פרשת תרומה- מדוע ה' זקוק למקדש בזמן שהעולם בחזקתו?
מאת: אהובה קליין.
בפרשה זו, בה כל בני ישראל מביאים תרומה-להקמת המשכן:זהב,כסף,נחושת,עורות תחשים,אבני שוהם..נאמר:
"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם"
[שמות כ"ה,ח]
השאלות הן:
א] מדוע נקרא המשכן בשם מקדש?
ב] מדוע הקב"ה זקוק למקדש,בזמן שהשמים והארץ הם בחזקתו?
ג] מתי ייבנה בית המקדש השלישי?
התשובה לשאלה א]
לפי דברי רבינו בחיי:המשכן נקרא מקדש,מפני שהוא מקודש על ידי שריית השכינה,ואפשר לומר כי הוא כתבנית בית המקדש של מעלה.
רבינו בחיי מביא מדרש יפה אשר לפיו:אמר ה' לעם ישראל:אתם צאני ואני הרועה שלכם,ומדוע דווקא הדימוי של הצאן?
התשובה לכך כי: יחזקאל הנביא אומר:"ואתנה צאני ואני רועה"[יחזקאל ל"ד] ובתהלים[פ]נאמר:"רועה ישראל האזינה"-הכוונה שיעשו דיר לרועה והוא יבוא לבקרם.
ישעיהו הנביא אומר:"כי כרם ה' צבאות בית ישראל ואני שומר"[ישעיה,ה]
בני ישראל ככרם וה' שומר עליהם וההוכחה:"הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל"[תהלים קכ"א]
עם ישראל הם כבנים וה' כאביהם,כפי שנאמר:"בנים אתם לה' אלוקיכם ואני אביכם "[דברים י"ד]
ובמשלי נאמר:"עטרת זקנים בני בנים ותפארת בנים אבותם"[משלי י"ז]
לפי מדרש זה:אלוקים משרה את שכינתו בתוך עם ישראל.
ומוסיף רבינו בחיי:יש במילה:"ושכנתי" רמז למספר השנים שעמד בית ראשון ובית שני.
רבי יוסף יעקב אומר:שכל אחד יעשה מקדש בליבו ויכין שם מקום להשראת השכינה וכאשר ה' ישכון בליבו של כל יהודי-אזי יתגשם הפסוק:"..ושכנתי בתוכם"
ויש פירוש שאומר: שהתורה קוראת למשכן בשם:"מקדש"-על שם ייעודו בעתיד-לקדש את עם ישראל.
לפי רש"י: בית שממנו תצא קדושה לאומה.
רשב"ם והחיזקוני מסבירים: כי המשכן הוא מקום המיועד לפגישת בין ה' לבני האדם.
התשובה לשאלה ב]
שלמה המלך בכבודו ובעצמו תמה על כך באומרו:"הנה השמים ושמי השמים לא יכלכולך,אף כי הבית הזה אשר בניתי"[מלכים א,ח]
גם הנביא ישעיהו משתומם באומרו:"כה אמר ה' השמים והארץ הדום רגליי,אי זה בית אשר תבנו לי,ואי זה מקום מנוחתי".
לפי ההסבר של מדרש רבה[שמות ל"ד]:"אתה מוצא כשנתן הקב"ה את התורה לישראל,אילו בא עליהם בחוזק כוחו לא היו יכולים לעמוד,שנאמר:אם יוספים אנו לשמוע את קול ה' אלוקינו ומתנו"-לכן ה' בא אל עמו בהתאם לכוחו,וההוכחה לכך,שנאמר:"קול ה' בכוח "- בכוחו ולא נאמר,אלא בכוח-לפי כוחו של כל אחד ואחד."אצל האדם ישנה הגבלה לגבי דברים -מופשטים,והתורה מתייחסת לעניין זה בהתחשבות,וצווי זה חייב שייקלט אצלנו באמצעות חמשת החושים שלנו.לכן הקב"ה מדבר בלשון ומושג של בני האדם,באמצעות משהו מוחשי.
הקב"ה מתאים את הערכים העל אנושיים לכלי קיבול-האנושיים.
התשובה לשאלה ג.
לבניין הבית השלישי כל ישראל מצפה:
לפי דברי הנביא ישעיהו: בית המקדש השלישי עתיד,בע"ה להיבנות באחרית הימים:"והיה באחרית הימים נכון יהיה בית הר ה' בראש ההרים ונשא מגבעות ונהרו אליו כל הגויים:והלכו עמים רבים ואמרו לכו:ונעלה אל הר ה' אל בית אלוקי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו-כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים"[ישעיה ב,ב-ג]
לפי דברי מיכה:"והיה באחרית הימים יהיה הר בית ה' נכון בראש ההרים ונישא הוא מגבעות ונהרו אליו עמים:והלכו גויים רבים ואמרו: לכו ונעלה אל הר ה' ואל בית אלוקי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו כי מציון..."
לגבי הזמן, מתי ייבנה המקדש השלישי,רבו הדעות,יש הסוברים: כי עתיד להיבנות אחרי בוא המשיח,ויש הסוברים כי המשיח בעצמו יבנה את המקדש.
ויש אומרים כי סמוך לבואו.
באשר לאופן בנייתו,גם רבו הסברות. יש כאלה הטוענים: כי המקדש יבנה על ידי ה',כמו שנאמר:"מקדש ה' כוננו ידיך"[שמות ט"ו,י"ז]
יש דעה האומרת: כי המקדש יבנה על ידי אדם,אלא שמהשמים ירד לתוכו בית מקדש רוחני-ממש כירידת הנשמה לתוך הגוף הגשמי-כירידת האש של מעלה אל תוך האש של מטה.
באשר למיקומו של המקדש,גם כאן ישנן דעות שונות.
יש הסוברים :כי המקדש השלישי עתיד להיבנות במקום אשר בו נבנה בית המקדש השני,ויש האומרים: כי מיקומו יהיה רחוק מהעיר ארבעים מיל לצד צפון.
לסכום,
לאור האמור לעיל,המסקנה היא: למרות שאלוקים שולט על כל העולם,הוא שואף להקמת המקדש בתוך עם ישראל הנחשבים לבניו,היות והם זקוקים למשהו מוחשי-בו ידעו כי השכינה שורה,
מתי יבנה המקדש? רק לאחר שיבנה נדע כולנו את התשובה. בכל אופן אנו מאמינים ומצפים :כי הדבר יכול להתרחש במהרה,בכל רגע-כמו שאנו מייחלים ומבטאים זאת בתפילתנו היום יומית:"יהי רצון מלפניך,ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו,שיבנה בית המקדש במהרה בימינו..." אמן ואמן.