יום רביעי, 11 בינואר 2012

ביתו של יהודי- האם גם מבצרו?/מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ביתו של יהודי- האם תמיד גם מבצרו?/ מאת: אהובה  קליין.

שמעון היה מתווך מנוסה ובעל הצלחה רבה  בשטח הנדל"ן  , ללקוחותיו- היה מקשיב בקשב רב ומנסה לבוא לקראתם ולסייע במציאת מבוקשם.
באחד הימים נתקל שמעון בלקוח מעט מוזר: אדם לבוש  ברישול   אשר פניו  מביעות  חוסר שקט ושלווה,
הוא אמר בקול ענות חלשה:"שלום",
לאחר כמה דקות של שקט - פתח בבקשתו  בקול רועד ומידי פעם ניגב את זיעתו ממצחו:"אני מעוניין בבית חדש"
שאל אותו המתווך מה הן דרישותיו? כמה חדרים?
באיזו סביבה? איזה גודל של דירה  ?...
לשמע שאלות אלו, האיש  לפתע השתתק ודמעות זלגו מעיניו כמים.
שמעון הציע לו כוס  שתייה על מנת להרגיעו, אך האיש סירב, הוא ספג את דמעותיו בממחטה ולאחר שניות פתח ואמר:"לצערי קשה לי לתאר את רצוני, היום אני גר בבית רחב ידיים ומפואר יחד עם משפחתי היקרה, אך אנו חשים כי משהו לא תקין בבית,איך להסביר, האושר המיוחל אינו קיים, האם תוכל לעזור לי?
המתווך היה אדם סבלני מאד:"אני מציע שתשוב לביתך ולאחר שתהיה לך  תמונה ברורה יותר לגבי בקשתך אשמח לעזור".
פתגם ידוע אומר: כי ביתו של אדם הוא מבצרו,
ואכן הבית בדרך כלל משמש מקום של חמימות ובטחון לאדם ומשפחתו.
כאן מתעוררות כמה שאלות:
א] מהו הבית האידיאלי לאדם?
ב] מאין לנו כי ביתו של אדם  מושפע מדרכיו?
ג] אילו מעשים ניתן לעשות  על מנת להגיע לאושר הנכסף במקום המגורים?
התשובה לשאלה א]
כדי לענות על שאלה זו, נתבונן בתורתנו הקדושה ונלמד כיצד נבנה המשכן-
ומה הייתה התכלית בבנייתו?
כפי שהתורה מתארת הרי המשכן הוקם בעיקרו על ידי - בצלאל בן אורי ואהליאב בן אחיסמך- שניהם אומנים מוכשרים אשר היו בצל הקב"ה וזכו לרוח הקודש[בצלאל- בצל ה', אהליאב- נמצא באוהל ה'] וכל זה במטרה להשכין בו את השכינה על עם ישראל כמו שכתוב:
"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" [שמות כ"ה, ח]
אך עניין זה תמוה וכי הקב"ה – מלך מלכי המלכים צריך משכן או מקדש כדי להשכין את שכינתו על בניו?
הרי אין שום קושי מצידו של הבורא- הכול יכול- להשכין את השכינה על כל הארץ?
על כך ישנם כמה דעות :
ה'חתם סופר' אומר: "ידוע דעיקר הכוונה בתחילה, להיות כל ישראל ראויים להשראת השכינה מבלי הכנת שום מקום משכן או מקדש, כמו האבות שהיו מרכבה לשכינה, ומשה רבנו ע"ה שהיה צינור לכל הטובות והשפעות ודוד המלך ע"ה שהיה מרכבה לשכינה ולכן [בשעת מתן תורה] נעשו חירות מאומות העולם- חירות ממלאך המוות ומשחטאו בעגל נאמר: אכן כאדם תמותון וכאחד השרים תפולו והוצרכו למשכן.."
כלומר מאז חטא העגל הקב"ה מצמצם את שכינתו במקום מוגדר והוא: משכן ויותר מאוחר- מקדש.
את רעיון  החטא מחדד יותר השל"ה הקדוש  בהקדמה לספר ויקרא:
לדבריו לולי חטא עץ הדעת לא היה צורך בהקמת בית המקדש- המשמש להשראת השכינה, אלא הקב"ה היה משרה שכינתו בכל מקום.
גם הספורנו  אומר על הפסוק:"ונתתי משכני בתוככם, תשרה שכינתי בתוככם בכל מקום שתהיו, כמו שיעד קודם העגל באומרו [שמות כ,כ"ד] "בכל מקום אשר אזכיר את- שמי אבוא אליך"
מתברר כי המשכן והמקדש  נרמזים במקרא  בשם:"צוואר"
אנו פוגשים ברעיון זה בכמה מקומות, לדוגמא:
א]  "צווארך כמגדל השן" [שיר השירים]
ב] כאשר יוסף פוגש את אחיו הקטן- בנימין במצרים, נאמר:"וייפול על צווארי בנימין- אחיו ויבך ובנימין בכה על- צוואריו" [בראשית מ"ד,י"ד]
לרש"י קשה מדוע כתוב בלשון רבים:"וייפול על צווארי בנימין" הרי היה צריך לכתוב וייפול על:"צוואר" בנימין - בלשון יחיד?
עונה על כך רש"י. בשם חכמנו ז"ל בגמרא [מגילה ט"ז,ב]: מסתבר כי יוסף ראה ברוח הקודש כי בחלקו של בנימין עתידים להבנות שני בתי מקדש. אך סופם  גם להיחרב- לכן בכה על שניהם.
ג] הזוהר הקדוש גם כן מזכיר את רעיון ה"צוואר" כרמז למקדש והוא מביא את הפסוק:"כמגדל דויד צווארך בנוי לתלפיות"[שיר השירים ד,ד]
כשם שהצוואר אצל האדם תפקידו לחבר את הראש לגוף ולשמש כדרך להעברת מחשבות שבמוח ללב ומהלב למוח זורם כוח חיוני, הצוואר משמש כקשר גשמי וגם רוחני בין גוף האדם לראש.
הוא הדין לגבי בית המקדש- המשמש צוואר בין הקב"ה לבניו  כדרך להעברת השכינה, ישנו קשר דו צדדי בין העם לה', מצד אחד עם ישראל מחויב לעבוד את ה' ולקיים את מצוות התורה ומצד שני הקב"ה משכין דרך המשכן ואחר כך דרך המקדש את השכינה.
רעיון זה טמון בתוך ביתו של כל אדם,הבית הוא כעין "צוואר" לקבלת השכינה, אדם שבביתו שורה השכינה- עבורו הוא הבית האידיאלי המשרה עליו  ובני ביתו- אושר ושלוה.
לכן נאמר:"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" ולא כתוב:"ושכנתי בתוכו"- כי הקב"ה שואף לשכון בתוך כל בית יהודי וגם בתוך כל  אחד ואחד.
התשובה לשאלה ב]
יתכן, חלילה,מצב שמופעים נגעים על קירות הבית של היהודי כפי שהדבר מתואר בכתובים:
"כי תבואו אל ארץ כנען אשר אני נותן לכם לאחוזה, ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם ובא אשר לו הבית והגיד לכהן לאמור:כנגע נראה לי בבית" [ויקרא י"ד, ל"ד- ל"ה]
במצב זה נראה שיש בעיה עם בני הבית בהתנהגותם הרוחנית ובטרם ה' מעניש אותם, תחילה מעניש את קירות ביתם- למען יתעוררו מתרדמתם ושאננותם.
האדם שניגש לכהן ומספר על הנגעים, חייב להיות זהיר בלשונו ולהגיד:"כנגע נראה לי בבית"
לעניין זה הגמרא [מסכת ברכות ] אומרת:"לעולם אל יפתח אדם פה לשטן" ויקבע בוודאות שאכן זהו נגע, אלא יאמר:"כנגע" מכאן ניתן להסיק כי ביתו של האדם מושפע מהתנהגות המשפחה  בתוך כותלי הבית.
התשובה לשאלה ג]
הנה כמה  דוגמאות מן המעשים שיש לנקוט- על מנת להגיע לבית שבו תשרה השכינה:
1] אדם הרוכש דירה חייב לבדוק בטרם העסקה מי אותו אדם המציע לו את הנכס למכירה, האם הוא ישר והגון?
2] לאחר שכבר רכש את הנכס,  עליו להקפיד לקבוע מזוזות בפתחי ביתו לשם שמירה.
גם בעניין המזוזה ,עליו להיזהר לרכוש אותה מיהודי ישר וירא שמים אשר יוכיח כי סופר סת"ם
[סופר הכותב ספרי תורה ומזוזות] כתב את הפסוקים הקדושים במו ידיו על קלף אמיתי, אין קיצורי דרך  במצב זה.
הגמרא מביאה סיפור מעניין על מזוזה: מעשה באיש  עשיר אשר שלח ליהודה הנשיא יהלום יקר ערך,
בתמורה על כך שלח לו רבי יהודה מזוזה מתנה. התרעם העשיר ואמר לרבי יהודה: אני שלחתי לך יהלום יקר מאד ואילו אתה שולח לי פיסת קלף שערכה כסף מועט! השיב לו הרבי:
אתה שלחת לי מתנה שאני חייב לשמור עליה, אך אני שלחתי לך  מתנה אשר תשמור עליך- שהרי בזכות מזוזה ניצל אדם מכל דבר רע. [ירושלמי, פאה, פ"א,ה"א]
בזמן קביעת המזוזה יש להגיד:"מודה אני לפני ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שזיכיתני לבנות ולחנך בית זה.
הנני מוכן ומזומן לקיים מצוות מזוזה בביתי כאשר ציוויתני בתורתך הקדושה.
יהי רצון מלפניך, כשם שזיכיתני לחנוך בית זה, כן תזכני לראות במהרה בבניין בית נכון ונישא.
לאחר שבעל הבית קבע מזוזה נוהג לכבד את קרוביו וידידיו לקבוע מזוזות על שאר דלתות הבית.
ונוהגים ללמוד משניות ולהוסיף עוד קטעי תפילה.
תפקיד המזוזה להגן על היהודי ובני ביתו מפני רוחות רעות הנושבות בחוץ - בשטח הרבים.
3] ישנו מנהג יפה וחשוב לחנוך את הבית, לחנוכת הבית- בעל  הדירה  מזמין קרובי משפחה וידידים קרובים לסעודת הודיה לה', המקור למנהג זה עוד מימי בראשית, בתום בריאת העולם במשך שישה ימים ראה הקב"ה:"כל אשר עשה,והנה טוב מאד" ערך ה' סעודה והזמין את אדם וחוה, חז"ל מספרים כי האדם נברא  ביום שישי  במטרה- שייכנס  היישר לסעודת חנוכת הבית של העולם.
מנהג זה השתרש היטב בעם ישראל וההוכחה לכך: כי כאשר  האיש אשר רצה לחנוך את ביתו היה חייב לצאת למלחמה, התורה מצווה  לשחררו מהשתתפות במלחמה כפי שכתוב:"אשר בנה בית חדש ולא חנכו...פן ימות במלחמה" [דברים כ,ה]
למנהג  חשוב זה ישנה מטרה חשובה - להודות לקב"ה על כך שהיהודי, בסייעתא דשמיא, הצליח לרכוש בית ואין הוא כפוי טובה ואינו שוכח את בוראו.
יהי רצון וכל יהודי יתמיד בקיום מצוות התורה, מצוות בין אדם למקום ומצוות בין אדם לחברו- אזי יזכה בע"ה- בברכת שמים עד בלי די והשכינה תשרה בביתו, כמו שנאמר:
"ברוך אתה בבואך וברוך אתה בצאתך" [דברים כ"ח,ה]
"בנה ביתך כבתחילה וכונן מקדשך על מכונו והראנו בבניינו, שמחנו בתיקונו"
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אגדת המערה/ מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
.אגדת המערה \ כתבה: אהובה קליין.(c)
אגדה זו ,התרחשה ברבות השנים.
אינה מופיעה בכתובים ואף לא בקרב המפרשים, 
אלא, נודעה  מפי אנשים בתקופת דוד מלכנו
עת היו מלחמות בארצנו.
מתח רב שרר בקרבנו,
למרות,שהדבר לא היה כלל לרוחנו.
באותם ימים, אמצעי התקשורת ,היו דלים
אך, הידיעות,הועברו איש לרעהו על-ידי שליחים.
מעשה באיש ושמו אמנון שחי באותה תקופה.
באזור הדרום,בו לא מכוניות ואף לא שדה תעופה.
ביתו הדל,היה על גבעה קטנה
ובחצרו,תרנגולות,אפרוחים וכבשה שמנמנה.
את לחמו הרוויח מעבודה קשה,
שעסק בה,יום,יום,שעה,שעה.
שהרי כך נגזר על האדם:"בזיעת אפך תאכל לחם".
מאז חטא, עליו לעמול,בקור ובגשם.
אמנון היה מגיע,מידי יום ביומו,אל עבודתו המפרכת,
במחצבה גדולה,שכבר מרחוק ,הייתה נשקפת.
עובד היה שם,עם חבריו לצוות ,בין הסלעים והחולות.
רגיל מאד לרעש המכונות ולהדי הקולות.
בסוף היום חוזר אל ביתו,עייף ויגע.
מבלה בחיק משפחתו,הולך לישון כשהוא שבע.
הכול היה  נראה לו,פשוט ומובן מאליו,
עד כי שכח לעבוד את הבורא  מרוב עיסוקיו.
וכך התעורר תמיד ליום חדש,
יוצא רכוב על גמלו,ומאחוריו סל מלא קש,
להשביע את רעבון בהמתו,שפעמים כוחו תש.
כל זה,במטרה להגיע למחצבה,כי לשם הוא חש.
ויהי היום והוא בדרכו חזרה בשעת בין הדמדומים,
כבר מרחוק נשמע מכוון ביתו,בכי תמרורים,
הוא הניע את השוט אל עבר גמלו
ואמר לו כמה מילות זירוז,כדי להחישו,
בהגיעו אל מעונו,
ילדיו רצו לקראתו,
עיניהם ,הבורקות.בוכות
ועל פניהם זולגות דמעות.
"אבא,אמא"-צעקו בקול בוכים,
"היה פה שועל וטרף את האפרוחים".
אביהם ענה להם:"הירגעו ילדי היקרים-
הרי משמים הם כל המקרים"!
ביום השלישי כאשר האב סיים את עבודתו,
הוי! לא! הגמל מעד ונקע את רגלו,
מיד ירד אדונו וניסה במאמציו להקימו.
הוא אמנם,הצליח בכך,אך מידי פעם הגמל איבד את שווי משקלו.
וכך בעודם,שניהם,בקושי מתקדמים,
אמנון אינו מבין,מה פשר כל הקשיים.
אינו קולט,מדוע צרה רודפת צרה,
בעודו מהרהר בכך,מעד,נפצע וחש ברע.
הגמל הביט באדונו במבט רחמני,
ואילו הוא הרגיש במשהו טורדני.
בתוך כל הייאוש,פתאום,רוח נעימה נשבה
ורעש קל הפר את כל הדממה
הנה, באופן בלתי צפוי, הופיעו זוג נערים רכובים על חמורים.
לבושים בבגדים צבעוניים,עטופים בצעיפים שחורים.
על גבי חמוריהם,חבילות קשורות בחבלים.
בעוד הראשון לוגם מים מכד חרס,חברו מהדק את  הסנדלים,
מיד פותח בדברים:"רואה,אני את שניכם סובלים,
שמא,זקוקים אתם,לדבר מה,או, לפתרונות קלים"?
ענה להם אמנון,בנימת הפתעה:"מודה אני לכם על הצעתכם הנדיבה
וכמובן על רצונכם להיטיב עימי ובהמתי באווירה חביבה,
אך,אילו תרופות יש,כבר,באמתחתכם"?
באמצע המדבר,כשאתם מתנהלים,כך סתם,לתומכם"?
ענו לו:"אנו מנערי דוד המלך,חוזרים ממשימה שפקד עלינו
ופוסעים באושר ובנחת אל משפחתנו",
בעודם משוחחים, אחד מהם,מזג מים מכדו לתוך קערה
והתיזם על פני אמנון וגמלו והיה זיק של אורה.
רעהו,חייך והצביע ,אל עבר ההר ובו מערה.
אדוננו לא הבין  מה פשר כל המאורע.
פתאום כל הסבל חלף.
כאילו,מטה קסמים,כלפיו נשלף.
גם הגמל הרים את רגליו מרוב שמחה
ופתח את פיו בהרגשה נינוחה.
הצביעו שני הנערים לכוון אחד
והזמינהו להציץ לתוך המקום המיוחד.
אמנון ראה,לתדהמתו,מים בוקעים מתוך האדמה,
אז הבין שהמים שהותזו,עליו,היו בעלי סגולה מיוחדת במינה.
הקשיב לדבריהם:"פה הסתתר,דוד המלך מפני שאול לפני זמן מה,
כשבחוץ,היה רעש,מלחמה והרבה מהומה.
יחד עם לוחמיו,התפלל אל בורא עולם
והתרחש לו נס והוא ניצל לעיני כולם,
באותו רגע,אמנון הסמיק מרוב בושה.
נזכר כי זמן רב לא התפלל והחל בוכה מתוך תחושה קשה.
לאחר כמה דקות של בכי,הודה לצדיקים,
הלך לדרכו כשהוא נרגש ונפעם –מחסדי אלוקים.
מלמל:"מעתה אלוקי,לא אשכחך בכל ימות השנה והצום,
אודה לך תמיד על ניסך שבכל יום"!
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרעה/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרעה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

פרעה שם עצמו אלוה
בכך חפץ הכול לידע
שליט רם מעלה בתבל
שלטונו לנצח לעד יישאר.

לבוש בגדי הדר ופאר
שם עינו בבני ישראל
משתוקק למעט מספרם
לבל יפוצו ויהפכו לעם.

אלוקים ממעל מביט
שם קץ לתרמית
רבות מחשבות בלב איש
פעמים כהבל פה כקורי עכביש.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

גלות מצרים/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
גלות מצרים- שיר מאת: אהובה קליין (c)

בשערי מצרים נכנסים
שבעים נפש באים
ברית בין הבתרים
קורמת  עור וגידים.

גלות מצרים קשה מפרכת
נשמה יהודית אינה שוברת
מלך חדש גזרות משונות
נתיב אשליות נמסות מתפוגגות.

כור ברזל כור היתוך
נוצר עם עתיר זיכוך
זועק ממעמקים לגואל
לנצח שומר ישראל.

הערה: השיר בהשראת פרשת שמות[חומש שמות]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שני, 9 בינואר 2012

פרשת שמות-מה סוד קיום עם ישראל לנצח?/מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת שמות- מהו סוד קיום עם ישראל לנצח ?
מאת: אהובה קליין.

פרשת שמות פותחת את חומש שמות בפסוקים הבאים:
"ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה את יעקב איש וביתו באו: ראובן שמעון לוי ויהודה: יששכר זבולון ובנימין: דן ונפתלי גד ואשר: ויהי כל נפש יוצאי ירך-יעקב שבעים נפש ויוסף היה במצרים: וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא: ובני ישראל פרו וישרצו וירבו ויעצמו במאוד מאד ותמלא הארץ אותם: ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף: ויאמר אל עמו הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו: הבה נתחכמה לו פן-ירבה והיה כי תקראנה מלחמה ונוסף גם הוא על-שנאינו ונלחם בנו.."
שמות א,א-י"א]
השאלות הן:
א] מדוע הפרשה מתחילה ב- וו החיבור:"ואלה שמות.."?
ב] הכתוב מציין בלשון הווה: ואלה ...הבאים מצרימה" ולא  בלשון עבר:"..באו מצרימה"-מה  הסיבה?
ג] מה החשיבות להדגשת התורה כי: קם מלך חדש?
ד] מה סוד הקיום של עם ישראל לאורך  כל הדורות?
התשובה לשאלה א]
לפי דברי רש"י: יש קשר בין פסוק זה למילים הנאמרות בחומש בראשית,
שם נאמר:"ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה"[בראשית מ"ו,ח]
וכאן שוב התורה חוזרת:"ואלה שמות..",
היות ורצה הכתוב להודיע על חיבתם של עם ישראל בעיני ה' – שנמשלו לכוכבים.   המילה:"שמות" נאמרת על ישראל,אבל היא נאמרת גם על הכוכבים,שנאמר:"מונה מספר לכוכבים לכולם שמות יקרא"
[תהלים קמ"ז,ז]
ועוד דוגמא:"המוציא במספר צבאם לכולם בשם יקרא"[ישעיהו מ,כ"ו]  לכן ה' מנה אותם  מתוך חיבה אליהם -שוב  כאשר ירדו למצרים וקרא שמות לכולם –לפי שהם משולים לכוכבים.
בארץ - ה' ספר אותם בחייהם וכאן ספר אותם במותם,ההוכחה לכך  שכתוב:"וימת יוסף וכל הדור ההוא" [שמות א,ו]
שפת אמת מוסיף ואומר: כי יש קשר בין עם ישראל לכוכבים,כשם שהכוכבים נבראו להאיר באפלה- כך ברא ה' את עם ישראל על מנת שיפיצו את אור האלוקי בעולם  ואורם יגיע גם למקומות חשוכים.
דרך אגב, את הקשר בין צבא השמים לישראל פגשנו בחומש בראשית בהבטחת ה' לאברהם אבינו:"ויוצא אותו החוצה ויאמר הבט- נא השמימה וספור הכוכבים אם תוכל לספור אותם ויאמר לו כה יהיה זרעך"
מעניין, כי יוסף בחלומו ראה את הכוכבים משתחווים אליו והרי הכוונה לאחיו.
הרב אליהו שלזינגר, בספרו: "אלה הדברים על התורה" מביא פירוש מעניין:"ואלה שמות.." משפט זה מקשר בין סוף חומש בראשית לתחילת חומש שמות ולמעשה  מחבר את  ספר שמות עם ספר בראשית:
חומש בראשית- הוא ספר האבות.
חומש שמות- הוא ספר הבנים.
ו החיבור מקשר בין האבות לבנים כמו שנאמר:"והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם"
ואם הקשר הזה ימשיך להתקיים תמיד,אזי נזכה גם ל"הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא"
התשובה לשאלה ב]
לפי דברי חז"ל- הדבר מלמדנו כי עם ישראל לא ראו את עצמם כתושבים קבועים במצרים,אלא  חשו כזרים,או כגרים היושבים בארץ זרה ומצפים ליום מן הימים לגאולה- בה יראו את עצמם שבים לארץ האבות בחסדי ה'.
האדמו"ר רבי יששכר-דוב מבלז אומר דבר דומה:
מהמילה:"באים" - לומדים כי עם ישראל – בכל הגלויות חייבים  להרגיש כאורחים,יחד עם זאת , הם חייבים להיות דבוקים באווירת ארץ ישראל ודבר זה עשוי לקרבם לגאולה שלמה ושיבה במהרה לארץ הקודש.
התשובה לשאלה ג]


ציורי תנ"ך/ פרעה מלך מצרים/ציירה: אהובה קליין(c)

רש"י מביא שני פירושים  למילים:"מלך חדש"
 פירוש א] מלך חדש- באמת קם מלך חדש.
ופירוש ב] אותו מלך היה,אלא שנתחדשו גזירותיו.
אך השאלה מדוע כל כך חשוב לציין זאת?
אם נעיין בפסוק הראשון בפרשה נבחין כי כתוב:"ואלה שמות בני ישראל..את יעקב איש וביתו באו."
הכוונה כי הבנים הלכו בדרך החינוך שאביהם יעקב לימד אותם- היא דרך התורה הדורשת עמל, אך לצידה גם הנאה רבה,אבל התורה מציינת כי:"וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא"-  באותו זמן הכול  פתאום משתנה, קם דור חדש אשר לא ידעו את דרך הוריהם והחליטו לשנות כיוון ולהיות יותר מעורבים בחיי המצרים,כנגד זה קם מלך חדש,או אותו מלך היה,אלא שהשתנו גזרותיו.
ודווקא אז , כאשר המלך  ראה כי בני ישראל שינו את התנהגותם  ורצו להיות יותר מעורבים בחיי המצרים,הוא שאף להיפטר מהם, גזר עליהם גזרות אכזריות.
יש לציין,כי למרות השינוי בהתנהגות הדור החדש ,הם שמרו על לבושם,שפתם ושמותם.
ydeicrd0lj28h2sbo59p.jpg
ציורי תנ"ך/ בני ישראל עבדים במצרים/ציירה: אהובה קליין(c)[שמן על בד]
התשובה לשאלה ד]
הסוד של עם ישראל הוא:"עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב"
רעיון חשוב זה הבין יעקב ולכן כבר בתחילה הוא חשש לרדת מצרימה.
 אולם,הקב"ה הבטיח לו:"רד מצרימה ואנוכי אעלך גם עלה"
לכן  יעקב שלח את יהודה לגושן שיקים שם בית מדרש וסביבו  יתרכזו כל השבטים,  במטרה להיות דבוקים בתורה ולא להתמזג , חס  ושלום, עם תרבות מצרית קלוקלת.
הדברים רמוזים גם במילים:"שמות" שבת,מילה[ברית מילה]
ותפילין ,לשלושת מצוות אלה התורה קוראת:" אות"
ובכך ייחודם של עם ישראל.
סוד הקיום של עם ישראל לאורך כל הדורות, לשמר את הייחודיות שלו מצד אחד ומצד שני לא להתערבב בגויים ולא לחקות את מנהגיהם, אלא לשמש אור לגויים.
לסיכום ניתן להסיק, כי ככל שעם ישראל ישמור על דבקותו בתורת משה וירחיק עצמו מהשפעת הגויים ותרבותם, ישמש אור לגויים , בכך עשוי לתרום לקיומו הנצחי בעולם ,לעומת כל מיני עמים  שבעבר קמו,נפלו ולא שרדו.
ובע"ה ,ככל שהעם יתמיד בנחישותו לשמר את דרך החינוך שקיבל מאבותיו ,אזי עשוי גם לקרב את גאולת ישראל, דבר שהוא כל כך מייחל.יהי רצון כשם שה' גאל את עם ישראל בגאולת מצרים- נזכה בקרוב לגאולה  בפרט ובכלל.אמן ואמן.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 5 בינואר 2012

ציורי תנ"ך/ יעקב מברך את בניו/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויקרא יעקב אל בניו ויאמר האספו ואגידה לכם את אשר -יקרא אתכם באחרית הימים" [בראשית  מ"ט,א]

הטכניקה: שמן על בד.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)yik5dtynx93edtb3z7nq.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

בראי התנ"ך: המצור על ירושלים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
בראי התנ"ך: המצור על ירושלים/ שיר מאת: אהובה קליין (c): המצור על ירושלים / שיר מאת: אהובה קליין ( c ) ציון אפופה עננה אפורה בת קול יוצאת בפיה צרה, ציוץ ציפורים נדם רחובות ריקים מאדם. ...
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר