יום רביעי, 25 ביוני 2025

פרשת קורח- מתנות כהונה לשם מה?/ מאמר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת קורח- מתנות כהונה לשם מה?

 מאמר מאת: אהובה קליין.


יצירותיי לפרשה:




ציורי תנ"ך/ הכהן מקבל תרומה של דגן ותירוש/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ הבאת ביכורים לבית המקדש/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ הגשת ביכורים לידי הכהן/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/  קורח יוצר מחלוקת בעם/ ציירה: אהובה קליין (c)






  ציורי תנ"ך/ מחלוקת קורח/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ קורח ועדתו  נופלים לתוך פי האדמה/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ עדת ישראל  מתלוננים לפני משה ואהרון על מות קורח ואנשיו/ 
 ציירה: אהובה קליין(c)



ציורי תנ"ך, משה. דתן  ואבירם/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על  בד]






ציורי תנ"ך/ קורח ואנשיו מקטירים קטורת/ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ משה אוחז במטהו הפורח של אהרון/ ציירה: אהובה קליין (c)



 ציורי תנ"ך/ מנוסת העם אחרי  שקורח ואנשיו נבלעו באדמה/ ציירה: אהובה קליין (c)





 ציורי תנ"ך-  אהרון עוצר את המגפה בעזרת הקטורת (c)



 ציורי תנ"ך/ פדיון בן בכור / ציירה: אהובה  קליין (c)



יצירותיי להפטרה בספר שמואל א, [פרקים: י"א- י"ב]



ציורי תנ"ך/ העם זובחים זבח בגילגל ושמואל מציג את שאול/

ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/שמואל ושאול בגלגל, שמואל נושא דברים לעם/ ציירה: אהובה קליין (c)


פרשת קורח מתארת את מחלוקת קורח ואנשיו - את חטאם וגם עונשם ובהמשך את שכרם של הכוהנים במשכן  כפי שנאמר:

"וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל ־אַהֲרֹן, וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ, אֶת ־מִשְׁמֶרֶת תְּרוּמֹתָי:  לְכָל ־קָדְשֵׁי בְנֵי ־יִשְׂרָאֵל לְךָ נְתַתִּים לְמָשְׁחָה, וּלְבָנֶיךָ—לְחָק ־עוֹלָם.  זֶה ־יִהְיֶה לְךָ מִקֹּדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, מִן ־הָאֵשׁ: כָּל ־קָרְבָּנָם לְכָל ־מִנְחָתָם וּלְכָל ־חַטָּאתָם, וּלְכָל ־אֲשָׁמָם אֲשֶׁר יָשִׁיבוּ לִי--קֹדֶשׁ קָדָשִׁים לְךָ הוּא, וּלְבָנֶיךָ.  בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, תֹּאכְלֶנּוּ; כָּל ־זָכָר יֹאכַל אֹתוֹ, קֹדֶשׁ יִהְיֶה ־לָּךְ.  וְזֶה ־לְּךָ תְּרוּמַת מַתָּנָם, לְכָל ־תְּנוּפֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--לְךָ נְתַתִּים וּלְבָנֶיךָ וְלִבְנֹתֶיךָ אִתְּךָ, לְחָק ־עוֹלָם:  כָּל־טָהוֹר בְּבֵיתְךָ, יֹאכַל אֹתוֹ.  כֹּל חֵלֶב יִצְהָר, וְכָל ־חֵלֶב תִּירוֹשׁ וְדָגָן--רֵאשִׁיתָם אֲשֶׁר ־יִתְּנוּ לַיהוָה, לְךָ נְתַתִּים. בִּכּוּרֵי כָּל־אֲשֶׁר בְּאַרְצָם, אֲשֶׁר ־יָבִיאוּ לַיהוָה--לְךָ יִהְיֶה:  כָּל־טָהוֹר בְּבֵיתְךָ, יֹאכְלֶנּוּ...[במדבר : י"ח, ח'-י"ד]

השאלות הן:

א] מהן מתנות כהונה ומדוע  הוזכרו ,דווקא, אחר עונש קורח ואנשיו?

ג] מה העונש על ביטול  תרומות ומעשרות?

תשובות.

הקשר בין נושא - מתנות הכהונה - למחלוקת קורח ועדתו.

על פי "דעת מקרא": לאחר האירוע עם קורח  ועדתו , התורה מפרטת קובץ חוקים ודינים המוטלים על הכוהנים והלוויים - הקשורים בשמירת על המשכן ומאוחר יותר במקדש ובהרחקת הזרים מן המקומות המקודשים ולצד חוקים אלה - נקבע שכר על שמירה זו - מתנות כהונה ולוויה ונושא זה מופיע מחמת העונשים שנענשו ישראל על חוסר התייחסותם בכבוד הראוי  לעבודה במשכן [קורח ועדתו]

אך הוא בא גם למנוע לעתיד עונשים כאלה.

הגר"א- [הגאון רבי אליהו מוילנא] מתייחס לפסוקים הבאים:

"זֶה ־יִהְיֶה לְךָ מִקֹּדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, מִן ־הָאֵשׁ:  כָּל ־קָרְבָּנָם לְכָל ־מִנְחָתָם וּלְכָל ־חַטָּאתָם, וּלְכָל ־אֲשָׁמָם אֲשֶׁר יָשִׁיבוּ לִי--קֹדֶשׁ קָדָשִׁים לְךָ הוּא, וּלְבָנֶיךָ.  בְּקֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, תֹּאכְלֶנּוּ; כָּל ־זָכָר יֹאכַל אֹתוֹ, קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָּךְ".

מסביר: בפסוקים הנ"ל נזכרים כל עשרים וארבע - מתנות הכהונה , מחציתן נתנו לכוהנים במקדש ומחציתן בכל ארץ ישראל.

לכן הפסוק פתח במילים: "זֶה ־יִהְיֶה לְךָ"  "ז"ה - בגימטריה- י"ב- שכל י"ב מתנות הכהונה שבמקדש מרומזים כאן ואחר כך נאמר:

"וְזֶה ־לְּךָ תְּרוּמַת מַתָּנָם"- עוד פעם ז"ה- כנגד י"ב מתנות הכהונה הניתנות לכהן בכל ארץ ישראל.

רש"ר [הרב שמשון רפאל הירש] מדגיש את חוצפתם  של קורח ואנשיו אשר אמרו למשה ואהרון:

"......רַב ־לָכֶם--כִּי כָל ־הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם יְהוָה; וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ, עַל ־קְהַל יְהוָה" ? [במדבר ,ט"ז, ג']

בכך הוא הכריז מרד על מינוי בני אהרון לכוהנים וגם כפר במוצאה האלוקי של שליחות משה ושל התורה שנמסרה על ידו. קרח ביקש להחליף את התורה לעניין של היחיד. לדעתו, היחיד צריך רק ללכת אחר התעוררות הקדושה שבלבו -כדי לזכות לקרבת ה' ולהיות רצוי בעיניו.

לכן  היה צורך לעשות סדר בענייני הקדושה של התורה והמקדש!

רש"ר מתייחס אל הפסוק: "וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל ־אַהֲרֹן, וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ, אֶת ־מִשְׁמֶרֶת תְּרוּמֹתָי"

לדעת חז"ל [מסכת שבת  כ"ה. וכ"ו.: בכורות  ל"ד]"תְּרוּמֹתָי" –הן המתנות הקרויות  "תרומה"-המופרשות מהיבול המוכן למאכל אדם.

מן התורה נוהגת  תרומה רק ב"דגן תירוש ויצהר" [תבואה מחמשת המינים, יין ושמן זית] שהם מהווים את מזונו העיקרי של האדם.

הרמב"ם [הלכות תרומות ב, א] סובר: כנראה שתרומות ומעשרות של כל היבולים הם דאורייתא, ורק ירקות יצאו מן הכלל. שאינם נכללים במושג: "תבואת זרעך",

רש"ר מבאר: משמעות התרומה הניתנת לכהן היא: "המתנה המרוממת"- הן  לגבי העם והן לגבי הכהן.

מצד אחד העם חייב להפריש תרומה מן היבול שנגמרה מלאכתו וכל עוד לא הופרשה התרומה- היבול  נחשב: "טבל" ואסור.

באופן זה  עם ישראל לומד-שכול קיומו החומרי תלוי בשמירתו את התורה.

מנגד, כל קיומו של הכהן  תלוי במתנות האלה המוקדשות על ידי העם לה' ולתורתו. כל פרוסת לחם שהכהן אוכל- גורמת לו לזכור כי התורה והמקדש אשר הוא עומד  בשירותם אינם שייכים רק לכוהנים- אלא הן מקדש האומה. ורק כנציג האומה התמנה הכהן על ידי ה' לעבד - התורה והמקדש. כל קיומו  תלוי בתורה   ובמקדשה. הוא איננו ראוי ל"לחם" זה, אלא בתנאי שהוא וביתו מתפרנסים מלחם המקדש –היינו- תורמים לפריחת מקדש התורה. ומשמשים דוגמא ומופת בפני  עם ישראל.

לכן הוא חייב לראות את לחם התרומה כ"תרומתי" עליו לשמור על זה כדבר הקנוי לה' אשר הופקד בידו למשמרת בהתאם לאופיו  ומטרתו, על אף שהתרומה היא "לך" והיא "נכסי הכהנים" הרי  היא נחשבת "קודש" וחובה לשמור עליה מן הטומאה ולאכול אותה רק בטהרה.

העונש על ביטול  תרומות ומעשרות?

נאמר בגמרא [מסכת שבת, ל"ב, ב] העונש על ביטול תרומות ומעשרות ,מלבד עצירת גשמים ויוקר גדול:

גם "השכר  אבד ובני אדם רצים אחר פרנסתם ואין מגיעים"

למה הדבר דומה?

כמו צלו של אדם ההולך לפניו בדרך, והאדם מנסה לרוץ ולחטוף את הצל- אך הצל בורח ממנו ואין הוא יכול להשיג את הצל.

הנמשל: כך יעשה האדם לפרנסתו  בעודו סובר: שיצליח להשיגה, אבל לאכזבתו היא תברח ממנו  ואינו יכול להשיגה- ולא יצליח להרוויח מאומה.

מתוך עיון בתורה, מתברר: כי   אחת הקללות המופיעה בפרשת: "כי תבוא" היא:

"וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ, וְלֹא ־יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ; וְנָתַן יְהוָה לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז, וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ".[דברים כ"ח, ס"ה]

קללה קשה היא - כאשר  נדמה לאנשים כי הנה עתידים הם להרוויח שכר נאה ורצים ומתייגעים אחר פרנסתם ,אך לבסוף נוצרת אכזבה גדולה כאשר- לא הרוויחו כלל מאומה. קללה זו קשה יותר ממצב של אדם שהוא חסר פרנסה כלל. ואינו רודף אחריה לשווא,

לפיכך, היא גורמת לו לכיליון עיניים ודאבון נפש.

לסיכום ,לאור האמור לעיל, לאחר שקורח ועדתו נלחמו נגד אהרון ומשה וציערו אותם, באה התורה ומרוממת את הכוהנים ומתארת את עבודתם הנחשבת לעבודת מתנה  וגדולה מאת ה'- לפי שמלאכתם נחשבת לכבוד ותפארת וראויים הם לעשרים וארבע מתנות כהונה.

היום שעדיין אין המקדש קיים. הכוהנים מברכים את עם ישראל בברכת הכוהנים בבתי הכנסת .

יהי רצון שנזכה במהרה לגאולה שלמה ולבית המקדש השלישי וישובו הכוהנים לעבודתם  והלוויים לשירתם.

ועם ישראל ישוב ויתאחד בארץ ישראל ובא לציון גואל. אמן ואמן.

כנבואת הנביא:

"וְעָל֤וּ מֽוֹשִׁעִים֙ בְּהַ֣ר צִיּ֔וֹן לִשְׁפֹּ֖ט אֶת ־הַ֣ר עֵשָׂ֑ו וְהָייְתָ֥ה לַֽיהֹוָ֖ה הַמְּלוּכָֽה"  

[עובדיה א', כ"א]


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הַכֹּהֵן וּמַתְּנוֹת הַכְּהֻונָּה. שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

הַכֹּהֵן וּמַתְּנוֹת הַכְּהֻונָּה.

 שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

 כֹּהֵן מִבֶּטֶן וְלֵדָה

 זוֹכֶה לְכֶתֶר כְּהֻנָּה

 עוֹשָׂה מְלַאכְתּוֹ נֶאֱמָנָה

 עָלָיו  שׁוֹרָה הַשְּׁכִינָה.

 

מְמַלֵּא צִוּוּיֵי אֱלוֹקִים

דַּרְכּוֹ דֶּרֶךְ יְשָׁרִים

לְבוּשׁוֹ  הוֹד וְהָדָר

בְּיָדוֹ דָּגָן תִּירוֹשׁ וְיִצְהָר.

 

מְקַבֵּל מֵהָעָם תְּרוּמָה

פָּנָיו זוֹרְחוֹת כְּחַמָּה

מְשַׁמֵּשׁ נְצִיג הָאֻמָּה

לָעָם יְשַׁמֵּשׁ דֻּוגְמָא.

 

כָּל רֶגַע וְרֶגַע מֵחָדָשׁ

ייִשָּׂא מִשְׁמֶרֶת הַמִּקְדָּשׁ

כְּשׁוֹמֵר אַרְמוֹן מְלוּכָה

יְרוֹמְמוֹ  יַגְדִּיל תְּהִילָּה.

 

הִנֵּה יָמִים בָּאִים

לַמִּקְדָּשׁ יָשׁוּבוּ כֹּוהֲנִים

עַם יִשְׂרָאֵל מְבָרְכִים

הַלְּוִיִּים שִׁירָה מְזַמְּרִים.

הֶעָרָה  הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת פָּרָשַׁת קֹרַח.[ חֻמַּשׁ בַּמִּדְבָּר]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 18 ביוני 2025

פרשת שלח לך: החיים והמוות ביד הלשון - האומנם?/ מאמר מאת: אהובה קליין .

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת: שלח לך- החיים והמוות בידי הלשון- האמנם?

מאמר מאת: אהובה קליין.

 יצירותיי לפרשה:



ציורי תנ"ך/ המרגלים שבים  אל המדבר/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]




ציורי  תנ"ך/ עם ישראל דורש לרגל את הארץ/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ המרגלים יוצאים לדרך/ציירה: אהובה קליין (c)



Biblical paintings

Spies picked grapes   in the Eshkol Stream

"ויבואו עד נחל אשכול ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד וישאהו במוט בשניים ומן הרימונים ומן התאנים"




ציורי תנ"ך/ בכיים של  המרגלים ועדת ישראל בליל תשעה באב/ ציירה: אהובה קליין(c)


ציורי  תנ"ך/ המרגלים שבים למדבר בתום ריגול הארץ/ ציירה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ יהושע וכלב בן  יפונה-'הולכים כנגד הזרם'/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ העדה מחליטה לרגום באבנים את  יהושע וכלב בן יפונה/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי  תנ"ך/ משה מתפלל לה' שיסלח למרגלים ולעם/ ציירה: אהובה קליין (c)





ציורי תנ"ך/ המרגלים שבים  אל המדבר/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]






"דבר אל--בני ישראל ואמרת אלהם ועשו להם ציצית על--כנפי בגדיהם לדורותם ונתנו על- ציצית הכנף פתיל תכלת"

[במדבר ט"ו,ל"ח]

ציירה: אהובה  קליין (c)


ציורי תנ"ך/ המקושש/ ציירה: אהובה קליין(c) 


ציורי תנ"ך/ המעפילים לראש ההר/ ציירה: אהובה קליין (c)

יצירותיי להפטרה [יהושע  ב']

ציורי תנ"ך/ יהושע שולח מרגלים/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד] [מתוך ההפטרה]

"וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ-בִּן-נוּן מִן-הַשִּׁטִּים שְׁנַיִם-אֲנָשִׁים מְרַגְּלִים, חֶרֶשׁ לֵאמֹר, לְכוּ רְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְאֶת-יְרִיחוֹ"

[יהושע  ב, א']


ציורי תנ"ך/  רחב משוחחת עם שליחי מלך יריחו/ ציירה: אהובה קליין (c)

 "...וַתֹּאמֶר כֵּן, בָּאוּ אֵלַי הָאֲנָשִׁים, וְלֹא יָדַעְתִּי, מֵאַיִן הֵמָּה"
[יהושע ב, ד]


פרשה זו פותחת בנושא :המרגלים שנשלחו  לתור את ארץ כנען.

",וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל ־מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  שְׁלַח ־לְךָ אֲנָשִׁים, וְיָתֻרוּ אֶת ־אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר ־אֲנִי נֹתֵן, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל:  אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו, תִּשְׁלָחוּ--כֹּל, נָשִׂיא בָהֶם.  ג וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה מִמִּדְבַּר פָּארָן, עַל־פִּי יְהוָה:  כֻּלָּם אֲנָשִׁים, רָאשֵׁי בְנֵי־ יִשְׂרָאֵל הֵמָּה".[במדבר י"ג, א'- ד']

משה שולח את שנים עשר ראשי השבטים לתור את ארץ ישראל ולבחון אותה כנאמר:

"וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה, לָתוּר אֶת ־אֶרֶץ כְּנָעַן; וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, עֲלוּ זֶה בַּנֶּגֶב, וַעֲלִיתֶם, אֶת ־הָהָר. וּרְאִיתֶם אֶת ־הָאָרֶץ, מַה ־הִוא; וְאֶת ־הָעָם, הַיֹּשֵׁב עָלֶיהָ--הֶחָזָק הוּא הֲרָפֶה, הַמְעַט הוּא אִם ־רָב. וּמָה הָאָרֶץ, אֲשֶׁר ־הוּא יֹשֵׁב בָּהּ--הֲטוֹבָה הִוא, אִם ־רָעָה; וּמָה הֶעָרִים, אֲשֶׁר ־הוּא יוֹשֵׁב בָּהֵנָּה הַבְּמַחֲנִים, אִם בְּמִבְצָרִים.  כ וּמָה הָאָרֶץ הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם ־רָזָה, הֲיֵשׁ־בָּהּ עֵץ אִם ־אַיִן, וְהִתְחַזַּקְתֶּם, וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ; וְהַיָּמִים--יְמֵי, בִּכּוּרֵי עֲנָבִים".[להלן י"ג, "ז- כ"א]

התוצאה הייתה:-הוצאת דיבה על הארץ הקדושה כפי  שנאמר:

"וַיְסַפְּרוּ ־לוֹ, וַיֹּאמְרוּ, בָּאנוּ, אֶל ־הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ; וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הִוא—וְזֶה ־פִּרְיָהּ.  כח אֶפֶס כִּי־עַז הָעָם, הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ; וְהֶעָרִים, בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד, וְגַם ־יְלִדֵי הָעֲנָק, רָאִינוּ שָׁם. עֲמָלֵק יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב; וְהַחִתִּי וְהַיְבוּסִי וְהָאֱמֹרִי, יוֹשֵׁב בָּהָר, וְהַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב עַל ־הַיָּם, וְעַל יַד הַיַּרְדֵּן".[להלן: י"ג, כ"ז- ל]

השאלות הן:

א] במה נכשלו המרגלים בשליחותם-ובמה נענשו?

ב] כיצד ניתן  לתקן את היחס למדינת ישראל כמדינה רוחנית היום ובעתיד?

תשובות.

המרגלים נכשלו בשליחותם.

על פי "נתיבות שלום": המרגלים שהיו ראשי שבטים - אנשים ברמה רוחנית גבוהה – הוטל עליהם לבדוק את המצב הרוחני בארץ ישראל בהיותה ארץ קדושה - בקדושה גבוהה  ביותר:

"עֲמָלֵק יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב; וְהַחִתִּי וְהַיְבוּסִי וְהָאֱמֹרִי, יוֹשֵׁב בָּהָר, וְהַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב עַל ־הַיָּם, וְעַל הַיַּרְדֵּן....."

הם היו צריכים להכיר היטב את כוחות הרשע ולדעת כיצד להתגבר עליהם. וזאת הייתה ההכנה הרוחנית לעם ישראל- טרם יכנסו לארץ הקדושה.

לעומת זאת, המרגלים וישראל חשבו כי עליהם לבדוק את המצב הגשמי בארץ ישראל, הם סברו שההנהגה העל טבעית היא רק בזמן יציאתם ממצרים והליכתם במדבר. אך כאשר יכנסו לארץ- ישובו להיות אומה טבעית כשאר אומות העולם ועל כן כוונתם בשליחת המרגלים הייתה ללמוד לדעת איך לכבוש את הארץ באופן טבעי.

על טעות זאת של המרגלים- הם שילמו בעונש קשה- שלא זכו להיכנס לארץ ישראל.

כי לא היה להם את האמונה  העוצמתית- בכוחה העל טבעי של ארץ ישראל.

אך הדור הבא אחריהם - כן יזכו להיכנס לארץ היות והם כבר יאמינו בהנהגה העל טבעית שישנה בארץ המובטחת.

ומסר זה מופיע גם בדברי דוד המלך: "וַיִּמְאֲסוּ, בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה;    לֹא ־הֶאֱמִינוּ, לִדְבָרוֹ .וַיֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיהֶם;    לֹא שָׁמְעוּ, בְּקוֹל יְהוָה. וַיִּשָּׂא יָדוֹ לָהֶם--    לְהַפִּיל אוֹתָם, בַּמִּדְבָּר".[תהלים ק"ו, כ"ד- כ"ז]

לכן עיקר  חטאם של המרגלים  היה :שלא התייחסו לדרגה העילאית של ארץ ישראל ,כנאמר:

"אֶרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ תָּמִיד עֵינֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בָּהּ מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה" [דברים  י"א, י"ב]

ההנהגה של  ארץ ישראל מסורה בידי הקב"ה בכבודו ובעצמו. למעלה מכל  סדר וטבע. ולכן החטא היה קשה - לפי שהמרגלים כפרו כפירה  גדולה בקדושת ארץ ישראל. הנהגתה של ארץ ישראל מעל הטבע.

התיקון היום לגבי היחס אל ארץ ישראל -  על ידי כל יהודי.

"נתיבות שלום"  סובר: על ידי חיזוק האמונה שלפי הערך-  שבה  היהודי מתייגע להשריש בקרבו את  האמונה בהנהגת העל טבעית של ארץ ישראל- באופן זה הוא זוכה לקדושת הארץ. ומי שאינו מאמין בעיקרון זה- אינו יכול להתקיים בארץ. התורה היא נצחית בכל הדורות. ועניין זה שייך לכל יהודי: שהכוח לזכות לחיות בארץ ישראל- לקבל את קדושתה של ארץ ישראל- על ידי האמונה בהנהגתה העל טבעית. וכל המדרגות  של ארץ ישראל היא  -בבחינה על טבעית-היא

כדברי הכוזרי:  הטוען כי בארץ המובטחת - מאיר אור אלוקי לישראל- בתורה ועבודה ובכל המדרגות הרוחניות וממשיל זאת: לכרם שהוא  מותאם  ומסוגל לפרוח- על ההר לפי שההר  יכול  להעלות  את צמיחת הכרם.

כך המקום הראוי לעם ישראל- הוא לחיות אך ורק בארץ ישראל כי רק שם הם מסוגלים לעלות ולהתעלות במדרגות רוחניות בתורה ובעבודה גמילות חסדים.

יש לדעת: כי ארץ  כנען –שהיא  מלשון הכנעה-  מיועדת לעם ישראל –היא ארץ  הניתנת  רק לנכנעים- היינו - שיהודי חייב להיכנע לציווי ה' ומי שמבטל עצמו  כלפי  ה' זוכה לחיות בארץ- אבל המרגלים שנכנעו ליצר הרע ולא לה'- יתברך, לא נכנסו לארץ ,אלא רק יהושע וכלב שביטלו מעליהם את יצר הרע ונכנעו לרצון ה' ,נשארו וזכו לרשת את הארץ.

רבי עקיבא אמר את הכלל: "ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה" והכוונה: שניתן להשיג את  כל התורה כולה ומתוך המידה הטובה  והגדולה הזו –ניתן להגיע לכל המידות הטובות. מהטעם שאהבת החבר נובעת מתוך מידת הענווה של האדם - שהרי אם הוא בעל גאווה- לא  יהיה מסוגל להגיע לאהבת חברו. וכאשר לאדם יש את מידת הענווה. יש לו את כל המידות הטובות- כמו שנאמר: בגמרא: מי שיש לו מידת הענווה –יש  בו  כל המידות - ותוצאת הענווה – היא האהבה והחיבה לחברו.

המהר"ל כתב בספרו: ["נתיבות עולם".[ פ"א] על הנושא של אהבת הבריות. ומסביר כי זה שאוהב את הבריות- מוכיח כי אותו אדם אוהב גם את ה' יתברך.- לפי שמי שאוהב את הקב"ה- ברור שהוא אוהב גם את ברואיו ,אך, מנגד אם הוא שונא בני אדם- לא יתכן שיאהב את ה' אשר ברא את ברואיו.  לפי שכבוד חברו - אשר  נברא בצלם אלוקים- נחשב כבוד המקום.

ועוד ניתן להבין- כי אדם האוהב את חברו מוכיח- שאין לו קנאה ושנאה  נגדו ואינו מצטער –כאשר לחברו טוב. על ידי כך הוא מוכיח לכולם- כי יודע שהכול מאת: ה'. וכך מה שה' עושה- הוא פועל מתוך אמת ויושר- כי אלוקים יודע מהם הכישרונות  שמעניק לכל אדם והוא מעניק זאת לאדם ככלי שישמש לשליחותו  הייחודית בעולם הזה.

לכן, כאשר האדם מקיים את מצוות אהבת לרעך- הדבר מוכיח שהוא בעל אמונה חזקה בבורא עולם וכך יקיים גם את המצוות בתורה- הלכה ולמעשה וממילא יהיה מסור בכל מאודו באהבה לארץ ישראל הקדושה..

לסיכום, לאור האמור לעיל: ניתן להסיק כיצד  - טעו המרגלים כאשר הוציאו את דיבת הארץ רעה: על הארץ הטובה-שלנו -

שהיא בבחינת דומם  ואין בכוחה לענות להם בדיבור. לכן נענשו קשות, קל וחומר – כאשר אדם מדבר לשון הרע על  חברו כמה העוון קשה ובלתי נסלח !  הרי בתורה נאמר: "לֹֽא ־תִקֹּ֤ם וְלֹֽא ־ תִטֹּר֙ אֶת ־בְּנֵ֣י עַמֶּ֔ךָ וְאָֽהַבְתָּ֥ לְרֵעֲךָ֖ כָּמ֑וֹךָ אֲנִ֖י יְהֹוָֽה"׃[ויקרא י"ט, י"ח]

אם האדם אוהב את חברו- חברו אוהב גם אותו כפי שכתוב:

"כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם" [משלי כ"ז, י"ט]

אהבה – בגימטרייה- שלוש עשרה.  וכאשר האהבה באה משני הכיוונים - יחד = 26 - כמספר האותיות של שם הוי"ה.

יהי רצון ונלמד מיהושע בן נון וכלב בן יפונה - לאהוב את ארץ ישראל ולהאמין כי בעזרת  כוח התורה והאמונה- נזכה בע"ה לחיות בה חיי שלום ושלווה  בארצנו .ויפים וחשובים דברי המלך שלמה.

"מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן וְאֹהֲבֶיהָ יֹאכַל פִּרְיָהּ"

] משלי י"ח, כ"א]


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הַמְּרַגְּלִים וְכִישְׁלוֹנָם/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

הַמְּרַגְּלִים  וְכִישְׁלוֹנָם

 שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

 שְׁנֵים עָשָׂר  מְרַגְּלִים

 רָאשֵׁי שְׁבָטִים נַעֲלִים

 לָתוּר הָאָרֶץ מְצֻוּוִים

 לַכֹּל בְּיָשְׁרָם יְדוּעִים.

 

עַל פִּי מֹשֶׁה עוֹלִים

מֵהַר הָאֱמוֹרִי צוֹפִים

טִיב הָעָם וְהָאָרֶץ בּוֹחֲנִים

הַאִם עֲצֵיהֶם פֵּרוֹת נוֹתְנִים.

 

בְּשׁוּבָם  לַמִּדְבָּר  יַחְדָּיו יְגֵעִים

מֹשֶׁה אַהֲרֹן וְהָעָם מַפְתִּיעִים

עֲמוּסִים פֵּרוֹת מֻבְחָרִים

רִימּוֹנִים תְּאֵנִים אֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים.

 

אַךְ אֱמוּנָתָם צָלְלָה לַמַּעֲמַקִּים

לֹא הִבְחִינוּ בִּקְדֻשָּׁה וְנִסִּים

אֶרֶץ אֲשֶׁר עֵינֵי ה' בָּהּ

מֵרֵאשִׁית  הַשָּׁנָה וְעַד סוֹפָהּ.

 

נָתְנוּ לִלְשׁוֹנָם דְּרוֹר

הֶעֱלִימוּ אוֹר הִגְדִּילוּ שְׁחוֹר

בִּלְשׁוֹנָם דִּיבַּת הָאָרֶץ הוֹצִיאוּ

עַל כָּךְ מוֹתָם בַּמִּדְבָּר מָצְאוּ.

הערה: השיר בהשראת  פרשת: שלח לך  [חומש במדבר]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר