יום חמישי, 9 במאי 2013

שמחה בירושלים/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

שמחה בירושלים/שיר מאת: אהובה קליין©

שעת דמדומים בירושלים
השכינה פורשת כנפיים
ההמון מתאסף כמים
ששון שמחה כיין.

לעיני כול חופה וקידושין
מטר ברכות כדת וכדין
השמים מתהדרים במרבד סגולה
סוככים על החתן והכלה.

קולות חצוצרה נבל וכינור
תופים ומחולות  שירי מזמור
עיר דוד  וחוצותיה חוגגים
גם המלאכים בה מתענגים.

חלונות המבנים מוארים כלבנה
מאירים הסביבה  מניסים מועקה
הנבואה קורמת עור וגידים
פעמי גואל ישועה מבשרים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ציורי תנ"ך / חתונה יהודית/ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

"קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה"

[ירמיהו ל"ג,י"א]







הטכניקה: שמן על בד.

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 8 במאי 2013

ממיצר למדבר/שיר מאת: אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

ממיצר למדבר/שיר מאת: אהובה קליין ©

ישראל יוצאים מהמיצר
נער זקן וכל השאר
בני חורין בגוף ובנשמה
לבורא יודו  בשיר ורננה.

כושר הדיבור מתנחל בפיהם
אורך רוח זורם בעורקיהם
עיניהם פקוחות לרווחה
אוזניהם קשובות לקריאה.

לראשיהם כיפת שמים
לפניהם חולות כמים
באופק יחזו בהר חורב
צעדיהם יחישו בלב אוהב.

מכור ברזל עם נבחר
ה' ינצרם מכל משמר
עתידים להקדים נעשה לנשמע
אוצר לדורות כלי חמדה.

הערה:השיר בהשראת פרשת במדבר[חומש במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ראשון, 5 במאי 2013

פרשת במדבר-מה הקשר לדיבור?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת במדבר- מה הקשר לדיבור? /מאמר מאת: אהובה קליין.

פרשת במדבר היא הראשונה  הפותחת את חומש במדבר.
רק כאשר בני ישראל מגיעים למדבר-זוכים לקבל את התורה במעמד נשגב  בשלב בו הם- מתאחדים כאיש אחד בלב אחד באומרם:"נעשה ונשמע".
הפרשה פותחת במילים:
"וידבר ה' אל- משה במדבר סיני באוהל מועד באחד לחודש השני בשנה השנית לצאתם מארץ מצרים"[במדבר א,א]
השאלות הן?
א] מה מאפיין את המדבר?
ב]  מדוע המדבר- נקרא בשם זה וכיצד  השפיע על בני ישראל ?
ג] כיצד ינהל אדם את  חייו באופן התואם את התורה?
התשובה לשאלה א]
המדבר הוא ידוע כאזור ישימון,ארץ לא זרועה,מקום  נרחב מאד,בדרך כלל שומם,כמעט ואין בו מקום מיושב.
הוא טומן גם בסביבתו סכנות שונות,כגון: חיות המסתתרות במערות, ,או מאחורי סלעים.
כפי שנאמר:"הרים הגבוהים ליעלים,סלעים מחסה לשפנים"[תהלים ק"ד,י"ח]
החיות מגיחות לשטח בדרך כלל בשעות הלילה:"הכפירים שואגים לטרף,ולבקש מאל אוכלם:תזרח השמש יאספון,ואל  מעונותם ירבצון"[שם  ק"ד,כ"ב]
מזג אוויר חם ויבש במשך היום ואילו בלילות הטמפרטורה יורדת,עד כדי הפרש משמעותי לעומת חום היום.
סיבת היובש:קיימת התאיידות גבוהה מאד בהשוואה לכמות המשקעים.
כאשר האדם נודד במדבר,בדרך כלל, יחוש צימאון למים כבר בשעות המוקדמות של היום ויזדקק לכמות  מרובה של שתייה,כפי  שאירע להגר במדבר:"וישכם אברהם בבוקר וייקח- לחם וחמת מים וייתן אל הגר...ותלך ותתע במדבר באר שבע:ויכלו המים מן החמת ותשלך  את הילד תחת אחד השיחים:ותלך ותשב לה מנגד הרחק כמטווחי קשת כי אמרה אל-אראה  במות הילד ותשב מנגד ותישא את- קולה ותבך"[בראשית כ"א,י"ד-ט"ו]

qigyaynev00z9uwxay91.jpg

ציורי תנ"ך/ הגר וישמעאל במדבר/ציירה: אהובה קליין (c)[שמן על בד]

ודוגמא נוספת:"ויסעו כל- עדת בני- ישראל ממדבר-סין למסעיהם על-פי ה' ויחנו ברפידים ואין מים לשתות העם:וירב העם עם- משה ויאמרו תנו לנו מים ונשתה...ויצמא שם העם למים וילן העם על משה ויאמר למה זה העליתנו ממצרים להמית אותי ואת בניי ואת-מקנאי בצמא?"[שמות י"ז,א-ד]
גם דוד המלך מזכיר את  נושא המצוקה במדבר:"תעו במדבר בישימון דרך,עיר מושב לא מצאו: רעבים גם-צמאים,נפשם בהם תתעטף"[תהלים ק"ז,ד-ה]
התשובה לשאלה ב]
בזמן שבני ישראל היו במצרים עבדים לפרעה,עדיין לא ניתנה  להם התורה
וזאת מהטעמים הבאים:
א] עבדים פטורים ממצוות.
ב] בני ישראל אינם שומעים למשה-בשל חוסר סבלנות-בעודם שרויים בחשכת העבדות.
כפי שנאמר:"ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה"
רש"י אומר על כך:העבודה הקשה של בני ישראל השפיעה על הגוף והייתה משברת אותו ואז גם הנפש  הייתה חסרת כוח להיאחז בגוף שבור וחלש-בדומה למים חיים שאינם מסוגלים להישמר בכלי שבור.
ג] בני ישראל עדיין לא היו בשלים לקבל את התורה-בעודם נמצאים בכור הברזל-
שתפקידו היה לחשל אותם ולהיות ראויים לכך.
המדבר  נקרא בשם זה:כי הוא מלשון דיבור,כפי שנאמר:"....לרגליך יישא מדברותך,תורה ציווה לנו משה מורשה"[דברים ל"ג,ג-ד] לפי ששם בני ישראל התחילו לדבר,הם היו כבר במרחב פתוח ולא עוד במייצר-במקום חשוך ומדכא אשר שם לא היו מסוגלים להקשיב לדברי אדם אחר.
במדבר ישנו גם צימאון רוחני-והוא הצימאון לתורה,המים מסמלים את התורה.
מצרים= אותיות צר- מים פירושו: מן הצר –הייתה התוצאה- מים.
כמו שנאמר:"הוי כל-צמא לכו למים"[ישעיהו נ"ה,א]
זוהי  הרוח הנותנת  חיים לנשמת האדם.
מכאן ניתן ללמוד:כי בכל פעם שאדם נתון במצוקה והצר מלחיץ אותו,אל ייטוש את האמונה ,אלא יישא תפילה לה' כפי שנאמר:"מן ה-מיצר קראתי יה,ענני במרחב יה"[תהלים קי"ח,ה]
התשובה לשאלה ג]
רבינו בחיי אומר:
כי האדם מסוגל לרכוש את התורה בתנאי שיעשה עצמו –הפקר כמדבר.
כלומר,על האדם להיות צנוע ומסתפק במועט.
ובמסכת אבות  נאמר:"כך היא דרכה של תורה:פת במלח תאכל,ומים במשורה תשתה,ועל הארץ  תישן וחיי צער תחיה,ובתורה אתה עמל. ואם אתה עושה כן,אשריך וטוב לך:אשריך בעולם הזה,וטוב לך לעולם הבא."[מסכת אבות,ו,ד]
לסיכום,לאור האמור לעיל: ניתן להסיק כי: בני ישראל בעודם במצרים-מקום שהיווה עבורם מיצר,לא היו מסוגלים להקשיב לדיבור.
אך כאשר הגיעו למדבר-למרות התנאים הפיזיים הקשים,הם הרגישו חופשיים לדבר ולהקשיב לדיבור של משה וכאן נסללה להם הבשלות והמעמד להיות ראויים לקבל את התורה,והקב"ה אינו שוכח את הליכתם במדבר בתנאים כה קשים:"כה אמר ה' זכרתי לך חסד  נעורייך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה"[ירמיהו ב,א]
מי ייתן ועם ישראל-בפרט ובכלל  ילך בדרך התורה ובכך יהיה מוגן מכל צרה ובע"ה יזכה במהרה לגאולה שלמה,אמן ואמן
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שבת, 4 במאי 2013

יום ירושלים-השראה לשמחה/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום ירושלים- השראה לשמחה /מאת: אהובה קליין.
השמחה היא מצרך מבוקש מאוד לכל אדם מגדול ועד קטון.אך לא תמיד זה אפשרי , כי
במציאות יש לכולנו עליות ומורדות , מנגד  החוכמה היא : להתגבר על מועקות הלב ולהיות בשמחה תמיד. כמו שדוד המלך אומר: "הפכת מספדי למחול לי פיתחת שקי ותאזרני שמחה"[תהלים]
אם נתבונן בפניהם של ילדים – הם בדרך כלל  עליזים ושמחים, לעומתם המבוגרים-רובם  נראים חמורי סבר,שקועים בתוך עצמם ,איש,איש וקשייו, וכבר אמרו חכמינו:"איזהו עשיר השמח בחלקו"[אבות]
כשאדם  משכים ליום חדש עומד על רגליו , חש בטוב ומסוגל לעמול בכוחות עצמו-עליו לשמוח ולהודות לבוראו.
ידוע כי שתיית יין גורמת לשמחה כפי שנאמר בתהלים:"יין  ישמח לבב אנוש"[תהלים ק"ד]אך ברגע שהשפעת היין תתפוגג- תעלם עימה גם העליזות.
כאשר יצאו עם ישראל ממצרים-מעבדות לחירות- הייתה שמחה גדולה בעם,כפי שנאמר:"אז ישיר- משה ובני ישראל את- השירה הזאת לה' ויאמרו לאמור:אשירה לה'..."[שמות ט"ו,א] המילים:
"אז-ישיר"-מרמזות על שמחה שהייתה אז ועתידה לחזור בשנית עם בוא הגואל-כפי שמנבא זאת זכריה הנביא:"גילי מאד בת ציון הריעי בת ירושלים הנה מלכך יביא לך צדיק ונושע הוא עני ורוכב על חמור.."[זכריה,ט,ט]
השנה אנו חוגגים את יום שחרור ירושלים ה- 46 החל תמיד בכ"ח באייר-כ"ח=בגימטרייא=28=כח!
היה זה יום ניצחון לעם ישראל וקולות השופר החרידו את העיר-קולות שמחה והודיה לאלוקים על הנס האדיר שנפל בחלקנו-בכך שירושלים החדשה נתחברה אל ירושלים העתיקה דבר זה רמוז באופן נפלא בפסוקים:
"..עומדות היו רגלינו בשערייך ירושלים:ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו"[תהלים]
עלינו לזכור את ירושלים תמיד ולהנחיל לדורות הבאים בהערכה רבה את המתנה המיוחדת
שניתנה לנו מאת ה',כדברי הנביא:"רוני ושמחי בת ציון כי הנני בא ושכנתי בתוכך נאום ה'
 [זכריה  ב,י"ד]
ירושלים שמות רבים לה ,אחת מהם:"שלם"
כפי שהכתוב מתאר:"ומלכי-צדק מלך שלם הוציא לחם ויין והוא כהן לאל עליון ויברכהו.."[בראשית י"ד,י"ט]
כאן אברהם נפגש עם מלכי-צדק המכונה:מלך שלם-מלך האוהב צדק, כורת ברית עם אברהם ומברך אותו.
ירושלים שימשה בעבר מוקד לבריתות עם מלכי בית דוד,מכאן שירושלים-היא סמל לשלום ולשלמות.
שמות נוספים:ציון,עיר-דוד,עיר האלוקים,משוש כל הארץ,כלילת יופי,ערי יהודה,קריה נאמנה...
עלינו להגביר את שמחתנו ולהודות לה' על ארץ ישראל שזכינו לשוב אליה אחרי אלפיים שנות גלות.
ארץ ששבו אליה הגולים מארבע כנפות הארץ,ארץ שעיר בירתה ירושלים-עיר נצחית בלתי נשכחת.
עיר המזוהה עם שמחה כמו שנאמר:"קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה קול אומרים הודו את ה' צבאות כי טוב ה' לעולם חסדו[ירמיהו ל"ג,י"א]
זוהי עיר בה היו שני מקדשים ובית המקדש השלישי עתיד להיבנות בה.
הבה נשאב ממנה את מלוא ההשראה לשמחה בעם ישראל-בכלל ובפרט,כמו שנאמר:"שמחו את ירושלים וגילו בה כל אוהביה"[ישעיהו ס"ו,י] אמן ואמן.
ixptr7rqc9i8auus47eq.jpg
ציורי תנ"ך/הגאולה-בית המקדש השלישי/ציירה: אהובה קליין(c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 2 במאי 2013

אגדת ההרים/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

אגדת ההרים
/ שיר מאת: אהובה קליין ©

ויהי היום התקבצו ההרים
לשיג ושיח שיחת רעים
לדון מעט במטרת שליחותם
למען יכירו  הכול חשיבותם.

הר עיבל התייצב ראשון
תקיף נחוש חד  לשון
עליו יאמרו הקללות לעם
לסרי היושר כדרך בלעם.

אחריו הופיע הר גריזים
זקף ראשו  נתן שבחים
על בנים  נאמני אלוקים
חסים בצילו ומתברכים.

הר סיני נחבא אל הכלים
מיעט במילים חשף סימנים
גילה ציור באצבע אלוקים
המציין מאורעות היסטוריים נשגבים.

הר העברים שמר שתיקה
מקום קבורת משה ידע
אך למרות תחנוני מרעיו
שמר סודו ברמ"ח איבריו.

לפתע  נשמעה זעקה למרומים
קטעה מהלך הדיונים:
"אשא עיני אל ההרים..."
תפילת המלך הרעידה רקיעים.

הערה: השיר בהשראת פרשת בהר[חומש ויקרא]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר