יום רביעי, 13 באוגוסט 2025

פרשת עקב- צו השעה והמסר של ישעיהו הנביא-! מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת עקב- צו השעה והמסר של  ישעיהו הנביא-!

 מאמר מאת: אהובה קליין

יצירותיי לפרשה ולהפטרה:



ציורי תנ"ך/ ציון הנמשלת לאישה החוששת כי ה'  שכח אותה/ ציירה: אהובה קליין (c)

ציור מתוך ההפטרה[ישעיהו מ"ט]




ציורי תנ"ך/ ברכת הארץ, הדגן והתירוש / ציירה: אהובה קליין (c)


" וַאֲהֵבְךָ, וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ; וּבֵרַךְ פְּרִי-בִטְנְךָ וּפְרִי-אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ, שְׁגַר-אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ".דברים ז',י"ג


ציורי תנ"ך/  אֶ֕רֶץ אֲשֶׁר ־יְהוָ֥ה אֱלֹוקיךָ דֹּרֵ֣שׁ אֹתָ֑הּ תָּמִ֗יד/ ציירה: אהובה קליין (c)


 

ציורי תנ"ך/ החיסון הרוחני כנגד  כל חולי [כולל- מגפה]/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ משה מפסל את הלוחות השניים/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ "והיה עקב תשמעון את המשפטים...." / ציירה: אהובה קליין(c)



ציורי תנ"ך/ הכניסה לארץ הטובה/ ציירה: אהובה קליין(c)



ציורי תנ"ך/ הארץ הטובה/ ציירה: אהובה קליין (c)





 ציורי תנ"ך/ "וּבֵרַךְ פְּרִי-בִטְנְךָ וּפְרִי-אַדְמָתֶךָ" / ציירה: אהובה קליין (c)


 ציורי תנ"ך/ משה מפסל את הלוחות השניים/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ "והיה עקב תשמעון את המשפטים...."/ ציירה: אהובה קליין(c)




ציורי תנ"ך/ ארץ עיינות ונחלים/ ציירה: אהובה קליין (c)





ציורי תנ"ך/ "ברוך תהיה"/ ציירה: אהובה קליין (c)


 ציורי תנ"ך/ "ארץ נתנה יבולה"/ ציירה: אהובה קליין (c)


 

 ציורי תנ"ך/ "ואספת דגנך.." -יבול הארץ/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ קריעת ים סוף/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]

 
ציורי תנ"ך/ איסוף המן במדבר/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ "השמר לך פן תשכח את ה' אשר הוציאך..."/ ציירה: אהובה קליין (c) 



ציורי תנ"ך/ "לא תירא מהם" / ציירה: אהובה קליין (c)





ציורי תנ"ך/ חזון ישעיהו:"שאי סביב עינייך וראי כולם נקבצו באו- לך"/ציירה: אהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ הנחמה בציון על פי חזון ישעיהו/ ציירה: אהובה קליין (c)- ציור להפטרת פרשת עקב.


" כי ניחם ה' ציון ניחם חרבותיה ןישם מדברה כעדן וערבתה כגן ה' ששון ושמחה ימצא בה וקול זמרה"



ציורי תנ"ך/ יום הגאולה- מלכים משתחווים אפיים/ ציירה: אהובה קליין (c)

"וְהָיוּ מְלָכִים אֹמְנַיִךְ, וְשָׂרוֹתֵיהֶם מֵינִיקֹתַיִךְ--אַפַּיִם אֶרֶץ יִשְׁתַּחֲווּ לָךְ, וַעֲפַר רַגְלַיִךְ יְלַחֵכוּ; וְיָדַעַתְּ כִּי-אֲנִי יְהוָה, אֲשֶׁר לֹא-יֵבֹשׁוּ קֹוָי". 

ציור מתוך ההפטרה: [ישעיהו מ"ט, כ"ג]



ציורי תנ"ך/ ציון ככלה/ ציירה: אהובה קליין (c)

"כָּעֲדִי תִלְבָּשִׁי, וּתְקַשְּׁרִים, כַּכַּלָּה".  [ישעיהו מ"ט, י"ח]


ציור מתוך ההפטרה: "שְׂאִי-סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי, כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ-לָךְ"

ציירה: אהובה קליין (c)[ישעיהו מ"ט, י"ח]


פרשת עקב פותחת בפסוקים:  "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם--וְשָׁמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ, אֶת ־ הַבְּרִית וְאֶת ההַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ.  י וַאֲהֵבְךָ, וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ; וּבֵרַךְ פְּרִי בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ, שְׁגַר ־אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ.  בָּרוּךְ תִּהְיֶה, מִכָּל הָעַמִּים:  לֹא יִהְיֶה בְךָ עָקָר וַעֲקָרָה, וּבִבְהֶמְתֶּךָ.  וְהֵסִיר יְהוָה מִמְּךָ, כָּל חֹלִי; וְכָל ־ מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ, לֹא יְשִׂימָם בָּךְ, וּנְתָנָם, בְּכָל שֹׂנְאֶיךָ.  וְאָכַלְתָּ אֶת כָּל  הָעַמִּים, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ—לֹא תָחוֹס עֵינְךָ, עֲלֵיהֶם; וְלֹא תַעֲבֹד אֶת אֱלֹהֵיהֶם, כִּי מוֹקֵשׁ הוּא לָךְ".  [דברים ז', י"ב- י"ז]

ההפטרה : דברי ישעיהו הנביא:[פרק: מ"ט, י"ד- נ"א, פסוק: ד' ]

"וַתֹּאמֶר צִיּוֹן, עֲזָבַנִי יְהוָה; וַאדֹנָי, שְׁכֵחָנִי.  הֲתִשְׁכַּח אִשָּׁה עוּלָהּ, מֵרַחֵם בֶּן בִּטְנָהּ; גַּם אֵלֶּה תִשְׁכַּחְנָה, וְאָנֹכִי לֹא אֶשְׁכָּחֵךְ. הֵן עַל כַּפַּיִם, חַקֹּתִיךְ; חוֹמֹתַיִךְ נֶגְדִּי, תָּמִיד. מִהֲרוּ, בָּנָיִךְ; מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִיבַיִךְ, מִמֵּךְ יֵצֵאוּ שְׂאִי סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי, כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ; חַי אָנִי נְאֻם יְהוָה, כִּי כֻלָּם כָּעֲדִי תִלְבָּשִׁי, וּתְקַשְּׁרִים, כַּכַּלָּה". [ישעיהו כ"ט, י"ד- י"ט]

השאלות הן:

א] מהו צו השעה לעם ישראל בתקופה מלחמה ?

ב] מה מבשר ישעיהו הנביא לעם ישראל?

תשובות.

צו השעה לעם ישראל  בימים אלה ממש.

המילה "עקב" מופיעה  לראשונה לאחר  עקדת יצחק ומשמעותה תמורה.

כך נאמר לאברהם: "וַיֹּאמֶר, בִּי נִשְׁבַּעְתִּי נְאֻם ־ יְהוָה:  כִּי, יַעַן אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת־ הַדָּבָר הַזֶּה, וְלֹא חָשַׂכְתָּ, אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידֶךָ.  כִּי בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ, וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם, וְכַחוֹל, אֲשֶׁר עַל  שְׂפַת הַיָּם; וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ, אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו.  וְהִתְבָּרְכוּ בְזַרְעֲךָ, כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ, עֵקֶב, אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ בְּקֹלִי".[בראשית כ"ב, ט"ז- י"ט]

כאן הקב"ה  מודיע לעם ישראל: אם תקיימו את חוקות התורה- הרי אתם תתברכו ותזכו  מהשפע הרב שמובטח לכם  כלומר: כל הדברים הטובים והמשמחים שתיהנו מהם- יהיו בעבור  התמורה שאני מבטיח לכם על קיום המצוות,

כמו שכתוב:

"וְאָכַלְתָּ אֶת כָּל הָעַמִּים, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ":

דוד המלך אומר:  "מִצְוַת יְהוָה בָּרָה, מְאִירַת עֵינָיִם.

יִרְאַת יְהוָה, טְהוֹרָה--עוֹמֶדֶת לָעַד:    מִשְׁפְּטֵי  יְהוָה אֱמֶת; צָדְקוּ יַחְדָּו.

הַנֶּחֱמָדִים--מִזָּהָב, וּמִפַּז רָב;  וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ, וְנֹפֶת צוּפִים".

 [תהלים פרק י"ט, ט'- י"ב]

במילים אלה מקדים דוד המלך  את יראת האדם מה' ומשבח את מצוות ה' שהם אמת ויקרים מפז ומזהב עבור היהודי  המקיים אותן.

הוא  גם מדגיש: כי  ארץ ישראל ניתנת לעם היהודי בעבור קיום המצוות:

"וַיִּתֵּן לָהֶם, אַרְצוֹת גּוֹיִם;    וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ. בַּעֲבוּר, יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו     וְתוֹרֹתָיו יִנְצֹרוּ הַלְלוּ־יָהּ."[תהלים  ק"ה, מ"ד- מ"ה]

עלינו  לזכור את נוכחות ה' התמידית  כאן בארצנו-כפי שנאמר::

"וְהָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר אַתֶּ֜ם עֹֽבְרִ֥ים שָׁ֨מָּה֙ לְרִשְׁתָּ֔הּ אֶ֥רֶץ הָרִ֖ים וּבְקָעֹ֑ת לִמְטַ֥ר הַשָּׁמַ֖יִם תִּשְׁתֶּה ־מָּֽיִם׃ אֶ֕רֶץ אֲשֶׁר ־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ דֹּרֵ֣שׁ אֹתָ֑הּ תָּמִ֗יד עֵינֵ֨י יְהוָ֤ה אֱלֹהֶ֨יךָ֙ בָּ֔הּ מֵֽרֵשִׁית֙ הַשָּׁנָ֔ה וְעַ֖ד אַֽחֲרִ֥ית שָׁנָֽה"׃[להלן, י"א, י"א]

בפרשתנו  התורה מפרטת  גם את כל הרע, אם חלילה  לא נקיים את דברי התורה- מתוך שכחת ה' והמחשבה – כי אנחנו יכולים  לסמוך רק על עצמנו!

"וְאָמַרְתָּ, בִּלְבָבֶךָ:  כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי, עָשָׂה לִי אֶת־ הַחַיִל הַזֶּה.  וְזָכַרְתָּ, אֶת יְהוָה  אֱלֹהֶיךָ--כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ, לַעֲשׂוֹת חָיִל: לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר ־נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ, כַּיּוֹם הַזֶּה". דברים ח', י"ז- י"ח ]

ה"נתיבות  שלום" מסביר: כל ומה שה' מבטיח  עבור קיום המצוות- אין זה שכר כלל, אלא סימן ואות שעם ישראל קיים את  המצוות בתכלית השלמות!

לעניות דעתי, לרגל גל האנטישמיות  הבוער בעולם ולאור הדרישה  מההנהגה והעם שלנו להעניק מדינה   לאויב, חייב כל נואם יהודי שלנו  בכנסת ישראל ,או בתקשורת המקומית- או   בחו"ל: להיות מצויד  עם ספר התנ"ך. לצטט פסוקים מתוך ספר  קדוש זה - המציינים את הבטחת הארץ רק לעם היהודי. וזאת מפני שרוב האויבים יודעים ומכירים את התנ"ך המתורגם לשבעים שפות-ומכבדים אותו  ! ברגע שנקרא פסוקים מתוך ספר הספרים הם

יתחילו להשתומם – ויגיעו להכרה : כי עם ישראל  אינו מוותר על מולדתו כלל ! והוא נחוש לעמוד על העקרונות של הבטחת הארץ  השייך רק  לעם שלו.

אך יש גם אזהרה לכולנו:

לֹא תָחוֹס עֵינְךָ, עֲלֵיהֶם; וְלֹא תַעֲבֹד אֶת אֱלֹהֵיהֶם, כִּי מוֹקֵשׁ הוּא לָךְ".

אסור לרחם על אויב אכזר לא להדמות לו בדרכיו  - כי אם לא נתייחס  לצווי זה מפי אלוקים: הם יהוו לנו מוקש וכישלון!

עלינו לשנן לעצמנו - כי התורה , ארץ ישראל ועם ישראל - אחד הם!

המסר של ישעיהו הנביא:

"הֲתִשְׁכַּח אִשָּׁה עוּלָהּ, מֵרַחֵם בֶּן בִּטְנָהּ; גַּם אֵלֶּה תִשְׁכַּחְנָה, וְאָנֹכִי לֹא אֶשְׁכָּחֵךְ".

בניגוד לחשש של ה' מהשכחה בקרב עם ישראל את  התורה הקדושה, ומעמד הר סיני,- וההתעלמות מהעובדה  של הנוכחות התמידית של ה' בארץ ישראל- הרי אלוקים אינו שוכח לעולם את בניו ואת הבטחותיו :

בראש ההפטרה הוא מציין את דברי ציון –המופיעה  כאישה  הסבורה כי ה' שכח אותה ונטש  אותה, אך זוהי טעות!

הנביא מדמיין אותה לאישה שננטשה   על ידי בעלה ושכח אותה.

ציון היא: ירושלים - ארץ ישראל, וגם כנסת ישראל.

אך אלוקים סותר את מחשבתה ועונה לה: האם יתכן שאישה תשכח את תינוקה? וזוהי שאלה רטורית! הרי ברור שאישה איננה שוכחת את תינוקה - וציון חביבה על ה' כתינוק האהוב  על אמו.

האם יתכן שאישה תיטוש את בנה ולא תתמלא רחמים עליו?

לא רק שאלוקים אינו שוכח את עם ישראל- אלא  הם ישובו ארצה-אותם  בני ציון הגולים.

הקב"ה יוציא מהארץ את "מהרסייך ומחרביך" בראותם –שכל בני ה'  ממהרים לשוב לארץ מולדתם.

כי הגאולה, בע"ה - בוא תבוא ,אלוקים עתיד ,כביכול, להרים את דגלו כשר צבא הפוקד על חייליו לבוא - והגויים האלה  יגיעו אל ציון אשר יסייעו ליהודים לצאת מהגלות ולהגיע לארץ המובטחת. והעמים יישאו את הבנים של ישראל בחוצן - בקפלי הבד של מלבושיהם. ואת הבנות על הכתפיים. ומלכי הגויים ישמשו כאומנים ויטפלו בבנים - כאומנים המטפלים בתינוקות.

לסיכום: לאור האמור לעיל: אלוקים מודיע לעם ישראל: כי אינו שוכח את בניו  לעולם, ואפילו מביט על ארץ ישראל יומם וליל- ומשגיח ,אך מנגד מזהיר  את עם ישראל  לא לשכוח את   התורה הקדושה ולקיים את  מצוותיה. וכך יזכו  להיות מבורכים ולחיות בארץ המובטחת .

לפי דברי ה"נתיבות שלום" מדובר בדור של עקבתא דמשיחא - אחת מהדורות האחרונים שנחלש בדרכו הרוחנית- אך מנגד- ממשיך להאמין באלוקים ויודע כי הגאולה- בע"ה עוד תגיע- ויפה הפסוק של הנביא: ישעיהו:

  "כִּי נִחַם יְהוָה צִיּוֹן, נִחַם כָּל חָרְבֹתֶיהָ, וַיָּשֶׂם מִדְבָּרָהּ כְּעֵדֶן, וְעַרְבָתָהּ כְּגַן יְהוָה; שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יִמָּצֵא בָהּ, תּוֹדָה וְקוֹל זִמְרָה".

  [ישעיהו , נ"א,]



*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

צִיּוֹן שׁוֹאֶלֶת שְׁאֵלוֹת/ שיר מאת: אהובה קליין

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

 

 

צִיּוֹן שׁוֹאֶלֶת שְׁאֵלוֹת

 שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

 אַט, אַט הָעֲרָפֶל מִתְפּוֹגֵג

 לֵב הַנָּבִיא יְשַׁעְיָהוּ מִתְמוֹגֵג

 נוֹשֵׂא  לָאֻמָּה מָשָׁל  פִּלְאִי

 נִמְשָׁל  זֹהַר כֹּה  אֲמִתִּי.

 

צִיּוֹן נִצֶּבֶת עִם  עוֹלְלָה

בְּשַׁעַר יְרוּשָׁלַיִם כֹּה אֻמְלָלָה

נִדְמֶה לָהּ כִּי בַּעֲלָהּ עֲזָבָהּ

שׁוֹאֶלֶת שְׁאֵלוֹת בְּחִיל וּרְעָדָה:

 

 

הַאִם עֲזַבְתָּנִי  אֱלוֹקִים אַדִּירִים

שְׁכַחְתַּנִי גַּלְמוּדָה בַּמַּחְשַׁכִּים?

אוֹחֶזֶת  בְּאַהֲבָה תִּינוֹקָהּ הַיָּפֶה

מְצַפָּה  לְאוֹרָהּ שִׂמְחָה –וּמַעֲנֶה.

 

לְפֶתַע מִשָּׁמַיִם  בּוֹקְעוֹת הַמִּלִּים

 מִלּוֹת נֶחָמָה – יְשׁוּעוֹת וְנִסִּים.

 הֲתִשְׁכַּח  אִישָּׁה עוּלָהּ מֵרַחֵם?

 ה' זוֹכֵר לָעַד - עַל בָּנָיו מְרַחֵם.

 

 שֶׁאִי סְבִיב עֵינַיִךְ צִיּוֹן

 אֵין זוֹ אַגָּדָה  אוֹ דִּמְיוֹן

 חִישׁ כֻּלָּם נִקְבְּצוּ אֵלַיִךְ

שָׂשׂוֹן וְזִמְּרָה יָאִירוּ פָּנַיִךְ!

 הֶעָרָה: הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת- פָּרָשַׁת עֵקֶב- וּנְבוּאַת יְשַׁעְיָהוּ

[פֶּרֶק מ"ט, י"ד- נ"א, ד']

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר