יום חמישי, 17 ביולי 2025

פרשת פינחס- האם יש סיכוי לגאולה בקרוב? מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)


פרשת פנחס - האם יש סיכוי לגאולה בקרוב?

מאמר מאת : אהובה קליין.


ציורי תנ"ך/ פינחס בקנאו את קינאת ה'/ ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ פינחס וברית השלום/ ציירה: אהובה קליין (c)



 ציורי תנ"ך/  הציווי למשה לצרור את המדיינים/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ מימוש "צרור את המדיינים והכיתם אותם"/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי נ"ך/  יוכבד\ משה .אהרון / ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/  משה סומך את ידיו על יהושע/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/בנות צלופחד דורשות ממשה ואהרון: נחלה/ציירה: אהובה קליין(c)

ציורי תנ"ך/ משה מתפלל לה' להשגת מנהיג לעם ישראל/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ משה מצווה לעלות על הר העברים/ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ משה מקשיב לציווי ה' לעלות להר העברים/ ציירה: אהובה קליין (c[שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ משה משקיף מהר העברים על ארץ ישראל/ ציירה: אהובה קליין
[שמן  על בד] (c)

ציורי תנ"ך/ יהושע וכלב בן יפונה הנותרים מהמרגלים במדבר/ ציירה: אהובה קליין (c)





ציורי תנ"ך/ מועדי ישראל ושבת/ ציירה: אהובה קליין (c)



יצירותיי להפטרה:
מלכים א. פרק: י"ח- י"ט]



ציורי תנ"ך/ אליהו הנביא בפתח המערה וציווי ה' אליו/ ציירה: אהובה קליין (c)
 [מתוך ההפטרה]


ציורי תנ"ך/ אליהו הנביא יושב  בצל- עץ הרותם/ ציירה: אהובה קליין (c)

פרשה זו פותחת בשבחים  כלפי פנחס על פעולתו להצלת עם ישראל מכיליון  גדול- כפי שנאמר:

"וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל ־ מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  פִּנְחָס בֶּן ־ אֶלְעָזָר בֶּן ־ אַהֲרֹן הַכֹּהֵן,       הֵשִׁיב אֶת ־ חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי ־ יִשְׂרָאֵל, בְּקַנְאוֹ אֶת ־ קִנְאָתִי, בְּתוֹכָם; וְלֹא ־ כִילִּיתִי אֶת ־ בְּנֵי ־ יִשְׂרָאֵל, בְּקִנְאָתִי. לָכֵן, אֱמֹר:  הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת ־בְּרִיתִי, שָׁלוֹם.  וְהָייְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו, בְּרִית כְּהֻונַּת עוֹלָם--תַּחַת, אֲשֶׁר קִנֵּא לֵאלֹהָיו, וַיְכַפֵּר, עַל ־ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".. [במדבר  כ"ה, י'- י"ד]

פרשה זו היא המשך לקודמתה – פרשת :  בלק. שם מתארת לנו התורה את החטא הנורא שהתרחש עם הישראלי והמדיינית –ומנגד פעולתו של פנחס להצלת העם :

"וְהִנֵּה אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּא, וַיַּקְרֵב אֶל ־ אֶחָיו אֶת ־ הַמִּדְיָנִית, לְעֵינֵי מֹשֶׁה, וּלְעֵינֵי כָּל ־ עֲדַת בְּנֵי ־ יִשְׂרָאֵל; וְהֵמָּה בֹכִים, פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד. וַיַּרְא, פִּנְחָס בֶּן ־ אֶלְעָזָר, בֶּן ־ אַהֲרֹן, הַכֹּהֵן; וַיָּקָם מִתּוֹךְ הָעֵדָה, וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדוֹ.  וַיָּבֹא אַחַר אִישׁ ־ יִשְׂרָאֵל אֶל ־ הַקֻּבָּה, וַיִּדְקֹר אֶת ־ שְׁנֵיהֶם אֵת אִישׁ יִשְׂרָאֵל, וְאֶת ־ הָאִשָּׁה אֶל ־ קֳבָתָהּ; וַתֵּעָצַר, הַמַּגֵּפָה, מֵעַל, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. וַיִּהְיוּ, הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה--אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים, אָלֶף".[במדבר כ"ה, ו'-ט']

השאלות הן:

א] מה  עולל בלעם לישראל שהצליח  לדרדר אותם לשפל המדרגה?

ב]  האם פנחס נהג בחכמה בכך  שהרג את שני החוטאים?

תשובות.

מסקנת בלעם ופעולתו - שגרמה לעם ישראל להידרדר לשפל רב.

ה"נתיבות שלום" מסביר:

בלעם רצה לקלל את ישראל - אך בסוף יצא מברך אותם , אלא שהוא הבחין שעם ישראל מחובר לאלוקים , יש לו בתי מדרש- ששם לומדים יחדיו תורה, ובתי כנסיות - שלשם מתאספים עם ישראל ומתפללים יחדיו  באחדות נהדרת , כך ששום קללה אינה יכולה לשלוט בהם ,

הרמב"ם בספר "מורה נבוכים" - מבאר: שכל המקרים הקשים והרעים קרו  לצדיקים ולנביאים - כאשר הסיחו את דעתם מהדבקות בה'. הרי שבשעה שיהודי דבוק בה'  אין מצב שיקרה לו משהו רע.

בלעם הבין שהוא צריך לנתק את הדבקות של עם ישראל מאלוקים. וזאת כדי שהקללות תשלוטנה עליהם.  לכן כוונתו  הייתה להביא את עם ישראל לחטוא – בשני חטאים: בזנות –עם בנות  מואב, ועבודה זרה - הסגידה לבעל פעור - אליל שעבדו אותו בביזיון רב.

חשוב לדעת ,כי מקור הדבקות של היהודי באלוקים - היא: באמצעות המוח והלב.

יהודי חייב להשליט את המוח על הלב. עניין התפילין הוא גם מהווה דבקות  בה' יתברך ומצווה זו - כנגד המוח והלב- שהם מקור הדבקות בבורא  עולם.

על ידי כך שהם מונחים - כנגד המח והלב שבהם מקור הדבקות בה'.

לכן בלעם החליט לטמא את המוח והלב של העם על ידי שני החטאים האלה:

כל זה במטרה שהם לא יהיו יותר דבוקים בה' – כי - העבודה זרה היינו - חטא בעל פעור הוא פוגע במוח. והזנות עם בנות מואב היא  כדי לפגוע בתשוקת הלב, במטרה לטמא את הלב היהודי.

על ידי שתי עבירות אלו  העם מתנתק חלילה  מהקב"ה. כך ניתן להביא עליהם, חלילה את הקללות.

העצה כנגד שני חטאים אלה: חיזוק  התפילה והתורה  שמטהרים את דעתו ואמונתו של היהודי.

זה מתבטא במילים הנצחיות שניבא בלעם  באומרו:

"מַה־טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ, יַעֲקֹב; מִשְׁכְּנֹתֶיךָ, יִשְׂרָאֵל" [להלן ,כ"ד, ה']

עוד ראה בלעם שהם חיים באחדות מלאה - דרים באוהלים כשכל שבט במקומו והם מאוחדים.

הם הולכים  לבתי כנסיות ובתי מדרש ששם השכינה שורה עליהם - כשהם מאוחדים.

וכמו אצל כל אדם יחיד שהמוח והלב תקינים - ניתן  עדיין להצילו מכל מיני מחלות.

מתברר שמי שמקושר לכלל ישראל  אין עליו   כוחות של הסט"א. היות שבזמן של אחדות העם - יש לו את כל כוח כלל  ישראל הממתיק את הדינים – ומגן עליו ורק היחיד הפורש מהציבור - עליו יכולים לשלוט קללות, כאשר ראה בלעם את האחדות המופלאה של ישראל במקומות אלה - החליט לפורר את האחדות הזאת - כדי לנתק אותם מהשגחת ה' וזאת עשה על ידי שגרר אותם לשני החטאים הנוראים: זימה ועבודה זרה. זו הייתה הצלחתו.

מעשה פנחס  בנקמתו מול החוטאים.

נאמר: "...וַיָּקָם מִתּוֹךְ הָעֵדָה, וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדוֹ.  וַיָּבֹא אַחַר אִישׁ יִשְׂרָאֵל אֶל  ־ הַקֻּבָּה, וַיִּדְקֹר אֶת ־ שְׁנֵיהֶם--אֵת אִישׁ יִשְׂרָאֵל, וְאֶת ־ הָאִשָּׁה אֶל ־קֳבָתָהּ; וַתֵּעָצַר, הַמַּגֵּפָה".

דברי ה' מאשרים: פנחס הציל את עם ישראל כנאמר:

"וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל ־ מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  פִּנְחָס בֶּן ־ אֶלְעָזָר בֶּן  ־אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, הֵשִׁיב אֶת ־ חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי ־ יִשְׂרָאֵל, בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי, בְּתוֹכָם; וְלֹא כִלִּיתִי אֶת ־בְּנֵי ־ יִשְׂרָאֵל, בְּקִנְאָתִי. לָכֵן, אֱמֹר:  הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת ־בְּרִיתִי, שָׁלוֹם.  וְהָייְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו, בְּרִית כְּהֻונַּת עוֹלָם--תַּחַת, אֲשֶׁר קִנֵּא לֵאלֹהָיו, וַיְכַפֵּר, עַל ־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".[להלן: כ"ה, י'- י"ד]

ה"נתיבות שלום " מסביר: בעבור שתי העבירות: זנות בנות מואב ועבודה זרה ומשמע שעיקר הפגם עליו הייתה המגפה שמתו  בה כ"ד אלף מישראל –הוא החטא של זנות בנות מואב.

חז"ל אומרים על כך במסכת [ סנהדרין ] שפנחס חבט את החוטאים בקרקע והתפלל לה' ריבונו של עולם על אלו יפלו כ"ד אלף מישראל ? מכאן לומדים שעל חטא זה הייתה קנאתו של פנחס!

חז"ל מאירים את עיננו: בכך ששתי הפרשיות: "פנחס" ופרשת "בלק" הקרויות על שם אישים [ נוסף על  פרשיות: "נח", יתרו" ו"קורח"]

ומעניין שבלק ופנחס שונים היו זה מזה  באופן  מעשיהם:

בעוד שבלק - מלך מואב לא עשה דבר באופן עצמאי - אלא שלח שליחים לבלעם – כדי לקלל את עם ישראל.

הרי פנחס - היה  איש המעשה  הנמרץ - הוא עשה זאת מטעם של שליחות - להצלת הרבים.

כדברי המוסר של הילל הזקן:

"וּבִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ" [מסכת אבות, ב', ה']

לפי דברי רש"י :הסיבה לבכייתם של ישראל באותו אירוע הייתה - כי ראו שמשה היה חסר  אונים - לא הייתה לו תשובה למצב הנורא ורפו ידיו מפעולה והנה פנחס  בא והציל את המצב!

ה"נתיבות שלום" מבאר: כי אלוקים העריך מאד את מעשהו של פנחס.

הרמב"ם מסביר:

המשיח שעתיד לבוא - יצליח לאחד את עם ישראל סביב הקב"ה וגם יצליח במלחמות ישראל. שתי סגולות אלו היו בפנחס ולכן: הוא אליהו שיבוא  ויבשר את הגאולה.

לפי רוב המפרשים, פנחס נקט בפעולות חשובות במטרה להציל את עם ישראל מהתבוללות, ובעקבות זאת זכה לכך שהפך למלאך- הלא הוא אליהו הנביא שעתיד לשוב אלינו  בקרוב לבשר את הגאולה.

לסיכום , לאור האמור לעיל. הגיע העת שעם ישראל  ימלא את שליחותו בעולמנו  על ידי שישוב אל  התורה והתפילה באחדות מלאה ואהבת חינם בארצנו הקדושה וכך יהיה מוגן מפני כל האויבים וממלא יתגשם , בע"ה ,הפסוק:

"הִנֵּ֤ה אָנֹכִי֙ שֹׁלֵ֣חַ לָכֶ֔ם אֵ֖ת אֵלִיָּ֣ה הַנָּבִ֑יא לִפְנֵ֗י בּ֚וֹא י֣וֹם יְהֹוָ֔ה הַגָּד֖וֹל וְהַנּוֹרָֽא" [מלאכי  כ"ג, ג']


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 16 ביולי 2025

פִּינְחָס וְקִנְאַת ה'/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פִּינְחָס וְקִנְאַת ה'.

 שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

 בִּלְעָם הָיָה נְבִיא גּוֹיִים

 חָקַר דָּרַשׁ אַהֲבַת אֱלוֹקִים

 אֶל עַם  קָטָן שֶׁל נַוָּודִים

 הַנֶּחְבָּט –מִיְּדֵי אוֹיְבִים אַכְזָרִים..

 

 לְאֹרֶךְ דּוֹרוֹת וְשָׁנִים

 שׂוֹרֵד פִּלְאֵי פְּלָאִים

 לְפֶתַע גִּלָּה –אֶת הַסּוֹד

אַחְדוּת יִשְׂרָאֵל - הִיא הַיְּסוֹד.

 

 לָהֶם בָּתֵּי מִדְרָשׁוֹת

מִשָּׁם נִשְׁמָעִים קוֹלוֹת

דִּבְרֵי תּוֹרָה יוֹמָם וָלֵיל

מַצִּילִים מְאַחֲדִים יִשְׂרָאֵל.

 

 מִמַּעֲמַקֵּי מְצוּלוֹת הַיָּם

 אֱלוֹקִים תָּמִיד יוֹשִׁיעַם,

 עַתָּה עָלָה בְּמוֹחוֹ רַעְיוֹן

חִישׁ לְהַפִּילָם  לְפִי הַתְּהוֹם.

 

 לְבוֹר חֲטָאִים הִשְׁלִיכָם

בְּזִימָּה וֶאֱלִילוֹת הֱבִיסָם

פִּינְחָס קִנֵּא קִנְאַת אֱלוֹקִים

שָׂכָר קִבֵּל לְנֶצַח  נְצָחִים.

הֶעָרָה: הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת: פָּרָשַׁת: פִּינְחָס [חֻמַּשׁ בַּמִּדְבָּר]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 9 ביולי 2025

פרשת בלק- "עָלֹ֤ה נַעֲלֶה֙ וְיָרַ֣שְׁנוּ אֹתָ֔הּ"- גם בימינו?/ מאמר מאת: אהובה קליין .

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת  בלק- "עָלֹ֤ה נַעֲלֶה֙ וְיָרַ֣שְׁנוּ אֹתָ֔הּ"- גם בימינו?

 מאמר מאת: אהובה קליין.

יצירותיי לפרשה


ציורי תנ"ך/  בני ישראל חונים  בשיטים/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ בלק משקיף על מושבם של עם ישראל/ ציירה: אהובה קליין.(c}


ציורי תנ"ך/ בלק מתייעץ עם זקני מדיין(c) ציירה: אהובה קליין(c)

 ציורי תנ"ך/ בלק שולח  מלאכים לבלעם/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ שליחת המלאכים אל בלעם/ציירה: אהובה קליין (c)

[שמן על בד]


 ציורי תנ"ך/ בלק חובש את אתונו/  ציירה: אהובה קליין (c)



 ציורי תנ"ך/ בלעם ,האתון והמלאך/ ציירה: אהובה קליין (c)


 בלק לוקח את  בלעם לראש פעור- כדי לקלל את עם ישראל/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ "מה טובו אהלך יעקב  ..."/ ציירה: אהובה קליין (Cׂ)



ציורי תנ"ך/ "עם לבדד ישכון"/ ציירה: אהובה קליין (c)


 ציורי תנ"ך/ "הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא.."/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ בלק כועס על בלעם- על אי הצלחתו לקלל../ ציירה: אהובה קליין (c)

 ציורי  תנ"ך/ חנייה בשיטים/ ציירה: אהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך// נבואת מיכה הנביא/"כאריה בבהמות יער"/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ מיכה הנביא נושא דברים לעם ישראל/ ציירה: אהובה קליין (c)


אחד הנושאים בפרשה :  הירידה הרוחנית  שחלה בעם כפי שנאמר:

"וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל, בַּשִּׁטִּים; וַיָּחֶל הָעָם, לִזְנוֹת אֶל ־בְּנוֹת מוֹאָב.  וַתִּקְרֶאןָ לָעָם, לְזִבְחֵי אֱלֹהֵיהֶן; וַיֹּאכַל הָעָם, וַיִּשְׁתַּחֲווּ לֵאלֹהֵיהֶן.  וַיִּצָּמֶד יִשְׂרָאֵל, לְבַעַל פְּעוֹר; וַיִּחַר ־אַף יְהוָה, בְּיִשְׂרָאֵל.  וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל ־מֹשֶׁה, קַח אֶת ־כָּל ־רָאשֵׁי הָעָם, וְהוֹקַע אוֹתָם לַיהוָה, נֶגֶד הַשָּׁמֶשׁ; וְיָשֹׁב חֲרוֹן אַף יְהוָה, מִיִּשְׂרָאֵל.  וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֶל ־שֹׁפְטֵי יִשְׂרָאֵל:  הִרְגוּ אִישׁ אֲנָשָׁיו, הַנִּצְמָדִים לְבַעַל פְּעוֹר.  וְהִנֵּה אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּא, וַיַּקְרֵב אֶל ־אֶחָיו אֶת ־הַמִּדְיָנִית, לְעֵינֵי מֹשֶׁה, וּלְעֵינֵי כָּל ־עֲדַת בְּנֵי ־יִשְׂרָאֵל; וְהֵמָּה בֹכִים, פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד". [במדבר כ"ה, א'-ז']

מעניין כי קיים קשר בין הקטע  הנ"ל  לפסוק האחרון פרשת חוקת כפי שכתוב שם: "וַיִּסְעוּ, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיַּחֲנוּ בְּעַרְבוֹת מוֹאָב, מֵעֵבֶר לְיַרְדֵּן יְרֵחוֹ".[במדבר כ"ב, א']

השאלות הן:

א] מה הקשר בין סוף פרשת :"חוקת"  לפרשת: "בלק"?

ב] כיצד עם ישראל ירד לשפל רוחני כה גדול?

תשובות.

הקשר בין סוף  פרשת חוקת לפרשת בלק.

רבינו בחיי  מסביר את הפסוק:"וַיִּסְעוּ, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיַּחֲנוּ בְּעַרְבוֹת מוֹאָב, מֵעֵבֶר לְיַרְדֵּן יְרֵחוֹ".[להלן: כ"ב, א]- סוף פרשת חוקת] .דבר זה  מוזכר גם במקור  נוסף:

"...וַיַּחֲנוּ עַל־ הַיַּרְדֵּן מִבֵּית הַיְשִׁימֹת, עַד אָבֵל הַשִּׁטִּים, בְּעַרְבֹת, מוֹאָב".

[במדבר ל"ג, מ"ט]

ורש"י  מבאר: מקום חנייה זה-שהוא - שטח מישור של שיטים ושמו:

"אָבֵל הַשִּׁטִּים".

רבינו בחיי מדגיש: כי הם היו בערבות מואב וממקום זה לא זזו ,משם שלח יהושע מרגלים.

בהמשך מביא מדרש: "וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל, בַּשִּׁטִּים.." היה שם מעיין שהיה מגדל נואפים, כי יש מעיינות שמגדלים גיבורים וחלשים, ונאים ומכוערים, צנועים ושטופי זימה, ואילו מעיין של שִּׁטִּים- של זנות היה, והיה משקה את סדום ועל כך נאמר:

"טֶרֶם, יִשְׁכָּבוּ, וְאַנְשֵׁי הָעִיר אַנְשֵׁי סְדֹם נָסַבּוּ עַל ־הַבַּיִת, מִנַּעַר וְעַד זָקֵן:  כָּל־הָעָם, מִקָּצֶה.  וַיִּקְרְאוּ אֶל־ לוֹט וַיֹּאמְרוּ לוֹ, אַיֵּה הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר־ בָּאוּ אֵלֶיךָ הַלָּיְלָה ? הוֹצִיאֵם אֵלֵינוּ, וְנֵדְעָה אֹתָם".

הכוונה לאירוע:  שהתרחש כאשר אנשי סדום – הרשעים באו  לפתח ביתו של לוט - בזמן ששני המלאכים  ששהו  בביתו – באו להודיע על מהפכת סדום ועמורה.

מתברר שאותו מעיין ספג קללה - עתיד הקב"ה לייבשו ולחדשו.

על כך התנבא הנביא יואל:

"וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא יִטְּפוּ הֶהָרִים עָסִיס, וְהַגְּבָעוֹת תֵּלַכְנָה חָלָב, וְכָל ־אֲפִיקֵי יְהוּדָה, יֵלְכוּ מָיִם; וּמַעְיָן, מִבֵּית יְהוָה יֵצֵא, וְהִשְׁקָה, אֶת־נַחַל הַשִּׁטִּים".[יואל ד', י"ח]

הירידה הרוחנית בקרב עם ישראל.

רבינו בחיי  מסביר את הפסוק: "וַיָּחֶל הָעָם, לִזְנוֹת אֶל־ בְּנוֹת מוֹאָב.."

העם עשה את קדושתו - חול כמו שנאמר על נח:

"וַיָּחֶל נֹחַ, אִישׁ הָאֲדָמָה; וַיִּטַּע, כָּרֶם.."- כאן החלה ירידתו הרוחנית של  נח. לפי ששטח  מוקף גדר- הוא גדור מהעריות- נקרא קדוש- ואילו שטח  זוֹנֶה - הוא ההפך ממנו.

ועוד  כלל חשוב כל מקום שנאמר: "העם"- זה לשון: גנאי כפי שנאמר:

"וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים",[במדבר, י"ד. א']

"וַיָּרֶב הָעָם, עִם ־מֹשֶׁה" [במדבר, כ', ג']

ואילו כל מקום שנאמר: "עמי"- לשון שבח הוא.

דוגמא: "לוּ--עַמִּי, שֹׁמֵעַ לִי;    יִשְׂרָאֵל, בִּדְרָכַי יְהַלֵּכוּ"

[תהלים: פ"א, י"ד]

"נַחֲמוּ נַחֲמוּ, עַמִּי--יֹאמַר, אֱלֹהֵיכֶם". [ישעיהו מ', א']  כך דרשו בתנחומא.

דרשו חז"ל: מי פתח תחילה בזנות? והתשובה לכך היא: לוט- אבי מואב - לפי שנאמר: על בנות לוט- אחרי מהפכת סדום ועמורה:

"וַתַּהֲרֶיןָ שְׁתֵּי בְנוֹת ־ לוֹט, מֵאֲבִיהֶן.  וַתֵּלֶד הַבְּכִירָה בֵּן, וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מוֹאָב:  הוּא אֲבִי ־ מוֹאָב, עַד ־ הַיּוֹם".[בראשית  י"ט, ל"ו- ל"ח] כלומר: מאב. והבנות היו נוהגות כדוגמת אימותיהן - ויוצאות כשהן מקושטות ומבושמות לפני ישראל ומפתות אותם בדברים ושותות איתם.

כפי שכתוב: "וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל, בַּשִּׁטִּים; וַיָּחֶל הָעָם, לִזְנוֹת אֶל ־בְּנוֹת מוֹאָב.  וַתִּקְרֶאןָ לָעָם, לְזִבְחֵי אֱלֹהֵיהֶן; וַיֹּאכַל הָעָם, וַיִּשְׁתַּחֲווּ לֵאלֹהֵיהֶן" [להלן כ"ה, ב] העם הולך ומידרדר  עד שנצמד לבעל פעור- עבודה זרה..

רש"ר מסביר: לא החרב ולא קללת האויב מבחוץ - יש בהם כוח לפגוע בישראל ,אלא רק ישראל בעצמו יכול להביא פורענות על עצמו על ידי שנוטש את ה' ואת  תורתו.

ועל המילים: "וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל"- חז"ל אמרו על כך בספרי: לאחר הניצחון במלחמת סיחון ועוג- ביקש העם לשבת בשלווה וליהנות מהשלל שהיה בידו. ובנוגע למקום שחנו בו: "בַּשִּׁטִּים" שם המקום הוא: "הַשִּׁטִּים",

"זְכָר ־ נָא מַה ־ יָּעַץ בָּלָק מֶלֶךְ מוֹאָב, וּמֶה ־ עָנָה אֹתוֹ, בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר—מִן ־הַשִּׁטִּים"[מיכה ,ו', ה'] זה היה אזור שמצויות בו חורשות ועצים שנתנו צל-  שסיפק להם מנוחה ומרגוע. לאחר  המסעות הרבים בשמש הצורבת במדבר.

כאן הם הגיעו ממש לשפל  מבחינה  מוסרית - החלו לעזוב את הנאמנות שלהם לחובה המוסרית ולהפקיר עצמם לבנות  מואב. ובשלב הבא לאחר שבנות מואב הסיתו אותם לחטוא ,הן הזמינו אותם לסעודות הקרבנות שלהן. ולבסוף גררו אותם שישתחוו  לפני אלוהי פעור. אשר בעבודתו אין הפריצות  נחשבת לחטא, אלא למעשה של כניעה והתמסרות לכוח האלים. ומתברר שהיו כמה  סוגים של אלילים.

רבי חיים לייב הלוי שמואלביץ מסביר:

מהות העבודה זרה של פעור- הייתה פריצת כל הגדרים – כי אף עובדי האללים גדורים הם - והם חייבים לכבד את האלילים שלהם.

מנגד, עובדי בעל פעור, אין להם שום גדרים, אפילו את האלילים שלהם הם מבזים ולדעתם אין שום ערך שחייבים  ולהעריכו. לכבדו, הם עשו אליל- שעבדו אליו מתוך ביזיון וככל שהיה הבזיון גדול יותר- כך הם  התאמצו יותר לעבוד  אותו.

היצר הזה נמשך גם בימינו וכובש את צעירי האומות.- לפרוץ את כל הגדרות ללא שום מעצור ואין שום איסור ושום מעצור לרצונותיהם ומעשיהם.

וזו הייתה עצת בלעם להכשיל את ישראל בבנות מואב שהיוותה- "פריצת גדר" של עריות.

מכיוון שישראל נכשלו בפריצת גדר עריות- הדבר גרם לפריצת כל הגדרות  שבעולם ומכאן הדרך להיצמד לבעל פיעור הייתה מהירה .

המסקנה: עיקר שמירתו של אדם מהדרדרות לתהום-היא להיות גדור. ואם חלילה פורץ את הגדר מכאן ההידרדרות הרוחנית כבר מהירה מאד- בלתי נשלטת !

מפרשה זו ניתן ללמוד: שבלעם הנביא הסתפק בחכמתו בלבד ואמר:

"תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים" –הוא  שאף למות בדומה לאבותינו- אך סירב  לעמול כל ימי חייו – כפי שהם עמלו.

לכן עם ישראל בכלל ובפרט- כדי לעלות ולהתעלות ולזכות לחיים טובים עליו: לעסוק בעבודה רוחנית תמידית- יומיומית הן בתפילה, בלימוד תורה ובמעשים טובים.

כדברי רבי פנחס בן יאיר: "זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות לידי נקיות- נקיות לידי טהרה.... עד לרוח הקודש ותחיית המתים".

לסיכום על פי הנאמר לעיל- עלינו להתעורר במיוחד בימי מלחמה אלה- להתחזק בדבקות התורה ואהבת חינם- לא לפחד מהאויבים, אלא לבטוח באלוקים ולהיות נחושים ודבקים במטרה לשמור על הארץ המובטחת כדברי  כָּלֵ֛ב  בן יפונה:

"....עָלֹ֤ה נַעֲלֶה֙ וְיָרַ֣שְׁנוּ אֹתָ֔הּ כִּֽי־ יָכ֥וֹל נוּכַ֖ל לָֽהּ" [במדבר י"ג, ל']


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר