יום רביעי, 17 באוקטובר 2012

פרשת בראשית-מדוע חומש בראשית נקרא: ספר הישר?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בראשית / מדוע חומש בראשית נקרא: ספר הישר?

מאמר מאת: אהובה קליין.

בראשית-היא הפרשה הראשונה מתוך החומש הראשון- בסדרת חמישה חומשי תורה:
הפרשה  פותחת במילים:"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ והארץ הייתה תהו ובהו וחושך על פני תהום ורוח אלוקים מרחפת על פני המים.."
מתעוררות כמה שאלות:
א] מדוע  נקרא חומש בראשית גם  בשם ספר הישר  בפי הנביאים?
ב] מאין לנו שהעולם לא נברא בשלמות, אלא הוא חסר?
ג]  מדוע החומש הראשון: בראשית - מתחיל דווקא באות:  ב' ולא באות א'?
התשובה לשאלה א: חומש בראשית נקרא בפי הנביאים: בשם ספר הישר, כפי שצוין במסכת: ע"ז כה, א,[ ביהושע י- י"ג] כתוב:"הלא היא כתובה על ספר הישר"
ובשמואל – ב ,א, י"ח כתוב : "ויאמר ללמד בני יהודה קשת הנה כתובה על ספר הישר" ולפי דברי ר' יוחנן הספר נקרא על שם אבותינו: אברהם יצחק ויעקב שנקראו ישרים כמו שכתוב:"תמות נפשי מות ישרים" ומדוע אפילו בלעם קרא לאבותינו בשם ישרים כפי שמתבטא בשירת "האזינו"- "הצור תמים  פועלו... צדיק וישר הוא" ?
התשובה לכך,כי התורה באה לתת צידוק הדין של ה' על חורבן בית שני,לפי שבאותה  תקופה היו הרבה צדיקים וגדולי תורה, אך לא היו ישרים, הם  פעלו מתוך שנאת חינם ודבר זה אינו נסבל אצל הקב"ה, השואף לאהבת חינם בין הבריות , לכן נחרב המקדש  השני.
לעומתם אבותינו: אברהם, יצחק ויעקב היו ישרים וזאת בנוסף על היותם אוהבי ה' וגם צדיקים, הם היו אוהבי בריות והתייחסו אליהם בכבוד כולל אל עובדי אלילים ,גויים ואומות העולם, כדוגמת: אברהם אבינו שהתפלל על אנשי סדום ועמורה למרות שלא אהב את התנהגותם ומעשיהם, לכן נקרא  ספר בראשית שהוא ספר הבריאה - ספר הישר- משום מעשה אבותינו[על פי העמק דבר]
התשובה לשאלה  ב:  מדוע  העולם נברא  חסר ולא שלם- הדבר נרמז  בפסוק: "ויברך אלוקים... כי בו שבת  מכל מלאכתו אשר ברא אלוקים לעשות" [בראשית ב,ג]
ובפסוק זה מתעורר קושי ,אם הקב"ה  בשבת פסק את מלאכתו- הרי היה צריך להיות כתוב:"אשר ברא אלוקים מלעשות"  אלא ניתן להבין מפשוטו של מקרא כי "ברא אלוקים לעשות"- הוא ברא את העולם חסר והשאיר זאת להשלמה על-ידי האדם,לכן האדם נברא בשני יצרים: יצר הטוב ויצר הרע – כדי שלאורך כל ימיו יתגבר על ייצרו הרע ובזה מותנית השלמתה של הבריאה.
התשובה לשאלה ג: מדוע  חומש בראשית מתחיל דווקא באות  ב' ולא באות א' ?
על כך כמה דעות:
א] מעניין כי בדומה לכך גם הש"ס מתחיל  תמיד בדף ב',
על פי חז"ל:הטעם לכך הוא, חייב אדם לדעת כמה שיעלה במעלות התורה- לעולם לא  יגיע לשיא השלמות.
ב]האות ב' מרמזת כי התורה  שבכתב והתורה בע"פ  משלימות זו את זו ואין להסתפק לעולם רק באחת מהן.
ג]האות ב' מרמזת על ברכה והתורה היא מקור הברכה.
מתוך הנאמר  לעיל , חייבים אנו להסיק, כי לא די לנו לקיים את מצוות התורה, אלא  עלינו להרבות באהבת חינם כלפי הזולת . על ידי כך בע"ה נקרב את הגאולה. 
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הרב אבינר