Biblical paintings
by Ahuva Klein
The people of Israel cross the waters of the Jordan in order to enter the Land of Israel
" וְהָיָה, כִּי יְבִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ--וְנָתַתָּה אֶת-הַבְּרָכָה עַל-הַר גְּרִזִים, וְאֶת-הַקְּלָלָה עַל-הַר עֵיבָל. הֲלֹא-הֵמָּה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, אַחֲרֵי דֶּרֶךְ מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ, בְּאֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי, הַיֹּשֵׁב בָּעֲרָבָה--מוּל, הַגִּלְגָּל, אֵצֶל, אֵלוֹנֵי מֹרֶה. כִּי אַתֶּם, עֹבְרִים אֶת-הַיַּרְדֵּן, לָבֹא לָרֶשֶׁת אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם נֹתֵן לָכֶם; וִירִשְׁתֶּם אֹתָהּ, וִישַׁבְתֶּם-בָּהּ. וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׂוֹת, אֵת כָּל-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם, הַיּוֹם".
[דברים י"א, כ"ט- ל"ב]
הטכניקה: שמן על בד.
|
יום שלישי, 22 באוגוסט 2017
ציורי תנ"ך/מעבר הירדן/ ציירה: אהובה קליין(c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
יום שלישי, 15 באוגוסט 2017
פרשת ראה- חציית הירדן- הברכה והקללה- הקשר?/ מאמר מאת: אהובה קליין.
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך /עונשה של עיר נידחת/ ציירה: אהובה קליין(c)[שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ הבאת קורבנות לבית המקדש/ציירה: אהובה קליין(c)
[שמן על בד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת ראה- חציית הירדן-הברכה
ולקללה-הקשר?
מאמר מאת: אהובה קליין.
הציורים שלי לפרשה:
ציורי תנ"ך/הברכה על הר גריזים/ציירה: אהובה קליין(c)[שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ השלום בארץ/ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ השמדת עבודת האלילים/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ השמדת עבודת האלילים/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך /עונשה של עיר נידחת/ ציירה: אהובה קליין(c)[שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ חציית מעבר הירדן בדרך לארץ המובטחת/ ציירה: אהובה קליין(c)
ציורי תנ"ך/ הבאת קורבנות לבית המקדש/ציירה: אהובה קליין(c)
[שמן על בד]
פרשה זו, שמה דגש על הראיה
של עם ישראל ומבהירה כיצד עליו להתנהג בעת הכניסה לארץ ישראל והיכן ממוקמים הר הברכה
והר הקללה.
"וְהָיָה,
כִּי יְבִיאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה
לְרִשְׁתָּהּ--וְנָתַתָּה אֶת-הַבְּרָכָה עַל-הַר גְּרִזִים, וְאֶת-הַקְּלָלָה
עַל-הַר עֵיבָל. הֲלֹא-הֵמָּה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, אַחֲרֵי דֶּרֶךְ מְבוֹא
הַשֶּׁמֶשׁ, בְּאֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי, הַיֹּשֵׁב בָּעֲרָבָה--מוּל, הַגִּלְגָּל,
אֵצֶל, אֵלוֹנֵי מֹרֶה. כִּי אַתֶּם, עֹבְרִים אֶת-הַיַּרְדֵּן, לָבֹא
לָרֶשֶׁת אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם נֹתֵן לָכֶם; וִירִשְׁתֶּם
אֹתָהּ, וִישַׁבְתֶּם-בָּהּ. וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׂוֹת, אֵת כָּל-הַחֻקִּים
וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם, הַיּוֹם". [דברים
י"א, כ"ט]
השאלות
הן:
א] מדוע
התורה הזכירה את מעבר הירדן בהקשר לברכה ולקללה?
ב] עניין
הברכה והקללה נאמר בלשון הווה-מה הטעם לכך?
תשובות.
מעבר הירדן – הקשר
לברכה ולקללה.
נאמר: "כִּי אַתֶּם, עֹבְרִים
אֶת-הַיַּרְדֵּן, לָבֹא לָרֶשֶׁת אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם נֹתֵן
לָכֶם; וִירִשְׁתֶּם אֹתָהּ, וִישַׁבְתֶּם-בָּהּ".
כדי
להבין כיצד חצו בני ישראל את הירדן, נעיין
בספר יהושע:
שם
ישנו תיאור מפורט- כיצד נבקעו מי הירדן לשניים ובכך התאפשר לעם ישראל, בגדר נס,
לחצות את מקור המים במטרה להגיע- אל ארץ כנען, בקיעת הירדן הייתה אות שנתן ה' לכך
שיוריש לבני ישראל את ארץ כנען: "וּכְבוֹא נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן עַד
הַיַּרְדֵּן וְרַגְלֵי הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן נִטְבְּלוּ בִּקְצֵה
הַמָּיִם וְהַיַּרְדֵּן מָלֵא עַל כָּל גְּדוֹתָיו כֹּל יְמֵי קָצִיר.
וַיַּעַמְדוּ הַמַּיִם הַיֹּרְדִים מִלְמַעְלָה קָמוּ נֵד אֶחָד הַרְחֵק מְאֹד
מֵאָדָם הָעִיר אֲשֶׁר מִצַּד צָרְתָן וְהַיֹּרְדִים עַל יָם הָעֲרָבָה יָם
הַמֶּלַח תַּמּוּ נִכְרָתוּ וְהָעָם עָבְרוּ נֶגֶד יְרִיחוֹ" — [ספר
יהושע, פרק ג', פסוקים ט"ו-ט"ז]
על פי תיאור זה, ניתן
להבין מה היה גודל הנס בחציית נהר הירדן, כשהכוהנים נשאו עימם את ארון הברית –
יבשו המים במקום ורק כשאחרוני הכוהנים יצאו מהדרך שנפתחה לפניהם - חזר הנהר לקדמותו.
רש"י מסביר: "כִּי"- מוסב לנאמר בהמשך הכתוב ומשמעו יהיה: לשון - דמיון והיקש, כשם
שתראו ניסים על הירדן- כך תראו ניסים בכיבוש הארץ.
פירוש דומה לזה ניתן
למצוא בדברי ישעיהו הנביא: "כִּי אֶצָּק-מַיִם עַל-צָמֵא, וְנֹזְלִים עַל-יַבָּשָׁה;
אֶצֹּק רוּחִי עַל-זַרְעֶךָ, וּבִרְכָתִי עַל-צֶאֱצָאֶיךָ".[ישעיהו מ"ד, ג]
ההסבר הוא: כמו
שאלוקים יוצק מים על הצמא כך יצוק רוח על זרעו של ישראל במקום נוסף נאמר: "כִּי-גָבְהוּ שָׁמַיִם,
מֵאָרֶץ--כֵּן גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם..." [ישעיהו נ"ה, ט]
לעניות דעתי: מכאן ניתן להבין את משמעות המילה: "ראה"- שהיא גם שם
הפרשה:
משמעות הראייה- היא
גם חכמה- כי אדם נבון המביט בניסים שהקב"ה עשה לישראל לאורך כל הדרך ובמיוחד
טרם הכניסה לארץ - מבין כי יש תמיד לבטוח בה' ובהמשך גם בתוך הארץ ומכאן יגיע
למסקנה - שעדיף שיבחר בהר הברכה ולא בהר הקללה ועל כן עליו להתמיד בשמירת המצוות
תמיד כדי לזכות לחיים טובים.
דוד המלך מדבר על ראייה זו שהיא חכמה: " יִרְאוּ יְשָׁרִים
וְיִשְׂמָחוּ; וְכָל-עַוְלָה, קָפְצָה פִּיהָ. מִי-חָכָם
וְיִשְׁמָר-אֵלֶּה; וְיִתְבּוֹנְנוּ, חַסְדֵי יְהוָה".[תהלים ק"ז, מ"ב- מ"ג] כוונתו של דוד המלך היא : כאשר אדם רואה את הניסים בעולם - כיצד למשל: הקב"ה יכול
להפוך מדבר לאגם מים - למקום פורה, או כיצד יכול להפוך מצב של רעב –למצב של שובע,
כנאמר: "כִּי-הִשְׂבִּיעַ,
נֶפֶשׁ שֹׁקֵקָה; וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה, מִלֵּא-טוֹב".[שם]- אזי אם אותו אדם אכן נבון - מתוך ראייה יזכור את חסדי ה' לאורך
כל הדרך ויבטח בו.
רעיון זה מופיע גם
בחומש דברים: "אַתָּה
הָרְאֵתָ לָדַעַת, כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים: אֵין עוֹד, מִלְּבַדּוֹ".[דברים ד', ל"ה]
המילה: ראיה-
היא בהיפוך אותיות: "יראה", על
כך אומר דוד המלך: " רֵאשִׁית
חָכְמָה, יִרְאַת יְהוָה-- שֵׂכֶל טוֹב,
לְכָל-עֹשֵׂיהֶם; תְּהִלָּתוֹ, עֹמֶדֶת לָעַד".[תהלים]
דעת מקרא מסביר: המילה: "ראה" היא: לשון זירוז ומשמעותה : לראות
בעין של בשר ודם ומתוך כך להבין דברים. נאמר: "ראה"- בלשון יחיד: כי
אלוקים פונה לכל אחד ואחד"
בעל הטורים מביא כמה פירושים, הנה כמה
מהם:
א] "ראה"- הפניה
לכל יחיד ויחיד [בדומה לפירוש דעת מקרא].
ב] יש מפרשים: כי
הפנייה היא אל יהושע לפי שאלוקים הזהירו לברך את עם ישראל כשיעברו את הירדן.
ג] נאמר
:"ראה" בלשון יחיד: לפי שגם
הברכות והקללות נאמרו בלשון יחיד, כמו שנאמר:[מסכת מגילה ל"א]
התורה מתארת את
המיקום של הר הברכה והקללה:
"וְנָתַתָּה
אֶת-הַבְּרָכָה עַל-הַר גְּרִזִים, וְאֶת-הַקְּלָלָה עַל-הַר עֵיבָל. הֲלֹא-הֵמָּה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, אַחֲרֵי
דֶּרֶךְ מְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ, בְּאֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי, הַיֹּשֵׁב בָּעֲרָבָה--מוּל,
הַגִּלְגָּל, אֵצֶל, אֵלוֹנֵי מֹרֶה".
אחד
מהפרשים מסביר: "מבוא השמש"- זוהי הדרך ממערב לירדן שבה הלכו בני ישראל
לאחר שעברו את הירדן עד שנגד עיניהם נשקפו שני ההרים: הר גריזים - שהוא הר הברכה
והר עיבל- שהוא הר הקללה- כנראה באזור
שכם. יתכן שהר גריזים נבחר להר הברכה היות והיה ירוק ופורה, לעומתו הר עיבל הר
הקללה - היה שומם וסלעי.
לפי
אחת הסברות: אֵלוֹנֵי מֹרֶה- הוא חורשת אלונים באזור שכם.
נושא הברכה והקללה.
רבי
אליהו מווילנא מסביר: מדוע נאמרו הברכות
והקללות- בלשון הווה? מהטעם שכוח הבחירה של האדם, אם לבחור בטוב ,או ברע-
נתון לו במשך כל יום וכל שעה וכל עוד האדם
חי- הוא מצוי בעולם של פיתויי יצר הרע ועליו להיות עם אצבע על הדופק ולהיאבק תמיד
נגד הכוח הרע ולבחור בדרך הישרה.
כפי
שאמר הלל הזקן: "אל תאמין בעצמך עד יום מותך" [מסכת אבות ב, ה] כוונת הלל: שאדם לא יסמוך על הישגיו בעבר
ויכנס לאופוריה, אלא יביט כאן, עכשיו ולעתיד ויגלה ערנות בהתמדה- למען יצליח
להתגבר על יצר הרע ויבחר תמיד בטוב. ובדומה לכך אומר משה לעם ישראל: "רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן
לִפְנֵיכֶם--הַיּוֹם: בְּרָכָה, וּקְלָלָה" [דברים י"א, כ"ו].
מתוך
כך יש להבין כי כוח הבחירה ניתן לאדם לאורך כל חייו וכל יום עליו לבחור בן טוב
לרע.
לסיכום,
לאור האמור לעיל, הזכרת נס מעבר הירדן מבהירה
לעם ישראל: כשם שהקב"ה מביא ניסים על הירדן- כך גם בארץ ישראל מתרחשים
ויתרחשו תמיד ניסים - בתנאי שכל אחד ואחד יראה ויבין כי אין עוד מלבדו, על
כן מכוח קיום המצוות הלכה למעשה- נזכה לחסדי ה' בארץ הנבחרת לאורך כל הדרך.
מעבר הירדן לארץ ישראל/ שיר מאת: אהובה קליין(c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
מעבר הירדן לארץ ישראל.
שיר מאת: אהובה קליין ©
מרבד הרקיע ענני
קדושה
לפתע בוקעת קרן אורה
מי הירדן כחולים צלולים
מחוללים קולות אדירים.
בראש העם הכוהנים פוסעים
ארון הברית עימם נושאים
פניהם ארשת שכינה
מפלסים דרך בֶּחָרָבָה.
נד מים
לעיני כול
נוסק לשמים כמגדלור
אז ייסוג הירדן לאחור
ההרים ירקדו כצאן.
הערה: השיר בהשראת פרשת ראה/ חומש דברים]
תוויות:
אהובה קליין.,
חציית עבר הירדן,
ניסים,
פרשת ראה,
שירה מקראית
ציורי תנ"ך/ מקור הברכות/ ציירה: אהובה קליין (c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ "והיה עקב תשמעון את המשפטים...."/ ציירה: אהובה קליין(c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ "והיה עקב תשמעון את המשפטים...."/ ציירה: אהובה קליין(c)
יום שני, 7 באוגוסט 2017
פרשת עקב- במה כוחן של כ"ב אותיות בתורה? מאת: אהובה קליין.
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ ברוך תהיה/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת עקב - במה כוחן של כ"ב אותיות בתורה?
מאת: אהובה קליין .
ציורים שלי לפרשה:
ציורי תנ"ך/ "והיה עקב תשמעון את המשפטים...."/ ציירה: אהובה קליין(c)
ציורים שלי לפרשה:
ציורי תנ"ך/ "והיה עקב תשמעון את המשפטים...."/ ציירה: אהובה קליין(c)
ציורי תנ"ך/ ברוך תהיה/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ מפרי הארץ /ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ יבול הארץ/ ציירה אהובה קליין(c)
[שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ /"ואספת דגנך.."/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ ארץ טובה ארץ נחלי מים עיינות ותהומות"[ציירה: אהובה קליין(c)[שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ הכניסה לארץ הטובה/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
הפרשה פותחת בסגולות
שהתורה ומצוותיה מעניקים לאדם: "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה,
וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם--וְשָׁמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית
וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ. וַאֲהֵבְךָ, וּבֵרַכְךָ
וְהִרְבֶּךָ; וּבֵרַךְ פְּרִי-בִטְנְךָ וּפְרִי-אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ
וְיִצְהָרֶךָ, שְׁגַר-אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע
לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ. בָּרוּךְ תִּהְיֶה, מִכָּל-הָעַמִּים:
לֹא-יִהְיֶה בְךָ עָקָר וַעֲקָרָה, וּבִבְהֶמְתֶּךָ. וְהֵסִיר יְהוָה
מִמְּךָ, כָּל-חֹלִי; וְכָל-מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ, לֹא
יְשִׂימָם בָּךְ, וּנְתָנָם, בְּכָל-שֹׂנְאֶיךָ". [דברים ז,יב-ט"ז]
השאלות הן:
א] באיזה אופן נקיים
את המצוות?
ב] מהם התוצאות בקיום
המצוות?
תשובות.
אופן קיום המצוות.
רבי בונם מפשיסחה ממחיש
את אופן קיום המצוות על ידי משל : מעשה
בבן שאביו דורש שילמד תורה, תוך כדי איומים, שאם לא יעשה כך ילקה אותו, עד שהבן יענה: "רוצה אני". ברור שעדיף שהילד
ירצה בקיום המצוות לאלתר ללא המלקות.
באותו אופן אמר
משה:" וְהָיָה
עֵקֶב" בסופו של דבר תשמעו לקיום המצוות
שהרי יכפו אותם עליכם , לכן מוטב שתשמעו לאלתר.
על פי פירוש אור-
צדיקים בשם הה"ק
רמ"ל מססוב: לפני כל צעד שהאדם נוקט, עליו לחשוב היטב האם בצעד זה, הוא עושה
את רצון ה' , או, שמא לא - עליו לעשות רק את מה שהקב"ה דורש ממנו!
וזו המשמעות של
המילה:" וְהָיָה
עֵקֶב" בכל צעד שאדם רוצה לפעול, עליו
לשקול היטב- אם הדבר לרצון ה'.
אורח חיים מסביר:" וְהָיָה
"- מילה זו היא: לשון שמחה והכוונה-שמחה גדולה תהיה בשמים אם "עֵקֶב"-כאשר בסוף ימי הגלות, בתקופת עקבתא דמשיחא יבואו על עם ישראל
ניסיונות קשים במיוחד ולמרות זאת, ימשיכו לשמוע בקול ה' וישמרו את התורה אז ה'
ישמח שמחה גדולה.
ה"משך
חכמה"- שם את הדגש על המילים: "אֵת
הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה"
ומסביר: היות ובני ישראל נדדו במדבר במשך ארבעים שנה
ועברו מיני ניסיונות ,הרי הם היו :"דור דעה" שהתורה נעשתה חלק מהם – מן
ה"אני" שלהם - כך שאפילו החוקים
נחשבו בעיניהם למשפטים, הם לא הבינו
שום צורה אחרת ולכן בגדלות נפשם-
היו משיגים את החוקים כמו משפטים.
במסכת אבות נאמר:
"בֶּן
עַזַּאי אוֹמֵר: הֱוֵי רָץ לְמִצְוָה קַלָּה (כְּבַחֲמוּרָה), וּבוֹרֵחַ מִן
הָעֲבֵרָה. שֶׁמִּצְוָה גּוֹרֶרֶת מִצְוָה, וַעֲבֵרָה גוֹרֶרֶת עֲבֵרָה.
שֶׁשְּׂכַר מִצְוָה, מִצְוָה. וּשְׂכַר עֲבֵרָה, עֲבֵרָה":
ראיתי הסבר יפה למשנה
זו בספרו של הרב אליהו שלזינגר: "אלה הדברים" אדם צריך לרוץ גם אחרי מצווה שאינה לשמה, והטעם
לכך: שמצווה גוררת מצווה, וכתוצאה מכך , מתוך שלא לשמה יקיים מצוות לשמה. הווי
בורח מהעבירה אפילו שלא לשמה, היות ועבירה
גוררת עבירה, ומעבירה שלא לשמה - בסופו של דבר עלול האדם להגיע לעבירה שהיא לשמה!
וכך ניתן להסביר את
המשנה הבאה: "רַבִּי אוֹמֵר: אֵיזוֹהִי דֶרֶךְ
יְשָׁרָה שֶׁיָּבוֹר לוֹ הָאָדָם, כֹּל שֶׁהִיא תִפְאֶרֶת לְעוֹשֶׂיהָ וְתִפְאֶרֶת
לוֹ מִן הָאָדָם. וֶהֱוֵי זָהִיר בְּמִצְוָה קַלָּה כְּבַחֲמוּרָה, שֶׁאֵין אַתָּה
יוֹדֵעַ מַתַּן שְׂכָרָן שֶׁל מִצְוֹת".[מסכת אבות ב', א]
מצווה קלה –זוהי
מצווה שנעשית שלא לשמה, ולכן גם אם המצווה היא
לא לשמה, אין להפסיק לקיים אותה ואין לזלזל בעשייתה גם שהיא לא מושלמת היות
ואין האדם יודע מתן שכרן של מצוות ויתכן שאצל אלוקים אפילו מצווה שאינה לשמה- יש
לה חשיבות גדולה. בעצם אין אנו יודעים
אילו הן מצוות קלות ואילו הן
מצוות חמורות, אך יש בכוחנו להבין את מהותן של מצוות קלות וחמורות.
בהמשך הרב מביא דברים
שראה בספר: "משך חכמה" בפרשת שלח [עמ' רי"ט, הוצאת אשכול]
שכנראה הם מהספרי: "רבי אומר העושה
מצווה אחת לשמה[ואל] ישמח על אותה מצווה, לסוף גוררת מצוות הרבה, והעובר עבירה אחת[ואל] ידאג עליה, לסוף
גוררת עבירות הרבה" וכאן הכוונה
שהאדם עשה מצווה אחת לשמה, אך לא בשלמות.
קיום המצוות- התוצאות.
על פי רש"י: אם
האדם שומר על מצוות קלות שדש בעקביו-
כתוצאה מכך ה' יקיים את אשר הבטיח לאברהם אבינו.
חז"ל אומרים: "שכר
מצווה בהאי עלמא ליכא" ומה שהתורה מזכירה מתן שכר בעולם הזה- דוגמת ההבטחה: "ונתתי
גשמיכם בעיתם" "ונתתי מטר ארצכם"
ועוד ברכות חומריות נוספות.
הרמב"ם טוען:
שאין מדובר בשכר, אלא זוהי הבטחת אלוקים שיעניק לנו בעבור קיום המצוות תנאים
ראויים- על מנת שנהיה רגועים לקיים את התורה.
שהרי ייסורים ועניות
מעבירים את האדם על דעתו ועל דעת קונו,
נאמר: "ושמרתם
את משמרתי" [ויקרא, י"ח,-ל] על כך אומרים חז"ל: האדם חייב לעשות
סייגים וגדרים כדי שלא יבוא לידי עבירה, ואם אכן אדם נוהג כך ועושה לעצמו גדרים
וסייגים- כדי שלא יבוא לידי ביטול מצוות הוא זוכה מאת ה'- למידה כנגד מידה ואלוקים
לוקח ממנו את כל המניעים והמכשולים-כגון" ייסורים, עניות שעשויים להביא אותו
לביטול תורה.[אמרי שפר]
בעל הטורים מסביר: שה' מבטיח: שיאהב את עם ישראל- ודבר זה בזכות אברהם שנאמר בו:
"זרע אברהם אוהבי" [ישעיהו
מ"א, ח]
ה' יברך את עם ישראל
בזכות יצחק שאמר בו: "ויברך אלוקים את יצחק" [בראשית כ"ה, י"א]
ה' ירבה את עם ישראל
בזכות יעקב שנאמר בו: "פרה ורבה" [שם ל"ה, י"א]
והברכות הן שלושה:
אחת כאן ושניים בפרשת משפטים, שנאמר שם : "וַעֲבַדְתֶּם, אֵת יְהוָה
אֱלֹהֵיכֶם, וּבֵרַךְ אֶת-לַחְמְךָ, וְאֶת-מֵימֶיךָ; וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה,
מִקִּרְבֶּךָ".
הפסוק מתחיל באות: וו' ומסתיים באות כ' וכך גם הברכה שיצחק בירך ברכה
ליעקב:"
וְיִתֶּן-לְךָ, הָאֱלֹהִים, מִטַּל הַשָּׁמַיִם, וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ--וְרֹב
דָּגָן, וְתִירֹשׁ. יַעַבְדוּךָ עַמִּים, וישתחו (וְיִשְׁתַּחֲווּ) לְךָ
לְאֻמִּים--הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ, וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ;
אֹרְרֶיךָ אָרוּר, וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ". [בראשית כ"ז, כ"ח- ל] גם כאן בפרשה הברכות מתחילות באות וו
ומסתיימות באות כ' וזה רמז כל הברכות
שבירך יצחק את יעקב יתקיימו
בשומרי התורה והמצוות.
הברכה: "בָּרוּךְ תִּהְיֶה,
מִכָּל-הָעַמִּים: לֹא-יִהְיֶה בְךָ עָקָר
וַעֲקָרָה, וּבִבְהֶמְתֶּךָ"
מתחילה באות- ב'
ומסיימת באות כ'- הדבר בא ללמד אותנו שבזכות התורה המורכבת מ-כ"ב אותיות
יבואו הברכות.
ובנוגע להבטחות שה'
יסיר מעל שומרי התורה: " כָּל-חֹלִי" בגימטרייא- יסיר- צ"ח קללות.
ולגבי הברכה:" לֹא-יִהְיֶה לֹא -יִהְיֶה בְךָ עָקָר
וַעֲקָרָה, וּבִבְהֶמְתֶּךָ. עָקָר
וַעֲקָרָה, וּבִבְהֶמְתֶּךָ".
אפילו בפושעי ישראל
לא יהיה מצב של עקרות- לפי שעתידים לחזור בתשובה.
ויש להוסיף שבלומדי
התורה לא תהיה מצב של עקרות שכתוב:" לֹא-יִהְיֶה בְךָ עָקָר וַעֲקָרָה..."
והכוונה ללומדי התורה מכוח
כ"ב האותיות שבתורה.
לסיכום, לאור האמור
לעיל: ניתן להסיק: כי יש לקיים את התורה
ככתבה ולשונה ואין לחשב את שכרן של מצוות, לפי שאין לאדם לדעת לעולם -מה שכרה של
כל מצווה ומצווה.
מתוך קיום התורה –
הלכה למעשה- יזכה האדם לדלות את הברכות
מכוח סוד כ"ב האותיות בתורה ויחוש
רווח, רוגע וברכה גם מעוצמת הברית שהקב"ה כרת עם אבותינו:
אברהם, יצחק ויעקב.
על פי
התורה ינהג כאשר יתהלך לפני
הקב"ה בתמימות ללא חקירת עתידות וכל מה שיבוא עליו יקבלה בתמימות ויבין שהדבר מאת ה', כפי שנאמר:
"תָּמִים
תִּהְיֶה עִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ" [דברים י"ח, י"ג]
סוד אותיות הקודש/שיר מאת: אהובה קליין (c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
סוד אותיות הקודש
שיר מאת: אהובה קליין ©
כ"ב אותיות ירדו
לעולם
מלאכת מחשבת ידי אומן
מלך מלכי המלכים
טמן בהן אוצרות
וגנזים.
וכל העם רואים הקולות
אש וברקים עשרת
דיברות
נעשה ונשמע אמרו
כאיש אחד התאחדו.
בידם בחירה חופשית
מראשית ועד אחרית
ללא כפייה מחליטים
נתיבות בחייהם בוחרים.
והיה עקב ישמעו המשפטים
להלכה ומעשה אותם
מקיימים
אזי יתגלו מתוך
כ"ב האותיות
הברית והחסד מימי האבות.
אהבת אלוקים לבניו המיוחדים
להם יעניק ברכות
עשירים
שלווה ורוגע ללא
ייסורים
ברוכים יהיו מכל העמים.
הערה: השיר בהשראת פרשת עקב
[חומש דברים]
תוויות:
אהובה קליין.,
ברית -אבות,
ברכות.,
כ"ב אותיות בתורה,
פירות,
פרשת עקב,
שירה מקראית
ציורי תנ"ך/ משה מתחנן אל ה' / ציירה: אהובה קליין(c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/משה מתחנן אל ה' להיכנס לארץ ישראל / ציירה: אהובה קליין (c)
"וָאֶתְחַנַּן, אֶל-יְהוָה, בָּעֵת הַהִוא, לֵאמֹר. אֲדֹנָי יְהוִה, אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת-עַבְדְּךָ, אֶת-גָּדְלְךָ, וְאֶת-יָדְךָ הַחֲזָקָה--אֲשֶׁר מִי-אֵל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יַעֲשֶׂה כְמַעֲשֶׂיךָ וְכִגְבוּרֹתֶךָ. אֶעְבְּרָה-נָּא, וְאֶרְאֶה אֶת-הָאָרֶץ הַטּוֹבָה, אֲשֶׁר, בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן: הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה, וְהַלְּבָנֹן. וַיִּתְעַבֵּר יְהוָה בִּי לְמַעַנְכֶם, וְלֹא שָׁמַע אֵלָי; וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי, רַב-לָךְ--אַל-תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד, בַּדָּבָר הַזֶּה"
[דברים ,ג, כ"ג--כ"ז]
Biblical paintingsby Ahuva KleinMoses is praying to God |
תוויות:
ארץ ישראל.אהובה קליין.,
משה,
פרשת ואתחנן,
שירה מקראית,
תחנונים
הירשם ל-
רשומות (Atom)