יום ראשון, 3 ביוני 2012

המנורה/שיר מאת: אהובה קליין.(c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
המנורה / שיר מאת אהובה קליין (c)

מנורה בעלת שבעת הקנים
במקדש מאירה פנים,
יצוקת זהב אחד
כעם ישראל מאוחד,
שלהבותיה עולות ומתעלות
כקטורת עם השכינה מתמזגות.

מיקומה בדרום ההיכל-
מייצגת תורה- חוכמת על:
"הפוך בה והפוך בה דכולא בה"
כולה יוקדת אהבה
להבותיה ענווה.

זוהרה מלווה ישראל לדורות
מניס אפלה בגלויות,
מופיע: בחגים ושבתות,
ימי זיכרון ושמחות.
לעתיד- יעלה ויגבר
כעם הנצח אינו נשבר,
יקרין כחמה למרחקים:
"אור חדש על ציון תאיר"

הערה: השיר נכתב בהשראת פרשת בהעלותך – חומש  במדבר.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בהעלותך-המנורה כסמל החינוך.מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת בהעלותך- המנורה כסמל החינוך
מאמר מאת:
 אהובה קליין

הפרשה פותחת בנושא: המנורה- "וידבר ה' אל משה לאמור דבר אל אהרון ואמרת אליו בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות"
השאלה הנשאלת כאן היא: מדוע נאמר:"בהעלותך את הנרות ולא נאמר:"בהדליקך את הנרות"?
בנושא זה ישנם הרבה פירושים, ישנו פירוש האומר:  שהכהן יעסוק בהדלקת הנרות עד שיהיה להם הכוח לדלוק בכוחות עצמם:"שתהא שלהבת עולה מאליה" - כלומר שהאש תמשוך את כוחה מהשמן.
ישנה תשובה נוספת, לפיה שלושה כלי הקודש העומדים בהיכל:  המנורה, מזבח הקטורת ושולחן לחם הפנים- מסמלים את שלושת היסודות  שהעולם נשען עליהם: "על שלושה דברים העולם עומד, על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים" [מסכת אבות, א, ב]
המנורה רומזת על התורה שהיא סמל החכמה שהרי המנורה הייתה תמיד בצד הדרומי במקדש  ועל זה נאמר:"הרוצה להחכים- ידרים"
מזבח הקטורת מרמז על – העבודה = עבודת ה' בימנו- הכוונה לתפילה, בזמן המקדש הכוונה-
גם להקרבת קורבנות, על כך אומר דוד המלך בספר תהילים:"תיכון תפילתי קטורת לפניך" [ תהילים קמ"א, ב]
שלחן לחם הפנים- מסמל את מצוות גמילות חסדים- במקרה זה הכוונה  למצוות הכנסת אורחים.
השורש לשלושה יסודות אלה שהעולם עומד עליהם- נמצא בארון הברית שמקומו בקודש הקודשים- שהרי ארון הברית מסמל את האמונה והאמונה מאחדת בתוכה את שלושת היסודות הנ"ל.
המנורה מהווה סמל לחינוך- תהליך ההוראה של המורה אל התלמיד: התורה מדריכה כיצד להדליק את המנורה שתידלק אחר כך מאליה- הנמשל לכך- כיצד ידליק המורה את הנר- שהוא התלמיד באופן שהתלמיד במשך הזמן יהיה ללומד עצמאי ואף יוכל בעצמו לתת חידושי תורה ולא רק יסתפק בזכירת הפירושים או החומר הנלמד מהמורה,
המורה ייתן לו את הכלים ואת הדרכים השונות וסברות שונות של חכמים וכך יהיה בידי התלמיד כלים ללמוד עצמאי ועל ידי כך נוצר מצב שהתלמיד בעתיד ייהפך גם כן למורה ויהיה אדם עצמאי- המצב צריך להגיע ל:"ישמע חכם ויוסף לקח" [משלי ט,ט]
גם שהמורה כבר אינו ליד תלמידו הרי האש שסיפק לו , היינו הכלים שסיפק לו- באמצעותם ימשיך התלמיד בכוחות עצמו, בסייעתא דשמיא ,גם  ללמד אחרים, כמו שאנו אומרים יום, יום:"ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל לשמוע ללמוד וללמד..."
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת בהעלותך-במה זכה אהרון?/מאמר מאת:אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום שישי, 1 ביוני 2012

שמשון ודלילה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
שמשון ודלילה/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

החמה כבשה פניה בערפילים
יצא שמשון גיבור בגיבורים
לשוח בשביל עטור יבולים
נוטפים אגלי טל כפנינים.

מחלפות ראשו תלתלי גבורה
מתנת אלוקים הגדול והנורא
בעקבותיו שובל ניצחונות
מאבקי רוח באנשים וחיות.

שריריו כארזים
עצמותיו כמגדלים
עיניו ככוכבים
נאבק ביצרים.

אוי ליום מר ונמהר
שמשון מעד ליבו נשבר
התאהב בדלילה אשת הפיתויים
הסגירה סודו היישר לפלשתים.
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום חמישי, 31 במאי 2012

ציורי תנ"ך/ הנזיר/ ציירה: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
"...מיין ושכר יזיר חומץ יין וחומץ שכר לא ישתה וכל---משרת ענבים לא ישתה וענבים לחים ויבשים לא יאכל...כל ימי נדר נזרו תער לא-יעבור על ראשו...."[במדבר ו,ב-ט]
הטכניקה:שמן על בד.s7fd3aquq6ztxibp85ra.jpg
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

פרשת נשא-האם להיות נזיר זו מעלה ,או חטא?/מאמר מאת: אהובה קליין.

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
פרשת נשא- האם להיות נזיר זו מעלה, או חטא?
מאמר מאת:  אהובה קליין.

נושא הנזיר מוזכר בפרשה בפסוקים הבאים:
"וידבר ה' אל משה לאמור: דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם איש או אישה כי יפליא לנדור נדר נזיר- להזיר לה": מיין ושכר יזיר חומץ יין וחומץ שכר לא ישתה וכל משרת ענבים לא ישתה וענבים לחים ויבשים לא יאכל: כל ימי נזרו מכל אשר יעשה מגפן היין מחרצנים ועד זג לא יאכל:כל ימי נדר נזרו תער לא יעבור על –ראשו עד—מלאות הימים אשר— יזיר לה' קדוש יהיה גדל פרע שער ראשו כל ימי הזירו לה' על נפש מת לא יבוא..."
[במדבר ו,א-ז]
ובהמשך נאמר:"וזאת תורת הנזיר ביום מלאות ימי נזרו יביא אותו אל- פתח אוהל מועד והקריב את קורבנו לה' כבש בן-שנתו תמים אחד לעולה וכיבשה אחת בת שנתה.." [שם ו, י"ג- י"ד]
השאלה הנשאלת היא:האם להיות נזיר הוא דבר קדוש, או יש בכך חטא?
מעניין כי מצד אחד התורה קוראת לנזיר:"כי נזר אלוקיו על ראשו" [שם ר,ז] והאבן עזרא מפרש זאת:"שיש לו נזר ועטרת מלכות בראשו", אך מנגד ניתן לראות כי התורה מצווה על הנזיר להביא קורבן חטאת ביום מלאות ימי נזרו?
גם בגמרא התנאים נחלקו בעניין : ממבט אחד – חטא ומנגד- קדושה:
"אמר שמואל, כל היושב בתענית נקרא חוטא,סבר כי האי תנא דתניא"
רבי אליעזר הקפר ברבי אומר:מה תלמוד לומר:" וכפר עליו מאשר חטא על הנפש"[במדבר ו,י"א]- וכי באיזה נפש חטא?- אלא שציער עצמו מן היין, והלא דברים קל וחומר: ומה זה שציער עצמו, אלא מן היין נקרא חוטא, המצער עצמו מכל דבר ודבר- על אחת כמה וכמה.
רבי אליעזר אומר: נקרא קדוש שנאמר:"קדוש יהיה פרע שער ראשו" [שם ר,ה] ומה זה שלא ציער עצמו, אלא מדבר אחד נקרא "קדוש"
המצער עצמו מכל דבר ודבר- על אחת כמה וכמה.
[מסכת תענית [דף י"א]
גם הרמב"ם אומר שני דברים מנוגדים:
ב"מורה נבוכים" הוא כותב:"וטעם נזירות מבואר מאד, והוא הפרישות מן היין, אשר הפסיד מן הראשונים והאחרונים וכו' כי הנשמר ממנו נקרא קדוש והושם במדרגות כהן גדול בקדושה עד שלא יטמא אפילו לאביו ולאימו,
כמוהו: זאת גדולה- מפני שפירש מן היין"[חלק שלישי פרק מ"ח]
לעומת זאת ב"יד החזקה" [הלכות דעות פ"ג ה"א]
"שמא יאמר אדם הואיל והקנאה והתאווה והכבוד וכיוצא בהם דרך רעה הן ומוציאין את האדם מן העולם, אפרוש מהן ביותר ואתרחק לצד האחרון עד שלא יאכל בשר ולא ישתה יין ולא יישא אישה ולא יישב בדירה נאה ולא ילבש לבוש נאה,אלא השק והצמר הקשה  וכיו"ב כגון כהני עכו"ם-גם זה דרך רעה היא ואסור לילך בה, המהלך בדרך זו נקרא חוטא וכר' ואסרו חכמים וכו'"
וכדי ליישב את הסתירה ,התשובה היא : ישנן שתי דרכים לעבוד את ה':
דרך א] היא דרך של פרישות, האדם מחליט להינזר מכל תענוגי העולם הזה -ובדרך הזאת הוא יכול לטהר ולקדש את עצמו וכך לעבוד את ה' ללא הפרעות.
דרך ב] שבה ה' חפץ -   היא להשתמש בכל הכלים שהקב"ה נתן ללא פרישות- אך בתנאי שינצל זאת בקדושה למטרות רוחניות.
האוכל  ישמש אותו לחזק את גופו- על מנת שיוכל לעבוד את ה'
 וביתו הנאה יעניק לו שלווה ומרגוע כדי שיוכל לעבוד את ה' בנחת -  וזוהי החוכמה האמיתית בעבודת ה'.
רעיון זה מתבטא גם בברכת הכוהנים בסיום הברכה:
"ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם"
ברגע שמוסיפים את ברכת ה' על כל הדברים הגשמים הרי אין פסול בכל הנכסים שנועדו להיות רוחניים.
יהי רצון ונשכיל לעבוד את ה' מתוך אמונה חזקה ונשתמש בכל  הכלים הגשמיים לעבודת ה'.
וכל זאת מתוך שמחה טהורה, כמו שנאמר:"עבדו את ה' בשמחה.." [תהלים]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

יום רביעי, 30 במאי 2012

מסירות נפש/שיר מאת: אהובה קליין (c)

בס"ד *כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)
מסירות נפש/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

מסירות נפש ערך עליון
ביטול העצמי מתוך רצון
אינה טבועה באדם מלידה
אלא תוצר עמל ויגיעה.

דוגמת אברהם אבי האומה
חרף נפשו התגייס למלחמה
הציל  בעוז בן אחיו
בחסדי ה' אותו השיב.

יעקב תם יושב אוהלים
אצל לבן עבד שנים
ימים כלילות התייסר
למען השגת רחל.

משה גדול המנהיגים
על כתפו שק מרורים
נאבק  כארי למען ישראל
הוציאם לחירות מכור ברזל.

הנשיאים נרתמו לחנוכת המשכן
בעגלות עמוסות לב נאמן
מסירותם זרמה  כמים בעצמותיהם
שמחתם כזרקור האירה דרכיהם.

הערה: השיר בהשראת פרשת נשא.[חומש במדבר]
*כל הזכויות שמורות לאהובה קליין (c)

הרב אבינר