פרשת נח - במה חטאו
ונענשו דור הפלגה?
מאת: אהובה קליין.
הציורים שלי על הפרשה:
ציורי תנ"ך/עונשם של דור הפלגה/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ אנשי דור הפלגה/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ נח בונה תיבה/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירה(c)
ציורי תנ"ך/ המבול/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ נח והיונה עם עלה הזית/ ציירה: אהובה קליין(c)
[שמן על בד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירה(c)
ציורי תנ"ך/ נח ושלושת בניו/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד
ציורי תנ"ך/ נח נוטע כרם/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירה(c)
ציורי תנ"ך/ נח משתכר/ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירה(c)
ציורי תנ"ך/קשת בענן/ ציירה:אהובה קליין (c) [שמן על בד]
בפרשת נח אנו קוראים
על חטאם ועונשם של דור הפלגה, וכך התורה מתארת את האירוע: "וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ,
שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים. וַיְהִי, בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם;
וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. וַיֹּאמְרוּ
אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים, וְנִשְׂרְפָה, לִשְׂרֵפָה;
וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה, לְאָבֶן, וְהַחֵמָר, הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר.
וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם,
וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ.
וַיֵּרֶד יְהוָה, לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל, אֲשֶׁר בָּנוּ, בְּנֵי
הָאָדָם. וַיֹּאמֶר יְהוָה, הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם, וְזֶה,
הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת; וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם, כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ
לַעֲשׂוֹת. הָבָה, נֵרְדָה, וְנָבְלָה שָׁם, שְׂפָתָם--אֲשֶׁר לֹא
יִשְׁמְעוּ, אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. וַיָּפֶץ יְהוָה אֹתָם מִשָּׁם,
עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ; וַיַּחְדְּלוּ, לִבְנֹת הָעִיר. עַל-כֵּן קָרָא
שְׁמָהּ, בָּבֶל, כִּי-שָׁם בָּלַל יְהוָה, שְׂפַת כָּל-הָאָרֶץ; וּמִשָּׁם
הֱפִיצָם יְהוָה, עַל-פְּנֵי כָּל-הָאָרֶץ".
השאלות
הן:
א]
במה חטאו דור הפלגה?
ב] מה היה עונשם?
תשובות.
חטאם של דור הפלגה.
על פי רש"י כמה
הסברים:
א] עיקר חטאם של דור הפלגה היה: בסברה שהייתה מקובלת על
כל הקבוצה: כי אלוקים אינו נוהג בצדק בכך שבחר לעצמו את העליונים ולהם נתן את
התחתונים ולכן הם תכננו לעלות לרקיע
ולהילחם בו כדי להשיג לעצמם את השליטה
בעליונים.
ב] רצו למרוד באלוקים
היחיד בעולם.
על פי דברי
חז"ל: "כולם לשם עבודה זרה התכוונו: [סנהדרין ק"ט,]
נחלקו החכמים בעניין המטרה. יש הסוברים: שזו הייתה כפירה גסה בבורא עולם,
כמו: "נכה אותו בקרדומים".
"נעלה ונשב שם, נעלה
ונלחם בו, נעלה ונעבוד שם עבודה זרה" [סנהדרין, שם]
על פי תנחומא: המגמה של החוטאים הייתה: "אנו, או הוא" [תנחומא נ"ח] בראשית רבה ל"ח: המטרה
הייתה:" נעשה עבודה זרה וניתן חרב
חדה בראשה" ועוד הסבר על פי
בראשית רבה: יש הסוברים: כי חוטאים אלה
היו בעלי מזימות ושאפו להתגונן מפני אלוקים המעניש בעקבות הפחד מהמבול. ולכן חשבו:
"בואו ונעשה סמוכות לרקיע "שאמרו". אחת לאלף ותרנ"ו שנים
הרקיע מתמוטט- כשם שעשה בימי המבול, על כן נעשה לרקיע עמודים שיתמכו בו לבל יתמוטט
שוב. [בראשית רבה שם]
רבות הדעות על חטא
זה, יש הסוברים: כי במעשה זה רואים את תחילת האנטישמיות, לפי שדור הפלגה התמרדו
נגד אלוקי אברהם- היות ובחר בו ,הם טענו וראו בזה חוסר צדק, הם שאפו להעביר בחירה
זו לעצמם.
הרמב"ן הולך
בעקבות הזוהר ובעלי הקבלה, כוונתם בדבריהם הייתה: וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ, שֵׁם"- לקחת
את תפקיד האלוקות על עצמם.
ספורנו
סבור: שהם רצו לעשות את נמרוד –אלוקים, להושיבו בעליונים כדי שישגיח משם על כל
העולם.
בעל
הכתב והקבלה מסביר את דבריהם: "הָבָה
נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר"- בואו נעמיד
לנו שומר, שישמור עלינו ויגן עלינו., בעצם כוונתם הייתה להעמיד אליל על מנת שיגן
עליהם מפני כל מיני פגעי טבע.
יש דעה: שלפיה- הם
ראו את עצמם כמתחילים את הבריאה ולא רצו
להסכים שהם רק ממשיכי הבריאה של אלוקים.
הרב דושינסקי זצ"ל סבור: שהם רצו לרכז את הבריאה כולה במקום
אחד כדי להחניק את אברהם ודעותיו שכן "צדקה
עשה הקב"ה עם ישראל שפיזרם לבין האומות" היות ועל ידי שה' פיזר את האומות, עלה בידם של ישראל להפיץ תורה ודעת
בכל מקום.
אבל דור הפלגה שאף
לסגור על אברהם מכל הכיוונים כדי למנוע ממנו להפיץ את האלוקות], תוך כדי הליכתו מעם לעם.
הכוזרי [מאמר שני ס"ח] מבהיר: לשון הקודש נקראת בשם: "עברית"-
היות ואברהם נשאר עם לשון עבר, לפי שהיה:
"אבי פלג" בימיו הפילוג גרם למצב שאברהם נשאר במקוריותו ולא הושפע ולא נסחף בזרמם של אחרים.
ה"כלי יקר" טוען: כי באומרם: ו"ְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ,
שֵׁם" –גילו את כל המזימות
שלהם, מטרתם הייתה שיצא שמם בעולם וכולם יקראו בשמותם ויחשבו כאנשי מעלה.
עונשם של דור הפלגה.
חז"ל [סנהדרין
הנ"ל ומדרש רבה]עונים על השאלה: מדוע אנשי דור המבול שחטאו בגזל- נמחקו מן
העולם ,ואילו אנשי דור הפלגה שעיקר חטאם
היה כפירה נשארו בחיים?
תשובתם: דור הפלגה
ניצלו בזכות שהיו מאוחדים וחיו בשלום איש עם רעהו. גדול השלום שאפילו עובדים עבודה
זרה, כביכול, אינו יכול לשלוט בהם, שנאמר: "חבור עצבים אפרים הנח
לו"[הושע ד']
רש"י מסביר: בכך
שה' ראה שהם מאוחדים בדעותיהם- הדבר סייע להם למרוד בה' ולכן החליט לעצור אחדות
זאת לבל ימשיכו במזימותיהם: ואמר: "הָבָה,
נֵרְדָה"- בלשון רבים,
מלמד שהתייעץ כביכול עם בית דין של מעלה, בטרם ירד שהרי אינו זקוק להסכמתם ,אלא
עשה זאת מתוך ענוותנותו היתירה. ויש במילה: "הָבָה" התבוננות וזריזות לעשות מידה כנגד מידה, לפי שהם הזדרזו בחטאם
ואמרו:" הָבָה
נִבְנֶה.." וכנגד
דבריהם אמר ה': "הָבָה,
נֵרְדָה" כדי להיפרע מהם מיד.
בלבל את שפתם כדי שלא
יבינו איש את רעהו. זה מבקש מחברו לבנה וחברו
מביא לו טיט וכך הדבר גורם למריבה
ומחלוקת .
וממה שחששו תחילה דור
הפלגה כשאמרו: "פֶּן-נָפוּץ,
עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ". בדיוק קרה להם, כדברי שלמה המלך:
" מְגוֹרַת רָשָׁע, הִיא תְבוֹאֶנּוּ; –אותה רעה שהרשע חושש מפניה-
היא תבוא עליו.[משלי י, כ"ד]
רש"י מסביר:
פעמיים הכתוב מתאר: כי ה' הפיץ את דור
הפלגה, פעם אחת הכוונה שפיזר אותם בכל העולם ופעם שנייה הכוונה: שאין להם חלק בעולם הבא.
רד"צ הופמן
מסביר את טעם עונשם של החוטאים: "כל עוד האנושות מתרחקת מאלוקים, הרי יש
בפירודה לעמים שונים בעלי ארצות שונות, לעמים אויבים ומקנאים זה בזה, משום טובה
ואושר לה כולה... רק כאשר יתאחדו כל העמים כולם, להסתפח בנחלת אלוקי אמת לעשות
רצונו ולעבוד עבודתו, רק אז תהיה באחדותם משום ברכה להם, ואחדותם תישאר לנצח"
[הופמן, בראשית הוצאת "נצח"]
לסיכום לאור הנאמר
לעיל, ניתן להסיק: כי עיקר חטאם של דור
הפלגה היה במרד נגד האלוקים , אולם מכיוון שהיו מאוחדים ביניהם באופן של שלום,
אלוקים לא השמיד אותם, אלא הפיץ אותם לכל עבר, מכאן שרק אחדות למען אלוקים, היא
מחזיקה לעד.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה