יום רביעי, 23 באפריל 2025

מִיכַל יוֹצֵאת לִקְרַאת דָּוִד/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

 

מִיכַל יוֹצֵאת  לִקְרַאת דָּוִד.

 שִׁיר  מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

עֵת שָׁמְעָה מִיכַל בָּאַרְמוֹן

רִשְׁרוּשׁ עֵצִים מְעוֹרֵר דִּמְיוֹן

יָצְאָה   כְּאַיָּלָה - בְּחִיפָּזוֹן

כֻּלָּהּ נִסְעֶרֶת מֵהַבִּיזָּיוֹן.

 

 אָחֲזָה בָּהּ רוּחַ שָׁאוּל

 הִנֵּה הִבְחִינָה - בְּדָוִד מִמּוּל

 בְּלִבָּהּ מִתְחוֹלֶלֶת סְעָרָה

 אַהֲבָתָהּ צוֹלֶלֶת  תְּחוּשָׁתָהּ מָרָה.

 

מְנַסָּה לִנְצֹר פִּיהָ   מִלְּהַגִּיד

שֶׁמָּא מְצוּקָתָהּ אוֹתוֹ תַּחֲרִיד

אֵינָהּ מַלְבִּינָה פָּנָיו בָּרַבִּים

אַךְ פּוֹנָהּ אֵלָיו  בְּצֵל הָעֲנָנִים:

 

 כֵּיצַד בִּזִּיתָהּ זוֹ הַמְּלוּכָה

בְּלֶכְתְּךָ מְפַזֵּז בְּעֵת הַתַּהֲלוּכָה

נִגְלֵית לְעֵינֵי  אַמְהוֹת עֲבָדֶיךָ

שָׁכַחְתָּ אֶת  גִּנּוּנֵי מַלְכוּתְךָ.

 

דָּוִד הַמֶּלֶךְ עוֹנֶה לְמִיכַל

אַף אִם הַדָּבָר אֵינוֹ קַל:

אֵינִי זָקוּק לִכְבוֹד הָעָם

אֲנִי בְּחִיר בּוֹרֵא עוֹלָם.

הֶעָרָה: הַשִּׁיר  בְּהַשְׁרָאַת  הַהַפְטָרָה לְפָרָשַׁת שְׁמִינִי-[שְׁמוּאֵל-ב, פֶּרֶק ו ']

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 17 באפריל 2025

שביעי של פסח/אמונה, שירה ושמחה- יחדיו!/ מאמר מאת: אהובה קליין .

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

שביעי של פסח- אמונה, שירה ושמחה- יחדיו!

מאמר מאת: אהובה קליין .

יצירותיי למאמר:



ציורי תנ"ך/ קריעת ים סוף ושירת הים/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]





ציורי תנ"ך מרים  יוצאת בתופים ומחולות עם הנשים/ ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ נס  יציאת מצרים בחודש האביב/ ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]



ציורי תנ"ך/   קצין מצרי מבשר לפרעה על יצאת בני ישראל ממצרים/ ציירה: אהובה קליין (c)




ציורי תנ"ך/ פרעה אוסר את רכבו/ ציירה: אהובה קליין(c)    



ציורי תנ"ך/ בני ישראל צועקים אל ה' /ציירה: אהובה קליין (Cׁ)


ציורי תנ"ך/ בני ישראל רואים את היד הגדולה/ ציירה: מאהובה קליין (c) [שמן על בד]



ציורי תנ"ך\ משה נושא את עצמות יוסף/ ציירה: אהובה קליין (c)





ציורי תנ"ך/ מלאך ה' הולך לפני מחנה ישראל/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]


ציורי תנ"ך/לִפְנֵי פִּי הַחִירֹות /ציירה: אהובה קליין (c)



ציורי תנ"ך/ שירת דוד/ ציירה: אהובה קליין (c) [מתוך ההפטרה]



מתוך ההפטרה[ ספר שמואל-ב, פרק כ"ב] שירת דויד/ ציירה: אהובה קליין (c)

יצירותיי לשיר השירים:

.


ציורי תנ"ך/ " הניצנים נראו בארץ....."/ ציירה: אהובה קליין (c)[מתוך: שיא השירים]


ציורי תנ"ך/  "שַׂעְרֵךְ כְּעֵדֶר הָעִזִּים, שֶׁגָּלְשׁוּ מֵהַר גִּלְעָד"/ ציירה: אהובה קליין (c)

[שיר השירים. ד, א]


צאנה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעטרה- לו אימו ביום חתונתו.."

 [שיר השירים ג, י"א]


ציורי תנ"ך/כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים כֵּן רַעְיָתִי בֵּין הַבָּנוֹת/ ציירה: אהובה קליין (c).



ציורי תנ"ך/ "אל גינת אגוז ירדתי......"/ ציירה: אהובה קליין (c)

"אֶל גִּנַּת אֱגוֹז יָרַדְתִּי לִרְאוֹת בְּאִבֵּי הַנָּחַל לִרְאוֹת הֲפָרְחָה הַגֶּפֶן הֵנֵצוּ הָרִמֹּנִים".

[שיר השירים ו' י"א]

היום השביעי של חג הפסח הוא בעל  חשיבות מיוחדת ונעלה. השנה   שביעי של פסח ושבת חופפים זה לזה – דבר המעניק עוצמה רוחנית  כפולה ומכופלת  לכל עם ישראל - לפי שהשבת היא מקור הברכה ושביעי של פסח   אוגר בתוכו עוצמה רוחנית – פלאית-

שביעי של פסח מכונה בפי הראשונים: "חג האמונה"

ביום זה - האחרון לחג הפסח: קוראים בתורה: את תחילת פרשת: "בשלח" {מפרק י"ד עד פרק ט"ו, כ"ז}

מפטירים [בספר שמואל ב' , כ"ב] שירת דוד. ונוהגים גם לקרוא את שיר השירים.

נאמר:

"וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  דַּבֵּר, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת, בֵּין מִגְדֹּל וּבֵין הַיָּם:  לִפְנֵי בַּעַל צְפֹן, נִכְחוֹ תַחֲנוּ עַל-הַיָּם.  וְאָמַר פַּרְעֹה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, נְבֻכִים הֵם בָּאָרֶץ; סָגַר עֲלֵיהֶם, הַמִּדְבָּר.  וְחִזַּקְתִּי אֶת-לֵב-פַּרְעֹה, וְרָדַף אַחֲרֵיהֶם, וְאִכָּבְדָה בְּפַרְעֹה וּבְכָל-חֵילוֹ, וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי-אֲנִי יְהוָה; וַיַּעֲשׂוּ-כֵן" [שמות י"ד, א- ה'].

השאלות הן:

א] מה היה המבחן הראשון של בני ישראל ביציאתם ממצרים?

ב] בזכות מה נסוג הים?

ג] עוצמת השירה - כיצד?

תשובות.

המבחן הראשון של בני ישראל ביציאתם ממצרים.

נאמר: "וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  דַּבֵּר, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת, בֵּין מִגְדֹּל וּבֵין הַיָּם:  לִפְנֵי בַּעַל צְפֹן, נִכְחוֹ תַחֲנוּ עַל-הַיָּם".    בני ישראל כבר יוצאים ממצרים  אך הם מקבלים לפתע ציווי לסגת ולשוב אל - לפני פי החירות- מתברר  שמטרת  ה' - הייתה כפולה:

א] "וְחִזַּקְתִּי אֶת-לֵב-פַּרְעֹה, וְרָדַף אַחֲרֵיהֶם, וְאִכָּבְדָה בְּפַרְעֹה וּבְכָל -חֵילוֹ, וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי-אֲנִי יְהוָה; וַיַּעֲשׂוּ-כֵן"

כלומר, המטרה:שגם המצרים הכופרים שחלקם נשארו במצרים ,או אלו  הרודפים אחר עם ישראל-ידעו ויכירו את גדולת ה'!

ב] ה' העמיד את עם ישראל בניסיון  האמונה - היות ולא תמיד אמונתם  הייתה יציבה – לפי שהיו להם גם  ספקות ובמיוחד כאשר  ראו את המצרים רודפים אחריהם - ולפניהם הים - הם היו מבוהלים מהמלכודת שהיו נתונים בה כמו שנאמר:

"וּפַרְעֹה, הִקְרִיב; וַיִּשְׂאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-עֵינֵיהֶם וְהִנֵּה מִצְרַיִם נֹסֵעַ אַחֲרֵיהֶם, וַיִּירְאוּ מְאֹד, וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֶל-יְהוָה. וַיֹּאמְרוּ, אֶל-מֹשֶׁה, הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם, לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר:  מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ, לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם?  הֲלֹא-זֶה הַדָּבָר, אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר, חֲדַל מִמֶּנּוּ, וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם! כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם, מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר".[להלן: י"ד, י'-י"ג]

במדרש רבה - שיר השירים פרשה ב '- ישנו משל יפה : משל היונה: "תני דבי ישמעאל [למדו בבית המדרש של רבי ישמעאל] בשעה שיצאו ישראל ממצרים – למה היו דומים? ליונה שברחה מפני הנץ ונכנסה לנקיק סלע ומצאה שם נחש  מקנן , לא הייתה יכולה להיכנס שעדיין הנחש מקנן, תחזור לאחוריה? לא יכולה - שהנץ עומד בחוץ, מה עשתה היונה? התחילה צווחת ומטפחת באגפיה כדי שישמע לה בעל השובך ויבוא להצילה,. כך היו ישראל דומים על הים, לרדת לים – לא היו יכולים שעדיין לא נקרע להם הים. לחזור לאחוריהם לא היו יכולין שכבר פרעה הקריב, מה עשו? ויראו מאד ויצעקו בני ישראל אל ה', מיד:"ויושע ה' ביום ההוא את ישראל מיד מצרים"

"אור החיים" שואל : מדוע נאמר: "וּפַרְעֹה, הִקְרִיב"? ולא נאמר קרב ? תשובתו: כי על ידי זה שמלך מצרים רדף אחרי ישראל נאמר: [שמות רבה ] הוא הקריב את ישראל לאביהם שבשמים. במילים אחרות. מקום זה  משמש  לחנייה של עם ישראל, על מנת  שיתחזקו באמונתם בה' ובאמת שם צעקו אל ה', כמו שנאמר: "וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֶל..."על כך אומר רש"י: בני ישראל תפשו  אומנות אבותיהם - עשו כדרך שהתפללו האבות - אל ה'

הים נסוג בזכות  ארון יוסף.

נאמר:"וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-עַצְמוֹת יוֹסֵף, עִמּוֹ:  כִּי הַשְׁבֵּעַ הִשְׁבִּיעַ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹהִים אֶתְכֶם, וְהַעֲלִיתֶם אֶת-עַצְמֹתַי מִזֶּה אִתְּכֶם".[ שמות  י"ג, י"ט]

התנא שמעון איש קטרון מבאר: כאשר ים סוף ראה את ארונו של יוסף  יורד לתוכו- הים נס מפניו וקרע את עצמו לפני בני ישראל- לפי שהייתה כאן מידה  כנגד מידה :כיצד? אצל  יוסף נאמר:

שלא מילא את  רצון אשת פוטיפר "וַיַּֽעֲזֹ֤ב בִּגְדוֹ֙ בְּיָדָ֔הּ וַיָּ֖נָס וַיֵּצֵ֥א הַחֽוּצָה" [בראשית  ל"ט, י"ב]

ואילו  על ים  סוף נאמר:"הַיָּם רָאָה, וַיָּנֹס"

לפיכך אמר הקב"ה: "ינוס הים מפני זה שנס מעבירה"

המשמעות היא: יוסף היה בעל אמונה כה חזקה - למרות שעבר משברים רבים בחייו - אמונתו בה' הייתה תמיד יציבה!

בשעה שיוסף השביע  את  אחיו לפני מותו  באומרו:

"....אָנֹכִי מֵת וֵאלֹהִים פָּקֹד יִפְקֹד אֶתְכֶם וְהֶעֱלָה אֶתְכֶם מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב" [בראשית נ', כ"ד]

יתכן שראה יוסף ברוח הקודש-כי בני ישראל יתקלו בבעיות והדרדרות באמונה בזמן יציאתם  ממצרים  והוא שלקח על עצמו את האחריות על אחיו לירידתם למצרים - ראה כדבר הכרחי להשיבם אל ארץ ישראל - על גלי האמונה ולמנוע את התרחקותם   מאלוקים .לכן שאף שארונו ילווה את עם ישראל בחצותם את ים סוף וישמש להם כסמל אמונה ותזכורת כיצד רוחו של יוסף פיעמה.- בזמנים של משבר ומצוקה. במטרה להעניק להם עידוד לשמר את אמונתם בקב"ה.

[ הסבר זה על פי ספר "על המועדים"  מאת: הרב מאיר צבי גרוזמן]

עוצמתה של האמונה והשירה.

נאמר: "ּבְנֵי יִשְׂרָאֵל הָלְכוּ בַיַּבָּשָׁה, בְּתוֹךְ הַיָּם; וְהַמַּיִם לָהֶם חֹמָה, מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם. וַיּוֹשַׁע יְהוָה בַּיּוֹם הַהוּא, אֶת-יִשְׂרָאֵל--מִיַּד מִצְרָיִם; וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-מִצְרַיִם, מֵת עַל-שְׂפַת הַיָּם.  וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה, אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה בְּמִצְרַיִם, וַיִּירְאוּ הָעָם, אֶת-יְהוָה; וַיַּאֲמִינוּ, בַּיהוָה, וּבְמֹשֶׁה, עַבְדּוֹ".[שמות י", כ"ט, ל"א]

בעקבות האמונה הגדולה של עם ישראל שהאמינו בה' ומנהיגם המסור : משה , מיד הופיעה  שירת הים - המביעה את השמחה הגדולה  לישועה.

בהפטרה אנו קוראים את שירת  דוד המלך:

"וַיְדַבֵּר דָּוִד לַיהוָה, אֶת-דִּבְרֵי הַשִּׁירָה הַזֹּאת,  בְּיוֹם הִצִּיל יְהוָה אֹתוֹ 

מִכַּף כָּל- אֹויְבָיו, וּמִכַּף שָׁאוּל.  וַיֹּאמַר:  יְהוָה סַלְעִי וּמְצֻדָתִי, 

וּמְפַלְטִי-לִי. אֱלֹהֵי צוּרִי, אֶחֱסֶה-בּוֹ;  מָגִנִּי וְקֶרֶן יִשְׁעִי,  מִשְׂגַּבִּי וּמְנוּסִי,  מֹשִׁעִי, מֵחָמָס תֹּשִׁעֵנִי".[שמואל -ב, כ"ב, ט'-ג]

המלבי"ם  מסביר:  דוד המלך  היה שר את השירה הזו כמה פעמים ביום - בכל פעם שנושע!

"אמר  רבי סימון כל מי שנעשה לו נס ואומר שירה בידוע שמוחלין לו על עוונותיו ונעשה בריה חדשה, ישראל כשנעשה להם נס ואמרו שירה- נמחל להם עוונותיהם, שנאמר: וייסע משה את ישראל, שהסיעם עוונותיהם, וכן אתה מוצא בדבורה וברק שנעשה להם נס ואמרו שירה,.... " [מדרש תהלים י"ח, ו]

את שיר השירים השנה אנו קוראים בשביעי של פסח: "על פי מדרש שיר השירים: ניתן להבין  מהי חשיבותה של מגילת שיר השירים: "שיר שהוא חביב מכל השירים - בו שבח לקב"ה: "רֹאשׁוֹ, כֶּתֶם פָּז" [להלן ה, י"א'] שבח לתורה -"וְדִגְלוֹ עָלַי אַהֲבָה". שבח לישראל, "כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים" [להלן ב', ב] שבח קיבוץ גלויות: "תָּשׁוּרִי מֵרֹאשׁ אֲמָנָה" [להלן ד'-ח']

לסיכום, לאור האמור לעיל: ניתן להסיק  מה כוחה ועוצמתה של שירה שהיא נאמרת  כהודיה לה' על נסים  שה' עושה ליחיד – או לרבים בתוך העם היהודי  ויפים  וחשובים דברי דוד המלך המבטאים, אמונה שירה ושמחה.:

"וַאֲנִי בְּחַסְדְּךָ בָטַחְתִּי יָגֵל לִבִּי בִּישׁוּעָתֶךָ אָשִׁירָה לַיהוָה כִּי גָמַל עָלָי" [תהלים י"ג, ו']

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

כּוֹחָהּ שֶׁל שִׁירָה/ שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

 

 

כּוֹחָהּ  שֶׁל שִׁירָה

 שִׁיר מֵאֵת: אֲהוּבָה קְלַיְן ©

בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יוֹצְאִים מִמִּצְרַיִם

נִסִּים גְּדוֹלִים הַיְשַׁר מִשָּׁמַיִם

מֹשֶׁה  וְיִשְׂרָאֵל לָה' שָׁרִים

מִיְּמִינָם וּשְׂמֹאלָם הַמַּיִם נֶעֱרָמִים.

 

הַיַּבָּשָׁה בִּפְנֵיהֶם מִשְׂתָּרַעַת

עֵינֵיהֶם  כְּבָרָק חִישׁ פּוֹקַחַת

הִתְרַגְּשׁוּתָם  מַרְקִיעָה שְׁחָקִים

אֱמוּנָתָם מִתְעַצֶּמֶת  פְּלָאִים.

 

מִרְיָם סוֹחֶפֶת אֶת הַנָּשִׁים

בִּמְחוֹלוֹת שִׁירָה וְתֻופִּים

הַשִּׂמְחָה בּוֹקַעַת שְׁעָרִים

רוּחַ יָם מִתְלַוָּוה לַמְּחוֹלְלִים.

 

אֻמּוֹת הָעוֹלָם  אָז נִבְהָלִים

רְעָדָה אוֹחֶזֶת בְּכָל הָאוֹיְבִים

שִׁירַת הַיָּם  מְעוֹרֶרֶת רְחוֹקִים

מְקָרֶבֶת אוֹתָם לְקִרְבַת אֱלוֹקִים.

 

כּוֹחָהּ שֶׁל שִׁירָה מְעוֹרֶרֶת אֱמוּנָה

עַל  הַמְּזַמְּרִים – מַשְׁרָה שְׁכִינָה

לְכָל מָקוֹם אוֹתָם מְלַווָּה

שִׂמְחָתָם  בְּלִבָּם מַאֲדִירָה.

הֶעָרָה: הַשִּׁיר בְּהַשְׁרָאַת שִׁירַת הַיָּם. [שְׁמוֹת , ט"ו] לִשְׁבִיעִי שֶׁל  חג הפֶּסַח.

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר