יום רביעי, 11 באפריל 2012

פרשת שמיני-בעלי חיים אסורים לאכילה- מדוע?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת שמיני- בעלי חיים אסורים לאכילה- מדוע? /
מאמר מאת:אהובה קליין.

אחד הנושאים המרכזיים בפרשת שמיני:איסור אכילת בעלי חיים ועופות טמאים ,נאמר בלשון התורה :"וידבר ה' אל משה ואל- אהרון לאמור אליהם דברו אל בני ישראל לאמור זאת החיה אשר תאכלו מכל בהמה אשר על הארץ כל מפרסת פרסה ושוסעת שסע פרסות מעלת גרה בבהמה אותה תאכלו,אך את זה לא תאכלו..."
מעניין מהו הטעם לאיסור זה?
על כך יש כמה  תשובות:
א] לפי הגמרא[ב"מ ס"א:] הרי כתוב בסוף הפסוקים המספרים על איסור אכילת הטמא: "ולא תטמאו את נפשותיכם כי אני ה' המעלה אתכם מארץ מצרים" שואלים בגמרא מדוע נאמר כאן[במאכלות אסורים] המילים:"המעלה אתכם ולא נאמר:"המוציא אתכם" ? כמו שניתן למצוא במקומות אחרים בתורה,על כך עונה הגמרא: כי המילה:"המעלה" פרושה = מעלה: "אמר הקב"ה אלמלא העליתי את ישראל ממצרים, אלא בשביל דבר זה שאין מטמאין בשרצים-דיי" בכך שעם ישראל אינם אוכלים שרצים זוהי מעלה גדולה ואילו היו נשארים במצרים היו עלולים  חלילה להגיע לידי אכילת שרצים.
ב] לפי רבותינו:  האוכל מאכלות אסורים גורם לפגיעה קשה בנפשו.
על ידי אכילת בשר טמא- נגרמת פגיעה  בפנימיותו של האדם,  עצם האכילה נעשה דבר בלתי נפרד מדמו ובשרו של האוכל ומסיבה זו כאשר תינוק יונק זקוק למינקת- יש למסור אותו,אך ורק, למינקת המקפידה על אכילת מזון כשר ,עניין זה מקורו במשה רבנו כאשר היה תינוק התנגד לינוק מהמניקות המצריות שבת פרעה הביאה לו עד שקראה מרים לאימו. שהרי נאמר: "פה שעתיד לדבר עם השכינה ינק דבר טמא?" [סוטה י"ב]
ג] לפי אונקלוס: טמא פירושו = סתום [ברא' כ"ו, ט"ו] אדם האוכל בשר טמא גורם לסתימה ואין האור האלוקי יכול לחדור לנשמתו.
ד] הגמרא אומרת כי מהפסוק:"לא תטמאו בהם ונטמתם בם" חסרה האות א' מכאן המסקנה כי זוהי לשון של טמטום ,מכאן שאכילת הטמא גורמת לסתימה:" אוטמת וסותמת מכל חוכמה" את לב האדם [יומא ל"ט ורש"י שם]
אדם הנזהר מאכילת בשר טמא נוצרת בו  מעלה רוחנית- כי מקיים את צוויי התורה. האדם כובש את היצר ובכך הוא נבדל מן הבהמה שאינו  מכניס לפה כל דבר, אלא, על ידי  ריסון עצמי זה – הוא זוכה לברכה בכל תחומי התורה שהרי  ללא ריסון עצמי זה - לאדם יהיה קשה להתמודד בשאר אתגרים שמציב לו הבורא.
ה] לפי דברי הרמב"ם בספר:  משנה  תורה[סוף ספר טהרה] הטומאה והטהרה הם גזירת הכתוב והם בגדר חוקים המופיעים בתורה.
ו]לפי ר'  יצחק אברבנאל: איסור אכילת בעלי חיים טמאים הוא משום שהתורה דואגת לבריאות הנפש מאכלים אלה משקצים את הנפש הטהורה.
ז] לפי ר' יצחק בן משה עראמה בספרו:" עקדת יצחק" עם ישראל הוא מזן מיוחד וקדוש
ואינו מסוגל לאכול מאכלים אלה לעומת הגויים שלהם האכילה לא תזיק.
לסכום: יהי רצון ועם ישראל  יקפיד על אכילת בשר כשר ובכך יזכה לאור אלוקי ויתעלה בסולם הרוחני ויזכה לקרב את הגאולה כפי שרמוז בפרשה "שמיני"- 410 בגימטריא ראשי תיבות:"שאו מרום עינכם" וכן שחרית מנחה וערבית= אליהו משיח המסמלים את  בשורת הגאולה השלמה בקרוב אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הרב אבינר