יום חמישי, 14 בפברואר 2013

בית המקדש השלישי/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

בית המקדש השלישי
 שיר מאת: אהובה קליין ©
ציורי תנ"ך/ הגאולה/ציירה:אהובה קליין (c)
lwgrca24d4pwi7l59pl4.jpg
תחילה משכן מקודש
בכתובים מכונה מקדש
בו ייערך מפגש
בכל יום חדש.

מקום שריית השכינה
לעם שוחר אמונה
בו ישטח תלאותיו
תפילה ברמ"ח אבריו.

שני בתי בחירה
אבדו בימי צרה
בעבור עוונות רבים
באו גלויות וייסורים.

אך הנה ימים באים
ישראל מאפלה יוצאים
  כהרף עין ישועה
מקדש שלישי גאולה.

 הערה: השיר בהשראת פרשת תרומה[חומש שמות]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 13 בפברואר 2013

פרשת תרומה-מדוע ה' זקוק למקדש בזמן שהעולם בחזקתו?/מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת תרומה- מדוע ה' זקוק למקדש בזמן שהעולם בחזקתו?
מאת: אהובה קליין.
בפרשה זו, בה כל בני ישראל מביאים תרומה-להקמת המשכן:זהב,כסף,נחושת,עורות תחשים,אבני שוהם..נאמר:
"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם"
[שמות כ"ה,ח]
השאלות הן:
א] מדוע  נקרא המשכן בשם מקדש?
ב] מדוע הקב"ה זקוק למקדש,בזמן שהשמים והארץ הם בחזקתו?
ג] מתי ייבנה בית המקדש השלישי?
התשובה לשאלה א]
לפי דברי רבינו בחיי:המשכן נקרא מקדש,מפני שהוא מקודש על ידי שריית השכינה,ואפשר לומר כי הוא  כתבנית בית המקדש של מעלה.
רבינו בחיי מביא מדרש יפה אשר לפיו:אמר ה' לעם ישראל:אתם צאני ואני הרועה שלכם,ומדוע דווקא הדימוי של הצאן?
התשובה לכך כי: יחזקאל הנביא אומר:"ואתנה צאני ואני רועה"[יחזקאל ל"ד] ובתהלים[פ]נאמר:"רועה ישראל האזינה"-הכוונה שיעשו דיר לרועה והוא יבוא לבקרם.
ישעיהו הנביא אומר:"כי כרם ה' צבאות בית ישראל ואני שומר"[ישעיה,ה]
בני ישראל ככרם וה' שומר עליהם וההוכחה:"הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל"[תהלים קכ"א]
עם ישראל הם כבנים וה' כאביהם,כפי שנאמר:"בנים אתם לה' אלוקיכם ואני אביכם "[דברים י"ד]
ובמשלי נאמר:"עטרת זקנים בני בנים ותפארת בנים אבותם"[משלי י"ז]
לפי מדרש זה:אלוקים משרה את שכינתו בתוך עם ישראל.
ומוסיף רבינו בחיי:יש במילה:"ושכנתי" רמז למספר השנים שעמד בית ראשון ובית שני.
רבי יוסף יעקב אומר:שכל אחד יעשה מקדש  בליבו ויכין שם מקום להשראת השכינה וכאשר ה' ישכון בליבו של כל יהודי-אזי יתגשם הפסוק:"..ושכנתי בתוכם"
ויש פירוש שאומר: שהתורה קוראת למשכן בשם:"מקדש"-על שם ייעודו בעתיד-לקדש את עם ישראל.
לפי רש"י:  בית שממנו  תצא קדושה לאומה.
רשב"ם והחיזקוני מסבירים: כי המשכן הוא מקום המיועד לפגישת בין ה' לבני האדם.
התשובה לשאלה ב]
שלמה המלך בכבודו  ובעצמו תמה על כך באומרו:"הנה השמים ושמי השמים לא יכלכולך,אף כי הבית הזה אשר בניתי"[מלכים א,ח]
גם הנביא ישעיהו משתומם באומרו:"כה אמר ה' השמים והארץ הדום רגליי,אי זה בית אשר  תבנו לי,ואי זה מקום מנוחתי".
לפי ההסבר של מדרש רבה[שמות ל"ד]:"אתה מוצא כשנתן הקב"ה את התורה לישראל,אילו בא עליהם בחוזק כוחו לא היו יכולים לעמוד,שנאמר:אם יוספים אנו לשמוע את קול ה' אלוקינו ומתנו"-לכן ה' בא אל עמו בהתאם לכוחו,וההוכחה לכך,שנאמר:"קול ה' בכוח "- בכוחו  ולא נאמר,אלא בכוח-לפי כוחו של כל אחד ואחד."אצל האדם ישנה הגבלה לגבי דברים -מופשטים,והתורה מתייחסת לעניין זה בהתחשבות,וצווי זה חייב שייקלט אצלנו באמצעות חמשת החושים  שלנו.לכן הקב"ה מדבר בלשון ומושג של בני האדם,באמצעות משהו מוחשי.
הקב"ה מתאים את הערכים העל אנושיים לכלי קיבול-האנושיים.
התשובה לשאלה ג.
לבניין הבית השלישי כל ישראל מצפה:
לפי דברי הנביא ישעיהו: בית המקדש השלישי עתיד,בע"ה להיבנות באחרית הימים:"והיה באחרית הימים נכון יהיה בית הר ה' בראש ההרים ונשא מגבעות ונהרו אליו כל הגויים:והלכו עמים רבים ואמרו לכו:ונעלה אל הר ה' אל בית אלוקי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו-כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים"[ישעיה ב,ב-ג]
לפי דברי מיכה:"והיה באחרית הימים יהיה הר בית ה' נכון בראש ההרים ונישא הוא מגבעות ונהרו אליו עמים:והלכו גויים רבים ואמרו: לכו ונעלה אל הר ה' ואל בית אלוקי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו כי מציון..."
לגבי הזמן, מתי ייבנה המקדש השלישי,רבו הדעות,יש הסוברים: כי עתיד להיבנות אחרי בוא המשיח,ויש הסוברים כי המשיח בעצמו יבנה את המקדש.
ויש אומרים כי סמוך לבואו.
באשר לאופן בנייתו,גם רבו הסברות. יש כאלה הטוענים: כי המקדש יבנה על ידי ה',כמו שנאמר:"מקדש ה' כוננו ידיך"[שמות ט"ו,י"ז]
יש דעה  האומרת: כי המקדש יבנה על ידי אדם,אלא שמהשמים ירד לתוכו בית מקדש רוחני-ממש כירידת הנשמה לתוך הגוף הגשמי-כירידת האש של מעלה אל תוך האש של מטה.
באשר למיקומו של המקדש,גם כאן ישנן דעות שונות.
יש הסוברים :כי המקדש השלישי עתיד להיבנות במקום אשר בו נבנה בית המקדש השני,ויש האומרים: כי מיקומו יהיה רחוק מהעיר ארבעים מיל לצד צפון.
לסכום,
לאור האמור לעיל,המסקנה היא: למרות שאלוקים שולט על כל העולם,הוא  שואף להקמת המקדש בתוך עם ישראל הנחשבים לבניו,היות והם זקוקים למשהו מוחשי-בו ידעו כי השכינה שורה,
מתי יבנה המקדש? רק לאחר שיבנה נדע כולנו את התשובה. בכל אופן אנו מאמינים ומצפים :כי הדבר יכול להתרחש במהרה,בכל רגע-כמו שאנו מייחלים ומבטאים זאת בתפילתנו היום יומית:"יהי רצון מלפניך,ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו,שיבנה בית  המקדש במהרה בימינו..." אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 6 בפברואר 2013

ברכת שמים/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ברכת שמים / שיר מאת: אהובה קליין©

שרביט ביד אלוקים
מלך מלכי המלכים
שולט יומם וליל
בכל רחבי תבל.

לא כן אלילים ומצבות
נטולי חיים ומחשבות
מלאכת  ידי אדם
בכך יבחין כל  חכם.

יהרסו בידי העם
עד יסודות עפר
למען ארץ טהורה
כולה תורה אורה.

בני ישראל מתאחדים
זה  לזה ערבים
מקיימים דיברות וציווים
זוכים לברכת אלוקים.

הערה: השיר בהשראת פרשת משפטים [חומש שמות]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שלישי, 5 בפברואר 2013

פרשת משפטים-מתי ישראל זוכים לברכת שמים?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת משפטים- מתי ישראל זוכים לברכת שמים?
מאמר מאת: אהובה קליין.
בפרשה זו הכוללת נושאים רבים ומגוונים, מופיע נושא הריסת המצבות:כפי שהתורה מתארת זאת:
"לא – תשתחווה לאלוהיהם ולא תעבדם ולא תעשה כמעשיהם,כי הרס תהרסם ושבר תשבר מצבותיהם ועבדתם את ה' אלוהיכם,וברך את- לחמך ואת מימך,והסירותי מחלה מקרבך: לא תהיה משכלה ועקרה בארצך,את מספר ימך אמלא:"[שמות  כ"ג,כ"ד-כ"ז]
השאלות הן:
א] באיזו מצבה מדובר בקטע זה?והיכן מצאנו לכך דוגמאות במקרא?
ב] מה הטעם בניפוץ האלילים והמצבות?
ג] מדוע נאמר:" ועבדתם את ה' אלוקיכם.." –בלשון רבים ואילו הברכות נאמרו בלשון יחיד:"וברך את לחמך ואת- מימך.."?
התשובה לשאלה א]
לפי רש"י מדובר כאן במצבה-אבן שנועדה להשתחוות לה –סוג של עבודה זרה,רש"י מגיע למסקנה זו על פי תחילת הפסוק שנאמר:"לא  תשתחווה לאלוהיהם"
דוגמאות למצבה  מסוג זה ניתן למצוא גם במקורות אחרים במקרא, כגון:" לא תעשו לכם אלילים ופסל ומצבה לא- תקימו לכם ואבן משכית לא תתנו בארצכם להשתחוות עליה כי אני ה' אלוקיכם"
[ויקרא  כ"ו,א]
ודוגמא  נוספת:"והכרתי פסילך ומצבותיך מקרבך ולא תשתחווה עוד למעשה ידך"[מיכה ה', י"ב]
לעומת מצבה  זו אשר יש להורסה-מטעם איסור עבודה זרה,ישנה  גם מצבת-אבן- שנועדה להקריב עליה קורבנות –לעבודת אלילים.כמו שנאמר:"..ולא תקים לך מצבה אשר שנא ה' אלוקיך"
[דברים ט"ז,כ"ב]
או,"מזבחותיהם תתוצו ומצבותם תשברו"[דברים ז,ה]
או:"יערוף מזבחותיהם ישודד מצבותם"[הושע י,ב]-גם אבן מסוג זה-חייבת בהריסה- מאותו הטעם.

ציורי תנ"ך/ הריסת אלילים ומצבות/ ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]

התשובה לשאלה ב]
האבן עזרא  מסביר:כי יש טעם רק לעבוד את ה' – לפי  שרק הוא היה מסוגל להוציא את ישראל- מבית עבדים אל ארץ שאותה הורישו מהגויים,אותם גויים היו עובדי אלילים,העבודה הזרה לא הייתה מסוגלת לסייע להם ולהצילם  מידי עם ישראל.
לפיכך עבודת ה' כוללת את כל מה שציווה את בניו: לאהוב את ה', ולדבק בו, ולהישבע בשמו, להתפלל אליו ולזבוח לפניו-קורבנות תמידים ומוספים ולכבדו בנתינת מעשרות,והשכר לכך כולל ארבעה  דברים בעולם הזה:
א] ה' יברך את עם ישראל בלחם ובמים.
ב]ה' יסיר מעליו-כל נגע ומחלה.
ג] עם ישראל- לא יסבול מעקרות.
ד]ה' ימלא את מספר ימיו.
אורח חיים מסביר:כי הטעם בשבירת האלילים והמצבות  היא ההוכחה: שאין –לעם ישראל אמונה בעבודה  הזרה,אלא רק בבורא עולם ועל ידי שיעבוד את ה' –רק  מאיתו יתברך יזכה בברכות בלחם ובמים ובבריאות...
התשובה לשאלה ג]
על כך עונה :הכלי יקר:"התחיל בלשון רבים וסיים  בלשון יחיד לפי שכל ישראל ערבים זה בעד זה"- ואין ה' מברך כל אחד באופן נפרד בלחם,אלא עד שעובדי ה' יהיו רבים  ויעבדו את ה' כל זרע יעקב-כאיש אחד-רק אז ה' יברך לחמו של כל אחד  ואחד.
ויש פירוש של הרבי מקוצק:
בעוד שבתפילה- שהיא עבודת ה' גם אם כל אחד ואחד מתפלל ביחידות ,הרי בסוף כל התפילות מתמזגות לתפילת רבים,אך לעומת זאת באכילה,הרי גם אם רבים יושבים ליד שולחן אחד וסועדים בציבור-הרי כל אחד אוכל  ביחידות לעצמו.
לסיכום,לאור האמור לעיל:
עם ישראל מצווה לנפץ את האלילים וסוגי המצבות-לפי שאין ביכולתם לתרום במאומה לעם ישראל,ועליהם  ללכת  בדרך ה'
לקיים את אורחותיו ומצוותיו.
רק כאשר כל עם ישראל יתאחדו כאיש אחד בעבודת ה'- יזכו לברכה משמים-מהסיבה:בני ישראל ערבים זה לזה.
יהי רצון ונתאחד כולנו בלב אחד ויתקיים בנו הפסוק:
"..והריקותי לכם ברכה עד בלי די"[מלאכי ג,י]אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 30 בינואר 2013

עם סגולה/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

עם סגולה/ שיר מאת: אהובה קליין ©

עם סגולה מיוחד
מתלכד בלב אחד
ליום קדוש ונשגב
בו יזרח ככוכב.

הכנות שלושה ימים
טיהור הגוף והבגדים
גם הנשים נרתמות
בצל השכינה פועלות.

בזכות נשים צדקניות
נגאלו ישראל לדורות
כמרים פועה ושיפרה
הניסו אפלה באורה.

הערה: השיר בהשראת פרשת יתרו[חומש שמות]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 28 בינואר 2013

פרשת יתרו- "עם סגולה" מהו ומיהו?/מאת: אהובה קליין

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת יתרו- : "עם סגולה"  מהו ומיהו ?
מאמר מאת: אהובה קליין .
הנושא המרכזי בפרשה הוא: מעמד הר סיני וההכנות המתלוות לכך לפני כן:
וכך התורה מתארת את הנושא:
"ויאמר ה' אל- משה: לך אל-העם וקידשתם היום ומחר,וכיבסו שמלותם:והיו נכונים ליום השלישי,כי ביום השלישי ירד ה' לעיני כל- העם על הר-סיני:והגבלת את- העם סביב לאמור:הישמרו לכם עלות בהר ונגוע בקצהו,כל- הנוגע בהר מות יומת.."[שמות ,י"ט,י-י"ג]
ובהמשך נאמר:"וירד משה מן ההר אל- העם ויקדש את- העם ויכבסו שמלותם."[שם י,י"ד]
השאלות הן:
א] מדוע על עם ישראל :להתקדש ולכבס את בגדיהם-טרם המעמד הקדוש?
ב] מאין שלא היו בעם ישראל במעמד זה - עיוורים ?
ג] מה משמעות הציווי להתרחק מהר סיני ואף לא לגעת בו  בקצהו?
התשובה לשאלה א]
על מנת להבין  ציווי זה נתבונן בפסוק הבא:
"ועתה אם- שמוע תשמעו בקולי ושמרתם את- בריתי והייתם לי עם סגולה מכל העמים,כי לי כל- הארץ:"[שם י"ט,ה]
המילה:"שמוע"-היא קבלת עול מלכות שמים-כלומר עם ישראל מאמין בבורא עולם ואינו מאמין בעבודה זרה,הוא נדרש להיות עם סגולה.
בכך שהוא מוכן לקבל את התורה בניגוד לעמים אחרים-הוא נחשב לעם נבחר- - בעיני הקב"ה.
רש"י אומר: כי עם סגולה הוא אוצר חביב כמו  שנאמר :"וסגולת מלכים"[קהלת ב,ח]- כלים יקרים ואבנים טובות שהמלכים מצפינים אותם,כך גם עם ישראל הם עם  סגולה  לעומת שאר אומות העולם.
האדמו"ר רבי דויד'ל בידרמן מללוב אומר:המילה "סגולה" היא: כמו הניקוד סגול,היינו= שלוש נקודות היוצרות צורת משולש-כך עם ישראל לאיזה צד שהופכים אותו-הוא שומר על צורתו הקבועה לנצח וגם אם חלילה חוטאים, בשורש הנשמה שלהם קבועה –תמיד הגחלת היהודית.
מכאן  ניתן להבין, כי על מנת לחזות במעמד כה גדול,היינו -מעמד הר סיני-עם  ישראל ,כעם סגולה, חייב לכבד את עצמו-ברחיצה וטיהור הגוף ובכיבוס הבגדים,ובודאי שחייב להתכונן לכבוד ירידת השכינה להר.
רבינו בחיי אומר:כי מכיבוס הבגדים ניתן ללמוד גם על טבילת הגוף,ובהמשך דבריו אומר:"וכן דרשו רז"ל במכילתא אין לך כיבוס בגדים שלא יהא טעון טבילה"
רש"י אומר:"וקדשתם" שעם ישראל הכין את עצמו לקראת המעמד הקדוש בדומה למה שה' אמר לירמיהו הנביא:"ובטרם תצא מרחם הקדשתיך"-כלומר=זימנתיך לכך.
ולפי  פרדס יוסף:"וקדשתם" הכוונה שהקדושה שעם ישראל מתקדש לכבוד קבלת התורה- תישאר גם אחרי שיקבלו את התורה,
"ולאו דווקא בזמן ששומעים דברי תורה ומוסר.."
יש להניח כי הנשים לקחו חלק נכבד בהכנות למעמד חשוב זה,יתכן כי דבר זה רמוז בפסוק:"כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל"
רבינו בחיי אומר:"כה תאמר לבית יעקב" -אלו הנשים,כה תאמר בלשון הקודש,כה תאמר בנחת. וציוה לדבר אל הנשים תחילה ללמדן מוסר ודרך ארץ
ועוד כדי להמשיך ליבן  אל התורה והמצוות.."
לעניות דעתי,הנשים לקחו חלק נכבד בהכנות אלה,בעיקר כיבוס הבגדים של כל בני הבית.אלא שאין התורה מתארת  ומפרטת באופן גלוי את מלאכתן.

do1vswb508ljg3wkoqva.jpg

ציורי תנ"ך/ ההכנות למתן תורה/ציירה:אהובה קליין (c) [שמן על בד]

יש לציין כי הנשים תרמו הרבה לגאולת עם  ישראל ממצרים.
דוגמת שפרה ופועה שלא הקשיבו לפרעה והיו מסייעות בלידת הילדים.
וכן מרים שבזכותה היה לבני ישראל באר מים במדבר.
התשובה לשאלה ב]
מתוך עיון בכתובים ניתן להסיק :כי לא היו עיוורים בקרב עם ישראל.
רש"י מסתמך על המילים:"לעיני כל העם"
ובמכילתא נאמר:"מלמד שלא היו בהם סומים"[פ"ג]
התשובה לשאלה ג]
המשמעות לא להתקרב אל ההר:
על פי רש"י:נקבע לעם ישראל  הגבול-עד היכן מותר להם לגשת.
ומעבר לגבול זה בני ישראל אינם רשאים להתקדם לעבר ההר.
המלבים אומר רעיון יפה:כל יהודי חייב להגביל את עצמו בנושא חקירת האלוהות-כי  נושא זה למעלה מהשגתו ,לכן ילך אך ורק בדרך האמונה התמימה בתכלית ורעיון זה טמון בעניין:"והגבלת את העם"
לסיכום, לאור האמור לעיל, ניתן להסיק: כי בכך שעם ישראל היה מוכן לקבל על עצמו את האלוקות ואת האמונה בבורא עולם והפנה עורף לעבודת האלילות,הוא נחשב לעם חביב ונבחר בעיני אלוקים,ובתוקף מעמד זה הוא נבחר להיות עם סגולה,לכן לפני קבלת התורה ישנן הכנות במשך שלושה ימים-  על ידי  כיבוס הבגדים וטיהור  הגוף,ונראה שהנשים נרתמו גם למשימה  בכך שהיו שותפות לכיבוס הבגדים ולהכנות.
כי כך יאה לעם קדוש לקבל את פני השכינה במעמד כה נשגב –קבלת התורה.
וידוע שבזכות נשים  צדקניות נגאלו ישראל ועתידים להיגאל. כן נזכה בע"ה בקרוב לגאולה השלימה שאנו כה מייחלים לה. אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ראשון, 27 בינואר 2013

ציורי תנ"ך/ ירמיהו הנביא ומקל השקד/ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"ויהי דבר ה' אלי לאמור:מה אתה רואה ירמיהו?ואמר מקל שקד אני רואה:ויאמר ה' אלי היטבת לראות כי שוקד אני על דברי לעשותו"

[ירמיהו א,י"א-י"ב]

הטכניקה: שמן על בד.k0az5gp3jzwtbk7dz5ow.jpg

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר