יום שני, 6 במרץ 2017
ציורי תנ"ך/ שלמה המלך- כורת ברית עם חירם מלך צור/ציירה: אהובה קליין (c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
יום שני, 27 בפברואר 2017
פרשת תרומה- החוט המקשר בין המשכן למקדש/מאמר מאת: אהובה קליין (c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת תרומה - החוט המקשר בין המשכן
למקדש.
מאת: אהובה קליין.
ציורים שלי לפרשה וההפטרה:
ציורים שלי לפרשה וההפטרה:
ציורי תנ"ך/ מנורת הזהב במשכן/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ בני ישראל מביאים שמן כתרומה למשכן/ ציירה: אהובה קליין(c)
[שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ שולחן לחם הפנים במשכן/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ "וייקחו לי תרומה/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ בני ישראל מביאים תרומה אל משה/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]\
ציורי תנ"ך/ הכרובים מעל הארון במשכן/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ "ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם"/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציור מתוך ההפטרה לפרשת תרומה/שלמה המלך בונה מקדש/ ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ שלמה המלך כורת ברית עם חירם מלך צור/ציירה: אהובה קליין (c)
פרשה תרומה פותחת בפנינו את נושא המשכן וכליו - המתוארים בחמשת הפרשיות הבאות לפרטי פרטים ואין זה מקרה שהיא נסמכה לפרשת משפטים.
על כך אומרים חז"ל: כי התרומה הנדרשת מעם ישראל לבניין המקדש - חייבת להינתן מממון שנרכש ביושר וצדק ואילו תרומה שהושגה בדרך של מרמה או, על ידי ניצול הזולת ונישולו - אינה רצויה לפני הקב"ה.
הפרשה פותחת בעניין ציווי התרומה לבניית המשכן: "וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה: מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי. וְזֹאת, הַתְּרוּמָה, אֲשֶׁר תִּקְחוּ, מֵאִתָּם: זָהָב וָכֶסֶף, וּנְחֹשֶׁת. וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי, וְשֵׁשׁ וְעִזִּים. וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים, וַעֲצֵי שִׁטִּים. שֶׁמֶן, לַמָּאֹר; בְּשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה, וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים. אַבְנֵי-שֹׁהַם, וְאַבְנֵי מִלֻּאִים, לָאֵפֹד, וְלַחֹשֶׁן. וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם. כְּכֹל, אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ, אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן, וְאֵת תַּבְנִית כָּל-כֵּלָיו; וְכֵן, תַּעֲשׂוּ". [שמות כ"ה,א-י]
השאלות הן:
א] מי הם התורמים הרצויים בעיני ה' ?
ב] מטרת המשכן והמקדש –והאם נועד לדורות?
ג] החוט המקשר בין המשכן למקדש - מהו?
תשובות.
התורמים הרצויים בעיני ה'.
התורה מדגישה: "דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה: מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי"
חז"ל מוצאים רמז במילה: "לי"- שהיא בגימטרייה –ארבעים- והדבר מרמז על דברי חז"ל בהפרשת התרומה: "עין יפה - אחד מארבעים" [תרומות ד, ג] והפירוש: נדיב לב- אדם התורם בעין יפה המפריש מיבול השדה אחד מארבעים [שניים וחצי אחוזים] כתרומה לכהן.
החיד"א מסביר: למילה: "לי " - ישנה משמעות , כביכול ה' אומר: שייקחו תרומה גם ממנו בנוסף על כך שייקחו מכל איש.." ובמה דברים אמורים? בענני הכבוד, על פי דברי חז"ל: העננים הביאו את אבני השוהם ואבני המילואים זו הייתה תרומת אלוקים לבניית המשכן.
המשכן והמקדש -המטרה.
מעניין כי התורה קוראת לבניין הנועד למשכן האלוקות בשם: "מקדש" וזאת על פי ייעודו בעתיד - במטרה לקדש את עם ישראל.
רש"י מסביר: בית המקדש נועד לבית שממנו תצא קדושה לאומה.
רבינו בחיי ואבן עזרא מבהירים:
זהו בית בו תשכון הקדושה האלוקית.
רשב"ם והחיזקוני מסבירים: המקדש הוא: "בית מועד" המתבסס על המילים: "התקדשו למחר" זהו מקום מועד ומזומן לפגישה בין אלוקים ואדם. כפי שנאמר: "ונועדתי לבני ישראל"
אור החיים מסיק מכאן: שהקדושה על המקדש חלה מיד לאחר בנייתו. עוד טרם עשו במקום עבודה - הרי מקום של קודש.
ספרי החסידות שמים את הדגש על המילים: "ושכנתי בתוכם"- לפי זה - המקדש יגרום לאדם לחוש את קרבת אלוקים - על ידי שכל יהודי ירגיש את האלוקות בתוך עצמו.
מעניינים דבריו של שלמה המלך על המקדש באמצעותם מביע את -השתוממותו: "הנה השמים לא יכלכלוך , אף כי הבית אשר בניתי" [מלכים א', ח']
גם הנביא ישעיהו מתפלא: "כה אמר ה' השמים והארץ הדום רגליי, אי זה בית אשר תבנו לי, ואי זה מקום מנוחתי"
לכאורה תמוה כי לאחר מעמד הר סיני - כאשר כל העם כאיש אחד בלב אחד ראו את הקולות- הדבר היה כה מוחשי וקדוש, מופיע הציווי לבנות כביכול מקום מוגבל לקב"ה?
מדרש רבה [שמות ל"ד] מסביר: אתה מוצא כשנתן הקב"ה את התורה לישראל, אילו בא אליהם בחוזק כוחו לא היו יכולים לעמוד, שנאמר: "אם יוספים אנו לשמוע את קול ה' אלוקינו ומתנו" לכן ה' בא אל עם ישראל לפי כוחם, שנאמר: "קול ה' בכוח" - הכוונה לפי כוחו של כל אחד ואחד מתוך עם ישראל.
קשה לבני אדם לתפוס דברים מופשטים, לכן הקב"ה דיבר בלשונם ומושגיהם והתאים את הערכים להבנתם ותפיסתם .
ספר החינוך מסביר את הצורך בבניין המשכן ואחר כך המקדש במילים : "הלבבות יוכשרו על ידי הפעולות וברבות הפעולות הטובות ורוב התמדתן, מחשבות הלב מיטהרות ומתלבנות, וה' חפץ בטובתן של בריות" כל ההמחשה של עשיית המקדש גורמת היא עניין של השרשת דעת אלוקית בדרכי פעולה והתמדה.
הרמב"ן מסביר: כי מטרת המקדש לקרב את לב ישראל אל הקב"ה ה' המחזיר אותם למעלת אבותיהם שזו הייתה גם תכליתה של יציאת מצרים. במילים אחרות, המטרה היא: להשיב את המחוג אחורנית למדרגה שעמדו בה לפני מצרים - כי אז היה קשר ישיר בין האדם לאלוקים, הרי ה' דיבר באופן ישיר עם אברהם, יצחק ויעקב. והמדרגה הזו מושגת עם בניית המשכן ויותר מאוחר עם המקדש.
אברבנאל: רואה בציווי הקמת המקדש: אך ורק פעולה סמלית להחדיר לעם ישראל בתודעה: כי אלוקים שוכן גם בארץ ולא רק בשמים. ורואה ומביט בכל אחד ואחד.
על פי הרמב"ם: [יד חזקה הלכות בית הבחירה ה"א ] הקמת המקדש - הוא צו לדורות. דבריו של הרמב"ם מתבססים על הציווי: "ועשו לי מקדש" הכוונה לדורות ולא לזמן מוגבל.
גם חז"ל בדעה זו וכן- תעשו לדורות"- נכון שישנם הבדלים בין המקדש והמשכן והדבר גורם לחילוקי דעות בין הפרשנים ,על כך עונה בעל החתם סופר: כי במשכן נאמר: פסוק מפורש המתיר לנביאים לשנות לפי מה שיראה להם ה' בתקופתם. כפי שנאמר: "ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו וכן תעשו"- מכאן שהכוונה שגם לדורות יעשו. כפי שה' יראה לנביאיו.
המנחת חינוך [מצווה צ"ה] טוען: שגם כשעם ישראל נמצאים בארצם תחת כיבוש זר המאשר להם לבנות את המקדש - חל החיוב כמו שהתחיל ר' יהושע בן חנניה לבנות את המקדש ברישיון המלכות. אם כי , דין זה דורש בירור ותשובת דעת הפוסקים החשובים באותו דור.
המשכן והמקדש-הקשר.
א] בראש וראשונה המשכן ויותר מאוחר המקדש נועד להשכנת השכינה ,דבר זה אומר שלמה המלך לחירם מלך צור והוא מדגיש זאת בדבריו שלוש פעמים: "אתה ידעת את דוד אבי כי לא יכול לבנות בית לשם ה' אלוקיו" ."והנני אומר לבנות בית לשם ה' אלוקי" "כאשר דבר ה' אל דוד ... : "בנך אשר אתן תחתך על כיסאך הוא יבנה הבית לשמי"
ב] בהפטרה מלכים-א, ה נאמר:"וה' נתן חכמה לשלמה כאשר דיבר- לו ויהי שלום בין חירם ובין שלמה ויכרתו ברית שניהם" כאן, המכנה המשותף בין המשכן למקדש הוא החכמה.
ניתן לראות את חכמתו של שלמה בשני נתיבים: האחד: כריתת הברית עם חירם מלך צור- למען קבלת העצים לבניית המקדש ויש בכך חכמה מבחינה מדינית .
הנתיב השני : עצם בניית המקדש מהווה חכמה בפני עצמה. וגם המשכן נבנה בחכמה אלוקית שהרי הוא נעשה על פי צוויי ה' ובידוע שכלי המשכן נעשו על ידי חכמי הלב- אומנים שהיו בעלי כישרון אלוקי והיו מסוגלים לבצע את כל האומנות המיוחדת שבמשכן ואת כל מלאכתם עשו בצל השכינה.
לסיכום, לאור האמור לעיל, ניתן להסיק: כי המשכן נועד למקום השכינה- והוא מקום טהור ,לפי שכל החומרים הובאו על ידי התורמים נדיבי הלב והאבנים היקרות על ידי הקב"ה בכבודו ובעצמו.
המקום נועד לקשר בין ה' לעם ישראל ועל פי רוב המפרשים- המשכן והמקדש שנבנה מאוחר יותר על ידי שלמה המלך - נובע מתוך מצווה לדורות והקו המקשר בין המשכן למקדש הוא: מקום השכינה, הקשר בין עם ישראל לבורא, החכמה , הדעת והקדושה.
גם כיום כל עוד לא נבנה עדיין בית המקדש השלישי - חובת עם ישראל לקיים את הציווי: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" והכוונה שכל אדם ואדם יקים מקדש בתוכו - בו תשכון האמונה והקשר התמידי עם ה' באמצעות-תפילה, וקיום המצוות הלכה למעשה כפי שנאמר:
"בְּכָל דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ וְהוּא יְיַשֵּׁר אֹרְחֹתֶיךָ". [משלי ג, ו]
שלמה המלך והברית/ שיר מאת: אהובה קליין(c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
שלמה המלך והברית.
שיר מאת: אהובה קליין ©
שלמה המלך מימש נבואה
מפי אלוקים לאביו הובאה
בניית בית הבחירה
מקום השראת
השכינה.
ראשית משכן
קדוש
אותו העם לא ייטוש
עשוי עצי שיטים
מיני מתכות ובדים.
בהמשך בניית מקדש
מעלתו אור חדש
מציון יאיר למרחקים
אליו עולים ברגלים.
בזכות מתנת שמים
חכמת שלמה כמים
כרת ברית שלום
עם חירם מלך צור.
הערה: השיר
בהשראת פרשת תרומה וההפטרה מלכים-א, ה]
תוויות:
אהובה קליין.,
בית המקדש,
ברית שלום,
חירם מלך צור,
מלכים-א,
משכן,
שירה מקראית,
שלמה המלך
יום ראשון, 26 בפברואר 2017
הילכו יחדיו- הראיה והשמחה?/ מאמר מאת: אהובה קליין .
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
הילכו יחדיו - הראיה והשמחה ?
מאת: אהובה קליין.
אחד החושים שלנו -
הוא חוש הראיה, אמנם בעזרת חוש זה ניתן להגיע לשמחה ואושר - אך מנגד ניתן חלילה
להיכנס גם לעצבות, הכיצד ?
כבר אמרו החכמים
במשנה:
"כָּל
מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם
אָבִינוּ. וּשְׁלשָׁה דְבָרִים אֲחֵרִים, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע.
עַיִן
טוֹבָה,
רוּחַ נְמוּכָה וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ.
עַיִן
רָעָה, רוּחַ גְּבוֹהָה וְנֶפֶשׁ רְחָבָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע." [מסכת אבות]
הבה נעיין בספר
הספרים כדי לבדוק את הדברים.
עפרון אשר מכר את חלקת הקבר במערת המכפלה - לאברהם היה בעל עין רעה: תחילה לא ביקש כסף מאברהם - אך אחרי שאברהם
התעקש לשלם, עפרון מבקש סכום נכבד: נמצא כי ערכן המספרי של שתי המילים: "רע
עין" הוא ארבע מאות. "רע" = 270, "עין" = 130, סה"כ 400- להורות שמידה זו היא שהובילה להתנהגותו של עפרון .
כמו
כן, עפרון מופיע באחת הפעמים בתורה ללא
האות ו', זוהי הוכחה לחיסרון ברוחניות
שאירע לו עקב עינו הרעה. ואמנם, ערכו המספרי של השם "עפרן" (ללא
ו'), גם הוא ארבע מאות.
עשו
מתבונן בעין רעה באחיו - יעקב, הוא כעס
מאד על הברכות אשר ברכו אביו, ולכן מאוחר יותר, כאשר יעקב חוזר עם פמלייתו מחרן- הוא
בא לקראתו עם ארבע מאות איש, מסמלי אותה רע עין , כדי להילחם בו.
גם אחי יוסף מתבוננים
בו בעין רעה וכתוצאה מכך מתעללים בו
וגורמים לאביהם סבל בל יתואר, עד כדי כך שיעקב כאשר לעת זקנתו מגיע למצרים הוא
אומר לפרעה: "...יְמֵי
שְׁנֵי מְגוּרַי, שְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה: מְעַט וְרָעִים, הָיוּ יְמֵי
שְׁנֵי חַיַּי, וְלֹא הִשִּׂיגוּ אֶת-יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אֲבֹתַי, בִּימֵי
מְגוּרֵיהֶם".[בראשית מ"ז, ט]
כאן יעקב חטא בראיה שלילית , כי הוא פסח על כל הטוב שהיה לו
בחייו.
אך מנגד ניתן לראות
תוצאה של ראיה חיובית המביאה לשמחה: להלן כמה ראיות:
עם ישראל כאשר יצאו
ממצרים והים נבקע להם לשניים, ראו בכך ישועה גדולה והיא גרמה להם לשיר
ולשמוח:
"וַיּוֹשַׁע
ה' בַּיּוֹם הַהוּא אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד מִצְרָיִם, וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת
מִצְרַיִם מֵת עַל שְׂפַת הַיָּם. וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד
הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם, וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת ה',
וַיַּאֲמִינוּ בה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ".[שמות י"ד, ל'- ל"א]
יתרו- חותן משה היה רואה את ההתרחשויות בעין טובה כפי
שהכתוב מתאר: "וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל
הַטּוֹבָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְיִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר הִצִּילוֹ מִיַּד מִצְרַיִם.
וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ 'בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרָיִם וּמִיַּד
פַּרְעֹה, אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם'.[שמות י"ח-ט-י] הראיה הטובה של יתרו- גרמה להודות לה' מתוך שמחה
על כל הטוב.
דבורה
וברק שרו לה' אחרי שראו והכירו בניצחון הגדול על יבין
מלך כנען: "וַתָּשַׁר דְּבוֹרָה וּבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם בַּיּוֹם הַהוּא
לֵאמֹר: בפרע פרעות בישראל, בהתנדב עם, ברכו ה'... " [
שופטים ה, א]
במגילת
אסתר מסופר לאחר שהיהודים ראו את הנס הגדול שקרה להם: קבעו את חג הפורים לזכר ניצחון על אויביהם:
"לְקַיֵּם עֲלֵיהֶם לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ
אֲדָר וְאֵת יוֹם חֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה;
כַּיָּמִים אֲשֶׁר נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מאויביהם, וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר
נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב;
לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה ומשלוח מָנוֹת אִישׁ
לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לאביונים".[אסתר, ט, כ"א-כ"ב]
מכאן
שראיה נכונה מתוך הבנה ואמונה – מביאה לידי שמחה.
יהי
רצון שניטיב לראות תמיד את הטוב בכל דבר ונזכה תמיד לשמחה מתוך ראיה חיובית.
יפה
כתב הצדיק - רבי אלימלך מליז'נסק זצ"ל: "תן בלבנו שנראה כל אחד מעלת חברנו ולא
חסרונם, ושנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי לפניך" ~ (מתוך תפילה שלפני
התפילה שחיבר).
בידוע
שמי שמתבונן בעין טובה על כל מה שיש לו ומודה על כך לאלוקים - אלוקים מעניק לו עוד
ועוד דברים טובים ועל כן נייחל ונתפלל שנשכיל להתבונן בעולמנו בדברים הטובים ונזכה
לשמחה כפי שהתפלל דוד המלך:
הָפַכְתָּ
מִסְפְּדִי לְמָחוֹל לִי פִּתַּחְתָּ שַׂקִּי וַתְּאַזְּרֵנִי
שִׂמְחָה.[תהלים ל', י"ב]
תוויות:
אהובה קליין.,
יציאת מצרים,
עין טובה,
עין ראה,
ראיה,
שמחה,
תלמידיו של אברהם
ציורי תנ"ך/ ברכת הלחם והמים/ ציירה: אהובה קליין(c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"וַעֲבַדְתֶּם, אֵת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וּבֵרַךְ אֶת-לַחְמְךָ, וְאֶת-מֵימֶיךָ; וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה, מִקִּרְבֶּךָ. לֹא תִהְיֶה מְשַׁכֵּלָה וַעֲקָרָה, בְּאַרְצֶךָ; אֶת-מִסְפַּר יָמֶיךָ,-
אֲמַלֵּא".
שמות כ"ג, כ"ה,- כ"ו]
הטכניקה: שמן על בד.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
אֲמַלֵּא".
שמות כ"ג, כ"ה,- כ"ו]
הטכניקה: שמן על בד.
יום שני, 20 בפברואר 2017
פרשת משפטים- הסוד- להשגת בריאות ושלום בארץ / מאמר מאת: אהובה קליין.
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ הבאת ביכורים/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/עליה לרגל לירושלים/ציירה: אהובה קליין(c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת משפטים- הסוד – להשגת בריאות ושלום בארץ.
מאמר מאת: אהובה קליין
ציורים שלי לפרשה:
ציורים שלי לפרשה:
ציורי תנ"ך/ העבד העברי יוצא לחופשי/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ אמה עבריה/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ עזרה לחמור שונאך הרובץ תחת משאו/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ שנת השמיטה/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ המלאך ההולך לפני בני ישראל/ ציירה: אהובה קליין(c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/" וּבֵרַךְ אֶת-לַחְמְךָ, וְאֶת-מֵימֶיךָ"/ציירה: אהובה קליין (c)
ציורי תנ"ך/ הבאת ביכורים/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/עליה לרגל לירושלים/ציירה: אהובה קליין(c)
ציורי תנ"ך/ משפט צדק/ ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
ציורי תנ"ך/ חג האסיף/ציירה: אהובה קליין (c) [שמן על בד]
פרשה זו איננה עוסקת בקורות
עם ישראל בדרכם דרך המדבר לארץ ישראל אלא
היא עוסקת בחוקים ומשפטים שבין אדם לחברו
ובין אדם למקום:
מובטח לעם ישראל שאם הם
ילכו בדרך התורה – צפוי להם שכר רב כפי שהכתוב מתאר: "וַעֲבַדְתֶּם, אֵת יְהוָה
אֱלֹהֵיכֶם, וּבֵרַךְ אֶת-לַחְמְךָ, וְאֶת-מֵימֶיךָ; וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה,
מִקִּרְבֶּךָ. לֹא תִהְיֶה מְשַׁכֵּלָה וַעֲקָרָה, בְּאַרְצֶךָ;
אֶת-מִסְפַּר יָמֶיךָ, אֲמַלֵּא. אֶת-אֵימָתִי, אֲשַׁלַּח לְפָנֶיךָ,
וְהַמֹּתִי אֶת-כָּל-הָעָם, אֲשֶׁר תָּבֹא בָּהֶם; וְנָתַתִּי אֶת-כָּל-אֹיְבֶיךָ
אֵלֶיךָ, עֹרֶף. וְשָׁלַחְתִּי אֶת-הַצִּרְעָה, לְפָנֶיךָ; וְגֵרְשָׁה,
אֶת-הַחִוִּי אֶת-הַכְּנַעֲנִי וְאֶת-הַחִתִּי--מִלְּפָנֶיךָ. לֹא
אֲגָרְשֶׁנּוּ מִפָּנֶיךָ, בְּשָׁנָה אֶחָת: פֶּן-תִּהְיֶה הָאָרֶץ
שְׁמָמָה, וְרַבָּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּׂדֶה. מְעַט מְעַט אֲגָרְשֶׁנּוּ,
מִפָּנֶיךָ, עַד אֲשֶׁר תִּפְרֶה, וְנָחַלְתָּ אֶת-הָאָרֶץ. וְשַׁתִּי
אֶת-גְּבֻלְךָ, מִיַּם-סוּף וְעַד-יָם פְּלִשְׁתִּים, וּמִמִּדְבָּר,
עַד-הַנָּהָר: כִּי אֶתֵּן בְּיֶדְכֶם, אֵת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ,
וְגֵרַשְׁתָּמוֹ, מִפָּנֶיךָ.."[שמות כ"ג, כ"ה- ל"ב]
השאלות הן:
א] מהי המשמעות של : "וּבֵרַךְ אֶת-לַחְמְךָ, וְאֶת-מֵימֶיךָ"?
ב] כיצד ה' יתנהג עם אויבי ישראל?
תשובות.
"וּבֵרַךְ
אֶת-לַחְמְךָ, וְאֶת-מֵימֶיךָ"
רבינו
בחיי מסביר:
לעומת הגויים העובדים עבודה זרה ומצפים שבדרך זו- יזכו להישגים רבים ,ייטב
מזלם והצלחתם תגבר, הרי מנגד, עם ישראל אם
יציית לצוויי התורה הקדושה ויעבוד את האלוקים ,הקב"ה כפי שהוא מבטיח - יעניק לבניו ברכה בלחם , במים
ויסיר את כל המחלות מעליהם. יש תחלואים בתוך הגוף הנגרמים ממאכלים ומשקאות ויש גם
מחלות מחוץ לגוף - וירוסים שונים הנובעים כתוצאה משינויי מזג האוויר כפי השתנות מערכת הכוכבים, מובטח מאת ה', כי על
ידי עבודת ה' הוא יברך את מזון האדם בכך
שיהיה בכוחו להסיר את כל סוגי המחלות וכך הצדיק לא יזדקק לגשת לרופא. והראיה מהכתוב
: "וגם בחליו לא דרש את ה' כי ברופאים" [דברי הימים ב, ט"ו]
רעיון דומה אומר גם הרב שמשון רפאל הירש : עם ישראל חייב
הודאה והכנעה לה' - על ידי קיום התורה ומצוותיה
והכוונה שכל אחד ואחד מחויב לעבוד
את האלוקים כפי שכתוב: בלשון
רבים: "וַעֲבַדְתֶּם, אֵת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם"- ולא נאמר בלשון יחיד: "ועבדת" .
עבודת ה' – רק היא תגרום לכך שברכת ה' תרד לארץ - אותה ברכה שאומות
העולם מצפים מעבודתם לכוחות הטבע המדומים.
ה"כלי יקר" מסביר את הפסוק באופן מעניין: כתוב: "וַעֲבַדְתֶּם,
אֵת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וּבֵרַךְ אֶת-לַחְמְךָ, וְאֶת-מֵימֶיךָ"- הפסוק פותח בלשון רבים "וַעֲבַדְתֶּם" ומסיים בלשון
יחיד: ו"ּבֵרַךְ אֶת-לַחְמְךָ, וְאֶת-מֵימֶיךָ:"
הטעם לכך הוא: היות
וכל ישראל ערבים זה לזה ולא יברך אלוקים לחם של כל יחיד ויחיד ,אלא עד שעובדי
ה' יהיו רבים וכולם יעבדו את ה' כאחד, רק
אז יבורך לחמו של כל אחד ואחד.
ויש אומרים: שבעוד
שהתפילה לה' – תאמר יחדיו עם כל
הקהל, בתפילתם ה' לא ימאס , אך בענייני אכילה עדיף שכל אחד יאכל את מזונו לבדו.
על פי רוב כל המחלות
והנגיפים על ידי המאכלים מבחוץ, או על ידי התגברות היסודות זה על זה מבפנים, מטעם
זה נאמר: ו"ּבֵרַךְ
אֶת-לַחְמְךָ, וְאֶת-מֵימֶיךָ" ובהמשך
ישנה את ההבטחה: ו"ַהֲסִרֹתִי
מַחֲלָה, מִקִּרְבֶּךָ".
דעת מקרא מפרש: הברכה תהיה בכמות : הרבה
אוכל ושתיה וברכת הלחם. הכוונה: שהאדמה תיתן את יבולה והגשם ירד במידה מספקת - כפי
שכתוב בקריאת שמע.
הנחלים יהיו משופעים
ונקיים ללא רעלים העשויים לגרום למחלות, הקב"ה ירפא את אלה שחלו ויסיר כל
מחלה מעמו וגם ימנע מבעד המחלה לבוא אל
בניו. תוצאות אלה מבטיח ה' -כדי לסתור את
דעת עובדי האלילים הסבורים: כי את כל הטוב ניתן להשיג באמצעות עבודתם האלילית.
אור החיים מסביר:
בנוגע לברכה במים -
"שיצמחו צמח האדם בתכלית הבריאות", שכידוע אדם שהולך לגור במקום מסוים
הוא יתור תחילה אחר מקור מים חיים. והיות שהמים יהיו מבורכים, התורה כותבת בסמוך
לכך את יתר הברכות הנובעות מכך שהמים יהיו מבורכים- כי הברכה המובטחת לעם ישראל אם
יעבדו את ה'- תכלול שלושה דברים:
א] האדם יהיה בריא
ויתעדן בטוב ה' וזו המשמעות למילים:" וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה, מִקִּרְבֶּךָ"
ב] ה' ירבה להם בנים-וזו
המשמעות למילים:" לֹא
תִהְיֶה מְשַׁכֵּלָה וַעֲקָרָה"
ג] שהאדם ישלים אורך
ימים ושנות חיים , והדבר מתבטא
במילים:" אֶת-מִסְפַּר
יָמֶיךָ, אֲמַלֵּא".
יחס ה' לאויבי ישראל.
רבינו בחיי מסביר:" אֶת-אֵימָתִי,
אֲשַׁלַּח לְפָנֶיךָ"-
הכוונה: הקב"ה יפעיל את מידת הדין
כלפי אויבי ישראל, כפי שנאמר: "תיפול עליהם אימתה ופחד" [שירת הים][שמות
ט"ו] ולגבי הצרעה שמבטיח ה' ככתוב:" וְשָׁלַחְתִּי אֶת-הַצִּרְעָה,
לְפָנֶיךָ; וְגֵרְשָׁה, אֶת-הַחִוִּי אֶת-הַכְּנַעֲנִי.." הכוונה למין עוף כגון: יתושים וצרעות וזבובים והם
כוללים כל מיני סוגים ונכללים בצרעה -בדומה
למה שקרה למצרים בעשרת המכות- במכת הארבה, היו נכללים סוגים שונים של ארבה.
ועל פי רז"ל: זה היה סוג של עוף המטיל ארס באויבים וגורם להם להיות עיוורים ובעקבות
זאת למוות מידי, צרעה זו עלתה עם יהושע וחצתה את הירדן כפי שמתואר בספר
יהושע. ושואל רבינו בחיי, מדוע התורה מציינת
רק את שלושת האויבים בלבד: "וְשָׁלַחְתִּי אֶת-הַצִּרְעָה, לְפָנֶיךָ; וְגֵרְשָׁה, אֶת-הַחִוִּי
אֶת-הַכְּנַעֲנִי וְאֶת-הַחִתִּי—מִלְּפָנֶיךָ"? הטעם לכך: לפי ששלושת
אויבים אלה היו החזקים והיו ,יושבים בתוך מצודות חזקות ביותר בתוך שבעת העמים
העוינים את עם ישראל.
וכאן
התורה באה ללמדנו על פלא גדול ונס נסתר שהתרחש במלחמה נגד אויבים אלה: שדווקא על ידי ברייה חלושה כמו הצרעה ה' הכרית את
האויבים החזקים ביותר.
אך
הדבר לא יעשה בבת אחת, אלא הצרעה תגרש אותם מכוח אימת הדין, מעט, מעט והם ילכו
ויצטמצמו , בעוד עם ישראל ילך ויתרבה ויזכה לנחול את הארץ המובטחת.
הרב
שמשון הירש אומר:
אם עם ישראל לא היה עם קשה עורף, אלא מקיים כולו כאיש אחד את מצוות ה' ,לא היו
נזקקים לניסיונות קשים ולא היו צריכים
לכבוש את הארץ בכוח הזרוע ואז יושבי הארץ הזאת היו נעלמים מהארץ ועם ישראל , בהיותו
מציית לתורה, נוטע בארצו את שורשיו מיד.
רש"י
מסביר את המילים: "וְהַמֹּתִי
אֶת-כָּל- הָעָם"- שה' יביא על אויבי ישראל- מהומה כמו שכתוב: "ויהם את
מחנה מצרים" [שמות, י"ד, י"ד]
הספורנו
שם את הדגש על הבטחת ה': "כִּי אֶתֵּן בְּיֶדְכֶם, אֵת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ"- כי עניין זה תלוי בעם ישראל ואל יתעצלו בדבר-כפי
שאמר יהושע לעם: "עד אנה אתם מתרפים לבא לרשת את הארץ אשר נתן לכם ה' אלוקי
אבותיכם" [יהושע י"ח, ג]
לסיכום,
לאור האמור לעיל ניתן להסיק: כי עם ישראל בהיותו הולך בדרך ה' ומקיים את מצוות
התורה- הלכה למעשה- יזכה למים ולחם מברכת שמים ולא יזדקק לרופאים ,כי אלוקים יסיר
מעליו נגעים ומחלות וידאג לבריאות ,לפריון ולהתנחלות בארצנו הקדושה ואילו את
האויבים יגרש מפנינו לאט, לאט.
יהי
רצון שנקיים כולנו את התורה הקדושה ומצוותיה ככתבם וכלשונם ונזכה לברכת שמים והתנחלות
בארץ הקדושה בשקט ובשלווה. אמן ואמן.
תוויות:
אהובה קליין (c),
ברכת שמים,
לחם,
מים,
פריון,
פרשת משפטים,
ציורי תנ"ך,
Ahuva Klein,
Biblical painting
הקדם רפואה למכה/ שיר מאת: אהובה קליין(c)
בס"ד
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
הקדם רפואה למכה.
שיר מאת: אהובה קליין ©
זהו סוד עתיק יומין
גנוז בספר הספרים
מתכון בדוק ומנוסה
מקדים רפואה לחולה.
לא עוד עבודת אלילים
לא חיפוש אחר קסמים
תמים תהיה עם אלוקיך
דעהו בכל דרכך.
והיה אם שמוע תשמע
כל מחלה תמנע
הענן ימטיר רביבים
רגבים יעלו יבולים.
לאורך ימים ברכות
שמים
בדגן בלחם ובמים
לא משכלה ועקרה
אלא שלווה ואורה.
הערה: השיר בהשראת פרשת משפטים[ חומש
שמות]
תוויות:
אהובה קליין/,
הקדם רפואה לכה,
פרשת משפטים,
שלוה.שירה מקראית,
שלום
הירשם ל-
רשומות (Atom)