יום ראשון, 2 בספטמבר 2012

פרשת כי תבוא- מדוע יש צורך בקבלת תורה מחודשת?/מאמר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת כי תבוא- מדוע יש צורך בקבלת תורה מחודשת ?
אהובה  קליין
אחד הנושאים המעניינים בפרשה, הוא האספות העם מול הר גרזים- הר הברכה ומול הר עיבל- הר הקללה.
כפי שכתוב:" ויצוו משה את העם ביום ההוא לאמור: אלה יעמדו לברך את העם על- הר גרזים בעוברכם את הירדן שמעון ולוי ויהודה ויששכר ויוסף ובנימין: ואלה יעמדו על הקללה בהר עיבל ראובן גד ואשר וזבולון דן ונפתלי וענו הלויים ואמרו אל כל—איש ישראל קול רם,,," [דברים כ"ז ,י"א-ט"ו]
גם במעמד הר סיני וגם במעמד זה הושמעו לעם -דברי תורה  ובשני המקרים העם  אישר בפיו את הסכמתו לקבלת הדברים .
 בהר סיני ,כאשר משה רבנו הקריא את ספר הברית כל העם ענה בלב אחד כאיש אחד:"נעשה ונשמע"!
ואילו  כאן-  במעמד הברכה והקללה שוב באו בני ישראל בברית ה'.
הלויים הקריאו י"ב ברכות -להולכים בדרך ה',י"ב קללות - לסוטים מדרך ה' והעם ענה:"אמן" לאות הסכמה.
יותר מאוחר [יהושע ח, ל"ד] הקריא יהושע שישים ושמונה ברכות וקללות שמוזכרים בפרשתנו  ובסופם כתוב:"אלה דברי הברית אשר ציוה ה' את משה לכרות את בני ישראל" [דברים  כ"ח,ס"ט]
העם קיבל שוב את התורה בקללה ובשבועה.
נשאלת השאלה, מדוע יש לחזור ולתת את התורה מחדש?
התשובות הן:
א] דור המדבר כמעט נכחד לגמרי בטרם נכנס לארץ ישראל, לכן לא הייתה אפשרות שיוכלו להעביר הלאה את התורה לדור החדש- לבנים -שהרי בדרך כלל דור האבות צמוד  לדור הילדים ויש באפשרותו להעביר את התורה מדור לדור, אבל האפשרות הזאת כמעט ואינה קיימת.
ב] ברגע שעם ישראל נכנס לתוך ארץ ישראל התורה מקבלת:"נשמה" גבוהה , כשם שבעולם הגשמי הזהב נחשב למתכת יקרה מאד- כך ברמה הרוחנית התורה היא יקרה מזהב, כמו שאומר דוד המלך על מצוות התורה:"הנחמדים מזהב ומפז רב .." [תהילים י"ט,י"א]
התורה מבטיחה לעם ישראל : אם ישמור את התורה, אין לו מה לחשוש מהאויבים סביב, הוא בע"ה ינצח אותם כפי שכתוב:""והיה אם שמוע תשמע בקול ה' אלוקיך לשמור לעשות את כל מצוותיו אשר אנוכי מצווך היום ונתנה ה' אלוקיך עליון על כל גויי הארץ"[דברים כ"ח,א]
התורה נמשלה למים,כמו שנאמר אצל[ישעיה נ"ה,א] " הוי כל צמא לכו למים" המים מסמלים את התורה, כפי שהאדם אינו יכול לחיות ללא מים המשמשים גם לשתיה, לנטיעה, לבניה ולקיום החיים עצמם ולטיהור הגוף, כך גם העולם והאדם אינם יכולים להתקיים ללא תורה
וכשם שאדם שאינו יודע לשוט בסירה במים- אובד מן העולם- כך גם אדם שאינו קשור לתורה אובד מן העולם.
כשם שהמים נשמרים בדרך כלל-  בכדי חרס ולא בכדים העשויים ממתכת יקרה כגון:זהב, כסף.
כך התורה מתקיימת אצל אנשים ענווים ושפלי רוח ולא אצל אנשים גאוותנים ומתנשאים.
ויש להיות עמלים בתורה- בנוסף הלימוד לקיים בפועל את מצוותיה.
כמו שאמר ר' שמעון בן חלפתא: אדם שלמד תורה ואינו מקיים את מצוותיה  עונשו חמור יותר מאדם  שלא למד תורה  ואינו שומר תורה ומצוות.
הוא מסביר זאת על-ידי משל: מעשה במלך שהכניס לשטח שני פועלים ,האחד היה נוטע עצים ומייד עוקר והורס אותם , השני לא  נטע כלל.
כמובן שהמלך כעס יותר על האדם שגם נטע וגם עקר את העצים.
התורה מבטיחה:"יקימך ה' לעם קדוש,,כי תשמור את מצוות ה' אלוקיך והלכת בדרכיו" [דברים כ"ח,ט]
על כך אומרים חז"ל: רק כאשר עם ישראל יקיים בפועל את המצוות נקרא בפי ה' בנים.
למה הדבר דומה? לנסיך שפנה אל אביו המלך וביקש שיסמן אותו בתוך מדינתו כך שכולם ידעו שהוא שייך למשפחת המלוכה,
ענה לו אביו- שילבש בגדי מלכות וכתר על ראשו וכולם יבחינו בו שהוא בן המלך.
כך הנמשל: אומר ה' לעם ישראל, רוצים אתם שכולם ידעו שאתם בניי- עסקו בתורה וקיימו את מצוותיה-
וכולם יבינו שאתם בניי.
יהי רצון ועם ישראל כולו יתחזק בלימוד התורה ובקיום המצוות וכך יהיו בנים לה' ולא יחששו משום אויב המאיים עלינו  ונזכה בע"ה במהרה לגאולה שלמה. אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת כי תצא- מסרים נפלאים בפרשה-כיצד?/

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)


פרשת כי תצא- מסרים נפלאים בפרשה- כיצד?
אהובה קליין.

הפרשה פותחת בפסוק:"כי תצא למלחמה על---אויבך  ונתנו ה' אלוהיך בידך ושבית שביו"
השאלות המתעוררות הן:
א] באיזו מלחמה מדובר?
ב] מדוע כתוב:"כי תצא"- בלשון יחיד,הרי הפניה לעם ישראל כולו?
ג] היכן מוצאים בתנ"ך דוגמאות  ליציאתו של אדם?
ד] איזה רמז יש במילה:"תצא"?
התשובה לשאלה א]
לפי דברי רש"י: מדובר במלחמת רשות- כלומר כאשר עם ישראל  יעלה בדעתו לצאת למלחמה על אויביו-רש"י מסתמך על המשך הפסוק – המזכיר את עניין השבי והרי במלחמת ארץ ישראל אין לומר :"ושבית שביו" לכן כאן אין הכוונה למלחמת יהושע שמטרתה הייתה כיבוש ארץ ישראל.
התשובה לשאלה ב]
לפי דעת חז"ל: מדובר כאן:"כי תצא" בלשון יחיד –כדי ללמד את עם ישראל כי ניתן לנצח את האויבים בתנאי שהעם מאוחד כאיש אחד בלב אחד.
בדומה למצב שבני ישראל היו שרויים בזמן מתן תורה בהר סיני.
חז"ל מביאים הוכחה לדבריהם:"דורו של אחאב כולם עובדי עבודה זרה היו,ועל שלא הייתה ביניהם מחלוקת,היו מנצחים במלחמה"[ירושלמי פאה א,א]
ויש האומרים: כי מדובר במלחמת היצר של האדם- יצר הרע המנסה להכשיל את האדם בכל הזדמנות, האדם חייב להיות ערני ומוכן להילחם בכל עת נגד יצרו ולהכניעו.
רבי מנחם מנדל מקוצק אומר:כי מתוך המילים:"כי תצא" ניתן ללמוד שאין לשבת בחיבוק ידיים ולחכות שהאויב יפתיע, אלא יש להקדים רפואה למכה ולתפוש יוזמה ולהכות באויב ראשון באדמתו שלו- ואז מובטח:"ונתנו ה' אלוקיך בידך"
הדבר אמור גם  לגבי מלחמתו הפרטית של האדם נגד יצר הרע.
עליו לפעול בנחישות נגד יצר הרע כדי למנוע ממנו מראש התחברות אליו, אך אם לא יעשה כך, הדבר יכול יגרום לקשיים וכשירצה להיאבק  נגד היצר- יהיו לכך מכשולים מרובים.
התשובה לשאלה ג]
הנה כמה דוגמאות ליציאתו של אדם:
1]  "ויצא יצחק לשוח בשדה" [בראשית  כ"ד,כ"ג]
כאן המשמעות- יציאה לשדה כדי להתפלל מנחה בזמן שקיעת החמה.
2]"ויהי כאשר כילה יצחק לברך את יעקב ויהי אך יצוא יצא יעקב מאת פני יצחק אביו ועשיו אחיו בא מצידו": [בראשית כ"ז, ל]- המשמעות לצאת מפנים הבית, או האוהל - אל החוץ.
3] "יצא אדם לפועלו ולעבודתו" [תהלים ק"ד,כ"ג]- הכוונה יצא אדם יום, יום-לפעילותו הגשמית –עבודתו לפרנסת בני ביתו ולעבודתו הרוחנית-תפילה ולימוד תורה.
4] "כי תורה מאיתי תצא " [ישעיהו מ"א,ד]- במשמעות הפצת התורה ברבים.
5]"ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה"[בראשית כ"ח,י]- יציאה ממקום מגורים אל מקום אחר.
התשובה לשאלה ד]
"תצא" בגימטרייא=יאיר ה'  דרכך.
בגימטרייא  נוספת= מגיד דבריו ליעקב.
"כי תצא" עולה בגימטרייא=ברוך ה' המברך.
מתוך כל האמור לעיל, ניתן להסיק כי על מנת  לצאת מאפלה לאורה,חייב אדם להציב לעצמו מטרות בחיים וכדי לזכות בהצלחת  במימושן- יש לחסות בצל אלוקים וכעם להיות תמיד מאוחדים- כאיש אחד ובלב אחד ולהאיר לזולת פנים , התוצאה לא תאחר לבוא,בע"ה תתגשם הנבואה:
"כי בשמחה תצאו ובשלום תובלון" [ישעיה נ"ה,י"ב]
אמן כן יהי רצון.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יש ויצא אדם/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יש ויצא אדם/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

יש ויצא אדם למלחמה
לאור ירח או חמה
כארי המסתער על טרפו
יניס בחסדי ה' אויבו.

יש ויצא אדם לשדה
מחדרי ליבו תפילתו נושא
כדוגמת יצחק בין הערביים
ישוח להנאתו יזעק לשמים.

יש ויצא אדם מהמייצר
ממעמקי עפר היישר  להר
דוגמת יוסף בן הזקונים
פתר חלומות השתחרר מאזיקים.

יש ויצא לחירות
בתום שנות עבדות
כציפור הפורסת כנפיה
לחופש מועדות פניה.

הערה: השיר בהשראת פרשת: "כי תצא"
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ גדעון בוחר את חייליו טרם הקרב/ ציירה: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"....ויורד את- העם אל- המים ויאמר ה' אל גדעון כל אשר-ילוק בלשונו מן המים כאשר ילוק הכלב תציג אותו לבד וכל אשר יכרע על ברכיו לשתות:ויהי מספר המלקקים בידם אל פיהם שלוש מאות איש וכל יתר העם כרעו על- ברכיהם לשתות מים: ויאמר ה' אל-גדעון בשלוש מאות האיש המלקקים אושיע אתכם ונתתי את מדיין בידך.."

 [שופטים ז,ה-ח]

הטכניקה: שמן על בד.
5px8cc5zdiecvvabcjle.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 30 באוגוסט 2012

עם אוהב שלום/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
עם  אוהב שלום
שיר מאת: אהובה קליין(c)

עם תעב מלחמות
שבע איומים ושנאות
תר אחר שלווה
כסומא המגשש באפלה.

עם למוד ניסיון
אינו מאבד זיכרון
נישא על כנפי נשרים
ככתוב בספר הספרים.

יומם וליל ער
תמיד נכון להסתער
מתפלל למלכי המלכים
דבק במצוות וחסדים.

מאמין באמונה שלמה
כי עת יצא למלחמה
בהיותו בצל השכינה
תהא  ידו על העליונה.

הערה: השיר בהשראת פרשת כי תצא [חומש דברים]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 29 באוגוסט 2012

ציורי תנ"ך/יציאה למלחמה/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"כי תצא למלחמה על- אויבך ונתנו ה' אלוקיך בידך ושבית שביו" [דברים כ"א,י]

הטכניקה: שמן על בד.kemchqrrdnp7ul6knk8y.jpg

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת כי תצא-כיצד נבטיח ניצחון במלחמה?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת כי תצא-כיצד נבטיח ניצחון במלחמה?
מאמר מאת: אהובה קליין .

פרשת כי תצא, פותחת בפסוק:"כי תצא למלחמה על אויבך ונתנו ה' אלוקיך בידך...."
עם ישראל עבר בקורותיו מלחמות רבות והנס הגדול הוא: היותו עם נצחי אשר שרד תלאות רבות,עליות ומורדות ובתוכם גם השואה הנוראה וכל זה בחסדי אלוקים.
השאלות הן:
א] מהם התנאים להצלחה במלחמה?
ב] היכן מצאנו בתנ"ך דוגמאות למלחמות?
ג] כיצד נצליח,בע"ה, לקרב את השלום אלינו- כעם שוחר שלום?
התשובה לשאלה א]
ישנם כמה  תנאים כדי להצליח במלחמה:
1] עם ישראל חייב להיות כולו מאוחד כאיש  אחד בלב אחד.אחדות היא כוח וגם מרתיעה את האויבים סביב.
דבר זה רמוז בפסוק הנ"ל:כתוב בלשון יחיד: "כי תצא" ולא כתוב:"כי תצאו"
על כך אומרים חז"ל: כי מכאן ניתן ללמוד מוסר השכל- התנאי לניצחון במלחמה הוא אחדות העם.
ומביאים דוגמא יפה:"דורו של אחאב כולם עובדי עבודה זרה היו,ועל שלא הייתה ביניהם מחלוקת ,היו מנצחים במלחמה"[ירושלמי פאה א',א']
כמו כן,האויבים ישר מבחינים אם העם אינו מאוחד והדבר גורם להם תעוזה  להציק ולהתגרות בעם ישראל, דבר זה התגלה לנו גם במגילת אסתר: בהיות המן כה רשע אמר למלך אחשוורוש:"... ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים בכל מדינות מלכותך.." [אסתר ג,ח]
נושא אחדות ישראל מיוצג על ידי המנורה במשכן שהייתה עשויה זהב טהור וכולה מקשה אחת.
2] הצבא חייב להתכונן למלחמה ולהיות מוכן  לכל תרחיש יומם וליל, במקרה וחס ושלום האויב ינסה להפתיע אותנו.ואין לסמוך רק על ניסים ונפלאות.
אך כמובן נעדיף תמיד את דרך השלום.
את זאת ניתן ללמוד מהכנותיו של יעקב אבינו,כאשר נודע לו כי עשיו הולך לקראתו עם ארבע מאות איש,הוא נחרד מאד כפי שכתוב:"ויירא יעקב מאד ויצר לו ויחץ את-העם אשר איתו ואת הצאן ואת הבקר והגמלים לשני מחנות.ויאמר אם יבוא עשיו  אל- המחנה האחת והכהו והיה המחנה הנשאר לפלטה:ויאמר יעקב אלוקי אבי אברהם ואלוקי אבי יצחק ה' האומר אלי שוב לארצך ולמולדתך ואיטיבה עימך קטונתי מכל החסדים ומכל- האמת אשר עשית את- עבדך כי במקלי עברתי את הירדן הזה ועתה הייתי לשתי מחנות: הצילני נא מיד אחי מיד עשיו כי ירא אנוכי אותו פן יבוא והכני על בנים...וייקח מן הבא בידו מנחה לעשיו אחיו: עיזים מאתיים ותיישים עשרים רחלים מאתיים ואילים עשרים..." [בראשית  ל"ב,ח-כ"ב]
יעקב התכונן בשלוש דרכים:דורון, תפילה ומלחמה.
מכאן שיש גם להתפלל לבורא עולם למען ירחם ויגן על בניו,יחד עם זאת עלינו גם לצפות לימים טובים יותר.
3] לפי דברי רבי מנחם מנדיל מקוצק:עדיף ליזום התקפה מראש כאשר יש בכוונת האויב להלחם בעם ישראל,למסקנה זו הוא מגיע מתוך התבוננות בפסוק:"כי תצא למלחמה על אויבך" מכאן שיש להפתיע את האויב ולהכותו בעודו  עדיין במדינתו.אם ננהג כך ולא נשב בחיבוק ידיים ,יש סיכוי טוב לתוצאה:"ונתנו ה'  אלוקיך בידך"
4] כל מהלך שיש בכוונת המדינאים לנקוט- השתיקה יפה לכך לפי:"שאין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין כמו שכתוב:"ואמר רבי יצחק: אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין, שנאמר: 'יצוו ה' אתך את הברכה באסמיך..." [בבא מציעא מ"ב,ע"א]
התשובה לשאלה ב]
בתנ"ך ישנן דוגמאות רבות למלחמות,הנה כמה מהן:
1] המלחמה הראשונה במקרא:אברהם שומע כי לוט נלקח בשבי והוא הולך להצילו כמו שנאמר:"וישמע אברהם כי נשבה אחיו וירק את חניכיו ילידי ביתו שמונה עשר ושלוש מאות וירדוף עד דן...וישב את כל הרכוש וגם את לוט,אחיו ורכושו השיב וגם את- הנשים ואת העם" [בראשית י"ד,י"ד-י"ז]
לפי רש"י :נראה כי אברהם לקח איתו את אליעזר עבדו – שחינך אותו למצוות ונתן בידו כלי מלחמה והמספר שהתורה מזכירה:שמונה עשר ושלוש מאות- הכוונה – לאליעזר= מניין גימטרייא של שמו [כך אמרו חז"ל[נדרים ל"ב]
2] מלחמתו של גדעון במדיינים,הוא מתכונן למלחמה וה' אומר לו:"הורד אותם אל המים ואצרפנו לך שם והיה אשר אומר אליך זה ילך איתך הוא ילך איתך וכל אשר אומר אליך זה לא ילך עימך הוא לא ילך:
ויורד את-העם אל- המים ויאמר ה' אל גדעון כל אשר-ילוק בלשונו מן המים כאשר ילוק הכלב תציג אותו לבד וכל אשר יכרע על ברכיו לשתות:"
[שופטים ז,ד-ז] בסופו של דבר נבחרו שלוש מאות חיילים,אלה שאינם מפונקים והיו מלקקים את המים כדרך הכלבים-ה' הבטיח שבמספר זה של חיילים בלבד  -יציל את העם מהמדיינים.ואכן הניצחון התגשם במלואו.
תשובה לשאלה ג]
כדי להגיע למצב של שלום בעם ישראל, ישנו מתכון בטוח אחד: שמירת המצוות בין אדם למקום ובין אדם לחברו ואם נשכיל לקיים את מצוות התורה ככתבה ולשונה-  אזי צפוי לנו רק טוב כנאמר:"והיה אם שמוע תשמע בקול ה' אלוקיך לשמור לעשות את כל-מצוותיו אשר אנוכי מצווך היום,ונתנך ה' אלוקיך עליון על כל –גויי הארץ ובאו עליך כל הברכות.."
מי ייתן ועם ישראל ידבק בעץ החיים- הלוא היא התורה הקדושה ובע"ה בקרוב נצפה לגאולה שלמה.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר