אהבה
ושנאה בתנ"ך/ מאת: אהובה קליין .
האהבה והשנאה למרות
שהפוכים הם זה מזה, עלולים שניהם לשמש
מקור לייסורים.
ניתן לראות זאת
במקורותינו - בספר הספרים.להלן מספר
דוגמאות:
כאשר ליצחק
ורבקה נולדו התאומים- עשיו ויעקב , נאמר:
"ויאהב
יצחק את עשיו כי ציד בפיו ורבקה אוהבת את יעקב"
[בראשית
כ"ה,כ"ט]
מדוע יצחק
אהב דווקא את עשיו ואילו רבקה אהבה דווקא
את יעקב?
מתברר כי יצחק
היה איש תמים,ואילו עשיו היה ערמומי.
יצחק לא הבחין
בערמומיותו של עשיו,במיוחד כאשר הערים עליו עשיו בשפת חלקות ושאלו: איך מעשרים את
המלח,או את התבן?
אך רבקה -אחות
לבן -הרמאי,הבחינה בהתנהגות מזויפת זו ולכן אהבה יותר את יעקב שהצטיין ביושר ומידות
טובות.
בעקבות זאת הפער
הלך וגדל בין האחים ובמיוחד כאשר יעקב ,בציווי אימו, "גנב" את ברכת
אביו.
התוצאה:"וישטום
עשיו את יעקב על הברכה אשר ברכו אביו ויאמר עשיו בליבו יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה
את יעקב אחי"
[שם כ"ז,מ"א-מ"ב,]
דוגמא מעניינת
נוספת: אלקנה ושתי נשותיו:חנה ופנינה,הוא היה רגיל לעלות איתן לרגל לשילה -מקום המשכן-
באותם ימים, והיה זובח לה' זבחים:
"ויהי
היום ויזבח אלקנה ונתן לפנינה אשתו ולכל בניה ובנותיה מנות:ולחנה ייתן מנה אחת
אפיים כי את חנה אהב וה' סגר את רחמה:וכיעסתה צרתה גם כעס בעבור הרעימה
כי סגר ה' בעד רחמה:וכן יעשה שנה בשנה מדי
עלותה בבית ה' כן תכעיסנה ותבכה ולא תאכל"[שמואל א,ד-ז]
הבה נתבונן
ביעקב אבינו:אשר אוהב במיוחד את יוסף - בן
הזקונים:"וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו ועשה לו כותונת
פסים".והתוצאה "ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו וישנאו
אותו ולא יכלו דברו שלום"[בראשית ל"ז,ד]
גם בדוגמא זו
ניתן לראות בברור עד כמה אהבתו המועדפת של
יעקב ליוסף מביאה לידי שנאת אחים ובהמשך לגלגולו של יוסף למצרים.
ציורי תנ"ך/יוסף מחפש את אחיו/ ציירה: אהובה קליין(c)[שמן על בד]
וישנה אהבה המקלקלת את השורה: דוגמת אהבת שמשון לדלילה,אשר בסופו של דבר גרמה לו למפלתו ולסופו המר.
אך השנאה היא
אם כל חטאת ונאמר עליה:"שנאה תעורר מדנים ועל כל הפשעים תכסה אהבה"[משלי
י,י"ב]
וידוע כי בשל
שנאת חינם חרב בית המקדש.
לאור האמור
לעיל ניתן להגיע למסקנה: להתרחק מהשנאה,להימנע מהענקת אהבת יתר למישהו אחד
במשפחה-דבר הגורם פתח לצרות.
יהי רצון
שנשכיל לאהוב את הזולת,למצוא בכל אחד את הטוב שבו.
ויתקיים בנו
המשפט: