יום חמישי, 18 באוקטובר 2012

פרשת נח-האם נח היה צדיק מושלם?/ אהובה קליין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת נח- האם  נח היה צדיק מושלם?
מאמר מאת: אהובה קליין.
הפרשה פותחת בפסוקים הבאים:
"אלה תולדות נח,נח איש צדיק תמים היה בדורותיו את האלוקים התהלך- נח ויולד נח שלושה בנים את שם  את- חם ואת- יפת ותישחת  הארץ לפני אלוקים ותימלא הארץ חמס וירא אלוקים את- הארץ והנה נשחתה כי –השחית כל- בשר את דרכו על הארץ:ויאמר אלוקים לנח קץ כל- בשר בא לפני כי מלאה הארץ חמס מפניהם והנני משחיתם את-הארץ: עשה לך תיבת עצי גופר קינים תעשה את התיבה וכפרת אותה מבית ומחוץ בכופר" [בראשית ט-ט"ו]
השאלות הן:
א] האם נח היה צדיק מושלם?
ב] מדוע החליט הקב"ה  להביא עונש כה חמור-  את המבול על העולם?
ג] מדוע נצטווה נח לבנות תיבה  למטרת הצלה,הרי ישנן אפשרויות רבות ואחרות?
התשובה לשאלה א]
לפי דברי רש"י : שני פירושים:
היות וכתוב:"צדיק  תמים היה בדורותיו" נחלקו רבותינו בדעותיהם:
א] יש הדורשים את נח לשבח- שאפילו בדורותיו שהיו סביבו רשעים,לא למד ממעשיהם.
ב] יש הדורשים את נח לגנאי וטוענים- שלעומת צדיקי הדור לא נחשב כלל לצדיק ובמיוחד לעומת אברהם אבינו.
לפי דברי רבינו בחיי:"והזכיר הכתוב בצדיק הזה שלוש מעלות של שבח שהן בהפך מבני דורו:
האחת: שהיה צדיק במעשיו, לא איש חמס כבני דורו שכתוב בהם ותמלא הארץ חמס.
השנייה: שהיה תמים והוא השלם בכל מידותיו,כי הבהמה השלמה בלי מום יקראנה הכתוב:"תמימה" כלשון הכתוב[במדבר י"ט]:"פרה אדומה תמימה"-אשר אין בה מום. ומום האדם היא המידה המגונה.
..וזה ההפך מבני דורו שהיו בעלי מידות מגונות"
והמידה השלישית שהצטיין בה נח: היא שהתהלך לפני אלוקים- למרות שידע את כוחות הכוכבים והמזלות הוא לא עבד לצבא השמים, אלא ידע שיש מנהיג לעולם- הלוא הוא הקב"ה והאמין רק בו ,לעומת בני דורו שהיו  עובדי כוכבים והמזלות.
ולפי בעלי התוספות ["הדר זקנים"] :נח נמנה עם שלושה צדיקי עולם בנבואת יחזקאל י"ד,י"ד.
והצד השווה בשלושתם,שכולם הספיקו לראות במהלך חייהם שלושה עולמות בדומה לנח.
דניאל: ראה את בית המקדש כשהוא בנוי,חרב,ושוב בנוי.הכוונה לבית מקדש השני.
איוב: ראה את ביתו בנוי לפני כל צרותיו,אחר כך חרב,בסוף הספר מתואר: שזכה לראות את ביתו בנוי.
נח גם ראה שלושה עולמות בחייו: עולם עתיק לפני המבול, עולם חרב בתקופת המבול, ועולם מתחדש עם תום המבול.
:רבינו בחיי מסביר לנו: מי הוא האדם  הצדיק המושלם? והוא מסתמך על דברי שלמה המלך:"חכם לב ייקח מצוות ואוויל שפתיים ילבט"[משלי י]
כלומר,הצדיק האמיתי מקיים את המצוות מתוך מטרה אמיתית ובשקט ולא יעשה זאת  מתוך רעש וצלצולים,למען ירשים את הסביבה.
לעומתו האוויל: הוא ההפך הגמור,לא די שאינו משתדל לקיים מצוות,אלא מקיים עבירות ועושה זאת בפרסום רב.
התשובה לשאלה ב]
על פי מסכת סנהדרין [ק"ח,ע"א]:"אמר רבי יוחנן: בוא וראה כמה גדול כוחו של חמס[כלומר כמה  הגזל חמור מאד]
.שהרי דור המבול עברו על הכול[כלומר על כל סוגי העבירות שבתבל],ולא נחתם עליהם- גזר דינם עד שפשטו ידיהם בגזל,שנאמר:"כי מלאה הארץ חמס מפניהם- והנני משחיתם את הארץ"
על כך האיר את עיננו הצדיק רבי חיים מקראסנה- שהיה מתלמדי הבעל  שם טוב,הוא סבר -שבדורות  הקדומים יותר - בארץ ישראל- המילה:"חכמה" הייתה ראשי תיבות=
"חילו מפניו כל הארץ"
[תהלים צ"ו,ט']- הכוונה שרק אדם בעל יראת שמים היה נחשב לחכם בעיני  אחרים.
לעומת זאת בימינו:  החכמה היא אינה אמיתית,הסביבה מעריכה אדם שנוהג  להערים על חברו ולא ללכת בדרך הישר –וכל זאת על מנת להשיג את מטרותיו, הסבר זה מרומז במשפט:"כי מלאה הארץ חמס"
לפי  רבינו בחיי: הקב"ה מאד כעס על תושבי הארץ ופעל במידת הדין, לפי שחטאם היה  רב מאד:עבודה זרה, גילוי עריות, שפיכות דמים וחמס,אך גזר דינם נחתם על הגזל,על כך אמר ישעיהו הנביא:"רחקי מעושק כי לא תיראי וממחיתה כי לא תקרב אלייך"
 [ישעיהו נ"ד]
התשובה לשאלה ג]
רש"י  מצטט את דברי תנחומא:"בא וראה:למה אמר הקב"ה לנח שיעשה תיבה? כדי שיראו אותו יושב ועוסק בה ויעשו תשובה,וכי לא היה יכול הקב"ה להצילן בדברו,או להעלותן לשמים באמונתו,שאמר לו עשה לך תיבת עצי גופר,למה כך? אלא אמר הקב"ה:
מתוך שאני  אומר לו עשה לך תיבת  עצי גופר והוא עומד ועוסק בה וכורת ארזים,הם מתכנסים אצלו ואומרים:נח מה אתה עושה? והוא אומר: תיבה שאמר לי  הקב"ה שמביא מבול,ומתוך כך שומעין ועושין תשובה"
[ילקות המכירי משלי כ"ח ,וא"ה בשם התנחומא]
 ובהמשך מסופר שם: כי במשך מאה ועשרים שנה היה הקב"ה מתרה בדור המבול שיעשו תשובה,ונח נוטע ארזים וכששאלוהו לשם מה נטע את  הארזים? ענה להם נח: כי הקב"ה מבקש להביא על העולם מבול -ולכן ציווהו לבנות את התיבה,כדי שבבוא הזמן ימלט נח ומשפחתו מפני המבול אל תוך התיבה.הם היו צוחקים עליו,אבל הוא בשלו,היה משקה את הארזים כדי שיגדלו והם ממשיכים ללעוג לו על כך,אולם בסוף היה מנסר את הענפים,והם המשיכו לשאול ולהציק בשאלותיהם ,והוא בונה תיבה,כיוון שהם לא חזרו בתשובה, ה' הביא עליהם את המבול.
לסיכום, לאור האמור לעיל,ניתן להגיע למסקנה, כי נח  היה צדיק בדורו ועל כך חלוקות הדעות.
אך, לעניות דעתי בולטת במיוחד העובדה  שנוח לא התפלל  לה'- כדי לבטל את העונש הקשה, לעומתו אברהם אבינו,כאשר שמע  כי אלוקים עומד להביא על סדום ועמורה  עונש כואב מאד, התפלל והתחנן כדי שבזכות אפילו עשרה צדיקים – ה' יסלח,
גם אצל משה – מנהיג ישראל,ראינו כי פעמים רבות היה מתפלל ומתחנן שאלוקים יסלח להם על חטאם.
מסקנה  נוספת היא: כי אלוקים מאד מחמיר בחטאים בין אדם לחברו.
מסיבה זו,אין הקב"ה סולח לאנשים שכביכול עשו תשובה  לקראת ראש השנה ויום כיפור.
הם חטאו כלפי הזולת ולא ביקשו  סליחה,אין תפילתם מתקבלת כלל.
יהי רצון  שכל עם ישראל ילכו בדרכי התורה-יקיימו את המצוות שבין אדם לחברו,ומצוות בין אדם למקום ובע"ה  יזכו לכל הברכות והישועות.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 17 באוקטובר 2012

ציורי תנ"ך / דור הפלגה/ ציירה: אהובה קלין(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם פן- נפוץ על פני כל- הארץ:"[בראשית י"א,ד]
הטכניקה: שמן על בד.
ציורי תנ"ך/ אנשי דור הפלגה/ ציירה: אהובה קליין (c)
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

דור הפלגה/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

דור הפלגה/ שיר מאת אהובה קליין (c)

באחד הימים הקדומים
ירדו מהרי קדם המורדים,
בלב ונפש מאוחדים
בלשון אחת מתאגדים.

במוחם רעיון מסעיר
לבנות מגדל ועיר-
ראשו נושק לרקיעים
נלחם בצור העולמים.

מייד החלו במלאכה
בעוז  בהתלהבות יתרה
חרוצים  כנמלים
קלים כאיילים.

אלוקים ירד מהעליונים
לחזות באלה הפתאים,
כהרף עין חלומם מחק
בלבל שפתם והפיצם כאבק..

הערה: השיר  נכתב בהשראת סיפור: דור הפלגה
המופיע בפרשת: נח.[חומש בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת נח- מה היה עיקר חטאם של דור הפלגה?/אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת נח- מה היה עיקר  חטאם של  דור הפלגה?
מאת:אהובה קליין

התורה מתארת את דור הפלגה במילים: "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים ויהי בנוסעם מקדם וימצאו בקעה בארץ שנער  וישבו שם"
 [בראשית י"א,א-ב]
מתעוררות כאן כמה שאלות:
 א] מה היה עיקר חטאם של דור הפלגה?
ב] מה הייתה השפה בה דיברו?
ג] מדוע ה' ירד לראות את מעשיהם הרי ה' רואה מכל מקום?
ד]מאין לנו שה' נהג איתם מידה כנגד מידה ?
ה]מה היה עונשם של דור הפלגה ומדוע ?
התשובה לשאלה א] חטאם של דור הפלגה:
 א] הם היו כפויי טובה כלפי הקב"ה , רש"י לומד זאת  מהמילים:" וירד ה' לראות את העיר ואת המגדל אשר בנו בני אדם", קשה לרש"י מדוע מודגש בפסוק: "בנו בני אדם", הרי ברור שמדובר בבני אדם ולא  בחיות ובהמות.
ותשובתו: הם היו  כפויי טובה כפי שהאדם  הראשון היה כפוי  טובה ואמר לה': "האישה אשר עימדי.. "  במקום שיודה לאלוקים על כך שנתן לו אישה -לשמש אותו. כך גם אנשי דור  הפלגה היו  כפויי  טובה ולא העריכו את כל הטוב שה' העניק להם.
ב] הם פעלו נגד הקב"ה, לפי שאמרו שאין זה מן הצדק שה' ברא לעצמו את השמים- העליונים ואילו לבני אדם נתן את האדמה בלבד.לכן כוונתם הייתה לעלות לראש  המגדל ולהלחם בה'.
ג] דור  הפלגה, היו שבעים נפש וייצגו את שבעים אומות העולם והמשותף להם היה -שקיימו  את שבע מצוות בני נח.הם הכירו וידעו את סוד עליונותה של ארץ ישראל , הם החלו צועדים מהרי אררט שבמזרח לכוון ארץ ישראל ולירושלים, מסתבר שגם האדם הראשון וגם נח הקריבו קורבן בירושלים,
 אך באמצע המסע של דור הפלגה - התוכנית נהרסה על ידי נמרוד שהסית אותם להתמקם בבקעה על מנת לבנות  את העיר  והמגדל בבבל .
לכן, עצם הקמת המגדל והעיר בבבל - נחשב לחטא בפני עצמו.
והמדרש אומר:".. ומאסו בארץ חמדה שנאמר: "ויהי  בנוסעם מקדם"
"מקדם"- הנסיעה הייתה  רחוקה מ:"קדמונו של עולם".
התשובה לשאלה ב] - השפה בה דיברו היא:שפת הקודש.
התשובה לשאלה  ג]: מדוע ה' ירד לראות את המגדל והעיר של אנשי בבל?
א] כי עצם הבנייה בבבל במקום לבנות בארץ ישראל- המיועדת להפיץ קדושה בעולם,זה  החטא הראשון של דור הפלגה-  על כך ה' כועס מאד ולכן יורד מקרוב  לראות את אשר עשו.
ב] ללמד  את הדיינים כיצד לנהוג  בזמן משפט, לא לחרוץ את הדין מייד, אלא לראות ולבדוק היטב בטרם מתן פסק הדין,ואם הקב"ה  יורד ובודק בקפידה, קל וחומר שדיינים חייבים לנהוג במשנה  זהירות.
התשובה לשאלה ד]: ה' נהג עם דור  הפלגה: מידה כנגד מידה: שאמר:"הבא נרדה..." [בראשית ,י"א,ז] כנגד דבריהם: "הבה  נבנה"[לפי רש"י]
התשובה לשאלה ה: העונש:  ה' הפיץ אותם - "על פני כל- הארץ" ובלבל את שפתם.ה' הפיץ אותם כי אמרו" פן נפוץ" ודווקא ממה שחששו זה מה שקרה להם, כדברי שלמה: [משלי י,כ"ד]"מגורת רשע היא תבואנו"- הכוונה:  הרע שממנו הרשע חושש- בסופו של דבר היא תבוא עליו.
ה' בלבל את שפתם כדי שלא יבינו זה את זה  דבר שלפני כן   גרם לקיים את תוכניתם.
אך מעניין שהקב"ה לא הענישם במיתה  כמו את דור המבול- לפי שהיו מאוחדים בדעותיהם ובעיני ה' גדול הוא השלום ושנואה המחלוקת
 [כדברי רש"י]
מסקנה , האחדות מביאה שלום בעולם.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

גן עדן-חלקת אלוקים/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

גן עדן-חלקת אלוקים

/ שיר מאת: אהובה קליין (c)


גן עדן חלקת אלוקים
נהר בעל ארבעה ראשים
מיני עצים פירות  מגדים
פרחים ססגוניים ציוצי ציפורים.

ריח ניחוח אוויר בשמים
רוח מרחפת מנענעת עלים
חיות מהלכות בשולי המים
עופות מרחפים פורסים כנפיים.

אדם וחוה זכו לטעימה
איבדו אושרם עקב תאווה
כהרף עין גורשו מהמקום
מציאות נעימה-  ירדה לטמיון.

הערה: השיר בהשראת פרשת בראשית.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

גן עדן-שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

גן עדן  / שיר מאת: אהובה קליין. (c)

ישנו גן עדן יציר אלוקים:
עץ הדעת עץ החיים...
ריח ניחוח  וכנף רננים
בשער מסוככים מלאכים.

ישנו גן עדן של אדם:
קדושת המקום וקדושת הזמן,
דוגמת ירושלים עיר הקודש,
חגים ומועד בימות החודש.

ישנו גן עדן בלב אנוש:
הדבק באלוקים  לא יבוש,
נהנה  מיגיע כפיים-
"כעץ שתול על פלגי מים"

הערה:השיר בהשראת :פרשת בראשית[חומש בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

שמים/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

שמים/ שיר מאת אהובה קליין©

שני לבריאת העולם
רקיע לא הושלם
אלוקים עיצב שמים
רקח אש ומים.

מים  הובדלו לשניים
במלאכת יציר כפיים
חלקם התעלו מעלה
חציים  זרמו מטה.

מחלוקת ירדה לתבל
מקור קטרוג וסבל
הצמד :"כי טוב" איין
לשלישי עברו פעמיים.

הערה:השיר בהשראת פרשת בראשית[חומש בראשית]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר