד לְאוּמִּים, נְתַתִּיו; נָגִיד וּמְצַוֵּה, לְאֻמִּים.  הֵן גּוֹי לֹא תֵדַע תִּקְרָא, וְגוֹי לֹא יְדָעוּךָ אֵלֶיךָ יָרוּצוּ--לְמַעַן יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, וְלִקְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל כִּי פֵאֲרָךְ".[נ"ה, א'- ו']

השאלות הן:

א] מה חשב ה' על יצירת האדם ומה הסיבה להבאת המבול ?

ב] במה היה ייחודו של נח בדורו ?

ג]   מה כוונת הנביא ישעיהו  באומרו: "הוֹי כָּל־ צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם"?

תשובות.

מחשבת אלוקים  והבאת המבול על האנושות.

רש"י מסביר: כי הייתה נחמה לפני ה'  שברא את האדם בתחתונים ולא בעליונים - היכן שנמצא מקום המלאכים. אם האדם היה שם היה יכול לגרום להמרדה למעלה . כמו שגרם למטה בעולם הזה.

נאמר: "וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ, לִפְנֵי הָאֱלֹהִים; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, חָמָס". 

יש לדעת כי למרות יצריו ונטיותיו הרעות  של האדם- הרי בזכות הנפש השוכנת בתוכו המשמשת מעצור לחטוא בחטאים יותר ויותר קשים - הוא אינו מסוגל בקלות לרצוח בן אדם  ולחטוא חטאים אחרים קשים ואכזריים.

אך על פי  הפסוק הנ"ל:" וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ,.." ניכר שהאלוקות אשר בקרב האדם נשחתה  וכתוצאה מכך התמלאה הארץ חמס.

מתברר כי ללא תורה - יפשע  העם !

המדרש מספר: באותו דור  לא חסר לאנשים דבר,  כולם היו גיבורי כוח, עם לידת האדם באותו יום - היה בכוחו  אפילו להילחם עם השדים , היו זורעים למשך חמישים שנה והיו  בעלי- גבורה עוצמתית!

הם היו מסוגלים לרכב על סוס ובזמן שהסוס דוהר לעקור עץ ארז ממקומו - כל העולם היה לפניהם - היו יכולים לגור בכל מקום שרצו. בעצם לא חסר להם דבר - הם היו משופעים  בכלכלה, בטחון - ולא היה חסר להם מאומה.

מה כן היה חסר להם - דבר כה חשוב לקיום העולם?

התשובה: התורה הקדושה - לכן  כשהם מתרחקים מספר התורה גם אם יש להם מכל טוב  הנפש שלהם אינה מתמלאת  ובהמשך השגרה  משתלטת עליהם.

אין הם מסתפקים במה שיש להם - ומחפשים ריגושים.

במסכת אבות נאמר: "הֲפֹךְ בָּהּ וַהֲפֹךְ בַּהּ, דְּכֹלָּא בַּהּ" [מסכת אבות  ה', כ"ב] התורה מכילה חכמת  חיים לאורך כל הדורות . כאשר אדם מחובר לתורה – לא ירגיש צורך בשום מותרות!

אך עדיין מעניין מדוע ה' העניש את  הדור בעונש המבול, דווקא ?

ישנו פירוש המבאר : כי הקב"ה ברא את העולם בסדר מופתי - ה' הציב ליבשה  מקום מוגדר ומנגד לים ומקורות המים-  תחומים מוגדרים כמו שנאמר: גְּבוּל-שַׂמְתָּ, בַּל-יַעֲבֹרוּן;    בַּל-יְשֻׁבוּן, לְכַסּוֹת הָאָרֶץהַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים, בַּנְּחָלִים;    בֵּין הָרִים, יְהַלֵּכוּן.
יַשְׁקוּ, כָּל חַיְתוֹ שָׂדָי;    יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם.
עֲלֵיהֶם, עוֹף-הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן;    מִבֵּין עֳפָאיִם, יִתְּנוּ-קוֹל.
מַשְׁקֶה הָרִים, מֵעֲלִיּוֹתָיו;    מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ, תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ.
מַצְמִיחַ חָצִיר, לַבְּהֵמָה,    וְעֵשֶׂב, לַעֲבֹדַת הָאָדָם;
לְהוֹצִיא לֶחֶם,    מִן-הָאָרֶץ." [תהלים פרק: כ"ד, ט'- ט"ו]

אך כאשר בני האדם חוטאים בצורה כה מוגזמת ,משחיתים את הנפש האלוקית ופורצים את כל הגבולות - אז ה' פועל: מידה כנגד מידה  ופורץ גם את גבולות הים והיבשה וכך נוצר המבול!

נוח ויחודו בדורותיו.

בעל הטורים מדגיש את   סיבת הופעת שמו של נח בפסוק שלוש פעמים:" אלה תולדות נח, נח  איש צדיק תמים היה בדורותיו את האלוקים התהלך נח"[שם, ו, ט]

שלושה פירושים:

א].נח ראה ג' עולמות - עולם טרם המבול, עולם  שומם כתוצאה מהמבול, ועולם חדש בתום המבול.

ב] היה משלושה אנשים שכל אחד מהם הציל שלושה:

נח- הציל את שלושת בניו: שם, חם, יפת.

דניאל - הציל את חנניה, מישאל  ועזריה.

איוב - הציל את שלושת רעיו: אליפז התימני, בלדד  השוחי וצופר הנעמתי.

ג] נח היה - נח לשמים, נח לבריות ,נח לעליונים, נח לתחתונים ,נוח בעולם הזה , נח לעולם הבא.

בנוסף נחשב נח לאדם תמים  בתקופת דור המבול ודור הפלגה.

על פי בעלי התוספות  [ב"הדר זקנים"] נח מוזכר  שלוש פעמים בפסוק כנגד שלושת המידות שהצטיין בהם: "צדיק", "תמים", "את האלוקים התהלך.."

הרמב"ן מבאר: כי נח היה צדיק ותמים והמשמעות היא: שנחשב לזכאי ושלם בצדקו ,לפיכך היה ראוי שינצל מפני  עונש המבול  לפי שהצדיק זכאי בדין וזה - ההפך מדינו של רשע.

כפי שנאמר: "וְהִצְדִּיקוּ, אֶת הַצַּדִּיק, וְהִרְשִׁיעוּ, אֶת הָרָשָׁע" [דברים כ"ה, א]

פירוש נוסף של רבי אברהם: נח היה צדיק במעשיו ותמים בליבו, כפי שנאמר:

"תָּמִים אַתָּה בִּדְרָכֶיךָ, מִיּוֹם הִבָּרְאָךְ" [יחזקאל כ"ח, ט"ו]

ישנו פירוש יפה על השם :"נח"- בהיפוך אותיות-"חן"- כלומר מצא  חן בעיני ה' והמילה :"חן"- מופיעה בתורה שבעים  פעמים - כנגד-שבעים פנים לתורה [ספר התמצית/מאיר ינאי]

דברי  נבואת ישעיהו הנביא : "הוֹי כָּל־ צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם"

בדרך כלל המים בנוסף לתכליתם להשקות את האנושות – הם משולים  לדברי התורה הקדושה.

כדברי  ירמיהו הנביא: "כִּי שְׁתַּיִם רָעוֹת, עָשָׂה עַמִּי:  אֹתִי עָזְבוּ מְקוֹר מַיִם חַיִּים, לַחְצֹב לָהֶם בֹּארוֹת--בֹּארֹת נִשְׁבָּרִים, אֲשֶׁר לֹא יָכִלוּ הַמָּיִם". [ירמיהו ב', י"ג]

כוונתו – העם נטש את  בורות המים הטובים - מים חיים – מעיין שופע, זו - התורה  והלכו לחצוב להם בורות שגם כאשר היו ממלאים אותם במים  הם היו מחלחלים באדמה ומשאירים את הבורות ריקים . הנמשל: נטישת התורה  הקדושה והליכה אחרי עבודה זרה.

דוד המלך מתפלל: "מִקֹּלוֹת מַיִם רַבִּים אַדִּירִים מִשְׁבְּרֵי יָם אַדִּיר בַּמָּרוֹם יְהוָה.[תהלים צ"ג, ד']

ישעיהו הנביא אומר:" הַטּוּ אָזְנְכֶם וּלְכוּ אֵלַי, שִׁמְעוּ וּתְחִי נַפְשְׁכֶם; וְאֶכְרְתָה לָכֶם בְּרִית עוֹלָם, חַסְדֵי דָוִד הַנֶּאֱמָנִים"

נאמר "וְהָיָה, אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֺתַי, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם--לְאַהֲבָה אֶת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וּלְעָבְדוֹ, בְּכָל לְבַבְכֶם, וּבְכָל נַפְשְׁכֶם. וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ "[דברים י"א –י"ג]

לסיכום, לאור האמור לעיל - קיים קשר בין קיום התורה שאותה קיבלנו במעמד הר  סיני במילים: "נעשה ונשמע"  לבין המים הטובים - גשמי ברכה ואילו – במצב של העדר הדבקות בתורה- התוצאה: מים  רעים לשתייה או שיטפונות ההורסים יבולים , בצורת, והגרוע מכול היה המבול שלא ישוב עוד כהבטחת ה',

יהי רצון שנזכה כולנו לשוב להתחבר לתורה הקדושה כדי  להיות מבורכים בשלום ובשלווה בארץ ישראל ולשמש אור לגויים. ויפים וחשובים דברי החכם: יוֹסֵי בֶּן יוֹעֶזֶר:

"הִי בֵּיתְךָ בֵּית וַעַד לַחֲכָמִים, וֶהֱוֵי מִתְאַבֵּק בַּעֲפַר רַגְלֵיהֶם, וֶהֱוֵי שׁוֹתֶה בַּצָּמָא אֶת דִּבְרֵיהֶם"[אבות, א', ד']

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הַתּוֹרָה נִמְשְׁלָה לְמַיִם/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

הַתּוֹרָה נִמְשְׁלָה לְמַיִם

 שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

זֶה הָיָה יוֹם חַמִּים וְנָעִים

לְפֶתַע דִּבְרֵי יְשַׁעְיָהוּ נִשְׁמָעִים

עַל סֶלַע אֵיתָן נֶעֱמַד הַנָּבִיא

שׁוֹאֵף לְהַתְרִיעַ אַזְהָרָה לְהָבִיא.

 

לְפָנָיו  מִתְקַבְּצִים  כָּל הַצְּמֵאִים

חַסְרֵי דַּעַת - מֵהַתּוֹרָה מִתְרַחֲקִים

נְטוּלֵי שִׂמְחָה  לָרֹב מְדֻכָּאִים

טִרְדוֹת הַיּוֹם  אוֹתָם מְייַסְּרִים.

 

 אַחַר הָאֹושֶׁר יוֹמָם וָלֵיל תָּרִים

צִימָּאוֹן גּוֹבֵר מְחַפְּשִׂים רִיגּוּשִׁים

קוֹלוֹת מַיִם רַבִּים לְאָזְנֵיהֶם מַגִּיעִים

עִם דִּבְרֵי חָכְמָה יַחְדָּיו מִתְמַזְּגִים.

 

הִטּוּ אֱלֵי אָוזנֵיכֶם

כְּהֶרֶף עַיִן  תִּחְיֶה  נַפְשְׁכֶם

שָׁתוּ מֵהַמַּיִם תִּרְווּ צִימְאוֹנְכֶם

הַשִּׂמְחָה וְהַחָכְמָה תְּייַשֵּׁב רוּחֲכֶם.

 

הֵם שׁוֹתִים  מַיִם מְבֹרָכִים

אֲשֶׁר לַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה מְּשׁוּלִים

לְפֶתַע אוֹרוּ פְּנֵיהֶם לְמֶרְחַקִּים

מֵעַתָּה יְשַׁמְּשׁוּ אוֹר לַגּוֹיִים.

 הֶעָרָה: הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת דִּבְרֵי  יְשַׁעְיָהוּ הַנָּבִיא [הַפְטָרָה לְפָרָשַׁת נֹחַ- פְּרָקִים: נ"ד- נ"ה]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 16 באוקטובר 2025

פרשת בראשית- כוח הדיבור עד היכן?/ מאמר מאת: אהובה קליין

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת  בראשית-  כוח הדיבור  עד היכן?

 מאמר מאת: אהובה קליין.

יצירותיי לפרשה ולהפטרה:


ציורי תנ"ך/  וְרוּחַ אֱלֹוהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם"/ ציירה: אהובה קליין (c)


י

ציורי  תנ"ך/ בריאת האור/ ציירה: אהובה קליין (c)

 



     ציורי תנ"ך/ מלאכת המים ביום השני/ ציירה: אהובה קליין (c)



         ציורי תנ"ך// ה' מבדיל בין מים למים- ביום השני/ ציירה: אהובה קליין(c)

 


                ציורי תנ"ך/ בריאת היום השלישי/  ציירה: אהובה קליין (c)




               ציורי תנ"ך/ הבריאה ביום החמישי/ ציירה: אהובה קליין (c)



            ציורי תנ"ך/ היום השביעי- שבת-מנוחה/ ציירה: אהובה קליין (c)

         

              ציורי תנ"ך/ אלוקים מברך ומקדש את השבת/ ציירה: אהובה קליין (c)


                 ציורי  תנ"ך/ הנחש וחוה בגן עדן/ ציירה: אהובה קליין (c)



             ציורי תנ"ך/ הכרובים בפתח גן עדן/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]



     ציורי תנ"ך/ האדם קורא בשמות לבעלי החיים  והעופות/ ציירה: אהובה קליין (c)



           ציורי תנ"ך/ אדם וחוה מגורשים מגן עדן/ ציירה: אהובה קליין(c)


            ציורי תנ"ך/ בזיעת אפך תאכל לחם/ ציירה: אהובה קליין (c)



 ציורי תנ"ך/ קין והבל  וקורבנותיהם/ ציירה: אהובה קליין (c)


                      ציורי  תנ"ך/ הבל רועה צאן וקין עובד  אדמה/ ציירה: אהובה קליין (c)



            ציורי תנ"ך/ "וַיֹּאמֶר, מֶה עָשִׂיתָ; קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ, צֹועֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה"




           


ציור מתוך ההפטרה/לְהוֹצִיא מִמַּסְגֵּר אַסִּיר, מִבֵּית כֶּלֶא יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ"/ ציירה: אהובה קליין (c)


        ציור מההפטרה: [ישעיהו מ"ב] שירו לה' שיר חדש חדש/ ציירה: אהובה קליין (c)

ציור מתוך ההפטרה/לְהוֹצִיא מִמַּסְגֵּר אַסִּיר, מִבֵּית כֶּלֶא יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ"/ ציירה: אהובה קליין (c)

פרשת בראשית היא הראשונה הפותחת את חומש בראשית - הראשון   מתוך  חמישה חומשי התורה.

ספר זה – נקרא גם בשם ספר הישר - על שם אבותינו: אברהם יצחק ויעקב שנקראו: ישרים כמו שכתוב: "תמות נפשי מות ישרים" ומדוע אפילו בלעם קרא לאבותינו בשם ישרים כפי שמתבטא בשירת "האזינו"- "הצור תמים  פועלו... צדיק וישר הוא" ?

התשובה , כי התורה באה לתת צידוק הדין של ה' על חורבן בית שני, לפי שבאותה  תקופה היו הרבה צדיקים וגדולי תורה, אך לא היו ישרים, הם  פעלו מתוך שנאת חינם ודבר זה אינו נסבל אצל הקב"ה, השואף לאהבת חינם בין הבריות , לכן נחרב המקדש  השני.

לעומתם אבותינו: אברהם, יצחק ויעקב היו ישרים בנוסף על היותם אוהבי ה' וגם צדיקים, הם היו אוהבי בריות והתייחסו אליהם בכבוד כולל אל עובדי אלילים גויים ואומות העולם, כדוגמת: אברהם אבינו שהתפלל על אנשי סדום ועמורה ,למרות שלא אהב את התנהגותם ומעשיהם, לכן נקרא  ספר בראשית שהוא ספר הבריאה - ספר הישר  משום מעשה אבותינו [על פי העמק דבר]

בתחילת הפרשה אנו קוראים על סדר בריאת העולם כפי שכתוב:

" בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ.  וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל־פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל־פְּנֵי הַמָּיִם.  וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי ־ אוֹר.  וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר, כִּי ־ טוֹב; וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ.  וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה; וַיְהִי ־ עֶרֶב וַיְהִי ־ בֹקֶר, יוֹם אֶחָד. 

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם, וִיהִי מַבְדִּיל, בֵּין מַיִם לָמָיִם.  וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת ־ הָרָקִיעַ, וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ, וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ; וַיְהִי ־ כֵן.  וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָרָקִיעַ, שָׁמָיִם; וַיְהִי ־ עֶרֶב וַיְהִי ־ בֹקֶר, יוֹם שֵׁנִי" [בראשית, א', א'- ח'].

בהמשך אחד הנושאים בפרשה: רצח  הבל על ידי קין. כנאמר:  "וַיֹּאמֶר קַיִן, אֶל הֶבֶל אָחִיו; וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ". [בראשית ד', ח']

בהפטרה אנו קוראים מתוך ספר ישעיהו את דברי הנביא,

להלן קטע מדבריו: "כֹּה אָמַר הָאֵל יְהוָה, בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם וְנוֹטֵיהֶם, רֹקַע הָאָרֶץ, וְצֶאֱצָאֶיהָ; נֹתֵן נְשָׁמָה לָעָם עָלֶיהָ, וְרוּחַ לַהֹלְכִים בָּהּ.  אֲנִי יְהוָה קְרָאתִיךָ בְצֶדֶק, וְאַחְזֵק בְּיָדֶךָ; וְאֶצָּרְךָ, וְאֶתֶּנְךָ לִבְרִית עָם--לְאוֹר גּוֹיִם.  לִפְקֹחַ, עֵינַיִם עִוְרוֹת; לְהוֹצִיא מִמַּסְגֵּר אַסִּיר, מִבֵּית כֶּלֶא יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ. אֲנִי יְהוָה, הוּא שְׁמִי; וּכְבוֹדִי לְאַחֵר לֹא אֶתֵּן, וּתְהִלָּתִי לַפְּסִילִים.  הָרִאשֹׁנוֹת, הִנֵּה בָאוּ; וַחֲדָשׁוֹת אֲנִי מַגִּיד, בְּטֶרֶם תִּצְמַחְנָה אַשְׁמִיעַ אֶתְכֶם".

 [ישעיהו מ"ב, ה'- י']

השאלות הן:

א] מאין לומדים כי ישנה חשיבות גדולה לכוח הדיבור?

ב] מה אמר קין להבל בהיותם בשדה?

ג] מאין כי רק אלוקים יכול להוציא אסיר לחופשי?

תשובות.

החשיבות הגדולה של כוח הדיבור אצל האדם.

במסכת אבות נאמר: "בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת נִבְרָא הָעוֹלָם. וּמַה תַּלְמוּד לוֹמַר? וַהֲלֹא בְּמַאֲמָר אֶחָד יָכוֹל לְהִבָּרְאוֹת! אֶלָּא לְהִפָּרַע מִן הָרְשָׁעִים,

שֶׁמְּאַבְּדִין אֶת הָעוֹלָם שֶׁנִּבְרָא בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת;

וְלִתֵּן שָׂכָר טוֹב לַצַּדִּיקִים,

שֶׁמְּקַייְּמִין אֶת הָעוֹלָם שֶׁנִּבְרָא בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת"

רש"י שואל: העולם היה יכול להיברא במאמר אחד-? והכוונה שה' ברא את העולם באמצעות הדיבור ומדוע נברא בעשרה מאמרות?

תשובתו: בתחילת הפרשה נאמר תשע פעמים: " וַיֹּאמֶר" ואילו המילה :"בראשית: גם נחשבת –למאמר, לפי שנאמר:

"בִּדְבַר יְהוָה, שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ"[תהלים ל"ג, ו'] ה' ברא את כל הבריאה בדיבור, מכאן שהרשעים מאבדים את העולם  הזה שנברא בעשרה מאמרות - על ידי רוע מעשיהם ומידת הדין עתידה  להיפרע מהם ואילו הצדיקים יקבלו שכר טוב על מעשיהם הטובים בעולם – שנברא בעשרה מאמרות.

מכאן נלמד - כי אדם חייב לחסום את פיו שמא יעסוק בלשון הרע – או בקללות והעלבות את הזולת-ומהדיבור השלילי מגיעים ,חלילה למעשים נוראים!

הדיבור של קין והשפעתו הרעה על מעשיו.

נאמר: "וַיֹּאמֶר קַיִן, אֶל הֶבֶל אָחִיו; וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה"

אך לא כתוב מה אמר קין להבל?

רש"י עונה: נכנס אתו בדברי ריב כהכנה להריגתו.

האגדה מספרת: ביום ארבע עשר בניסן, אמר האדם הראשון : בליל זה עתידים ישראל להקריב קורבנות פסחים בבית המקדש בירושלים ויגרמו שמחה לה', לכן בניי: הקריבו גם אתם לה' קורבנות כדי שתהיו מקובלים לפניו.

הם חיפשו ומצאו ללכת אל הר המוריה. מקום שם עתידה להיבנות ירושלים ושם עתיד לעמוד המזבח בבית הבחירה.

הבל הביא ממיטב בכורות צאנו ואילו קין ערך תחילה משתה לעצמו ומהשארית של הסעודה הביא- שיבולים שנקלו על זרע פשתן- שהם פסולת ,בזמן שה' קיבל את מנחת הבל- את מנחת קין  ה' לא קיבל.

הדבר גרם לקין לקנאה – ניגש אל הבל ועמר לו: "הבה נחלק בינינו את העולם" מאחר והייתה הסכמה מצד הבל, לקח קין את האדמה לעובדה. ולהבל נתן את כל הצאן והבקר, אך הזהירו שלא ייגש לשטח שלו, קין עבד את האדמה והבל היה רועה את הצאן בשדה. התחיל קין לריב עם הבל ואמר לו: "ברח אחי עוף אל השמים  כי אין לך ולצאן מקום על  הארץ. אדמה זו שעתה עומד עליה עם הצאן - שייכת  לי !

ומי  נתן לך רשות וגם לצאנך לדרוך עליה והצמר שאתה לובש   שייך לי! הסר את בגד הצמר מעליך. וכך הריב הלך והתחזק עד שהבל ברח  וקין רדף אחריו,,, לבסוף קין רצח את הבל.

ניתן לראות- כי הכול החל  בדיבור ומשם זה הגיע לרצח!

על זה נאמר: "שֹׁמֵר פִּיו וּלְשׁוֹנוֹ שֹׁמֵר מִצָּרוֹת נַפְשׁו"ֹ.[משלי, כ"א, כ"ג]

רק אלוקים יכול להוציא את האסירים לחופשי.

על פי הפרשה אנחנו לומדים  כי רק הקב"ה שברא את כל העולם הוא שולט על  כל הבריאה -על פני  כל תבל, על היום ועל הלילה ועל כל פרט ופרט ,אפילו הקטן ביותר שלא נראה לעין האדם.

לכן אומר ישעיהו הנביא:

"כֹּה אָמַר הָאֵל יְהוָה, בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם וְנוֹטֵיהֶם, רֹקַע הָאָרֶץ, וְצֶאֱצָאֶיהָ; נֹתֵן נְשָׁמָה לָעָם עָלֶיהָ, וְרוּחַ לַהֹלְכִים בָּהּ". 

בהמשך הוא אומר: "לְהוֹצִיא מִמַּסְגֵּר אַסִּיר, מִבֵּית כֶּלֶא יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ"

מכאן המסקנה: כי גם את האסיר ה' מוציא לחופשי  מבית האסורים- ואילו השופט עושה את רצון ה' בלבד!

לסיכום, לאור האמור לעיל, ניתן להסיק: כי גם החטופים שהשתחררו לאחרונה מהמנהרות - הדבר נעשה בשליטת אלוקים בלבד. ועל ידי שליחי ה'.. ולא בגלל ההפגנות בכבישים ושנאת חינם. ולא בעבור מילות גנאי ואיומים.

ההוכחה: בברכות השחר אנו מברכים: "ברוך אתה .ה'  ..מתיר אסורים",

יפים וחשובים דברי דוד המלך:לַיהוָה הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ".

בנוגע לכוח הדיבור – על פי חז"ל: חייב אדם לחשוב מה ברצונו להגיד- כי "ברית כרותה לשפתיים" המילים כה עוצמתיות -ההוכחה  שה' ברא את  העולם בעשרה מאמרות!


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

המתיר אסורים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

המתיר אסורים

שיר מאת: אהובה קליין ©

 מעשה בכמה אסירים

 על סבלם היו משוחחים

 תרו אחר אור באפלה

 האימה עליהם  נפלה.

 

 האחד על האדמה יושב

 על פתרון שחרור חושב

 השני מוחה בעצב  דמעה

 תר בכאב  אחר ישועה.

 

חברו  מעלה  זיכרונות

ימים טובים וחלומות

הייאוש גובר עליו

לרגע  עוצם עיניו.

 

לפתע  החל לוחש מילים

נזכר  באבותיו הקדושים

כי לה' היו  מתפללים

בעזרתו היו חיש נושעים.

 

 חיש הצטרפו האסירים

 לתפילות בבכי תמרורים

 לפתע ראו אות משמים

יוצאים לחופשי שמחים כפליים.

 הערה: השיר בהשראת  פרשת  בראשית וההפטרה: בישעיהו[ מ"ב]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר