יום רביעי, 21 במאי 2025

תְּפִלַּת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא / שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

תְּפִלַּת יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא

שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

יִרְמְיָהוּ הֶאֱזִין לֶאֱלֹוקִים

לִבּוֹ הִתְמַלֵּא רַחֲמִים

עַל עַם שָׁקוּעַ חֲטָאִים

עָבַד עֲבוֹדַת אֱלִילִים.

 

סָר מִמִּצְווֹת הַתּוֹרָה

עֲבֵרָה- גָּרְרָה עֲבֵרָה

נָטַשׁ  מְקוֹר מַיִם חַיִּים

הִפְנָה עֹרֶף לַצּיוּוּיִים.

 

עַתָּה הַנָּבִיא חָשׁ מְבוּכָה

מִפָּנָיו דִּמְעָה - חִישׁ מָחָה

מִתְחַנֵּן  מִמַּעֲמַקֵּי לִבּוֹ

מְחִילָה לָעָם- תְּפִלַּת שְׂפָתוֹ.

 

אַתָּה ה' מָעֻזֵּי מִבְטָחִי

אֵלֶיךָ אָנוּס בְּיוֹם צָרָתִי

לָאָרֶץ עוֹד יָשׁוּבוּ הַגּוֹיִים

בְּיוֹם אֶחָד מִן הַיָּמִים.

 

שֶׁכֶם אֶחָד יַעַבְדוּ אֱלוֹקִים

יַכִּירוּ-  אֲבוֹתֵינוּ שָׁגוּ בַּהֲבָלִים

אֲבַקֵּשׁ רְפוּאָה מִבּוֹרֵא עוֹלָם

לְמַעַן אֶחְדַּל מִנְּבוּאוֹת הַזַּעַם.

הֶעָרָה- הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת הַהַפְטָרָה

[יִרְמְיָהוּ  ט"ז- מִפָּסוּק: י"ט- עַד פֶּרֶק : י"ז, ט"ו]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 15 במאי 2025

פרשת אמור- הקדושה והכבוד למי?/ מאמר מאת: אהובה קליין .

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

פרשת אמור- הקדושה והכבוד למי?

מאמר מאת: אהובה קליין ©

יצירותיי לפרשה

ציורי תנ"ך/ נרות שבת/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ מועדי ישראל ושבת/ ציירה: אהובה קליין (c)



ל"ג בעומר על רקע ירושלים/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]



 בר- כוכבא נלחם ברומאים כשהוא רכוב על אריה/ ציירה: אהובה קליין (c)

רבי עקיבא קרא לשמעון בר -כוסבא: בשם בר-כוכבא על שם הפסוק:

"דרך כוכב מיעקב"[במדבר כ"ד,י"ז]




ציורי תנ"ך/ מועדי ישראל ושבת/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ ספירת העומר/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]



ציורי  תנ"ך/ ראשית הקציר בארץ ישראל/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ איסוף  העומר-טרם הבאתו למשכן  ומאוחר יותר- למקדש\ 
ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ עם ישראל מביאים עומר למקדש/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]




ציורי תנ"ך/ הבאת העומר לכוהן/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]





ציורי תנ"ך/ הבאת מנחת העומר למקדש / ציירה: אהובה קליין (c




ציורי תנ"ך/ הנפת העומר במקדש/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ השבת/ ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]



ציורי תנ"ך/ שמירת שבת/ אהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך/ המנורה במקדש /ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ תענית ביום הכיפורים/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ חג סוכות במדבר/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/ אכילת מצות טרם יצאה ממצרים/ ציירה: אהובה קליין(c)


ציורי תנ"ך/ חג השבועות-המנהג לקשט את בתי הכנסיות בירק/ ציירה: אהובה קליין (c)


ציורי תנ"ך/ המקלל מובא לפני משה/ ציירה: אהובה קליין(c)





פרשת אמור פותחת  בקדושת הכוהנים ובכבודם וכן מתארת לנו את קדושת השבת והמועדים:

"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל ־מֹשֶׁה, אֱמֹר אֶל ־הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן; וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, לְנֶפֶשׁ לֹא ־יִטַּמָּא בְּעַמָּיו".[ויקרא ,כ"א, א']

בהמשך נאמר:

"קְדֹשִׁים יִהְיוּ, לֵאלֹוהֵיהֶם, וְלֹא יְחַלְּלוּ, שֵׁם אֱלֹהֵיהֶם:  כִּי אֶת ־אִשֵּׁי יְהוָה לֶחֶם אֱלֹוהֵיהֶם, הֵם מַקְרִיבִם--וְהָיוּ קֹדֶשׁ" [להלן, ויקרא, כ"א, ו]

בהמשך הפרשה התורה מתארת את קדושת השבת והמועדים:

ַ"ויְדַבֵּר יְהוָה, אֶל־ מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, מוֹעֲדֵי יְהוָה, אֲשֶׁר־ תִּקְרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ--אֵלֶּה הֵם, מוֹעֲדָי.  שֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן מִקְרָא ־קֹדֶשׁ, כָּל ־מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ:  שַׁבָּת הִוא לַיהוָה, בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם". [להלן, כ"ג, א'- ד']

השאלות הן:

א] מה הקשר בין  הכוהנים לתלמידי החכמים?

ב] מה תורמת השבת לעם ישראל?

תשובות.

הכוהנים ותלמידי החכמים  - הקשר ביניהם.

בפרשה זו הכוהנים מקבלים אזהרה מאלוקים: לא להיטמא - לא יקרחו  קורחה בראשם- עליהם להיות קדושים-  היות והם מובדלים מהעם למטרה- להיות עבדי ה' –תחילה במשכן. ומאוחר יותר  במקדש.

לכן כל העם היו מצווים  לכבד  את הכוהנים גם להעלותם ראשונים- לקריאה בתורה.

היו דואגים לפרנסתם - נותנים להם : תרומות ומעשרות וכן כ"ד מתנות כהונה וגם ראשית הגז ופדיון  הבן  וכו'.

בדומה לכך, יש לכבד  תלמידי חכמים-אשר יושבים בבתי מדרש ולומדים תורה. על מנת לקיים את רצון ה'  ולהתמסר למען התורה- וכדי להעביר גם לעם את התורה  והמצוות לכל עם ישראל כדי שתתקיים התורה בתוך העם  ולמען לעשות רצון ה'. הם צבא ה' אשר עומדים  על המשמר לקיים את התורה והמצוות- וכשם שחייבים בכבוד הכוהנים ופרנסתם  כך חייבים  לסייע לתלמידי החכמים- בתוקף היותם עבדי ה' ושליחיו.

הרמב"ם כותב: [הלכות שמיטה ויובל פ"ג]: " לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו , מפני שהובדל לעבוד את ה' – לשרתו ולהורות דרכיו הישרים, ומשפטיו הצדיקים לרבים שנאמר: " יורו משפטיך ליעקב ותורתך  לישראל" לפיכך  הובדל מדרכי העולם, לא עורכין מלחמה כשאר ישראל, ולא נוחלין ולא  זוכין לעצמו בכוח גופו,

אלא הם חיל ה' שנאמר: ברוך ה' חילו, והוא ברוך הוא זוכה להם שנאמר: אני חלקך ונחלתך"

מדברי הרמב"ם ניתן להבין שכל הצדיקים שמתרכזים בקודש הקודשים  ומתנתקים מהעולם הגשמי והחומרי וכל חכם כזה-  שה' הוא חלקו לעד- יזכה בעולם זה  לגמול כדרך שזכו הכוהנים והלוויים ועל כך אומר דוד המלך:

"יְהוָה מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי."[ תהלים ט"ז, ה']

לפיכך, יש לנהוג כבוד בתלמידי חכמים המלמדים ומפיצים תורה לעם ישראל ויש להיזהר שלא  לפגוע בכבודם.

על כך  נאמר: "רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן שַׁמּוּעַ אוֹמֵר: יְהִי כְּבוֹד.....וּמוֹרָא רַבְּךָ, כְּמוֹרָא שָׁמַיִם"[מסכת אבות [ד', י"ב]

מדגיש  הרמב"ם: "צריך לכבד את האיש החכם ולהחשיבו במעלה מפני שהוא נושא הקבלה"  ישנה חשיבות גדולה לתורה- כי ללא תורה- לא יכול  העולם  להתקיים!

תרומתה וחשיבותה של השבת  לישראל.

נאמר על השבת:

"שֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן מִקְרָא־ קֹדֶשׁ, כָּל־ מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ": 

השבת-  היא כעין הקדמה למועדים לפי שאמרו חז"ל:

"אלמלי משמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלין" [מסכת שבת קי"ח]

הגאון מוילנא – עונה על שאלה הנשאלת: מדוע פתחה הפרשה במועדים ומיד עברה לנושא השבת?

תשובתו: שהכתוב מתכוון  גם למועדים – לפי  ששישה  ימים טובים- הם לפי התורה: שמותר להכין בהם  מלאכת אוכל נפש והם:

[הראשון והשביעי] של פסח, שהם שני ימים,

יום אחד של חג שבועות ,יום אחד של ראש השנה ושני ימים של סוכות [ראשון ושמיני] לכן קבעה התורה כלל לגבי כל המועדים המוזכרים בפרשה: "ששת ימים תעשה מלאכה" הכוונה שבששת ימי המועדים- מותר לעשות מלאכה לצורך אוכל  נפש- אבל ביום השביעי זה של המועדים שהוא יום הכיפורים- אסור לעשות בו מלאכה אפילו לצורך  אוכל נפש,- כי הוא שבת שבתון. [שם משמעון ,בשם: הגר"א]

"הנתיבות שלום" מביא את דברי רש"י על השבת:

השואל מה עניין שבת אצל המועדות? מכאן לומדים: שכל המחלל את המועדות מעליו עליו כאילו חילל את השבתות וכל המקיים את המועדות מעלין עליו כאילו מקיים את השבתות.

"בעל הטורים" שם את הדגש על חשיבות השבת:

"........ "מִקְרָא־קֹדֶשׁ, "- בגימטרייא - "משתה"-  ההסבר : במה מקדשים את השבת?

תשובה: במאכל, ובמשתה ובכסות נקיה.

באמת כיום כאשר יהודי הולך ברחוב בשבת במקום מגוריו, או באזור אחר בארץ ורואה אנשים הלבושים בבגדי חול - ישר מבין שהם לא מכבדים את  יום השבת.

השבת היא: אות –היינו - סימן בין ה' לעם ישראל.

ה"חפץ חיים" ממחיש מסר חשוב זה באמצעות משל: תארו- אדם שיש לו חנות - או, עסק מסחרי על הדלת כתוב: שלט  המציין –את שם העסק: כגון: בגדי  תינוקות. או משחקים, אך ברגע שהוא מסיר את השלט הכול מבינים שהוא עזב את המקום.

הנמשל: השבת היא: האות - השלט המעיד על היהודי שהוא קשור לתורה. מאותו רגע שהוא "מסיר את השלט" כאשר יום השבת  הופך אצלו סתם יום של חול, היום השביעי בשבוע- כך הוא מנתק את עצמו מהשבת.

על פי "ספר החינוך": משורשי מצווה זו: שנהיה פנויים מעסקינו לכבוד היום –הקדוש- כדי לקבוע בנפשותינו אמונת חידוש  העולם, שהיא חבל המושכת כל יסודי הדת ונזכור: ביום אחר בכל שבוע ושבוע שהעולם נברא בששה ימים... כשישבתו  בני אדם כולם ביום אחד בשבוע, וישאל כל שואל: "על מה ולמה מנוחה זאת? ויהיה המענה: כי ששת ימים עשה ה'..." יתחזק כל אחד באמונה אמתית  בבורא עולם ..."

מכאן המסקנה: כי כל יהודי  השומר  שבת הוא מאמין בה'- שהוא בורא עולם ומנהיגו הבלעדי!

נאמר בתורה:

"שָׁמוֹר אֶת ־יוֹם הַשַּׁבָּת, לְקַדְּשׁוֹ, כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.  שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד, וְעָשִׂיתָ כָּל ־מְלַאכְתֶּךָ.  וְיוֹם, הַשְּׁבִיעִי--שַׁבָּת, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ:  לֹא תַעֲשֶׂה כָל־ מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ־ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ־ וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל־ בְּהֶמְתֶּךָ, וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ--לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ, כָּמוֹךָ.  וְזָכַרְתָּ, כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, וַיֹּצִאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם, בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה; עַל־כֵּן, צִוְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לַעֲשׂוֹת, אֶת־יוֹם הַשַּׁבָּת". [דברים, רק ה', י"א- ט"ו]

על פי פסוקים אלה: יום השבת הוא יום מנוחה כללי לאדם בן חורין, לעבדים וגם לבעלי חיים.

ועל כך גם ה' נותן לנו דוגמא אישית - שהוא נח בעצמו ביום זה כנאמר:

"כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה יְהוָה אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל כֵּן בֵּרַךְ יְהוָה אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהו". [שמות, כ', י']

לסיכום, לאור הנאמר לעיל: עם ישראל נחשב לעם - נבחר ה' וקדוש שתפקידו להאיר לגויים ! ויפים וחשובים דברי  ישעיהו הנביא:

"אִם־ תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ, עֲשׂוֹת חֲפָצֶךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי; וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג, לִקְדוֹשׁ יְהוָה מְכֻבָּד, וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ, מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר.  אָז, תִּתְעַנַּג עַל־ יְהוָה, וְהִרְכַּבְתִּיךָ, עַל־ במותי בָּמֳתֵי אָרֶץ; וְהַאֲכַלְתִּיךָ, נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךָ--כִּי פִּי יְהוָה, דִּבֵּר"

[ישעיהו נ"ח, י"ג- י"ד]


 

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

נֵרוֹת שַׁבָּת קֹדֶשׁ/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

נֵרוֹת שַׁבָּת קֹדֶשׁ.

 שִׁיר  מֵאֵת: אֲהוּבָה  קְלַיְן ©

הַשֶּׁמֶשׁ שׁוֹקַעַת בַּמְּרוֹמִים

עַנְנֵי שְׁכִינָה מְחוֹלְלִים

נֵרוֹת שַׁבָּת כְּבָר דּוֹלְקִים

קִירוֹת הַבַּיִת - קֹדֶשׁ מְשַׁדְּרִים.

 

הָאִישָּׁה מְרִימָה יָדֶיהָ

בְּרָכוֹת  לוֹחֲשׁוֹת שְׂפָתֶיהָ

רְגָעִים עוֹצֶמֶת  עֵינֶיהָ

מְבָרֶכֶת בְּרֶגֶשׁ  יַקִּירֶיהָ.

 

לְבוּשָׁה הוֹד וְהָדָר

מְנִיסָה כָּל כְּאֵב וְצַעַר

נִצֶּבֶת בִּפְנֵי בּוֹרֵא עוֹלָם

מִתְחַנֶּנֶת לִשְׁלוֹם הָעָם.

 

מִתְפַּלֶּלֶת עַל אַהֲבַת חִנָּם

חִבּוּר לַאֲבִי הָאֻמָּה- אַבְרָהָם

אַף לְיִצְחָק וְיַעֲקֹב אֲבוֹתֵינוּ

הַשִּׁיבָה -בְּשִׂמְחָה לְתוֹרַת אֱלֹוקֵינוּ..

 

שָׁם בָּאֹופֶק יְרוּשָׁלַיִם הַבְּנוּיָה

עֲטוּרָה צִמְחִיָּה יְרֻקָּה וַעֲבֻתָּה

מִתּוֹכָהּ  מֵאִיר בֵּית הַמִּקְדָּשׁ

 בְּשׂוֹרַת גְּאֻלָּה וְיוֹם חָדָשׁ.

 הֶעָרָה: הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת פָּרָשַׁת: אֱמֹר [חֻמָּשׁ: וַיִּקְרָא]

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר