יום רביעי, 4 ביוני 2025

פרשת נשא- כיצד נגיע לניצחון בימינו?/ מאמר מאת: אהובה קליין .

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת נשא- כיצד נגיע לניצחון בימינו?

 מאמר  מאת: אהובה קליין.

יצירותיי לפרשה ולהפטרה:


ציורי תנ"ך/  הקמת , חצר המשכן/ ציירה: אהובה קליין (Cׁ)



ציורי תנ"ך/ משה מקדש את המשכן ביום הקמתו/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ ברכת הכוהנים/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ מחנה לוויה/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]





ציורי תנ"ך/ הסמיכה על ראש הלוויים להקדשתם/ ציירה: אהובה קליין.(c)





ציורי תנ"ך/ משה מקדיש את הלוויים לעבודת המשכן/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ שילוח הטמאים מחוץ למחנה/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]





ציורי תנ"ך/ הנזיר/ ציירה: אהובה קליין (c)][שמן על בד]

  monk / painter, Ahuva Klein (c)] [oil on canvas 




ציורי תנ"ך/ הנזיר מביא קורבן לכהן/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]




ציורי תנ"ך/ הלוויים נושאים את הארון/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ בני גרשון נושאים את יריעות המשכן/ ציירה: אהובה קליין(c)


ציורי תנ"ך/ בני גרשון נושאים את יריעות המשכן/ ציירה: אהובה קליין(c)



Biblical painting

"..ויביאו את קורבנם לפני ה' שש עגלות צב ושני עשר בקר עגלה על---שני הנשיאים ושור לאחד ויקריבו אותם לפני המשכן"

[במדבר ז, ג]





ציורי תנ"ך/ שמשון הגיבור מבורך מה'/    

/ ציירה: אהובה קליין (c) [מתוך ההפטרה לפרשת נשא[ שופטים י"ג]



ציורי תנ"ך/ אשת מנוח מספרת על בשורת המלאך/ ציירה: אהובה קליין (c)

[מתוך שופטים פרק י"ג]


אחד הנושאים בפרשה הוא: הנזיר, כפי שהתורה מתארת: "וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל ־מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם:  אִישׁ אוֹ ־אִשָּׁה, כִּי יַפְלִא לִנְדֹּר נֶדֶר נָזִיר-- לְהַזִּיר, לַיהוָה.  מִיַּיִן וְשֵׁכָר יַזִּיר, חֹמֶץ יַיִן וְחֹמֶץ שֵׁכָר לֹא יִשְׁתֶּה; וְכָל ־מִשְׁרַת עֲנָבִים לֹא יִשְׁתֶּה, וַעֲנָבִים לַחִים וִיבֵשִׁים לֹא יֹאכֵל.  כֹּל, יְמֵי נִזְרוֹ:  מִכֹּל אֲשֶׁר יֵעָשֶׂה מִגֶּפֶן הַיַּיִן, מֵחַרְצַנִּים וְעַד ־זָג--לֹא יֹאכֵל.  כָּל ־יְמֵי נֶדֶר נִזְרוֹ, תַּעַר לֹא ־יַעֲבֹר עַל ־רֹאשׁוֹ:  עַד ־מְלֹאת הַיָּמִם אֲשֶׁר ־יַזִּיר לַיהוָה, קָדֹשׁ יִהְיֶה--גַּדֵּל פֶּרַע, שְׂעַר רֹאשׁוֹ.  כָּל ־יְמֵי הַזִּירוֹ, לַיהוָה, עַל ־נֶפֶשׁ מֵת, לֹא יָבֹא. לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ, לְאָחִיו וּלְאַחֹתוֹ – לֹא ־יִטַּמָּא לָהֶם, בְּמֹתָם:  כִּי נֵזֶר אֱלֹהָיו, עַל ־רֹאשׁוֹ.  כֹּל, יְמֵי נִזְרוֹ, קָדֹשׁ הוּא, לַיהוָה".[במדבר, ו', א'-ט]

בהפטרה: בספר שופטים: אנחנו  קוראים על שמשון שהיה נזיר מבטן ולידה:

"וַיֹּסִיפוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה; וַיִּתְּנֵם יְהוָה בְּיַד ־פְּלִשְׁתִּים, אַרְבָּעִים שָׁנָה".

וַיְהִי אִישׁ אֶחָד מִצָּרְעָה מִמִּשְׁפַּחַת הַדָּנִי, וּשְׁמוֹ מָנוֹחַ; וְאִשְׁתּוֹ עֲקָרָה, וְלֹא יָלָדָה.  וַיֵּרָא מַלְאַךְ ־יְהוָה, אֶל ־הָאִשָּׁה; וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ, הִנֵּה ־נָא אַתְּ ־עֲקָרָה וְלֹא יָלַדְתְּ, וְהָרִית, וְיָלַדְתְּ בֵּן.  וְעַתָּה הִשָּׁמְרִי נָא, וְאַל ־תִּשְׁתִּי יַיִן וְשֵׁכָר; וְאַל ־תֹּאכְלִי, כָּל־טָמֵא.  כִּי הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן, וּמוֹרָה לֹא ־יַעֲלֶה עַל ־רֹאשׁוֹ—כִּי ־נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר, מִן ־הַבָּטֶן; וְהוּא, יָחֵל לְהוֹשִׁיעַ אֶת ־יִשְׂרָאֵל--מִיַּד פְּלִשְׁתִּים". [שופטים פרק: י"ג, א'- ו ]

השאלות הן:

א] על איזה נזיר מדברת הפרשה.?

ב] מה הקשר בין שמשון הגיבור בהפטרה לבין פרשת נשא?

תשובות.

מהות הנזיר בפרשה.

הנזיר המופיע בפרשה: מקבל עליו שלושה דברים:

א] הוא פורש מן היין.

ב] מתרחק מהטומאה.

ג] מגדל שיער ראשו.

דעת  מקרא מסביר: הנזיר אינו חייב להתבודד ולהתרחק מחברת אנשים - בדומה לנזירים בעמי קדם ובזמנים מאוחרים יותר אין הנזירות המופיעה  בתורה  נחשבת לספגנות. בתורה שלנו, החיים קדושים הם, והנזירות באה להעלות את דרגת קדושתם. כאן מדובר על איש, או אישה שאינו נזיר מבטן ולידה וגם אינו נזיר עד סוף ימיו. ובזה הוא נבדל מן הכוהנים. לפי שהם קדושים מרגע לידתם עד יומם האחרון. הנזיר  בפרשתנו, מקבל עליו את הנזירות מבלי שמישהו מהצד יטיל עליו זאת על ידי נדר. ונזירות מוגבלת בזמן לפי נדרו.

יש גם סתם נזירות שלושים יום. [נזיר .א', ג']נזירות זאת נקראת: "נזירות התורה"

נאמר במסכת סוטה [ב', ע"א]

"רבי [הכוונה לרבי יהודה הנשיא]אומר: למה נסמכה פרשת נזיר – לפרשת סוטה?

תשובתו: לומר לך – שכל הרואה סוטה בקלקולה – יזיר [יפריש] עצמו מן היין.

הגמרא שואלת: מדוע שינה רבי יהודה הנשיא [עורך המשנה] את סדר התוכן בתורה והקדים את  מסכת  "נזיר" למסכת  "סוטה"?

על כך עונה הגמרא: בסדר המסכתות בש"ס נסמכה מסכת  "נזיר" למסכת "נדרים" לפי שהנזירות באה בעקבות נדר ואחריה באה מסכת: "סוטה" על מנת להפיק לקח טוב מקלקול הסוטה ולהתנזר משתיית יין  שלא לצורך.

רש"י מסביר : מדובר באדם שמתנזר מיין ושיכר.

דעת מקרא מבאר: הנזיר נודר נדר שיפריש את עצמו מדברים  מסוימים למען עבודת ה'.

השם נגזר מן הפועל "נזר"- התרחק, התבדל.

משמעות נוספת : השם: "נזר" = עטרה, כתר, תכשיט זהב על הראש- המשמש שם נרדף לנזירות, בגלל השיער העוטר את ראשו. כדי שיפריש עצמו לשם שמים.

הנזיר אינו אוכל ענבים ,חרצנים, [הגרעינים של הגפן] אינו אוכל את הזג  שהם הקליפות שעוטפות את הפרי. מגדל את שיערו פרע במשך כל תקופת הנזירות שלקח על עצמו. ותער לא יעבור על ראשו.

כמוכן, הנזיר אינו רשאי להיטמא לקרובי משפחה שנפטרו עד תום תקופת  הנזירות שקיבל על עצמו. בכך הוא  דומה לכוהן גדול שאינו רשאי להיטמא לקרובי משפחתו. פרט למת מצווה.

בעל ספר החינוך - רבי אהרון הלוי מעלה את השאלה:

מדוע החמירה התורה בנזיר יותר ממה שהחמירה בכוהן הדיוט? שמותר לו להיטמא לבני משפחתו הקרובים [ויקרא כ"א, א'-ג'].

על כך תשובתו: הכוהן התקדש מבטן ולידה. מבלי שנתן לכך את הסכמתו  לכן התורה הקלה אתו.

כי "דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם" [משלי כ', י"ז] והתירה לו להיטמא לשבעה קרובי משפחתו [אביו, אמו,, בנו, בתו, אחיו, אחותו. שלא נישאה ואשתו.

לעומתו , הנזיר מרצונו קיבל עליו את כל האיסורים המוטלים עליו  וסביר להניח : שהוא יצליח לעמוד בניסיון כה קשה שלא יטמא לקרובי משפחתו.

הקשר להפטרה - על שמשון הגיבור.

נושא הנזיר  מזכיר לנו את נזירותו של שמשון הגיבור , אלא ששמשון היה נזיר מבטן ולידה - כפי שהודיע המלאך לאמו:

אנחנו קוראים על איש בשם מנוח שהיה גר בצרעה והוא השתייך לשבט דן, אשתו הייתה עקרה והנה באחד הימים מלאך משמים פוגש את האישה בשדה, כפי שכתוב:

"וַיֵּרָא מַלְאַךְ ־יְהוָה, אֶל ־הָאִשָּׁה; וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ, הִנֵּה ־נָא אַתְּ ־עֲקָרָה וְלֹא יָלַדְתְּ, וְהָרִית, וְיָלַדְתְּ בֵּן.  וְעַתָּה הִשָּׁמְרִי נָא, וְאַל ־תִּשְׁתִּי יַיִן וְשֵׁכָר; וְאַל ־תֹּאכְלִי, כָּל־טָמֵא.  כִּי הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן, וּמוֹרָה לֹא ־יַעֲלֶה עַל רֹאשׁוֹּ ־נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר, מִן ־הַבָּטֶן..."

על פי המלבי"ם: מתוך דברי המלאך לאשת מנוח ניתן להבין: כי עליה להתרחק מדברים הגורמים ,בדרך הטבע נזק , לעובר ומלבד זה עליה להתנהג כדין הנזירות, נאסר עליה שתיית יין ושיכר ועליה להימנע מאכילת מזון טמא. היא עתידה ללדת בן שמורא לא יעלה על ראשו - כלומר לא יעלה תער לגלח שיערו. היות והוא נזיר כבר  טרם נולד – משום כך לפני שיצא לאוויר העולם אמו צריכה להימנע ממאכלים האסורים על הנזיר. הייעוד של שמשון: להושיע את עם ישראל מיד פלישתים.

אכן זו הייתה בשורה טובה- שכוונתה להוכיח :כי ניתן לנצח את האויב הפלישתי ומי שיתחיל בכך- הוא שמשון הגיבור.

חשוב לציין, כי בתקופת שמשון המצב הרוחני בעם ישראל היה ירוד והפלישתים שלטו עליהם.

בתלמוד ישנו מאמר חז"ל הסובר כי: "חד אמר לפי פרנס חד אמר- פרנס לפי הדור. באותה תקופה העם השלים עם גורל השעבוד לפלישתים ולא ניסה להתמרד. מטרת הופעתו של המלאך  הייתה להבטיח ששמשון יחל להושיע את ישראל. וזאת במטרה לתת לעם באותה תקופה- תקווה  כי אפשרי בהחלט לנצח את האויב הפלישתי.

במדרש ישנה דעה: כי הנזירות שהוטלה על שמשון - נועדה לרסן  את יצרו הגדול:

"גלוי היה לפני הקב"ה ששמשון היה הולך אחר עיניו, לפיכך, הזהירו בנזיר שלא שותה יין –לפי שהיין מביא לידי זימה ומה בזמן שהיה נזיר- הלך אחר עיניו, אילו - היה שותה לא  היה לו תקנה לעולם מרוב שהיה רודף אחר זימה" הנזירות שהוטלה על שמשון מצד אחד באה לרסן את יצרו אך מנגד- לחזק את גבורתו המיוחדת שניתנה לו מאת ה' – כדי להציל את עם ישראל ויתכן שבדברי המלאך: "וְהוּא, יָחֵל לְהוֹשִׁיעַ אֶת-יִשְׂרָאֵל"—ישנו רמז: כי שמשון רק יתחיל להושיע את העם אבל לא ימשיך...

שמשון  היה בחיר ה',  הוא היה שונה משופטים אחרים -בגלל היותו נזיר מבטן ולידה ,הוא לא עמד בראש צבא ולא השתמש  בכלי נשק מקובלים לאותו זמן. לא היה לו ניצחון אמתי ולא הנחיל תבוסה לפלישתים. הוא שפט את ישראל עשרים ושתיים שנה.

לסיכום, לאור האמור לעיל, שמשון היה שופט – אך לא הצליח להביס את הפלישתים.

לעניות דעתי, היות ועם ישראל היו באותה תקופה במצב רוחני  ירוד- הדבר  הפריע  לזכות בניצחון מוחץ כנגד  הפלישתים. ולכן גם בימים אלה ממש כאשר אנחנו נלחמים כנגד האויבים בשבע חזיתות, על מנת להגיע לניצחון - עלינו להיות מאוחדים , לשוב להתחבר לספר הספרים כדי שנזכה להגשים את נבואת ישעיהו הנביא:

"לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת יְהוָה כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים."[ישעיהו  י"א, ט']


*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יֶשְׁנוֹ נָזִיר/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

 

יֶשְׁנוֹ נָזִיר

שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

יֶשְׁנוֹ נָזִיר הַפּוֹרֵשׁ מֵהַיַּיִן

מִתְרַחֵק מִטֻּמְאָה כֶּפֶל כִּפְלַיִם

תַּעַר אֵינוֹ עוֹבֵר עַל רֹאשׁוֹ

חָפֵץ  מְאֹד בִּקְדֻשַּׁת נִדְרוֹ.

 

מִתְנַזֵּר מֵאֲכִילַת גְּפָנִים

מִתְרַחֵק  מֵאֲכִילַת חַרְצַנִּים.

דָּבֵק בִּקְדֻשַּׁת אֱלוֹקִים

מֵהַתּוֹרָה שׁוֹאֵב פְּנִינִים.

 

 אַךְ יֶשְׁנוֹ נָזִיר מִבֶּטֶן וְלֵדָה

 כְּשִׁמְשׁוֹן הַגִּיבּוֹר מִצָּרְעָה

 גִּיבּוֹר חַיִל כְּאֶרֶז בָּאֲרָזִים

 נוֹעַד לְהָבִיס הַפְּליִשְׁתִּים.

 

הוּא אֶחָד מֵהַשּׁוֹפְטִים

שֵׂעֲרוֹ    נֵזֶר פְּלָאִים

יִיעוּדוֹ לְהוֹשִׁיעַ  יִשְׂרָאֵל

בִּפְנֵי אוֹיֵב  אֵינוֹ מִתְנַצֵּל.

 

לֹא הִשְׁלִים יֵיעוּדוֹ

נָפַל בְּרֶשֶׁת עֵינוֹ

כּוֹחוֹ הַגּוּפָנִי לֹא הוֹעִיל

סוֹד  רוּחוֹ לֹא הִפְעִיל.

הֶעָרָה:  הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת פָּרָשַׁת נָשָׂא [וְסֵפֶר שׁוֹפְטִים, פֶּרֶק י"ג]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 28 במאי 2025

פרשת במדבר וחג השבועות - מסרים חיוניים לעם הנצח/ מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת במדבר וחג השבועות - מסרים חיוניים לעם הנצח.

 מאמר מאת: אהובה קליין.

 יצירותיי לפרשה ולחג שבועות:


ציורי תנ"ך/ במדבר/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ בני ישראל נודדים במדבר/ ציירה: אהובה קליין (c)



 ציורי תנ"ך/ בני ישראל חונים במדבר/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ מחנה לוויה/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ שבט בנימין ודגלו/ ציירה: אהובה קליין
 (c)



ציורי תנ"ך/ משה ואהרון מונים את  בני ישראל במדבר/ ציירה: אהובה קליין(c)


ציורי תנ"ך/ שבט יששכר לומדי תורה  באוהלם/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי  תנ"ך/ שבט  נפתלי/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי  תנ"ך/ שבט יהודה ודגלו/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ ההכנות  לקראת  מתן תורה/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ הגבלת העם סביב הר  סיני/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ מעמד הר סיני/ ציירה: אהובה קליין (Cׁׂ)


ציורי תנ"ך/ משה והלוחות בידיו - לעיני עם ישראל/ ציירה: אהובה קליין (c)

שבועות חג הביכורים:


ציורי תנ"ך/ הבאת ביכורים לבית המקדש/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ רות בשדה שיבולים/ ציירה: אהובה קליין (Cׁ) [מגילת רות]



ציורי תנ"ך/ רות ונעמי/ ציירה: אהובה קליין (Cׁ ) 



ציורי תנ"ך/ רות ונעמי מגיעות לבית לחם / ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ חג השבועות- ביכורי קציר/ ציירה: אהובה קליין (Cׁ)


ציורי תנ"ך/ רות ובועז בשדה/ ציירה: אהובה קליין(c)

"ועשית חג שבועות לה' אלוקיך"
ציורי תנ"ך/ אכילת מאכלי חלב בחג השבועות/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ דוד המלך והתורה/ ציירה: אהובה קליין (c)


"מָה אָהַבְתִּי תוֹרָתֶךָ כָּל הַיּוֹם הִיא שִׂיחָתִי".

[תהלים קי"ט צ"ז


ציורי  תנ"ך/ דוד המלך עורג אל ה'  כאייל העורג למים/ ציירה: אהובה קליין (c)

חומש במדבר - הוא הרביעי מתוך חמישה חומשי תורה .     הספר מתאר – את התקופה החל מהשנה  השנייה  ליציאת מצרים ועד שנת הארבעים – כגון: נדודי עם ישראל במדבר ואת החניות...- הוא נקרא בפי חז"ל: "חומש הפקודים" מהטעם שבתחילתו וקרוב לסופו [בפרק כ"ו] מתואר מפקד מקיף שנערך לשבטי ישראל על ידי משה בציווי ה'.

את פרשת במדבר  נוהגים לקרוא בשבת לפני חג השבועות.

על פי חז"ל: עזרה הסופר תיקן: "תכלה שנה וקללותיה" – על מנת להפסיק בין  דברי התוכחה  לישראל שנכתבו בסוף  חומש ויקרא- בפרשת "בחוקותיי"  לבין חג השבועות -שלדברי חז"ל- הוא הוא ראש השנה לפירות האילן:

השל"ה הקדוש מסביר:   יהודי חייב להתכונן : כי שבועות הוא חג יום הדין על פירות האילן – "כי האדם הוא עץ השדה" ובחג השבועות דנים את היהודי: כמה פירות האילן [מבחינה רוחנית] - ישיג במשך השנה - על הצלחה בתורה , בעוד שראש השנה - הוא יום דין בגשמיות – מנגד: חג  השבועות הוא: יום דין על  פירות האילן בתחום הרוחניות-הכוונה  למצוות ומעשים טובים שיהודי מקיים – הלכה למעשה.

הפרשה פותחת בפסוק:

"וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל־ מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי, בְּאֹהֶל מוֹעֵד:  בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית, לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם—לֵאמֹר".[במדבר  א', א]

השאלות הן:

א] ממתי החל אלוקים לדבר עם משה – ומה המיוחד לדיבור     במדבר?         

ב] חג מתן תורה: מהי חשיבות התורה לחיי עם ישראל?

תשובות.

דיבור ה' אל משה  וחשיבות הדיבור דווקא במדבר.

כל עוד לא הוקם המשכן במדבר דיבר ה' עם  משה בסנה - כפי שנאמר:

"וַיַּרְא יְהוָה, כִּי סָר לִרְאוֹת; וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה, וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה מֹשֶׁה --וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי".[שמות ג'- ד']

אחר כך דיבר ה'  אל  משה במדיין : "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־ מֹשֶׁה בְּמִדְיָן"[שם  ד', י"ט]  בשלב הבא: - פנה ה' אל משה במצרים:

"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־ מֹשֶׁה וְאֶל־ אַהֲרֹן, בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר" [שם  י"ב, א']

אחר כך דיבר ה' אל משה בסיני  כמו שנאמר: "וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי " [להלן:  א', א']

היות והוקם המשכן אמר ה': כי יפה היא הצניעות שנאמר:

"וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ" [מיכה ו', ח'] התחיל ה' לדבר עמו מאוהל מועד.

מדוע התורה מדגישה כי הדיבור נעשה במדבר סיני?

ממחרת חג הפסח  התחלנו לספור את העומר- על פי הציווי :

מכאן שנו חכמים: בשלושה דברים ניתנה  התורה:

באש, ובמים, ובמדבר:

באש: מאין לומדים שה' התגלה  במתן תורה באש? התשובה: לפי שנאמר: "והר סיני עשן כולו "[שמות י"ט, י"ח]

במים- מניין?  לפי שנאמר: [ב"שירת דבורה"] הפותחת  בתיאור התגלות ה' בסיני:" גַּם שָׁמַיִם נָטָפוּ גַּם עָבִים נָטְפוּ מָיִם".[שופטים ה', ד']

מדוע  נתנה תורה בשלושה דברים אלה?  אלא מה שלושת יסודות אלה ניתנו בחינם לכל באי עולם- כך דברי התורה ניתנים- חינם. יש ללמד  בחינם לכל יהודי –לפי שנאמר: "כָּל צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם מה תורה בחינם לכל אחד מישראל-ואין מים אלא תורה. [מסכת: בבא קמא י"ז, ע"א פ"ב, ע"א]

חג שבועות - מתן תורה - וחשיבות התורה לעם ישראל.

נאמר: "שִׁבְעָה שָׁבֻעֹת, תִּסְפָּר-לָךְ:  מֵהָחֵל חֶרְמֵשׁ, בַּקָּמָה, תָּחֵל לִסְפֹּר, שִׁבְעָה שָׁבֻעוֹת. וְעָשִׂיתָ חַג שָׁבֻעוֹת, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ--מִסַּת נִדְבַת יָדְךָ, אֲשֶׁר תִּתֵּן:  כַּאֲשֶׁר יְבָרֶכְךָ, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.  וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ, וְהַלֵּוִי אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ, וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ--בַּמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ, שָׁם. וְזָכַרְתָּ, כִּי-עֶבֶד הָיִיתָ בְּמִצְרָיִם; וְשָׁמַרְתָּ וְעָשִׂיתָ, אֶת- הַחֻקִּים הָאֵלֶּה".[דברים ט"ז, ט'- י"ג]

חג שבועות: התורה איננה מציינת את התאריך המדויק  של החג - כפי  שהיא נוהגת לעשות כן בציון יתר החגים, מהסיבה: כי חג פסח וחג שבועות קשורים זה בזה – לפי שחג הפסח מציין את גאולתנו ממצרים ומיום שני של חג הפסח אנו  סופרים שבע שבתות עד חג  שבועות - כפי שהתורה מציינת: [ויקרא  כ"ג] "וספרתם לכם ממחרת השבת... שבע שבתות"

 

כך מסביר ספר החינוך: " משורשי המצווה, על  צד הפשט, לפי  שכל עיקרן של ישראל אינו, אלא התורה... והיא העיקר והסיבה שנגאלו ישראל ויצאו -ממצרים"  וכמו שאדם מצפה  למשהו טוב ומשמח - סופר את הימים לקראת האירוע החשוב- כך ישראל סופרים את הימים כדי להגיע ליום המיוחל והאהוב  על מנת לחגוג אותו בשמחה.

נאמר:  "בכָל יוֹם וָיוֹם בַּת קוֹל יוֹצֵאת מֵהַר חוֹרֵב וּמַכְרֶזֶת וְאוֹמֶרֶת אוֹי לָהֶם לַבְּרִיּוֹת מֵעֶלְבּוֹנָהּ שֶׁל תּוֹרָה" [מסכת אבות פרק ו', ב]

 ונשאלת השאלה: מה  עלבונה של תורה- ומה הוא כה חשוב שחוזר כל יום ויום מחדש?

אלא , חשוב לדעת שהתורה כה יפה, טובה ומועילה ומסייעת - זוהי חמדה המעוטרת  בעשרים וארבע מתנות   והיא מזומנת לכל אדם יבוא וייטול אותה לאישה, ואילו אותו אדם שאינו מתקרב אליה-  אז היא נחשבת כאלמנה עזובה, וזה עלבון גדול מאד, ולמה הדבר דומה? לאישה המתייפה לפני בעלה בבגדים נאים - כדי שיתבונן בה, אך הוא אינו שם לב אליה, הדבר קשה  מאד, מעליב אותה כי כל מאמציה לא הועילו - הנמשל לכך: התורה היפה והיקרה אשר כה מיוחדת ביופייה וערכה- ישנם אנשים  המשאירים אותה בקרן זווית ופשוט מתעלמים מנוכחותה התמידית. כאילו אינה קיימת- לכן עלבונה כה עוצמתי עד כי בכל יום היא נעלבת מחדש. היות והיא מכירה את יופייה וחשיבותה ואינה משלימה עם המצב שבכלל לא מתייחסים אליה!

דבר  דומה אנו מוצאים בגמרא [מסכת עבודה זרה נ"ה] שאל שר צבאו של מלך אגריפס את רבן גמליאל: כתוב בתורתכם:

"כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֵשׁ אֹכְלָה הוּא אֵל קַנָּא" [דברים ד',  כ"ד] האם יתכן מצב-  שאלא מתקנא- חכם בחכם וגיבור בגיבור? ועשיר בעשיר?  אם כך , מדוע מתקנא ה' הגדול בעבודה זרה שהיא חסרת ערך בכלל לעומתו?

ענה לו: הנה למה הדבר דומה? למשל שאיש  שנשא אישה על אשתו הראשונה והיא  יותר נאה ומעלותיה עולות על הראשונה- עדיין אינה מתקנאת בה, אבל אם הוא לקח אישה פחותה –ממנה במעלותיה –אז מתקנאת בה.

 רש"י מסביר: האישה הראשונה אינה מקנאת באישה  יפה ועשירה ממנה שבעלה נשא אותה לאישה ואינה כועסת עליו, אבל עם מתחתן ומוכן לנטוש אותה עבור אישה- שפחה שהיא פחותה ממנה אז האישה הראשונה שונאת את בעלה שעזב אותה עבור אישה כה חסרת ערך. בדומה לכך הקב"ה כועס על האנשים שמתרחקים ממנו עבור פסלים דוממים - מעשה ידי אדם. וזה העלבון הגדול של התורה שיוצאת בת קול וזועקת- תזהרו מעלבון התורה!

לכן יהודי צריך להתכונן היטב לכבוד חג השבועות -  בכסות נקייה וחגיגית , הכנה רוחנית, לימוד תורה  עריכה סעודה חגיגית.

לחג השבועות שמות נוספים:

חג מתן תורה: בחג השבועות הקב"ה כרת ברית עם ישראל ונתן להם את התורה, מעמד מיוחד במינו - בו עם ישראל ראה את הקולות וחזה בכבודו  ובעצמו מראה גדול ונורא:

וְכָל-הָעָם רֹאִים אֶת- הַקּוֹלֹת וְאֶת- הַלַּפִּידִם, וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר, וְאֶת-הָהָר, עָשֵׁן; וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ, וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק".

חג הביכורים: חג שבועות הוא אחד משלושת הרגלים ,לפיכך – היו עולים לרגל לבית המקדש  בחג זה ומביאים ביכורים- כהודאה לקב"ה על כל הטוב שגומל לנו , יש בכך הכרה- כי אין האיכר זוקף את כל התוצרת בשדהו על  עמלו- כפי שהתורה  מזהירה:  "וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה". [דברים ח],י"ז]

חג הקציר: כפי שנאמר: "וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ, אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה"; [שמות כ"ג, ט"ז] וכן נאמר: "וְחַג שָׁבֻעֹת תַּעֲשֶׂה לְךָ, בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים" [שם ל"ד, כ"ב]

נוהגים לקרוא את מגילת רות בחג השבועות:

לפי שרות המואבייה התגיירה וקבלה על עצמה את היהדות בדומה לעם ישראל שקיבלו עליהם את התורה בחג שבועות.

בועז נשא את רות לאישה לאחר שהתגיירה ונולד להם בן ששמו  עובד, עובד הוליד את ישי," וישי הוליד את דוד", דוד המלך נולד ונפטר  בשבועות!

לסיכום, לאור האמור לעיל: המסרים החשובים הם : עם החפץ לחיות בשלווה בארצו המובטחת-  התנאי הוא: עליו  לקיים את התורה הקדושה- הלכה ולמעשה וישכיל לשמור על אחדות העם ואהבת  חינם! וכך, בע"ה- נזכה  לגאולה במהרה וחשובים דברי הנביא:

"וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה". [ישעיהו ב', ד']


ציורי תנ"ך/ מעמד הר סיני/ ציירה: אהובה קליין (c)

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר