יום שלישי, 5 בנובמבר 2024

פרשת: לך-לך, מה בישר המלאך להגר- על עתיד ישמעאל?/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת לך- לך.- מה בישר המלאך להגר- על עתיד ישמעאל?

 מאמר מאת: אהובה  קליין.

יצירותיי לפרשה:


ציורי תנ"ך/ ציווי ה' לאברהם ללכת לכנען/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך / הולדת ישמעאל/ ציירה: אהובה קליין (c)





ציורי תנ"ך/ ציווי ה' לאברהם ללכת לכנען/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ אברהם ופמלייתו עולים לכנען בציווי ה'/ ציירה: אהובה קליין (c}


ציורי  תנ"ך/ אברהם מפיץ אמונה בה'- במדבר/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ הקב"ה מצווה את אברהם להשקיף- צפונה ונגבה וקדמה וימה/ ציירה: אהובה קליין (c)

ציורי  תנ"ך/ אברהם ושרה  יורדים  למצרים / ציירה : אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ אברהם ופמלייתו  שבים ממצרים  לארץ /ציירה: אהובה קליין (c) 

[שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ אברהם מיישב את הסכסוך בין רועי אברהם לרועי לוט/ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירה(c)


ציורי תנ"ך/ לוט משקיף על סדום/ ציירה: אהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/מלכי-צדק מוציא לחם ויין לאברהם/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ הבטחת הארץ לאברהם ולזרעו/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ הבטחת הבנים  לאברהם/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ הגר בבית אברהם ושרה/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ הגר וישמעאל במדבר/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]




ציורי תנ"ך/ הגר מתפללת במדבר/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ "אב המון גויים/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ "אל תירא כי עימך אני"/ציירה: אהובה קליין (c)

[מתוך ישעיהו  מ']


בפרשה זו התורה מתארת את  הגר והולדת בנה – ישמעאל : הכול  החל מהרגע ששרה הביאה את הגר אל אברהם  - כדברי הכתוב:  "וְשָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם, לֹא יָלְדָה לוֹ; וְלָהּ שִׁפְחָה מִצְרִית, וּשְׁמָהּ הָגָר וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל-אַבְרָם, הִנֵּה-נָא עֲצָרַנִי יְהוָה מִלֶּדֶת--בֹּא-נָא אֶל-שִׁפְחָתִי, אוּלַי אִבָּנֶה מִמֶּנָּה; וַיִּשְׁמַע אַבְרָם, לְקוֹל שָׂרָי. וַתִּיקַּח שָׂרַי אֵשֶׁת-אַבְרָם, אֶת-הָגָר הַמִּצְרִית שִׁפְחָתָהּ, מִקֵּץ עֶשֶׂר שָׁנִים, לְשֶׁבֶת אַבְרָם בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַתִּיתֵּן אֹתָהּ לְאַבְרָם אִישָׁהּ, לוֹ לְאִשָּׁה". [בראשית  ט"ז, א- ד]

השאלות הן:

א] מדוע שרה הביאה את הגר  לאברהם דווקא בתום עשר שנים,  מאז ישיבתם בכנען?

ב] מה הייתה הסיבה ששרה גירשה את הגר ?

ג] מה בישר  המלאך להגר?

תשובות

שרה מביאה את הגר אל אברהם.

נאמר:" וְשָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם, לֹא יָלְדָה לוֹ; וְלָהּ שִׁפְחָה מִצְרִית, וּשְׁמָהּ הָגָר" [להלן:  ט"ז, א'].

רש"י מסביר: הגר הייתה שפחה מצרית - בת פרעה  - מלך מצרים וכיצד נעשתה שפחה לשרה? התשובה לכך: כאשר ראה פרעה את הנסים שנעשו  לשרה כשנלקחה לביתו - בעת שאברהם ירד למצרים  עם שרה - מפאת הרעב בארץ – החליט פרעה כי הדבר יהיה לטובת בתו: כפי שנאמר:

"וַיִּרְאוּ אֹתָהּ שָׂרֵי פַרְעֹה, וַיְהַלְלוּ אֹתָהּ אֶל-פַּרְעֹה; וַתֻּקַּח הָאִישָּׁה, בֵּית פַּרְעֹה.  וּלְאַבְרָם הֵיטִיב, בַּעֲבוּרָהּ; וַיְהִי-לוֹ צֹאן-וּבָקָר, וַחֲמֹרִים, וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת, וַאֲתֹנֹת וּגְמַלִּים.  וַיְנַגַּע יְהוָה אֶת-פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים, וְאֶת-בֵּיתוֹ, עַל-דְּבַר שָׂרַי, אֵשֶׁת אַבְרָם". [לעיל, י"ב, ט"ו- ט"ז]

פרעה אמר בליבו : מוטב  לו שתהא בתו אפילו שפחה בבית זה של אברהם ושרה ולא גבירה ובעלת בית  מכובדת בבית אחר. כך התורה מתארת את החלטת  שרה להביא לאברהם את הגר לאישה:

"וַתִּקַּח שָׂרַי אֵשֶׁת-אַבְרָם, אֶת-הָגָר הַמִּצְרִית שִׁפְחָתָהּ, מִקֵּץ עֶשֶׂר שָׁנִים, לְשֶׁבֶת אַבְרָם בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַתִּתֵּן אֹתָהּ לְאַבְרָם אִישָׁהּ, לוֹ לאִשָּׁה". [בראשית  ט"ז, ג'- ד']

רש"י מסביר: כל מקום בתורה ששם נאמר :'לקיחה' באדם , אין הכוונה ללקיחה בידיים - כלקיחת מטלטלים, אלא - לקיחה בדברים –בשכנוע - באמצעות מילים  יפות - כך לקחה שרה את הגר בדברי ריצוי שאמרה:  אשרייך שזכית להידבק בגוף קדוש כזה. את זאת עשתה שרה בתום חלוף עשר שנים  שהייתה נשואה  לאברהם ועדיין לא ילדה בנים. מהטעם שהמועד הזה- הוא זמן שקבעו חכמים  - לאישה ששהתה עשר שנים ולא ילדה לבעלה - הוא חייב לישא  אישה אחרת. כדי לקיים מצוות פריה ורביה.

אך עשר השנים האלה אינן נמנות מהיום שנשא אברהם את שרה באור כשדים, אלא רק משנכנסו לארץ כנען - ועדיין לא ילדה. כוונת הכתוב ללמדנו: שאין ישיבה מחוץ לגבולות הארץ כלולה במניין - לכן כל זמן השהות מחוץ לגבולות כנען - ששרה ואברהם גרו שם - אינו נחשב ששהתה ולא ילדה לו כדי לחייב את אברהם לישא אישה אחרת. [מסכת יבמות ס"ד] וזאת שבשנים הללו עדיין לא הובטח  לאברהם בנים. שעדיין אלוקים לא הבטיח לו את ההבטחה: "וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל..."[ שם י"ב, ב'] אלא עד שיגיע לארץ ישראל.

רש"י  מסביר: הייתה עוד סיבה להבאת הגר לבית  שרה :כי שרה  חשבה  שבזכות צער- שתכניס לביתה את  צרתה [ כי שתי נשים הנשואות לאיש אחד - קרויות: 'צרות' זו לזו]  אולי גם היא  תהיה בהריון.

שרה מגרשת את הגר:

על פי רש"י: כיון שראתה הגר שהיא בהריון היא התחילה לזלזל  בצדקתה  של שרה - התחילה לחשוד בה שאומנם כלפי חוץ היא נראית צדקת ,אבל למעשה אינה צדקת. ההוכחה שגם אחרי שנים רבות עם אברהם, שרה לא התעברה ואילו הגר – התעברה  מיד.

בעקבות זאת  שרה מבקשת מאברהם - לגרש את אמתה המצרית! ענה לה אברהם :

",,,,,הִנֵּה שִׁפְחָתֵךְ בְּיָדֵךְ--עֲשִׂי-לָהּ, הַטּוֹב בְּעֵינָיִךְ; וַתְּעַנֶּהָ שָׂרַי, וַתִּבְרַח מִפָּנֶיהָ" [לעיל ט"ז, ו']

אכן היא בורחת מפני שרה למדבר - לפי ששרה מעבידה אותה קשה ובנוסף  הגר הפילה את  עוברה - לפי ששרה נתנה  בה עין הרע -בדרך פוגש אותה מלאך ופונה אליה בשמה ושואל: להיכן פניה מועדות ותשובתה:  כי בורחת היא מפני שרה .

בשורת המלאך להגר ולידת ישמעאל ואופיו .

המלאך מצווה  על הגר לשוב אל שרה :" וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, שׁוּבִי אֶל-גְּבִרְתֵּךְ, וְהִתְעַנִּי, תַּחַת יָדֶיהָ. וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֵךְ, וְלֹא יִסָּפֵר, מֵרֹב.  וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ יְהוָה, הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן, וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל, כִּי-שָׁמַע יְהוָה .... [לעיל ,ט"ז, ט'- י"ג] 

המלאך מבשר להגר: כי כאשר תשוב אל  אברהם ושרה- היא תהיה שוב בהריון  ועליה לקרוא לבן שיולד בשם "ישמעאל"

להלן דוגמא דומה לכך שמלאך פונה אל אישה  ומבשר הריון  בתנ"ך: "כִּי הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן, וּמוֹרָה לֹא-יַעֲלֶה עַל-רֹאשׁוֹ--כִּי-נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר, מִן-הַבָּטֶן; וְהוּא, יָחֵל לְהוֹשִׁיעַ אֶת-יִשְׂרָאֵל--מִיַּד פְּלִשְׁתִּים". [שופטים י"ג, ה']

הכוונה  לאשת מנוח שמתבשרת על ידי  מלאך שתלד את שמשון הגיבור.

אך בניגוד לשמשון שעתיד להושיע את ישראל - הרי על ישמעאל המלאך מבשר את הנבואה:

"וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל, כִּי-שָׁמַע יְהוָה אֶל - עָנְיֵךְ.  וְהוּא יִהְיֶה, פֶּרֶא אָדָם--יָדוֹ בַכֹּל, וְיַד כֹּל בּוֹ; וְעַל-פְּנֵי כָל-אֶחָיו, יִשְׁכֹּן".[להלן ט"ז, י"ב]

רש"י מסביר: "פֶּרֶא אָדָם"- "פֶּרֶא"- הוא שמו של חמור הבר הגדל במדבריות. ומכאן לומדים את המשמעות של פרא אדם שהוא כינוי  לאדם שאינו גר בישוב כדרך העולם, אלא אוהב להסתובב במדבריות לצוד חיות. הדבר הזה כמובן מתגשם, כנאמר:

"וַיְהִי אֱלֹהִים אֶת-הַנַּעַר, וַיִּגְדָּל; וַיֵּשֶׁב, בַּמִּדְבָּר, וַיְהִי, רֹבֶה קַשָּׁת. וַיֵּשֶׁב, בְּמִדְבַּר פָּארָן" [להלן , כ"א, כ'-כ"א]

הכתוב מתאר את ישמעאל במילים:" יָדוֹ בַכֹּל" הפירוש:

על פי רש"י: ידו של ישמעאל פוגעת בכולם – שיהיה ליסטים יושב במדבר ושודד את העוברים בו.

"וְיַד כֹּל בּוֹ"; ידיהם של הבריות יפגעו בו - לפי שעולם יהיו שונאים את ישמעאל ומתגרים בו - מתקוטטים ונלחמים בו.

נאמר:" וְעַל-פְּנֵי כָל-אֶחָיו, יִשְׁכֹּן"-זוהי ברכת ריבוי - לפי שזרעו יהיה כה גדול ורב עד שבכל מקום שישכנו אחיהם ישכנו אף הם.

"חיזקוני" מפרש: את המשמעות של: "פֶּרֶא אָדָם"- הולך עם סחורתו עד  מרחקים במקום שאין מכירים אותו כמו שמסופר:

"וַיֵּשְׁבוּ, לֶאֱכָל-לֶחֶם, וַיִּשְׂאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ, וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים בָּאָה מִגִּלְעָד; וּגְמַלֵּיהֶם נֹשְׂאִים, נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט--הוֹלְכִים, לְהוֹרִיד מִצְרָיְמָה". [להלן ,ל"ז, כ"ה] הכוונה לקבוצת הישמעאלים שהגיעו כשאחי יוסף השליכוהו לבור – הם קנו את יוסף וירדו אתו למצרים.

"חיזקוני" מסביר גם את המילים: "וְיַד כֹּל בּוֹ"; שהיה נושא משא ומתן על הסחורה שברשותו. ואילו המשמעות של המילים:" וְעַל-פְּנֵי כָל-אֶחָיו, יִשְׁכֹּן"- נחלותיו יתפשטו בין כל אחיו מרוב עושר.

מעניין לציין – כי כאשר הגר ילדה את בנה ,אברהם העניק  לו את השם:" יִשְׁמָעֵאל,"

רש"י מסיק  על כך: כי  לאברהם היה רוח הקודש - לפי שנתן את השם הזה לבנו, למרות שלא פגש בעצמו את המלאך!

הכתוב מציין: "וְאַבְרָם, בֶּן-שְׁמֹנִים שָׁנָה וְשֵׁשׁ שָׁנִים, בְּלֶדֶת-הָגָר אֶת-יִשְׁמָעֵאל, לְאַבְרָם"

ואכן לאיזה צורך הוזכר  גילו של אברהם ? התשובה: להודיע לשבחו של ישמעאל – כי היה בן  י"ג שנה כאשר נימול יחד עם  אברהם שהיה אז בן  תשעים ותשע שנים ,למרות שהיה כבר ילד בוגר הסכים שימולו אותו ולא עיכב!

לגבי עתידו של ישמעאל מסביר הזוהר הקדוש: על הזמן הזה שישמעאל  נולד בעולם ואחר כך נימול - על כך ה' הרחיק אותו מדבקות עליונה בה' ונתן להם חלק למטה בארץ ישראל, ובעבור שנימול עתידים בני ישמעאל לשלוט בארץ הקדושה כשהיא ריקה - בזמן שעם ישראל היה בגלות - כמו שהמילה שלהם ריקנית ללא שלמות ובכל זאת יעכבו את בני ישראל מלשוב למקומם עד שתכלה הזכות שלהם בארץ!

לסיכום, לאור האמור לעיל - ניתן לראות היום - כיצד מתנהל ישמעאל מול ישראל ודברי חז"ל קורמים עור וגידים  לנגד עיננו:

'למה נקרא שמו ישמעאל? שעתיד לשמוע הקדוש ברוך הוא באנקת העם ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות - בארץ באחרית הימים -לפיכך נקרא שמו ישמעאל'.

[מדרש פרקי דרבי אליעזר פרק לא]


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הולדת ישמעאל / שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

 

 

 הֻולֶּדֶת יִשְׁמָעֵאל

 שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

וַיְהִי הַיּוֹם שִׂמְחָה וְשָׂשׂוֹן

הַגָּר אוֹחֶזֶת בְּיִשְׁמָעֵאל הַקָּטֹן

סוֹף, סוֹף הִתְגַּשֵּׁם הַחֲלוֹם

מְצִיאוּת מְרוֹמֶמֶת וְלֹא דִּמְיוֹן.

 

אַבְרָהָם וְשָׂרָה בַּיִּלּוֹד מִתְבּוֹנְנִים

גִּיל וְעֶצֶב בְּעִרְבּוּבְיָה  מִכַּכָבִים

שָׂרָה מְדַמְייֶנֶת  הָרִים וּגְבָעוֹת

 זֶה הַקָּטָן - מַתְכּוֹן לְצָרוֹת.

 

הָגָר חָשָׁה תְּחוּשַׁת נִיצָּחוֹן

מְרַעֲנֶנֶת אַט-  בְּלִבָּהּ זִיכָּרוֹן

מַלְאַךְ צָחוֹר  אֵלֶיהָ נִגַּשׁ

פִּיו  מְבַשֵּׂר - לָהּ חָדָשׁ.

 

יָדֶיהָ לוֹפְתוֹת  אֶת  תִּינוֹקָהּ

לוֹ מַעֲנִיקָה אַהֲבָה וְחֶמְלָה

עָתִיד הוּא לְהִתְרַבּוֹת

לְהַצִּית אֵשׁ   וּמְרִיבוֹת.

 

יִשְׁמָעֵאל פֶּרֶא אָדָם

מֻכָּר לְכֻולָּם בָּעוֹלָם

אַבְרָהָם חוֹזֵה אַחֲרִית הַיָּמִים

ִישְׂרָאֵל  מִתְעַלִּים מְאִירִים כְּכוֹכָבִים.

 הֶעָרָה: הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת פָּרָשַׁת: לְךָ- לְךָ. חֻמַּשׁ בְּרֵאשִׁית.

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 30 באוקטובר 2024

פרשת נח - דור הפלגה - גורלם והמסקנות לעתיד ישראל? / מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת נח - דור הפלגה - גורלם והמסקנות לעתיד ישראל?

מאת: אהובה קליין

יצירותיי לפרשה:



דור הפלגה מתאחדים בהחלטה לבנות מגדל ועיר/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ דור הפלגה בונה עיר ומגדל/ ציירה: אהובה קליין (c)






ציורי תנ"ך אלוקים מפזר את דור הפלגה/ ציירה: אהובה קליין(c)









ציורי תנ"ך/ נח מוצא חן בעיני ה'/ ציירה: אהובה קליין(c)



ציורי תנ"ך/ נח בונה תיבה וליצני הדור לועגים לו/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ המבול/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ נח משלח את העורב/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ נח והיונה עם עלה הזית/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ נח ושלושת בניו/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ הבטחת ה' לנח/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/קשת בענן/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



 ציורי תנ"ך/ נח נוטע כרם/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ נח בכרם לוגם יין/ ציירה: אהובה קליין (c)


     

"וַיֹּאמֶר,   אָרוּר כְּנָעַן:  עֶבֶד עֲבָדִים, יִהְיֶה לְאֶחָיו"./ ציירה: אהובה קליין (c)

בפרשתנו אנחנו קוראים  על דור הפלגה שהחליטו  לבנות מגדל שראשו בשמים וכך התורה מתארת זאת :

"וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים.  וַיְהִי, בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם; וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.  וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים, וְנִשְׂרְפָה, לִשְׂרֵפָה; וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה, לְאָבֶן, וְהַחֵמָר, הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר.  וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם:  פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ.  וַיֵּרֶד יְהוָה, לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל, אֲשֶׁר בָּנוּ, בְּנֵי הָאָדָם.  וַיֹּאמֶר יְהוָה, הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם, וְזֶה, הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת; וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם, כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.  הָבָה, נֵרְדָה, וְנָבְלָה שָׁם, שְׂפָתָם--אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ, אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ.  וַיָּפֶץ יְהוָה אֹתָם מִשָּׁם, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ; וַיַּחְדְּלוּ, לִבְנֹת הָעִיר.  עַל-כֵּן קָרָא שְׁמָהּ, בָּבֶל, כִּי-שָׁם בָּלַל יְהוָה, שְׂפַת כָּל-הָאָרֶץ; וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְהוָה, עַל-פְּנֵי כָּל-הָאָרֶץ"  [בראשית י"א, א-י']

השאלות הן:

א] במה חטאו דור הפלגה ובמה נענשו?

ב] מדוע ירד ה'  להתבונן בדור הפלגה - הרי ה' מסוגל לראות מכל מקום?

תשובות.

חטאם של דור הפלגה ועונשם.

על פי ב"ר: שני פירושים:

א] הם תכננו - בעקבות  מחשבתם - כביכול  ה'  ברא  לו את העליונים ואילו להם – את התחתונים , לכן החליטו לבנות מגדל ובראשו  תכננו להציב עבודת כוכבים   ועליה חרב הנראית כאילו  היא נלחמת באלוקים.

ב] תנחומא מסביר :כי הם אמרו דברים חדים: שאחת לאלף ותרנ"ו שנים: הרקיע מתמוטט, [זו  התקופה מבריאת העולם ועד דור המבול] לכן רצו להקים מגדל תומך בשמים - אחד בצפון והשני בדרום ,אחד במערב ואחד בצד מזרח - המגדל שבנו היה בצד המזרחי ועל זה נאמר: " וַיְהִי, בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם"

למטרה זו מצאו בקעה שתכיל את כולם - זו הייתה בקעת שינער. חששם היה ממכה  שתבוא עליהם והם יתפזרו.

יש הסוברים: כי במעשה זה רואים את תחילת האנטישמיות, לפי שדור הפלגה התמרדו נגד אלוקי אברהם - היות ובחר בו ,הם טענו וראו בזה חוסר צדק, הם שאפו להעביר בחירה זו לעצמם.

ה"כלי יקר"  מסביר  את הפסוק: "וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים" : כל התנהגות של דור הפלגה – היא על דרך:  דברי חז"ל שאמרו: "כינוס לרשעים רע להם ורע לעולם. פיזור לרשעים טוב להם וטוב  לעולם ואילו אצל צדיקים הכול הפוך , הטעם לכך  : לפי שהרשעים כאשר מתכנסים - הם חושבים עצות רעות על אחרים , בנוסף יעשו ביניהם -  מחלוקות ,מריבות ושנאות - זאת הקנאה שיש בהם והיא ודאי לא לשם שמים , אלא חושבים על עצמם איך לעשות עבורם שֵׁם בארץ - ועיקר הסיבה לכך שכל אחד מהם יש לו תכלית חיצונית - המחלקת את ליבם זה מזה, האחד יתהווה  לעושר וכבוד והשני לרוב מאכל , האחד לפריצות וזה ירצה לעשות לעצמו שם  - להיות גבוה  מעל גבוה, מתוך כך המריבה ממשמשת ובאה  מהסיבה שאין להם מטרה אחת - אלא דרכים רבות ורעות.

כל אחד מתוך הקבוצה רוצה לשאוף להגיע במעלה גבוהה יותר מחברו , לכן עדיף לפזר  קבוצה זו וזה עדיף על הקיבוץ שלהם כפי שנאמר: "כִּ֤י הִנֵּ֪ה אֹֽיְבֶ֡יךָ ׀ יְֽהוָ֗ה    כִּֽי־הִנֵּ֣ה אֹֽיְבֶ֣יךָ יֹאבֵ֑דוּ יִ֝תְפָּֽרְד֗וּ  כָּל ־פֹּ֥עֲלֵי אָֽוֶן" [תהלים צ"ב, י']

כמו שנאמר: בַּלַּ֣ע אֲ֭דֹנָי פַּלַּ֣ג לְשׁוֹנָ֑ם    כִּֽי ־רָאִ֨יתִי חָמָ֖ס וְרִ֣יב בָּעִֽיר"׃[שם,, נ"ה, י']

לעומת הרשעים, הצדיקים כאשר מתכנסים יחדיו - התכלית  שלהם מאחדת אותם.

דוגמת הצדיקים המתאספים ללמוד יחדיו תורה כדברי דוד המלך:

"שָׁלוֹם רָב, לְאֹהֲבֵי תוֹרָתֶךָ;  וְאֵין-לָמוֹ מִכְשׁוֹל".[תהלים קי"ט, קס"ה]

דור הפלגה התאפיין בתחילה על  ידי שלכולם הייתה שפה אחת ודברים אחדים והיה שלום ביניהם , אך הם חששו שמא במשך הזמן כשיתרבו בארץ  - הם יאלצו להתפזר - מהטעם שלא תישא אותם הארץ להתיישב במקום אחד וכתוצאה מכך הם יגיעו למלחמות - כי  תמיד מלחמה מצויה בין יושבי מדינה זו למדינה אחרת.

הדבר הבולט ביותר של דור הפלגה היה שאמרו: "ְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם"- בכך התגלתה המזימה שלהם -  כוונתם הייתה שיתפרסם שמם בעולם וכולם יקראו בשמם  וגם  שאפו שכל אחד ישתרר על חברו ולהיות גדול ממנו ,כי כך דרכם של קבוצות שכול מטרתם לפרסם ולהגדיל שמם על כן החליט ה' לפזרם בעולם!

על ידי הפיזור שלהם בעולם - טוב יהיה להם וטוב לעולם-כי לעולם אין שלום בין אנשים שכל מטרתם לעשות שֵׁם לעצמם בארץ!

רז"ל סוברים  שאנשים אלה , בסופו של דבר  השכינה אינה חשובה אצלם , כי תחילה הם פעלו בארץ לעשות לעצמם שֵׁם ,אך בהמשך שאפו לחלוק על מלכות ה' כביכול ומכאן נלמד כמה רעה מידה זו שגרמה לחורבן שני בתי המקדש! ומעכבת את בניין הבית השלישי!

המצב הזה ימשך בתוכנו עד ה' יסיר מעלינו את הגאווה ונהיה עם עני  ונחסה בה' , ככתוב: "וְהִשְׁאַרְתִּי בְקִרְבֵּךְ, עַם עָנִי וָדָל; וְחָסוּ, בְּשֵׁם יְהוָה".[צפניה  ג', י"ב]

אלוקים יורד לראות את  העיר והמגדל שדור הפלגה הקים.

"וַיֵּרֶד יְהוָה, לִרְאֹות אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל, אֲשֶׁר בָּנוּ, בְּנֵי הָאָדָם". 

רש"י מסביר: אין ה' צריך לרדת כדי לראות מקרוב את הנעשה למטה  הכול גלוי  לפניו ,אלא התורה באה ללמד את הדיינים שלא ירשיעו את  הנידון ויחייבו אותו בדין, עד שיראו ויבינו את כל הפרטים לעומק [על פי מדרש תנחומא ]

שואל רשי": מדוע מודגש כי הי ירד לראות את העיר והמגדל  "אֲשֶׁר בָּנוּ, בְּנֵי הָאָדָם"? הרי ברור שהם היו בני אדם ולא  חמורים וגמלים? אלא רצה הכתוב להדגיש: שאנשים אלה היו בני האדם הראשון  והיו דומים לו בדעות שלהם , כשם שהאדם הראשון היה כפוי טובה כלפי ה' והאשים את אשתו שנתנה לו את הפרי באומרו: "הָאִישָּׁה אֲשֶׁר נָתַתָּ עִמָּדִי, הִוא נָתְנָה-לִּי מִן-הָעֵץ וָאֹכֵל" [בראשית ג/, י"ב] בדומה לכך גם בני דור הפלגה כפו בטובה ומרדו בה' שהביא להם את כל השפע והציל אותם מן המבול!

"נתיבות שלום " מסביר: כאשר דור הפלגה התיישבו ב שנער הם היו אנשים בעלי נפש רעה וכאשר הם יושבים יחדיו כוח הרע שבהם מתחזק. כי האחדות מכפילה את  כוח הרע לממדים גדולים.

ולכן ה' ירד–לראות את תכונות הנפש  מקרוב שהן , היו רעות  ולכן הייתה דעת עליון לבלבל שפתם ולפזרם  מכינוסם.

לא היה בזה משמעות של עונש ,אלא חסד, כי בהשוואה לדור המבול שהשחיתו דרכם והיוו את שורש הרע היו ראויים לכיליון , אבל אלה דור הפלגה לפחות רצו להתאחד  יחדיו ,למרות מטרותיהם שהיו פסולות , מכאן יש לקחת את  גודל עניין האחדות בעבודת ה'.

גם אם יהודים מתכנסים ואינם מדברים בעניין יראת ה', הרי אהבת הלבבות מצרפם - לאור אחד - נר ה'. אז כל הנרות כביכול מצטרפים לאבוקה אחת גדולה וממילא כל הרעים שבתוכם יתפרדו מהם.

לסיכום, לאור האמור לעיל, ניתן להסיק: כי דווקא בימינו כאשר עדיין  ישנן  קבוצות באחדות נטולת יראת שמים-  וישנן מחלוקות לא לשם שמים - זהו  דבר  שמעכב את בניין הבית השלישי – וראוי להתייחס לדברי המשנה: כָּל מַחֲלֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵיּם; וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּים. אֵיזוֹ הִיא מַחֲלֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם? זוֹ מַחֲלֹקֶת הִלֵּל וְשַׁמַּאי; וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם ,זוֹ מַחֲלֹקֶת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ :[מסכת אבות ה', י"ז]

יהי רצון ודברי נבואת צפניה יתממשו בקרוב: "שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל לֹא -יַעֲשׂוּ עַוְלָה, וְלֹא-יְדַבְּרוּ כָזָב, וְלֹא-יִמָּצֵא בְּפִיהֶם, לְשׁוֹן תַּרְמִית:  כִּי-הֵמָּה יִרְעוּ וְרָבְצוּ, וְאֵין מַחֲרִיד- רָנִּי, בַּת-צִיּוֹן--הָרִיעוּ, יִשְׂרָאֵל; שִׂמְחִי וְעָלְזִי בְּכָל-לֵב, בַּת יְרוּשָׁלִָם. הֵסִיר יְהוָה מִשְׁפָּטַיִךְ, פִּנָּה אֹויְבֵךְ; מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל יְהוָה בְּקִרְבֵּךְ, לֹא-תִירְאִי רָע עוֹד".[צפניה ג', י"ג- ט"ו]


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר