יום חמישי, 1 בנובמבר 2012

פרשת וירא- הכנסת אורחים,השפעה לדורות-כיצד?/מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת וירא-הכנסת אורחים,השפעה לדורות - כיצד?
מאת:  אהובה קליין.
הפרשה פותחת בנושא בעל חשיבות רבה:
אברהם מכניס אורחים, וכך הדבר  מתואר בכתובים:
"וירא אליו ה' באלוני ממרא, והוא יושב פתח- האוהל כחום היום, ויישא עיניו וירא והנה שלושה אנשים ניצבים עליו, וירא וירץ לקראתם מפתח האוהל
וישתחו ארצה ויאמר: אדוני, אם נא מצאתי חן בעינך אל- נא תעבור מעל עבדך: יוקח- נא מעט- מים ורחצו רגליכם והשענו תחת העץ ואקחה פת- לחם וסעדו ליבכם אחר תעבורו, כי על- כן עברתם על- עבדכם.."
 [בראשית י"ח,א-ו]
תוך כדי עיון בכתובים, מתעוררות כמה שאלות:
שאלה א]  מדוע התורה מציינת את מזג האוויר:"כחום היום"- וכי פרט זה חשוב כל- כך?
שאלה ב] מדוע באו ,דווקא , שלושה אנשים, ואין הכתוב מפרט  מייד כי  היו אלה שלושה  מלאכים ?
שאלה ג]  כיצד קיבל אברהם את האורחים ואיך הדבר השפיע לדורות?
שאלה ד]  מה ניתן ללמוד על אברהם כתוצאה מהתנהגותו?
התשובה  לשאלה א] רש"י אומר: מהתיאור: "כחום היום"- ניתן ללמוד
כי הקב"ה הוציא חמה מנרתיקה- כדי שאברהם לא יטריח עצמו לקבל אורחים- לפי שאותו יום היה השלישי למילתו ועל- כן הוא לא חש בטוב, רש". מסתמך על המקור:"ויהי ביום השלישי בהיותם כואבים"[בראשית ל"ד,כ"ה]
מאחר והקב"ה ראה כי אברהם מצטער-  כי אין ביכולתו לקיים את המצווה,שלח אליו שלושה מלאכים בדמות אנשים.
יש דעה של הצדיק הקדוש משפיטיבקה שאומר:כשראה אברהם שהקב"ה מוציא את החמה מנרתיקה- הבין שגדולה הכנסת אורחים מקבלת פני השכינה-ולכן הסיק מכך: שבשעה שיבואו אליו אורחים, לא יתחשב בנוכחות השכינה.
אלא, יקדים לקבל  פני האורחים.
התשובה לשאלה ב] רש"י  מסביר את סיבת בוא שלושת המלאכים
וההסבר הוא:
אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות, לפיכך באו שלושה מלאכים.
האחד-  בא לבשר את הולדת יצחק.
השני - להודיע על הפיכת סדום ועמורה.
השלישי – תפקידו היה- לרפאות את אברהם ביום השלישי למילתו לפי שהוא חש כאבים.
האדמו"ר רבי ישראל מצ'ורטקוב מסביר: אברהם היה איש חסדים, שהרי העולם עומד על שלושה יסודות: תורה, עבודה, גמילות חסדים.
אברהם  נטל את המידה האחרונה שבהם: גמילות חסדים.
הוא כל כך השתוקק לקיים את מצוות  הכנסת אורחים,הוא  המתין שלושה ימים וכל יום של צפייה נחשב לעשייה בפועל ולכן אברהם היה בבחינת:"חשב לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה – מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה"
 [ברכות ו, ע"א]
לכן, מכל יום שהשתוקק  בקיום המצווה והמתין- כאילו קיים אותה בפועל ומכוון שמכל מצווה שאדם נוהג לקיים- נברא מלאך, אחרי שלושה ימים של המתנה-  נבראו שלושה מלאכים, אין הכתוב מציין בפירוש שהם היו מלאכים,וזאת במטרה להעצים את גדולתו של אברהם, המתייחס לכל אדם באשר הוא-  בסבר פנים יפות.
לעומת זאת ,לוט התייחס יפה למלאכים ביודעו בוודאות מי הם.מעניין כי הרמב"ן אומר:  שלוט לא היה צדיק תמים.
התשובה לשאלה ג]
אברהם אבינו התנהג עם המלאכים באופן מיוחד:" אמר ר' יהודה, אמר רב: כל מה שעשה אברהם למלאכי השרת בעצמו- עשה הקב"ה לבניו בעצמו, מה שעשה אברהם ע"י שליח – עשה הקב"ה לבניו ע"י שליח, ואל הבקר רץ אברהם- כנגד זה:" ורוח מאת ה' וכו", יוקח  נא מעט מים- והכית בצור ויצאו מים"[בבא מציעא א, פו]
ורש"י מסביר:"יוקח נא,ע"י שליח,והקב"ה שילם לבניו ע"י שליח, שנאמר:"וירם משה את ידו ויך את הסלע"
כלומר, היות ואברהם גם ביום השלישי למילתו התאמץ מעל הטבע וכל זה למרות שסבל כאבים- כך נהג ה' מידה כנגד מידה בעם ישראל, כתוצאה  מכך ישראל במדבר- זכו גם לניסים מעל הטבע: מן- מן השמים  ,הוצאת מים מהסלע.
ובשכר שאברהם נהג במצוות הכנסת אורחים- מעל הטבע, זכו עם ישראל ממש לניסים במדבר.
התשובה לשאלה ד]
מתוך התבוננות בדרכיו של אברהם- אבי האומה ,ובמיוחד מאופן התנהגותו בהכנסת האורחים - המלאכים,נראה שהוא עשה למענם מעל ומעבר וכל זאת מתוך מסירות נפש עצומה בעודו סובל כאבים.
כיאה לצדיק, הוא מיעט במילים והרבה במעשים- מכאן לומדים חז"ל:
"אמור מעט ועשה  הרבה"
מצב הפוך ראינו אצל  עפרון,  אשר מכר  לאברהם את מערת המכפלה בכסף מלא ,למרות שתחילה אמר שאיננו  מעוניין בכסף כלל.
"מעשה אבות סימן לבנים"
מסיבה זו גם ישראל הקדימו נעשה לנשמע בזמן קבלת התורה.
[גמרא , מסכת שבת]
לכן, מכל האמור לעיל ניתן להסיק : כפי שאברהם התנהג עם המלאכים כך הקב"ה התנהג עם ישראל, וגם ישראל הושפעו מאברהם  אבינו בהתנהגותם.
יהי רצון ונמשיך לעתיד להידמות לאברהם אבינו בכל דרכיו וכך ,בע"ה , מובטח לישראל רק טוב.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם איש חסדים/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם איש  חסדים / שיר מאת אהובה קליין (c)

אברהם איש חסדים-
מנסה לבקש רחמים   -
על אנשי סדום החטאים.
בשרו נעשה חידודים.

אברהם איש חסדים,
בפיו מילות תחנונים.
נשמתו בוערת בעצמותיו-
כשדה קוצים –מראשותיו.  

אברהם איש חסדים,
תר אחרי כמה  צדיקים-
כמסייר בשטח דרדרים
ומייחל לקטוף שושנים.       
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ אברהם מקבל את פני המלאכים/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"וירא אליו ה' באלוני ממרא והוא יושב פתח- האוהל כחום היום: וישא עיניו וירא והנה שלושה אנשים ניצבים עליו"[בראשית י"ח,א-ב]

הטכניקה: צבעי שמן על בד.b21m6bst5d1sqv2wfu36.jpg

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם מכניס אורחים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם מכניס אורחים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

כחום היום אברהם יושב
משקיף למרחקים גופו כואב
מתאווה להכנסת אורחים
לקבלם בהארת פנים.

לפתע יגיחו שלוש דמויות
בגדיהם מאובקים פנים גלויות
אברהם נחפז לקראתם כאיילה
כל עצמותיו תאמרנה שמחה.

בחמימות  נלהבת יתקבלו המלאכים
רבים המעשים מעט המילים
רחיצת רגליים מאכלים דשנים
אברהם ושרה מארחים מושלמים.

הערה: השיר בהשראת פרשת וירא [חומש בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם אב המון גויים/ שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אברהם אב המון גויים/
אהובה קליין (c)

אברהם- אב המון גויים,
עמד בעשרה ניסיונות קשים.
ניצל מאור כשדים
ולעקוד את בנו – הסכים.

אברהם- אב המון גויים-
ניתץ, שבר- האלילים.
כחום היום- אירח אורחים
ואל ה'- קירב תועים.

אברהם- אב המון גויים,
ניסה להגן על סדום- הרשעים.
איש חסד ורב  פעלים,
זכה להבטחת הארץ והבנים.

אברהם- אב המון גויים-
מיעט בדיבור והרבה במעשים-
משורשי האומה היהודית-
שפת קודש  לה – ייחודית.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 31 באוקטובר 2012

פרשת וירא-כיצד משמש אברהם דוגמא אישית?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת  וירא- כיצד משמש אברהם דוגמא אישית במעשיו?
/ אהובה קליין

פרשת וירא פותחת בפסוקים:  " וירא אליו ה' באלוני ממרא והוא יושב פתח- האוהל כחום היום וישא עיניו וירא והנה שלושה אנשים ניצבים עליו וירץ לקראתם מפתח האוהל וישתחו ארצה"
מתעוררות כבר בתחילת הפרשה כמה שאלות:
א] מדוע  אלוקים בא לבקר את אברהם?
ב] מדוע באו דווקא שלושה מלאכים?
ג] מאין למד רש"י כי אותו  היום - היה השלישי למילתו של אברהם?
ד] מדוע הכתוב מציין שאברהם ישב בפתח האוהל וכי משנה הדבר- האם אברהם ישב או, עמד?
ה] מדוע כביכול עזב אברהם את נוכחות ה' שבא לבקרו ורץ  במטרה להכניס אורחים?
 התשובה לשאלה ראשונה, השנייה והשלישית: אלוקים בא לבקר את אברהם לפי דברי רש"י – לפי שאותו יום - היה השלישי למילתו ואברהם חש עדיין כאבים בגופו לפיכך הקב"ה מקיים בעצמו מצוות ביקור חולים ובא לבקרו.
רש"י מסתמך בדבריו על הגמרא: [בבא –מציעא פ"ו, ע"ב] על סמך מאמרו של ר' חמא  בר חנינא ועל כך מתפלאים חז"ל: מהיכן ניתן לדעת בוודאות שהיה זה  דווקא היום השלישי למילתו של אברהם?
על כך עונה תשובה יפה- האדמו"ר ר' ישראל מצ'ורטקוב: ידוע לכל-  שהעולם עומד על שלושה דברים: על התורה, על העבודה ועל גמילות החסדים [מסכת אבות א, ב] שלושת האבות מסמלים את שלושת היסודות הנ"ל, אברהם מסמל את גמילות החסדים לכן מצוות  הכנסת אורחים הייתה מאד חשובה לו והוא השתוקק לקיימה בכל מאודו., אך מצד שני נוצר פער בין היכולת לקיים את המצווה לבין מצב בריאותו, אך ה'  החשיב מאד את רצונו העז של אברהם לקיים מצווה זו.לכן ראה זאת  כעשייה בפועל ומתוך כך נבראו שלושת המלאכים וביום השלישי למילתו גבר  צערו של אברהם מאד על אי יכולתו לארח אורחים לכן ה' שלח שלושה מלאכים שנבראו במשך שלושה ימים-  בו  רצונו החזק של אברהם להכנסת אורחים היה כה בעוצמה.
התשובה לשאלה ד] מדוע  הכתוב מציין כי אברהם ישב בפתח אוהלו, לפי דבריו של רש"י אברהם התיישב בפתח האוהל כדי לעסוק במצוות הכנסת אורחים ועל מצווה זו אומרים חז"ל שהיא גדולה בערכה: " מהקבלת פני שכינה" אך יש כאן רמז לאברהם שביקש לעמוד לפני ה', ה' רומז לו לעתיד לבוא "אלוקים ניצב בעדת אל.."  [תהילים פ"ב] סימן לבנים - שה' עתיד להתייצב  בעדת דיינים בעודם יושבים.
התשובה לשאלה ה]  אברהם רץ לקבל את פני האורחים וכביכול עזב  את פני השכינה-
כי אצל אברהם ה' נגלה אליו כשכר וזה היה: "כעין עולם הבא" ולכן כאשר הייתה לו הזדמנות לקיים מצווה בעולם הזה שהרי עולם זה – הוא עולם של עשייה ממילא השכר של העולם הבא יכול לחכות.
בפרשת וירא יש גם רמז לאריאל-בית המקדש,- :"ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה" [בראשית כ"ב,י"ד]– " ה' יראה"  [242] = אריאל .יהי רצון שנזכה במהרה לבניין בית המקדש השלישי בקרוב אמן ואמן.  
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 26 באוקטובר 2012

הנה ההזמנה לתערוכת-מגן דוד בהודו/מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
שמי מופיע בצד שמאל בהזמנה- שנייה מלמעלה:gwg9l9mg63atf965kmo2.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר