יום ראשון, 29 באפריל 2012

עבודת הכהן הגדול ביוה"כ/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
עבודת הכהן הגדול ביוה"כ
שיר / שיר מאת: אהובה קליין (c)

השמים מעורפלים לובן בוהק
הכהן נחפז לעבודתו ומדייק
בחרדת קודש קרב לשעירים
יטיל גורלות ביום הכיפורים.

בחיל ורעדה ניצב ביניהם
ידיו לופתות בשני גורלותיהם
האחד יקריב  ליושב במרומים
השני ידרדר היישר למעמקים.

פירקו נאה זקנו מגודל
עיניו  בורקות כזוהר הטל
בשרו חידודים, חידודים
ילחש ווידויים יניס מקטרגים.

בליבו משא כבד משקל
כפרת  עוונות הקהל
נשמתו בוערת אחדות
למען הזולת אהבה ורעות.

הערה: השיר בהשראת פרשת:אחרי מות [חומש ויקרא]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ הכהן ושני השעירים/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ולקח את-שני השעירים והעמיד אותם לפני ה' פתח אוהל מועד:  ונתן אהרון על-שני השעירים גורלות,גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל"
[ויקרא  ט"ז,ז-ח]
הטכניקה: שמן על בד.lz2igssopbipwhp2u7vn.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת אחרי מות-שני שעירים-שני גורלות/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת אחרי מות-שני שעירים, שני גורלות - כיצד?
/ אהובה קליין.

פרשה זו  מתארת את עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים בתקופה שבית המקדש היה עדיין קיים.
לאחר  חורבן המקדש- חז"ל  קבעו :כי יש  לקרוא פרק ראשון מתוך הפרשה ביום הכיפורים בין תפילת שחרית לתפילת  מוסף-  וזאת כזיכרון לעבודת הקודש.[מגילה ג, ה]
וכך התורה  פותחת את הנושא:"וידבר ה' אל- משה אחרי מות שני בני אהרון, בקרבתם לפני ה' וימותו ויאמר ה' אל משה: דבר אל אהרון אחיך, ואל יבוא בכל עת אל הקודש מבית לפרוכת אל פני הכפורת אשר על הארון ולא ימות- כי בענן  אראה על הכפורת... ומאת עדת בני ישראל ייקח שני שעירי עיזים לחטאת ואיל  אחד לעולה והקריב אהרון את פר החטאת אשר לו וכיפר בעדו ובעד ביתו ולקח שני  השעירים והעמיד אותם לפני ה' פתח אוהל מועד ונתן אהרון על שני השעירים גורלות: גורל אחד לה'  וגורל אחד לעזאזל והקריב אהרון את השעיר אשר עלה עליו הגורל לה' ועשהו חטאת והשעיר אשר עלה עליו הגורל- לעזאזל יעמד חי לפני ה' לכפר עליו לשלח אותו המדברה.."[ויקרא ט"ז,א-י]
 בקוראנו את הפסוקים הנ"ל  מתעוררות כמה שאלות:
א] מדוע התורה מזכירה בפתיחת הפרשה את מות בני אהרון?
ב] מה פשר הענן המוזכר עם הופעתו של ה'?
ג] מה תפקידם של שני השעירים בעבודתו של הכהן?
התשובה לשאלה א]
רש"י מביא  את משלו של רבי אליעזר בן עזריה: מעשה בחולה שלא חש בטוב והלך לרופא,  הציע לו הרופא לא לאכול דברים קרים ולא לשכב במקום לח.
אחריו בא חולה אחר- אליו האזהרה הייתה יותר תקיפה : לא לאכול דברים צוננים ולא לשכב במקום לח – כדי שלא ימות כפלוני שלא הקשיב להוראות אלה.
כמובן שההוראות של הרופא-  אל החולה השני הפחידו יותר וגרמו לאיש
לקיים את עצות הרופא ביתר זהירות.
והנמשל: לכן נאמר:"אחר מות שני בני אהרון" כדי להזהיר את אהרון שלא יכנס אל הקודש בכל עת, מפני שסיבת מותם של בני אהרון הייתה: "בקרבתם לפני ה' " וזאת  כדי- להודיעו מה התוצאה של אי ציות לאיסור הכניסה לקודש.
התשובה  לשאלה ב]
רש"י מציע  שני פירושים:
1] לפי פשוטו- אהרון מוזהר שלא יבוא אל הקודש  בכל עת- לפי שגילוי השכינה שם- שהרי ה' מדבר מעל הכפורת, כמו שכתוב:"ודיברתי איתך מעל הכפורת מבין שני הכרובים" [שמות כ"ה, כ"ב]
2] אהרון אינו רשאי לבוא לקודש הקודשים- אלא רק בשעה שמקטיר הקטורת ביום הכיפורים וקב"ה  יראה אליו רק בענן.
רבי מאיר שפירא, ראש ישיבת חכמי לובלין מציע רעיון  מעניין ויפה: ישנם אנשים שדווקא בשעות קשות וקשיים הבאים עליהם- נחלשים באמונה בקב"ה
ונשברים.לכן הכתוב  פונה אליהם:"כי בענן אראה על הכפורת" מכאן שאסור להתייאש גם במשברים וצרות ויהודי חייב להתחזק באמונה  ,דווקא כשהכול נראה אבוד וחסר תקווה מעונן וחשוך-  יש לדעת כי אלוקים אינו נוטש  אף יהודי  ולכן  יש להמשיך להתפלל אל  הבורא  ובע"ה :"ישועת ה' כהרף עין" כדברי דוד המלך. [תהלים]
לפתע תזרח הישועה והכול יבוא על מקומו בשלום.
תשובה  לשאלה ג]
לפי  דברי רש"י: אהרון הכהן לוקח איתו  את שני השעירים, אחד מימנו והשני משמאלו ונוטל ידיו לתוך הקלפי ומניח על שעיר אחד משמאלו  את הפתק שעלה ביד שמאלו, שעליו כתוב את הגורל.
 ועל השעיר מימינו מניח את הפתק השני  שעלה בגורל  ביד ימינו .
השעיר שעלה בגורלו:"לשם" מיועד  להקרבה לה' לקורבן  חטאת ,ואילו השעיר שנועד לעזאזל- יושלך למדבר  על הר קשה וצוק גבוה.[דברי רש"י]
לפי דברי חז"ל:  היה דוחף את השעיר מן הצוק "לאחוריו והוא מתגלגל ויורד ולא היה מגיע לחצי ההר עד שנעשה איברים, איברים" [יומא פ"ו מ"ו]
ומפסוקינו ניתן ללמוד כי דייקו בהמתת השעיר שנאמר:"יעמוד חי  לפני ה' " שכל  עוד  הוא במקדש- הוא חי ו"לשלח אותו"-  הכוונה לשלח אותו למיתה.
לפי הרשב"ם:"לפי פשוטו לשלח אותו  חי-  אל ההרים כמו שמצינו ציפורי המצורע [ויקרא י"ד,ז] :"ושלח את הציפור החיה על פני השדה לטהרו מטומאתו- אף כאן לטהר  את ישראל מעוונותיהם,  משלחו אל המדבר- והוא מקום מרעה  לבהמות"
מכאן , שביום הכיפורים היה מתוודה הכוהן  הגדול שלוש פעמים: פעמיים על פר  חטאת ופעם שלישית על השעיר המשתלח לעזאזל.
בפעם ראשונה היה הכהן מתוודה :על חטאיו  וחטאי בני ביתו.
  בפעם השנייה גם על הכוהנים.
ואילו בפעם שלישית  על כל עם ישראל.
מעניין מדוע שעיר אחד יוקרב לה' והשני נועד למדבר – להריגה?
על כך עונה ספורנו: לדעתו , השעיר הנושא את עוונות עם ישראל –אינו ראוי לזבח, מגודל  טומאתו.
מעניינת במיוחד דעתו של אברבנאל: הוא רואה בשני השעירים את מאבקם  הנצחי של יעקב ועשיו-  שנולדו תאומים ושווים  מבחינה פיסית בקומה ובמראה, אך מבחינה רוחנית הבדל גדול ביניהם- עשיו פנה לדיראון ואילו יעקב לחיי עולם,באופן טבעי נועדו האחים לגדול באופן שווה,אולם בהשגחה עליונה נפל בגורלו של שעיר אחד להיות עמו ונחלתו של ה' ולהתקרב לבורא עולם, ואילו השעיר השני הורחק מנחלת אלוקים לארץ של מדבר ושיממון.
עבודת הכהן ביום הכיפורים- מטרתה תפילה לה' שסוף, סוף יגמר מאבק זה, על ידי שהכהן הגדול מתוודה על השעיר לעזאזל- בכך הוא מצביע כי רק את עשיו הרשע הולמים החטאים וכל העוונות האחרים ואילו בני יעקב חייבים להתנקות מהחטאים – בהיותם העם הנבחר.
לסכום: היום  באין מקדש, ביום כיפורים  מרבים בתפילה ובתענית ומבקשים מהקב"ה שימחק את חטאנו  ברחמים, אך לא על ידי מחלות וצער.
יהי רצון ועם ישראל ישוב אל חיק הקב"ה :"ייתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם, ברכי נפשי את ה' הללויה"[תהלים ק"ד,ל"ה].ובע"ה גאולה קרבה לבוא.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
 
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ארצי מולדתי/ שיר מאת:אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ארצי מולדתי/ אהובה קליין (c)

ארצי מולדתי שלי
את בבת עיני
ארץ  נחלת אבות
אברהם , יצחק ויעקב.

ארצי מולדתי שלי
את עטופה בנשמתי
אלייך אערוג כאייל
שטופת זוהר הטל.

ארצי מולדתי שלי
את – ביתי  מבצרי
ארץ נחלי מים
השכינה פורשת  כנפיים.

ארצי מולדתי שלי
אשא עלייך  תפילתי
"מאין יבוא עזרי"
מאת ה' ישועתי.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ארץ ישראל/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ארץ ישראל / שיר מאת אהובה קליין (c)

ארץ ישראל היהודית
כאבן יקרה וייחודית,
יש ושקועה במצולות הים,
יש ועולה לגובה רם
מאירה למרחקים,
מתוקשרת בעיתונים,
אך,אינה נשחקת לעולמים
נועדה לבני מלכים.

ארץ ישראל הקדושה
נחלה רמת מעלה,
אלוקים בה מביט
מראשית עד אחרית
בה-"עם לבדד ישכון"
בתורה יהגה ויעמול,
ייטיב עם הזולת
בכלל וגם בפרט.

ארץ ישראל זקופת הקומה,
צועדת קדימה ראשה מרימה.
בתום אלפיים שנות גלות
שואפת לכליל השלמות,
בניה שבים על כנפי נשרים,
דברי נביאיה- קורמים עור וגידים:
"עוד אבנך ונבנית בתולת ישראל
עוד תעדי תופייך ויצאת במחול משחקים"
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ארץ ישראל-צומת דרכים/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ארץ ישראל- צומת דרכים / אהובה  קליין (c)

ארץ ישראל- צומת דרכים,
טיפה בים- בתוך מרחבים,
היא  כמרגלית,
סגולתה  כטלית.

ארץ ישראל- צומת דרכים,
ככבשה בן שבעים  זאבים.
אומות העולם- בה  צופים,
בקדרתה בוחשים.

ארץ ישראל- צומת דרכים,
פסיפס אנושי בשלל גוונים,
בחוט השני- מקושרים,
יונקים  מאותם שורשים.

ארץ ישראל- בעלת תכלית,
עיני ה' בה- מראשית ועד אחרית.
בעתיד אליה- יעלו מושיעים,
לחזות באורה ובממלכת אלוקים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר