אחרי החגים – לאן ? תשובות מחכימות בספר הספרים.
מאמר מאת: אהובה קליין.
גלגלי הזמן נעים במהירות ,
תמו חגי תשרי : ראש השנה, יום כיפור - שבהם ביקשנו מחילה – איש מרעהו והרבינו
בתפילות לפני בורא עולם, בקשות ותחנונים . אחריהם חג סוכות – המסמל את אחדות ישראל
, שמחת תורה - שירה וריקודים עם ספרי התורה.
עתה נפתחו בפנינו שערי ימות החול ואתנחתא מהמועדים.
למה הדבר דומה? לאורח שהוזמן לבקר בארמונו של המלך , התכונן רבות טרם
הגיעו למקום מכובד זה, רחץ גופו התהדר בבגדים הדורים ואף סיגל לעצמו התנהגות
מכובדת ונאותה- כיאה לסביבה כה יוקרתית ונשגבה.
אם לא היה עושה כן , ודאי שומרי הראש של המלך לא היו מתירים את כניסתו .
אך, לאחר שהות קצרה שכולה עונג ושמחה - יצא מהארמון בדרכו לביתו , האם
חזר להרגליו ודרכיו שהיה מורגל בהם קודם?
אם חכם הוא ועיניו בראשו - יהרהר באווירה
החגיגית והמכובדת שהיה שרוי בה. וישאל את עצמו היכן הוא?
בדומה לקריאת הבורא לאדם
הראשון לאחר חטאו: "איכה"?-
היכן אתה כעת? [בראשית ג, ט]
מתוך עיון בספר הספרים ניתן ללמוד:
כי על האדם לשאוף לעלות ולהתעלות ,להתאמץ
ולעבוד על מידותיו. מסקנה זו ניתן ללמוד
מחלומו של יעקב – בו ראה מלאכים עולים ויורדים בסולם אשר ראשו בשמים.
ציורי תנ"ך/ חלום סולם יעקב/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירה(c)
ציורי תנ"ך/ חלום סולם יעקב/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירה(c)
על כך ישנו פירוש יפה האומר: כי ניתן ללמוד כאן מסר חשוב לחיים, מצד אחד על האדם לטפס בשלבי הסולם
ולהביט לשמים- כדי להגיע להישגים גבוהים ברמה הרוחנית, אך מנגד רגליו חייבים להיות
קבועים בקרקע באופן איתן.
עליו לעמול על מידותיו הטובות .
יקבל על עצמו : להתרחק
מהמידות הרעות:, כעס, תאווה, קנאה וגאווה.
הקנאה הייתה מידתו הרעה של קורח ואנשיו, המחלוקת – הייתה שלא
לשם שמים ועל כן נענש קשות. במסכת אבות נאמר: "כל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים:
ושאינה לשם שמים, אין סופה להתקיים. איזו מחלוקת שהיא לשם שמים?
זו מחלוקת הלל ושמאי: ושאינה לשם שמים?
זו מחלוקת קרח וכל עדתו." [מסכת אבות פרק: ה', י"ז]
[ראיתי בספר התמצית/מאיר ינאי ] במילה מחלוקת
יש רמז למילים: חלק, מות. התורה מעודדת רק מחלוקת לשם שמים- מחלוקת שמאי – הלל = ראשי
תיבות = משה.
אדם וחווה חטאו במידת
הגאווה, הם ידעו היטב את האיסור לא לאכול מהפרי האסור.
עיקר חטאו של האדם היה בהתנשאות, בעוד שהקב"ה דורש מבניו
לפעול מתוך מידת הענווה ולקיים את המצוות מתוך יראה ואמונה בה' ומתוך הכנעה.
הרי, חווה נשמעה לדברי הנחש ולא היו לה
הרהורים על עצם החטא, היא פשוט תפסה פיקוד
והתעלמה מציווי ה'.
לכן על ידי עונשה הושפלה מאד: "בעצב תלדי בנים", נאמר לה על האדם: "והוא ימשול
בך" .
גם האדם הושפל קשות בעונשו , בנוסף על כך שעליו לעבוד
קשה לפרנסתו כל ימי חייו ,כנאמר : "בזיעת אפיך תאכל לחם " נגזרה עליו ועל
כל הדורות שאחריו -מיתה – "עפר אתה ואל
עפר תשוב" [שם ג, י"ט] ולבסוף הגירוש מגן עדן.
מתוך עיון בדברי הרמב"ם: ניתן ללמוד כי האדם חייב להדמות במידותיו לאלוקים: "מה הוא נקרא חנון אף אתה היה חנון, מה הוא נקרא
רחום..."
וכן ללכת בדרך האמצעית ולא הקיצונית, על רודף הממון נאמר: "אוהב כסף לא ישבע
כסף" [קוהלת ה, ט] על אופן אכילתו
של האדם, נאמר: "צדיק אוכל לשובע נפשו"[משלי י"ג, כ ,]
לא יגזים גם במרוץ אחר עסקיו, כנאמר: "טוב מעט
לצדיק.."[תהלים ל"ז, ל"ט]
לאור האמור לעיל: נאמץ את
תפילת דויד המלך:
"דרכיך ה' הודיעני אורחותיך למדני" [תהלים כ"ה, ד] וכך
נשכיל להמשיך את השמחה והקדושה מהחגים אל ימות החול .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה