יום שני, 30 בספטמבר 2024

ראש השנה –ופרשת האזינו- מסר לחיים טובים/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

ראש השנה –ופרשת האזינו- מסר לחיים טובים.

 מאמר מאת: אהובה קליין .


יצירותיי לראש השנה ולפרשת האזינו:



"...כבקרת רועה עדרו, מעביר צאנו תחת שבטו, כן תעביר ותספור ותמנה.."/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ "אריה שאג- מי.."?/ ציירה: אהובה קליין (c)

אַרְיֵה שָׁאָג, מִי לֹא יִירָא; אֲדֹנָי יְהוִה דִּבֶּר, מִי לֹא יִנָּבֵא".[עמוס , ג , ח]




תקיעת שופר על רקע ירושלים/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ תקיעת שופר בציון- בראש השנה/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ שופרו של משיח/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ שופרו של משיח/ ציירה: אהובה קליין (c)



 ציורי תנ"ך/ עקדת יצחק/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך, אברהם מבחין באיל / ציירה: אהובה קליין (c)





ציורי תנ"ך/  אלקנה נותן לחנה- מנה אחת אפיים/ ציירה: אהובה קליין (c)


תנה מתפללת לה' לבקשת בן בבית ה' לאוזני  אלי הכהן/ ציירה: אהובה קליין (c)


Biblical painting

"והיה כי הרבתה להתפלל לפני ה' ועלי שומר את פיה" [שמואל-א, א,י"ב]



ציורי תנ"ך/ חנה מביאה את שמואל  לבית ה' / ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ "תשליך"/ ציירה: אהובה קליין (c)
[שמן על בד]

ציורי תנ"ך/ חגי ישראל/ ציירה: אהובה קליין(c)




ציורי תנ"ך/ השמים  והארץ מאזינים-לדברי משה / ציירה: אהובה קליין(c)

"הַאֲזִ֥ינוּ הַשָּׁמַ֖יִם וַאֲדַבֵּ֑רָה  וְתִשְׁמַ֥ע הָאָ֖רֶץ אִמְרֵי־ פִֽי"׃



ציורי תנ"ך/ משה קורא לשמים ולארץ להאזין לדבריו/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ אלוקים משגיח על עם ישראל במדבר מפני  התנים../ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/"וַיֵּנִקֵהוּ דְבַשׁ מִסֶּלַע,  וְשֶׁמֶן מֵחַלְמִישׁ צוּר-

חֶמְאַת בָּקָר וַחֲלֵב צֹאן,  עִם-חֵלֶב כָּרִים וְאֵילִים"/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ "שאל אביך ויגדך"/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]



Biblical paintings By Ahuva Klein
Eagle wake his chicks slowly

ציורי תנ"ך/הנשר מעיר את גוזליו/ ציירה: אהובה קליין(c) 




ציורי תנ"ך/ תיזל כטל אמרתי/ ציירה: אהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך

" יערוף  כמטר לקחי תיזל כטל אמרתי"[דברים ל"ב,ב]

הטכניקה: שמן על בד/ מאת: אהובה קליין (c)







ציורי תנ"ך/ "שאל ....זקנך ויאמרו לך:"/ ציירה: אהובה קליין(c)

[שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ מסירות ה' לעמו-כמשל הנשר/ ציירה: אהובה קליין (c)





מתוך ההפטרה[ ספר שמואל-ב, פרק כ"ב] שירת דויד/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/  חנה מביאה  את שמואל אל בית ה' / ציירה: אהובה קליין  (c)




אנחנו  קרבים  ליום החשוב בשנה - ראש השנה - הנותן את אותותיו למהלך כל השנה  דוגמת ראשו של אדם השולט על כל גופו ותנועותיו כך ראש השנה  - עתיד להשפיע על מהלך כל השנה.

מעניין שהוא מופיע  בין פרשת נצבים - וילך לבין פרשת "האזינו".

ראש השנה נקרא בשם זה - מהטעם שכך הוא מופיע במסכת "ראש השנה:

"אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים הֵם:

בְּאֶחָד בְּנִיסָן - רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַמְּלָכִים וְלָרְגָלִים.

בְּאֶחָד בֶּאֱלוּל - רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְמַעְשַׂר בְּהֵמָה..

בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי - רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַשָּׁנִים, לַשְּׁמִיטִּין וְלַיּוֹבְלוֹת..

בְּאֶחָד בִּשְׁבָט - רֹאשׁ הַשָּׁנָה  לָאִילָן- כְּדִבְרֵי בֵּית  שַׁמַּאי, בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים: בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ [ט"ו בִּשְׁבָט]"....

בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה- כָּל בָּאֵי הָעוֹלָם עוֹבְרִים לְפָנָיו[לִפְנֵי ה'] כִּבְנֵי מָרוֹן"[מַסֶּכֶת רֹאשׁ הַשָּׁנָה פֶּרֶק ב', א']

אך בתורה הוא מופיע בשם: "יום תרועה" כפי שנאמר: "וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ, מִקְרָא-קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם--כָּל-מְלֶאכֶת עֲבֹדָה, לֹא תַעֲשׂוּ:  יוֹם תְּרוּעָה, יִהְיֶה לָכֶם".[במדבר כ"ט, א]

השאלות הן:

א] כיצד  נתכונן לראש השנה - לאור היותנו במלחמת קיום ?

ב] איך נשמור את  דרגת התשובה אליה אנחנו שואפים להגיע ?

ג] מה נלמד מפרשת "האזינו" ?

תשובות.

ההכנות לקראת ראש השנה

בתפילת ראש השנה ויום הכיפורים אנו אומרים: "בראש השנה יכתבון, וביום צום כיפור יחתימון כמה יעברון, וכמה יבראון. מי יחיה, ומי ימות, מי בקיצו, ומי לא בקיצו.."

מכאן המסקנה: הנקודה החשובה היא: תיקון החטא ועשיית תשובה מוחלטת, כי ראש השנה  - הוא יום הדין וכל בני אדם הם - כצאן העובר לפני הרועה והגורל נחרץ באותו הרגע, כפי שהדבר מתואר בתפילת:  "ונתנה  תוקף":" ..כבקרת רועה עדרו מעביר צאנו תחת שבטו, כן  תעביר ותספור ותמנה ותפקוד נפש כל חי..."

ידוע כי: "תשובה, תפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה"

ההוכחה : אמרו חז"ל (מסכת ראש השנה ט"ז ע"ב): ארבעה דברים מקרעים גזר דינו של אדם, ואלו הם: צדקה, צעקה [תפילה], שינוי השם ושינוי מעשה [תיקון מעשיו].

ידוע שאדם שפגע בזולת - חייב לבקש  את סליחתו – ואם יתעלם מכך-אין  לו מחילה. אולם אם חטא בינו לבין בוראו- - יסור מדרכו הרעה יביע חרטה ויעבור  לדרך הטובה - על פי התורה ומצוותיה. כמו שהפרט חייב לדאוג כי ישוב מדרכו הרעה ולא יחטא שוב- כך עם שלם חייב לעשות חשבון נפש ולהתאחד - כאיש אחד בלב אחד.

מהטעם שכל  עם ישראל – הם כגוף אחד – הראייה לכך: כל עוד שישראל לא היו מאוחדים לא היו  יכולים לקבל את התורה  אלא רק מהרגע שהתייצבו כולם  לרגלי הר סיני  כאיש אחד בלב  אחד נאמר: "וַיִּקַּח֙ סֵ֣פֶר הַבְּרִ֔ית וַיִּקְרָ֖א בְּאׇזְנֵ֣י הָעָ֑ם וַיֹּ֣אמְר֔וּ כֹּ֛ל אֲשֶׁר דִּבֶּ֥ר יְהֹוָ֖ה נַעֲשֶׂ֥ה וְנִשְׁמָֽע" [שמות כ"ד, ז']

את התזכורת - לאחדות קיבלנו כבר בפרשת נצבים:

"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם" [במדבר  כ"ט, ט']

בפסוק זה, יש רמז: לעמידת כל הברואים לפני  הקב"ה ביום הדין- כך לפי דעת חכמים.

ישנו מדרש  שאומר: בנוהג שבעולם, אדם נוטל אגודה של קנים [ענפים, מקלות] שמא יכול לשוברם בבת אחת? ואילו נוטל אחת אחת - אפילו תינוק משברם!

כן אתה מוצא, שאין ישראל נגאלים עד שיהיו כולם אגודה אחת שנאמר:" בַּיָּמִים הָהֵמָּה וּבָעֵת הַהִיא, נְאֻם-יְהוָה, יָבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל הֵמָּה וּבְנֵי-יְהוּדָה, יַחְדָּו" [ירמיהו נ', ד']

ההסבר: כאשר הם אגודים – מאוחדים - השכינה שורה עליהם. כך התרחש בזמן מעמד הר סיני מפני שהיו מאוגדים - כפי שנאמר : בלשון יחיד: "וַיִּחַן - שָׁם יִשְׂרָאֵל, נֶגֶד הָהָר" [שמות  י"ט. ב']

נראה כי  מעשיו של אדם  בחייו משפיעים על גורלו הנחרץ בראש השנה.

התפילה- היא כה עוצמתית שבכוחה להשפיע לשנות את גזר הדין. על כך ראיתי  מעשה שהתרחש לרבינו הקדוש (רבי) [על פי הגמרא [ב"מ, פ"ה] הוא סבל ייסורים נוראים למשך י"ג שנים - דבר זה בא עליו בעקבות מעשה שקרה . באחד  הימים עבר לצדו עגל שהוליכוהו לבית השחיטה - עגל זה חשש מאד מהשוחט רץ העגל ותפס מחסה מתחת מעילו של רבי. אמר לו רבי: "לכך נוצרת" ! כתוצאה מיחס זה אל העגל , הרב נענש  למשך מספר שנים במכאובים קשים, למרות שלכאורה זה דבר רגיל  שאת העגלים שוחטים?

התשובה לכך: כאשר בריה אחת - שברא אותה ה' באה לבקש רחמים ומנסה להסתתר אצל האדם-גם אם זה נוגד את הצדק: אל לו לאדם לשלח אותה מעל פניו - זהו משל.

הנמשל : כאשר  אנו מתפללים בימים אלו ומבקשים רחמים מה' אומרים אנו: "לחסות בצלך הנה  באנו" ואיך תוכל לשלחנו  מפניך? הרי אתה ה' לימדת אותנו בתורתך שאסור לאדם לשלח את הבא לחסות תחת כנפיו - מפחד השוחט לכן אנחנו מבקשים ממך גם רחמים שתחוס ותרחם עלינו.

שמירת היהודי את  מצב חזרתו בתשובה באופן יציב.

על כך ראיתי משל יפה:  "משל הדבר: ללוליין - המהלך על פני חבל דק שנמתח בין שני הרים, קצות החבל קשורים לזיזי  סלעים, המתבונן ישים לב שהנקודה הנמוכה ביותר של החבל היא במרכזו, ככל שהחבל קרוב יותר אל אחד משני הקצוות הוא גבוה יותר. וככל שהלוליין מתקרב אל מטרתו כך מגביה הוא והולך".

הנמשל: כך היא השנה  החולפת על האדם, נקודת המוצא הרוחנית הגבוהה שלו: הם הימים הנוראים על כל רגשות הקודש להם הוא זוכה. אך במשך השנה- משתחקים רגשות אלו ושיגרת החיים מכרסמת בהחלטותיו הרוחניות של  ראשית השנה. התפילות אינן אותן תפילות ולימוד התורה אינו אותו לימוד. אלא כאשר מתקרב האיש שוב לימי אלול- הירידה הרוחנית  נבלמת ושוב משתדל לתקן את דרכיו ולהתחזק מבחינה רוחנית. נשאלת השאלה כיצד דנים יהודי מסוג  זה?

התשובה: מתברר שדנים את האדם  בשמים לפי מעשיו של אותה שעה שנאמר: "וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת קוֹל הַנַּעַר וַיִּקְרָא מַלְאַךְ אֱלֹהִים אֶל הָגָר מִן הַשָּׁמַיִם וַיֹּאמֶר לָהּ מַה לָּךְ הָגָר אַל תִּירְאִי כִּי שָׁמַע אֱלֹהִים אֶל קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם" [בראשית כ"א, י"ז]

הגמרא מחדשת כי בדין של ראש השנה ,אין מתחשבים במה שאדם עתיד להיות, אפילו אם ידוע בשמים שלאחר זמן יסטה מן הדרך. ודנים אותו כאדם  צדיק.. [מתוך הספר: "אלה הם מועדי"/מאת: הרב אליהו שלזינגר]

הלימוד מתוך פרשת האזינו:

הפרשה מתחילה  באופן של שירה: "הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם, וַאֲדַבֵּרָה;  וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ, אִמְרֵי-פִי". [דברים ל"ב, א] משה מדבר לעם ישראל בשפת השירה - לפי שהתורה היא עצמה שירה - הוא מאיד את השמים והארץ הנצחיים לדבריו אל העם - לפי שהשמים והארץ הם נצחיים בניגוד לבן - אנוש שזמנו קצוב בעולם הזה  -  לכן יש גם בכוחם של השמים והארץ להביא ברכה - על עם ישראל במידה וילכו בדרך התורה הקדושה - השמים יתנו גשמי ברכה והארץ תיתן את יבולה - הכול בפקודת הבורא. ואם חלילה יסורו מהדרך האלוקית - המטר ייעצר והאדמה תצמיח רק קוץ ודרדר.

משה מסכם את השירה במילים האחרונות לכל עם ישראל:

והמסר החשוב לכל עם ישראל -  לדורותיו: לקיים את התורה  באופן מעשי - כי היא  ורק היא מעניקה לנו חיים טובים ומבורכים בארץ ישראל - המובטחת רק לעם היהודי! וכמה חשוב לשים לב לדברי משה-יותר מתמיד-  לאור ימי מלחמה אלו.

"וַיָּבֹא מֹשֶׁה, וַיְדַבֵּר אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַשִּׁירָה-הַזֹּאת--בְּאָזְנֵי הָעָם:  הוּא, וְהוֹשֵׁעַ בִּן-נוּן.  וַיְכַל מֹשֶׁה, לְדַבֵּר אֶת-כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה--אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל.  וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, שִׂימוּ לְבַבְכֶם, לְכָל-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי מֵעִיד בָּכֶם הַיּוֹם:  אֲשֶׁר תְּצַוֻּם, אֶת-בְּנֵיכֶם, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת.  כִּי לֹא-דָבָר רֵק הוּא, מִכֶּם--כִּי-הוּא, חַיֵּיכֶם; וּבַדָּבָר הַזֶּה, תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת-הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה, לְרִשְׁתָּהּ.[דברים  ל"ב,מ"ד,מ"ח]


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

מָשָׁל הָרוֹעֶה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

מָשָׁל הָרוֹעֶה

שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

הוּא רוֹעֶה חָכָם וְנָבוֹן

חָכְמָתוֹ מֵעַל כָּל דִּמְיוֹן

יוֹשֵׁב בַּפֶּתַח  בְּיָדוֹ שׁוֹט

בְּצֶבַע  אַרְגָּמָן מְצֻפֶּה הַמּוֹט.

 

רוֹעֶה נֶאֱמָן   אוֹהֵב  מְיֻוחָד

מַעֲבִיר צֹאנוֹ אֶחָד, אֶחָד

מִכַּף רֶגֶל וְעַד רֹאשׁ מִתְבּוֹנֵן

אֵיזֶה לְחַיִּים אוֹ לְמָוֶת- מְאַבְחֵן.

 

בְּעֶזְרַת הַצֶּבַע אוֹתָם מְסַמֵּן

אֵיזֶה מֵהֶם לְשִׁימָּמוֹן יְכַוֵּן

שָׁם יִמְצָא מוֹתוֹ כֹּה מִסְכֵּן

בַּר הַמַּזָּל לִמְקוֹר מַיִם יִזְדַּמֵּן.

 

בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה  מִשְׁפַּט אֱלוֹקִים

בַּשָּׁמַיִם נֶחְפָּזִים חִישׁ מַלְאָכִים

בְּחִיל וּרְעָדָה הֵם מִתְאַסְּפִים

הִנֵּה יוֹם הַדִּין  הַכֹּול מִתְרַגְּשִׁים.

 

מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים שׁוֹפֵט עֶלְיוֹן

בּוֹחֵן בָּנָיו  הָאֲהוּבִים  יוֹם וָיוֹם

בְּיוֹם הַדִּין פּוֹסֵק -מִי לַמָּוֶת מִי לְחַיִּים

מַפְתִּיעַ - בַּעֲלֵי תְּשׁוּבָה כַּמָּה נָעִים.

 הערה: הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת הַפִּיּוּט: "וּנְתַנֶּה תֹּקֶף"

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 25 בספטמבר 2024

פרשת נצבים- וילך, מלחמת קיום-ונבואת משה!/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת נצבים- וילך, מלחמת קיום-ונבואת משה!

מאמר מאת: אהובה קליין

יצירותיי לפרשה




ציורי תנ"ך/  מלחמת קיום  / ציירה: אהובה קליין (c)





ציורי תנ"ך/ "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם...."/ציירה:

אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ "כי קרוב אליך הדבר מאד.." / ציירה: אהובה קליין (c)



ציור לראש השנה"..."כבקרת רועה עדרו, מעביר צאנו תחת שבטו, כן תעביר ותספור ותמנה.."

מתוך: "ונתנה תוקף"


ציורי תנ"ך/ "ובחרת בחיים " / ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ "ובחרת בחיים "/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ ברכת פרייה ורביה/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



בציורי תנ"ך/ ברכה בפירות הארץ/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ ארץ נחלת אבות: אברהם יצחק ויעקב/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ משה מברך את יהושע/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/משה ויהושע/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בר]



ציורי תנ"ך/ אלוקים משיב את  בניו ממרחקים לארץ המובטחת/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ תקיעת שופר בירושלים/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ "וילך משה"/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]




ציורי תנ"ך/ הגאולה- בית המקדש השלישי/ ציירה: אהובה קליין(c)



ציורי תנ"ך/ משה כותב את התורה/ ציירה: אהובה קליין(c)




 ציורי תנ"ך/ השירה הזאת/ ציירה: אהובה קליין (c)


 ציורי תנ"ך/ משה מוסר את התורה ללוויים/ ציירה: אהובה  קליין (c)



ציור מתוך ההפטרה[ישעיהו ס"א] -  ישועת ציון/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ אור הגאולה בציון/ ציירה: אהובה קליין (c)

"לְמַעַן צִיּוֹן לֹא אֶחֱשֶׁה, וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם לֹא אֶשְׁקוֹט, עַד-יֵצֵא כַנֹּגַהּ צִדְקָהּ"
[ישעיהו ס"ב, א]



 ציורי תנ"ך/ " עברו, עברו  בשערים"]ישעיהו ס"א]

ציירה: אהובה קליין (c)





ציורי תנ"ך/  על פי נבואת ישעיהו [ס"א]ירושלים ככלה/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך /  הדרך המובילה למקדש על פי  נבואת ישעיהו/ ציירה: אהובה קליין (c)

  "....פַּנּוּ דֶּרֶךְ הָעָם; סֹלּוּ סֹלּוּ הַמְסִלָּה סַקְּלוּ מֵאֶבֶן, הָרִימוּ נֵס עַל-הָעַמִּים".

[ישעיהו ס"ב, ]

השבת הקרובה, אנו קוראים את שתי הפרשיות: נצבים - וילך. פרשת נצבים אינה פרשה בפני עצמה - אלא המשך  לפרשת כי תבוא המסתיימת  בפסוק: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-דִּבְרֵי הַבְּרִית הַזֹּאת, וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם--לְמַעַן תַּשְׂכִּילוּ, אֵת כָּל-אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּן". [דברים כ"ט, ח']

פרשת  נצבים מתארת את משה אוסף אליו לפני  מותו את עם ישראל כפי הכתוב: "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם:  רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל, אִישׁ יִשְׂרָאֵל. טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם-- וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ:  מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ, עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ.  לְעָבְרְךָ, בִּבְרִית יְהוָה אֱלֹהֶיךָ--וּבְאָלָתוֹ:  אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם.  לְמַעַן הָקִים-אֹתְךָ הַיּוֹם לוֹ לְעָם, וְהוּא יִהְיֶה-לְּךָ לֵאלֹהִים--כַּאֲשֶׁר, דִּבֶּר-לָךְ; וְכַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ, לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב.  וְלֹא אִתְּכֶם, לְבַדְּכֶם--אָנֹכִי, כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת, וְאֶת-הָאָלָה, הַזֹּאת.  כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה, עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם, לִפְנֵי, יְהוָה אֱלֹהֵינוּ; וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה, עִמָּנוּ הַיּוֹם".[להלן פרק  כ"ט, ט'-ט"ו]

פרשת וילך בתחילתה מתארת את משה נפרד מעם ישראל, טרם מותו עם מסר נצחי לעם ישראל: "וַיֵּלֶךְ, מֹשֶׁה; וַיְדַבֵּר אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵל. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, בֶּן-מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה אָנֹכִי הַיּוֹם--לֹא-אוּכַל עוֹד, לָצֵאת וְלָבוֹא; וַיהוָה אָמַר אֵלַי, לֹא תַעֲבֹר אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה. יְהוָה אֱלֹהֶיךָ הוּא עֹבֵר לְפָנֶיךָ, הוּא-יַשְׁמִיד אֶת - הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִלְּפָנֶיךָ--וִירִשְׁתָּם; יְהוֹשֻׁעַ, הוּא עֹבֵר לְפָנֶיךָ, כַּאֲשֶׁר, דִּבֶּר יְהוָה.  וְעָשָׂה יְהוָה, לָהֶם, כַּאֲשֶׁר עָשָׂה לְסִיחוֹן וּלְעוֹג מַלְכֵי הָאֱמֹרִי, וּלְאַרְצָם--אֲשֶׁר הִשְׁמִיד, אֹתָם. וּנְתָנָם יְהוָה, לִפְנֵיכֶם; וַעֲשִׂיתֶם לָהֶם—כְּכָל - הַמִּצְוָה, אֲשֶׁר צִוִּיתִי אֶתְכֶם.  חִזְקוּ וְאִמְצוּ, אַל-תִּירְאוּ וְאַל - תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם:  כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, הוּא הַהֹלֵךְ עִמָּךְ--לֹא יַרְפְּךָ, וְלֹא יַעַזְבֶךָּ.  וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ, וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל-יִשְׂרָאֵל חֲזַק וֶאֱמָץ--כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת-הָעָם הַזֶּה, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם; וְאַתָּה, תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם. וַיהוָה הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ, הוּא יִהְיֶה עִמָּךְ--לֹא יַרְפְּךָ, וְלֹא יַעַזְבֶךָּ; לֹא תִירָא, וְלֹא תֵחָת". [דברים  ל"א, א'-ט']

עלינו לדעת כי כל מה שקרה במהלך כל השנה-  נגזר עלינו בראש השנה שעברה ונחתם ביום הכיפורים. כמובן שכל הגזרות – נובעות  כתוצאה מהמעשים שלנו!

השאלות הן:

א] האם המלחמה בה אנו נתונים כעת - הייתה צפויה?

ב] כיצד ניתן להגיע לניצחון?

תשובות.

המלחמה  הרב - זירתית  בימים אלה.

בפרשת "כי תבוא" למדנו על אפשרות הבחירה של עם ישראל- האם פנינו להר הברכה - או חלילה להר הקללה? הר גריזים - הוא הר הברכה והר עיבל הוא הר הקללה. על - פי הבחירה- כן התוצאה. כפי שנאמר: "וְהָיָה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת - כָּל- מִצְוֺתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--וּנְתָנְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, עֶלְיוֹן, עַל, כָּל-גּוֹיֵי הָאָרֶץ.  וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַבְּרָכוֹת הָאֵלֶּה, וְהִשִּׂיגֻךָ:  כִּי תִשְׁמַע, בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ". [דברים כ"ח, א'- ג']

כך עתיד להתרחש - אם נשמע בקול ה'. מנגד – אם חלילה לא נשמע בקול ה'-  נהיה צפויים לראות את העונשים כפי שנאמר:.

"וְהָיָה, אִם-לֹא תִשְׁמַע בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת –כָּל -מִצְוֺתָיו וְחֻקֹּתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה, וְהִשִּׂיגוּךָ"[כ"כ, ט"ו]

המסר הזה מופיע גם בפרשת נצבים עם דגש על אדם המזלזל, חלילה בתורה הקדושה:

נאמר: "פֶּן-יֵשׁ בָּכֶם אִישׁ אוֹ- אִשָּׁה אוֹ מִשְׁפָּחָה אוֹ-שֵׁבֶט, אֲשֶׁר לְבָבוֹ פֹנֶה הַיּוֹם מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, לָלֶכֶת לַעֲבֹד, אֶת - אֱלֹהֵי הַגּוֹיִם הָהֵם:  פֶּן-יֵשׁ בָּכֶם, שֹׁרֶשׁ פֹּרֶה רֹאשׁ--וְלַעֲנָה.  וְהָיָה בְּשָׁמְעוֹ אֶת-דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת, וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר שָׁלוֹם יִהְיֶה-לִּי--כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי, אֵלֵךְ:  לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה, אֶת-הַצְּמֵאָה.  לֹא-יֹאבֶה יְהוָה, סְלֹחַ לוֹ--כִּי אָז יֶעְשַׁן אַף-יְהוָה וְקִנְאָתוֹ בָּאִישׁ הַהוּא, וְרָבְצָה בּוֹ כָּל-הָאָלָה הַכְּתוּבָה בַּסֵּפֶר הַזֶּה; וּמָחָה יְהוָה אֶת-שְׁמוֹ, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם.  וְהִבְדִּילוֹ יְהוָה לְרָעָה, מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל--כְּכֹל, אָלוֹת הַבְּרִית, הַכְּתוּבָה, בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה"

במילים אחרות ,אדם אשר יזלזל  בדברי התורה ולא ירצה לקיימם- צפוי   שהקללה תבוא עליו.....ויאבד שמו!

כידוע כל עם ישראל- נחשב לגוף אחד. ולכן כל עבירה על ידי הפרט   עלולה לסכן את העם כולו ומנגד מצוות ומעשים טובים של כל יחיד מסוגלים להשפיע  לטובה על כל עם ישראל.

נאמר: "כְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ עַל גּוֹזָלָיו יְרַחֵף יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו יִקָּחֵהוּ יִשָּׂאֵהוּ עַל אֶבְרָתוֹ."[דברים ל"ב, י"א]

על פי רש"י: המשמעות: כמו שהנשר מעיר את גוזליו ברגישות ובהדרגה- באופן דומה אלוקים מעיר את בניו, הנשר המגיע אל גוזליו ומבחין כי הם שרויים בשינה- מנענע תחילה את הענפים כדי שיתעוררו  לאט, שלב אחר שלב. ורק אחרי שהם ערים הוא ניגש אליהם ומאכילם.

כך אלוקים מתייחס אל  בניו, תחילה  שלח להם מגפה - [קורונה] ואם גם את זאת לא הבינו - באה מלחמה.

ההוכחה ,נאמר: "וְאִם-לֹא תִשְׁמְעוּ, לִי; וְלֹא תַעֲשׂוּ, אֵת כָּל -הַמִּצְוֺת הָאֵלֶּה.  וְאִם - בְּחֻקֹּתַי תִּמְאָסוּ, וְאִם אֶת-מִשְׁפָּטַי תִּגְעַל נַפְשְׁכֶם, לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת אֶת – כָּל - מִצְוֺתַי, לְהַפְרְכֶם אֶת-בְּרִיתִי.  אַף-אֲנִי אֶעֱשֶׂה-זֹּאת לָכֶם, וְהִפְקַדְתִּי עֲלֵיכֶם בֶּהָלָה אֶת-הַשַּׁחֶפֶת וְאֶת-הַקַּדַּחַת, מְכַלּוֹת עֵינַיִם, וּמְדִיבֹת נָפֶשׁ; וּזְרַעְתֶּם לָרִיק זַרְעֲכֶם, וַאֲכָלֻהוּ אֹיְבֵיכֶם. וְנָתַתִּי פָנַי בָּכֶם, וְנִגַּפְתֶּם לִפְנֵי אֹיְבֵיכֶם; וְרָדוּ בָכֶם שֹׂנְאֵיכֶם, וְנַסְתֶּם וְאֵין-רֹדֵף אֶתְכֶם"  [ויקרא  כ"ו, י"ד- י"ח]

הקללות הנ"ל - כבר התגשמו השנה ,לצערנו .

במהלך השנה ראינו כי קבוצה שאינה גדולה גרמה להפגנות ולמחלוקות בעם - למרות מה שהתרחש בשמחת תורה - הם המשיכו בכך גם במהלך המלחמה ועל זה נאמר: "אִסְתְּרָא בִּלְגִינָא קִישׁ, קִישׁ קָרְיָא"  זהו פתגם בארמית שמופיע בתלמוד הבבלי. פירושו המילולי של הפתגם הוא: 'מטבע בכד קורא "קיש ,קיש"', כלומר, מרעיש יותר מכד מלא מטבעות. והדבר הזה, לעניות דעתי, מזכיר את קבוצת האנשים  הקטנה יחסית לעומת הרוב השפוי והחכם במדינה.

ההגעה בע"ה לניצחון  ולגאולה.

בעל טורים –מסביר: לפי שמוזכרים האבות לפני ציון הליכת משה אל העם,, כנאמר: "וְכַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ, לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב". 

נראה שמשה הלך אל אברהם, יצחק ויעקב להודיע להם : כי קיים הקב"ה שבועתו והכניס את ישראל לארץ וזאת למרות שעדיין לא נכנסו, אלא  כיון   שכבשו את ארץ סיחון ועוג וכל עבר הירדן- הרי  כאילו כבר נכנסו!

דעת מקרא מביא פירוש מעניין: אין "וילך" לשון הליכה ברגל ,אלא לשון המשכת המעשה שלא  הפסיק את דבריו לעם, אלא הוסיף ודיבר את דבריו בדומה לנאמר  במעמד הר סיני. "וַיְהִי קוֹל הַשֹּׁפָר, הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד" [שמות ל"ט, י"ט]

בפרשת "וילך"  ניתן להתפעל מהתנהגותו של משה כלפי עם ישראל- דור דעה שקיבלו את התורה וראו את כל הנסים - דווקא כאשר הוא נמצא ביומו האחרון לחייו ובניגוד לשאר בני אנוש אשר נחלשים לקראת הזקנה עליו נאמר:" וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה". [להלן ל"ד, ז] דווקא ביומו האחרון בפיו של משה מסר חשוב אליהם : "חִזְקוּ וְאִמְצוּ, אַל-תִּירְאוּ וְאַל - תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם":

וליהושע  הוא מבשר:  "חֲזַק וֶאֱמָץ--כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת-הָעָם הַזֶּה, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם; וְאַתָּה, תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם.  וַיהוָה הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ, הוּא יִהְיֶה עִמָּךְ--לֹא יַרְפְּךָ, וְלֹא יַעַזְבֶךָּ; לֹא תִירָא, וְלֹא תֵחָת".

לסיכום לאור האמור לעיל: רוב עם ישראל מאוחד באהבת חינם כולל חיילי צה"ל – והם מחוברים לתורה הקדושה ובע"ה עם ישראל ינצח את כל אויביו. על פי נבואת משה –גדול הנביאים לעם ישראל וליהושע. כנאמר: "וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים--לְמַעַן תִּחְיֶה, אַתָּה וְזַרְעֶךָ"      אומר הנביא  "אַרְיֵ֥ה שָׁאָ֖ג מִ֣י לֹ֣א יִירָ֑א " [עמוס ג, ח]  על כך ראיתי הסבר יפה בחוברת של הרב אברהם אלימלך בידרמן שליטא:  הוא שואל: מדוע נאמר על האריה = "שָׁאָ֖ג"- בלשון עבר ולא בלשון הווה? כתב  הרב חיים קנייבסקי  זצ"ל: האריה רמוז  בראשי תיבות: ראש השנה, יוה"כ, הושענא רבא, שאלו ימים שבהם - מי לא ירא?

כאשר אנחנו מסובבים לאחור את ראשנו אל  ראשית השנה הזאת. מבינים כי כל מה שקורה בזמן זה - נגזר כבר בראש השנה תשפ"ד- בזמן שהאריה שאג!  כעת , אנו קרבים לשנה חדשה "מִ֣י לֹ֣א יִירָ֑א"?


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר